Porukan erot painoissa: ohp niskan takaa/edestä sekä perus mave/sumo

Itse tullut vuosia tehtyä pään yli punnerrusta niskan takaa sekä maastavetoa perinteisimmällä tyylillä, ja kiinnostaisi tietää onko porukka tehnyt kumpiakin variaatioita ja huomannut eroja nostettavan raudan määrässä?

Ihmetyttää kun kaiken maailman mittarien mukaan pääliikkeistä ohp niskan takaa on pahiten jäljessä, ja mietin onko se sitten haastavampaa niskan takaa kuin edestä.. Mutta kuulemma samat lihat käytössä, niskan takaa vain venyttää enemmän joitain kiertäjiä. Mavessa taas käsittääkseni sumo vie nostotyötä perinteistä enemmän jaloille ja vähemmän selälle, helpottaa lukitsemista ylhäällä mutta voi lähtö olla haastavampaa. Itse tehnyt aina perinteisellä tyylillä mutta kuulin jonkun nostavan jopa 50kg enemmän sumona kun nostomatka lyhenee, niin ajattelin itsekin kokeilla ensi kerralla ja kysellä muiden kokemuksia

Ihmetyttää kun kaiken maailman mittarien mukaan pääliikkeistä ohp niskan takaa on pahiten jäljessä, ja mietin onko se sitten haastavampaa niskan takaa kuin edestä.. Mutta kuulemma samat lihat käytössä, niskan takaa vain venyttää enemmän joitain kiertäjiä. Mavessa taas käsittääkseni sumo vie nostotyötä perinteistä enemmän jaloille ja vähemmän selälle, helpottaa lukitsemista ylhäällä mutta voi lähtö olla haastavampaa. Itse tehnyt aina perinteisellä tyylillä mutta kuulin jonkun nostavan jopa 50kg enemmän sumona kun nostomatka lyhenee, niin ajattelin itsekin kokeilla ensi kerralla ja kysellä muiden kokemuksia
Niskan takaa punnerrus on huomattavasti edestä tehtävää rankempi. En nyt välttämättä sitä tekisi vaikka liikkuvuus sallisikin.
Olen itse noin 20-30kg vahvempi sumolla vaikka en kyseistä liikettä treenaisikaan, lonkat eivät vaan pidemmän päälle tykkää siitä.

Ekaa kertaa kuulen tuon ohp:stä myo, mutta selittäisi olkapäiden suhteellisen heikkouden muihin liikkeisiin verrattuna..
Aikamoinen boosti kisoihin jos vaihtamalla asennon leveyttä saisi kymmeniä kiloja lisää maveen, mutta kai se on sitten hyvin yksilöllistä, kun suurin osa tuntuu kuitenkin nostavan perinteisellä tyylillä skaboissakin.

Olkapäissä ehkä tärkeempää on ylöspunnerruksen (ohp tai niskantakaa, kumpaa nyt tekeekään) ja penkkipunnerruksen suhde, tosi monella penkki on valovuosia edellä ohp:ta tunnetuista syistä.
Ohp - Penkki suhteen pitäis olla lähes 2/3 jotta on suunnilleen tasapainossa.
Poliquin:n aineistoissa niskan takaa pitäisi nousta 64% kapeasta penkistä.

Sumo on usein niille vahvempi, joilla liikkuvuus on siihen sopiva. Jos on liian kankea niin aloitusasento jää heikoksi ja sumo ei ole lähelläkään classic mavea. Itsellä sumolla nousee noin 10% enemmän ja esim perhosvenytyksessä polvet melkein osuu maahan.

Sumo sopii toisille rakenteen puolesta paremmin kuin normimave. Itse tunnen pari pitkäkoipista ja lyhytselkäistä tyyppiä, joilla sumo luonnistuu paljon normiasentoa paremmin ja painoakin nousee huomattavasti enemmän. Mulla taas on lyhyet jalat ja pitkä selkä ja sumossa lähtöasennon nivelkulmat jää sellaisiksi, ettei siitä kyllä parasta voimantuottoa saa aikaan.

Oliko aineistossa erillistä mainintaa suoritustyylistä? Otteen leveys, koskettaako tanko epäkkäitä lähtöasennossa jne.
Tämä löyty poliquinin omalta youtube kanavalta:

OHP=OverHeadPress. Joillekin ohp on pelkästään pystypunnerrus edestä tangolla, joillekin kaikki ylöspäin suuntautuvat punnerrukset tangolla ja käsipainoilla

t-nationissa on myös Poliquin artikkeli tästä tasapaino puolesta:
https://www.t-nation.com/training/achieving-structural-balance

Samaa liikevertailua voisi harrastaa esimerkiksi vinopenkki käsipainoilla vs. tangolla. Itsellä ei ainakaan kauheaa eroa ole kokonaispainoissa (siis käsipainojen summa) koska tuntuu jotenkin että tangolla tehtäessä etuolkapäät kiristää ja siten painot ovat hyvinkin maltilliset.

perinteinen veto noin 20kg edellä, koska pitkänä jantterina huono liikkuvuus siihen, mittasuhteet ehkä jopa paremmat sumolle.
ohp-penkki-suhde on 0.57, koska seisten olen paska punnertamaan :D vasta 8-9kk punnerreltu seisten, siihen asti kässäreillä istuen.

kp ohp parhaillaan 2x5x31kg, kun seisten ohp tällä hetkellä 65kg :D

Back
Ylös Bottom