Polvilumpio kävi paikaltaan+nivelsiteet venähti..

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Nyt olis siis tarkoitus päästä sairasloman jälkeen kuntouttamaan oikeaa polveani, jonka vuoksi olin 8 viikkoa ilman liikuntaa ja sairaslomalla lääkärin määräyksestä... Alku tuntuu vaan vähän hankalalta, koska jalka on edelleen välillä vähän kipeä ja kunto on laskenut aimo harppauksen alas :itku:

Nyt voin alkaa tekemään jo kevyttä salitreeniä, jotta saan lisää lihaksia tukemaan polviniveltä jatkossa. Mieli tekis alottaa jo kunnolla jumpissa käyminen jne, mutta en ole vielä voinut ostaa sitä kallista polvitukea, joka esim. stepissä ja combatissa olisi enemmän kuin tarpeen. Nyt liikuntakalenterissa on ollut vain kävely ja muut rauhallistaki rauhallisemmat lajit... Tuntuu vain, että seinille tässä kohta juoksee, ku ei saa kunnon hikiliikuntaa!

Onko muilla nyt tai aikasemmin ollu samanlaista tilannetta? Miten pääsitte taas alkuun? Kuinka kauan yleensä ottaen meni siihen, että pääsit taas normaalin treenin makuun?

Kaikista vinkeistä ja neuvoista olisin enemmän kuin kiitollinen!

Jahas. Siis levoton polvilumpio eli patellaluksaatio? Etureiden lihaksiin voimaa lisää. Muita venähtäneitä nivelsiteitä lisäksi, sivusiteet olettaisin, koska polvituki on tarpeen? Ne reidet, ne reidet... ja vähän pohkeetkin.

Siis salille ja kevyttä jalkaprässiä (ei liian syvään, polvilinja hallinnassa), reidenojennusta pienellä liikkeellä (loppuojennus lähinnä, jos mahdollista säädä reisipenkki niin että liike lähtee vain vähän vaakatason alapuolelta) - käytännössä lähes kaikki normaalit jalkatreeniliikkeet ovat OK, kunhan painot ovat aluksi pieniä, toistoja paljon, eikä syviä kyykkyjä tehdä ollenkaan.

Hikiliikunnaksi sopinee toistaiseksi tämä ällötys: kuntopyörä.

Itse olen ollut polviremonteissa useampaankin kertaan; polvilumpiot sentään pysyneet paikallaan. Täsmälleen tuollaiseen tilanteeseen en siis ole joutunut mutta kyllä venähtäneen nivelsiteen pitäisi n. 6 viikossa olla entisellään. Tai sitten ei. 8 viikkoa ilman liikuntaa ja sairaslomaa kuulostaa kyllä sellaiselta jutulta, että olisi pitänyt antaa sen sairaslomalapun kanssa lähete fysioterapiaan. Mutta lääkäreitä on kyllä vähän joka junaan...

Akikonomu sanoi:
Jahas. Siis levoton polvilumpio eli patellaluksaatio? Etureiden lihaksiin voimaa lisää. Muita venähtäneitä nivelsiteitä lisäksi, sivusiteet olettaisin, koska polvituki on tarpeen?

Hikiliikunnaksi sopinee toistaiseksi tämä ällötys: kuntopyörä.

Juu, sivusiteet meni... Tuttavani, joka on fysioterapeutti katsoi tässä yks päivä mun polvea (joka on vieläki turvoksissa, vaikka tapahtuneesta on 3 kk) ja totesi, että mulla on sen lisäksi lantiossa virheasento--> kun kävelen, tuo kipeä jalka rasittuu enemmän, koska painopiste on lantioni oikealla puolella. Great! Siitä johtuu siis se, että kävellessäki sattuu välillä.

Kiitos salitreenivinkeistä! Kevyesti aloitellaan, eiköhän tämä tästä. Kuntopyörä treenin jälkeen on oikein ok. Aioin lisäksi käydä välillä spinnissä, niin tylsältä ku se välillä tuntuuki... :) Siinäki mun on oltava kuitenki varovainen... nopeassa temmossa ku poljetaan ja jos polvi ei oo suorana, niin polvilumpio voi helposti käydä taas paikaltaan. Mutta kiitos! :)

Nostetaas vaikka tätä, koska on itselle ajankohtaista, vaikka vois laittaa melkein vitutus-threadiin.

Vähän historiaa ensin:
-koripalloilutaustaa
-ortopedi ensimmäisellä käynnillä todennut "jaa, vai että tämmöset polvet"
-polvien sisempien nivelsiteiden useita venähdyksiä

Polvet ovat tosiaan vääntyneet vuosien saatossa jo useita kertoja, tässä tapauksessa oleva vasen polvi 4-5 kertaa aikaisemmin. Suurimpaan osaan kerroista EI liity mitään väkivaltaisuutta, vaan polvi on vääntynyt ns. itsestään yli ja takaisin, jolloin sisäreiden puolella olevat nivelsiteet ovat venähtäneet, kyseessä ilmeisesti sisempi sivuside? Vääntyminen on tapahtunut ainakin koripalloa pelatessa, pyörän selkään noustessa, rullaluistellessa ja nyt hiihtäessä luistelutyylillä.

Tätä viimeisintä turmaa ennen on polvi viimeeksi "mennyt" viimeistään 2001, mutta luultavasti viime vuosituhannen puolella, en vaan muista. Joka tapauksessa aikaa on.

Tähän väliin tämä vitun hiihtotarina. Moneen vuoteen ei ole polveni vääntyneet, ja olin jopa olettanut kuntosaleilun kiristäneen nivelsiteet sellaisiksi, ettei ne enää venähtele noin vain. No...

Kovalla puhdilla lähdin 20km hiihtolenkille lainatuilla kamoilla. 9km poispäin mökiltä menty, oikean käden sauva napsahtaa poikki. Armoton vitutus, varsinkin kun ei ole edes omat kamat. No, luistelutyylillä toisen sauvan puuttuminen ei hirveästi haittaa, ja näin edetäänkin reilu kilometri, kunnes...

Vasemman jalan potkun seurauksena polvilumpio paikaltaan ja sisäreunan nivelsiteiden venähdys. Vanhan tutun vamman diagnosointi tapahtui jo varmaan ennen kuin tipahdin kivusta lumeen. Kuten aikaisemminkin, kipu haihtuu muutamassa minuutissa lähes kokonaan. Nyt olisi se 10km mökille, eli luistelusukset ladulle ja eikun perinteisellä vääntämään, yhdellä sauvalla. Muutama kilometri ennen mökkiä näkyy suoralla edessä jotain hiihtäjiä. Siitä sain sen verran puhtia, että ehdin vielä ohittamaankin toisen hiihtäjistä ennen mökille saapumista, hah hah. :evil:

Polvi ei juurikaan turvonnut, mitä ei yleensä ole käynytkään. Parin ensimmäisen päivän aikana jalkaa koukistaessa tuntui polvessa painetta, jonka arvelin johtuvan nimen omaan turvotuksesta. Pientä kipuilua, vihlomista ja rutinaa on tuntunut silloin tällöin. Sisäreiden puolella on edelleen arka kohta (nivelside?).

Nyt olisi tarkoitus lisätä aerobista keväällä ja lievästi sanottuna vituttaa, että tuo polvi voi tosta noin vaan vääntyä, kun vähänkin tulee sivuttain rasitusta ja/tai kiertoa.

Syksyllä olisi vähän suunnitelmissa 2/3-div koripallon aloittaminen, joten senkin kannalta polvi olisi mukava saada kuntoon. Voisin verrata noita venähdysherkkiä polviani nenäverenvuotoherkkään nenään, joka vuotaa, vaikka turpiin ei tulisikaan.

En siis itse usko, että pelkästään kuntouttamalla tuota polvea voisi mitenkään saada siihen kuntoon, että em. tapaturmat pystyttäisiin jatkossa välttämään, joten ainoiksi vaihtoehdoiksi taitavat jäädä koripalloilun ja muun riskialttiin liikunnan välttäminen, tai leikkaus.

Varasin huomiseksi ajan yksityiseltä tutulle ortopedille, saa nähdä mitä sieltä tulee.

Varasin huomiseksi ajan yksityiseltä tutulle ortopedille, saa nähdä mitä sieltä tulee.
Noniin, nyt on taas polvia ihmetelty ja komiikan puolellehan se taas meinasi mennä.

Ensinnäkin, muistin väärin. Kyseessä ei ollut ikinä sisempi nivelside vaan polvilumpion "oma" nivelside.

No, lääkärin kommentit olivat luokkaa:
"Tässä pitäis olla nivelside, mut ei tääl oo MITÄÄN :D"

"Terveestä" polvesta:
"Tääkin on ihan löysä"
"Huomaatko, että tää on niin löysällä kun vähän vedän lumpiota sivuun, niin sulla tulee paniikkireaktio"

Eli mul on polvet luonnostaan ihan päin helvettiä. Kuntoutukseen suositteli Dumbell single leg split squat -tyyppistä, menemättä kuitenkaan edes noin syvälle kuin tuossa animaatiossa. Jos ei polvi kuntoudu, niin enköhän ainakin pääse Salikomediaa-threadiin.

Yritin googletella polvikuvia erityisesti tuosta "polvilumpion nivelsiteestä". Saatan puhua ihan puutaheinää, nimittäin en itse edes löydä tuollaista. Jokin siellä sisäsyrjässä on kuitenkin kipeänä. :)

Ortopedi ehdotti kolmea ratkaisua:
-Polvituki päällä kaikissa lajeissa, joissa lumpion sijoiltaan meno on todennäköistä
-Leikkaus, jossa Patellar tendon, eli polvilumpiojänteen(?) kiinnityskohtaa vaihdetaan.
-Leikkaus, jossa kiristetään jotain sisäpuolen nivelsidettä, tai taiottiin jostain ihan uusi. Tästä en tarkemmin muista. Tähän liittyi joku sellainen riski, että jos mun luut on myöskin muodoltaan "päin kekkosta", niin niitäkin jouduttaisiin tuunaamaan uuteen uskoon.

Molemmista leikkauksista toipuminen kestäisi ilmeisesti kuudesta kahdeksaan viikkoon. Mitään en ole vielä päättänyt, en tiiä "raaskiiko" leikata. Pitää vähän konsultoida tuttuja fysioterapeutteja. Ei mua oikeesti kiinnostais loppuelämääni vältellä ns. riskialttiita lajeja, tai pitää sitä kekkosen polvitukea aina mukana. Varsinkin jos nämä kaikki pystytään yhdellä leikkauksella ja lyhyellä toipumisajalla sivuuttamaan.

Noin nuorena leikkauttaisin paikat kuntoon sillä juuri tuolla varomisella menee se hauskuus noista harrasteista. Eikä edellisestä kuvauksesta päätellen ole hirveän hauskaa noi lumpion muljumiset.
Ei muuta kuin nappia,piikkiä,puukkoa ja vitullista kuntoutusta.

Yritin googletella polvikuvia erityisesti tuosta "polvilumpion nivelsiteestä". Saatan puhua ihan puutaheinää, nimittäin en itse edes löydä tuollaista. Jokin siellä sisäsyrjässä on kuitenkin kipeänä. :)

Taikasanat: medial retinaculum

Tossa kuvassa oikealla nuolen suunnalla lumpioon "vinosti" tuleva nivelside.

Edit: kuva linkiksi, en jaksanu tutustua sivuun sen vertaa, että mitä tuo kuva kertoo, mutta siinä näkyy kaipaamasi rakenne..

Tuossa erinomainen kuva polvinivelestä:
http://www.arthroscopy.com/sp05001.htm

Edit. hidas, sivunivelsiteet näkyvät toisessa kuvassa paremmin.

Lumpio on ikäänkuin sidekudospussissa, joka on siis kolmepäisen reisilihaksen jatke, sidekudos"pussin" toinen pää kiinnittyy sääriluuhun.

Minulla on täsmälleen sama ongelma molemmissa polvissa ja oikea polvi leikattiin ongelman takia kun olin teini-ikäinen. Sijoiltaanmenoja oli etenkin ikävuosina 14-16 kymmeniä ja pari kertaa luulin joutuvani sairaalaan, kun en millään meinannut saada polven sivussa muljottavaa lumpiota paikoilleen.

En itse ihan varauksetta suosittele leikkaushoitoa tähän ongelmaan, ihan omien kokemusten perusteella. Itselläni ei leikatusta polvesta ole koskaan tullut normaalin kaltainen. Toki voi olla, että menetelmät ovat kehittyneet, mutta ainakin nuo leikkaustavat kuulostavat täsmälleen samalta, mitä minulle tarjottiin. Leikattu polvi tuntuu ikään kuin "kuivemmalta" ja polvilumpion muuttunut liikerata luonnottomalta.

Jälkikäteen yksi ortopedi totesi, että itse asiassa näissä tilanteissa on varsin harvoin kyseessä varsinainen nivelsiteiden löysyys, ennemminkin polven rakenteellinen vika. Eli tuossa kuvassakin näkyvä lumpion kuoppa reisiluun päässä on matala. Samainen ortopedi myös kuulosti hieman skeptiseltä tällaisessa tilanteessa leikkaushoidon toimivuuteen.

Jälkikäteen oli myös varsin ikävä todeta sellainen tosiasia, että leikkaamaton ritsapolvi on itse asiassa nykyisin huomattavasti parempi polvi. Näin siitäkin huolimatta, että nuoruudessa se oli polvista se, joka useimmin oli sijoiltaan (älä kysy, miksi lääkäri halusi leikata ensiksi toisen :jahas: ). Leikkauksen jälkeen aloitettu lihaskuntoharjoittelu ja tietysti myös usean kuukauden mittainen tauko polvelle vaarallisesta lajeista korjasi leikkaamattoman polven tilannetta n. 90%. Sijoiltaanmenoja on ollut tuon jälkeen ihan muutamia ja viimeisimmästä taitaa olla kohta 10 vuotta aikaa *ristii sormet*.

En tiedä, voisiko polvea tähystää tai kuvata jotenkin paremmin, jotta leikkauksen laajutta voisi arvioida etukäteen. Ymmärrän hyvin, että harrastukset painostavat tekemään ratkaisuja.

Molemmista leikkauksista toipuminen kestäisi ilmeisesti kuudesta kahdeksaan viikkoon. Mitään en ole vielä päättänyt, en tiiä "raaskiiko" leikata. Pitää vähän konsultoida tuttuja fysioterapeutteja. Ei mua oikeesti kiinnostais loppuelämääni vältellä ns. riskialttiita lajeja, tai pitää sitä kekkosen polvitukea aina mukana. Varsinkin jos nämä kaikki pystytään yhdellä leikkauksella ja lyhyellä toipumisajalla sivuuttamaan.

Kyllä mä kannattaisin (varauksella) tuossa iässä leikkausta. Tuo toipumisaika kuulostaa hiukan optimistiselta. Riippuu varmaan tietysti minkälainen operaatio tuo on.

Itsellä vastaava leikkaus takana ja polvi oli täysin toipunut 7kk leikkauksesta. 6 viikon kohdalla lähti polvituki ja 8 viikon kohdalla tein jo kyykkyjä tangolla. Mulla lähti lumpio paikaltaan tapaturmaisesti ja repi sisemmän sivusiteen. Tämä paljastui magneetissa. Käytännössä leikkaus oli ainoa vaihtoehto, jos halusi polven jatkossakin kestävän actioneja...

edit: Ja nyt on ollut hyvä. Ei mitään merkkejäkään, että olisi epästabiili tms.

Mulla lähti lumpio paikaltaan tapaturmaisesti ja repi sisemmän sivusiteen.

Tuo tekeekin sun tilanteen varsin erilaiseksi kuin polven rakennepoikkeavuudesta johtuvat sijoiltaanmenot.

Itse harkitsisin kyllä melko runsaasti tuossa kuitulan tapauksessa leikkausta, jos edellinen tapaus on ollut 5-6v sitten. Tietenkin taas aktiivikoripalloilu voi olla leikkausta puoltava vaihtoehto, mutta leikkaustulos on aina vaikea ennustaa ja jos vain pärjää ilman leikkausta, niin jättäisin kyllä itse väliin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jälkikäteen yksi ortopedi totesi, että itse asiassa näissä tilanteissa on varsin harvoin kyseessä varsinainen nivelsiteiden löysyys, ennemminkin polven rakenteellinen vika. Eli tuossa kuvassakin näkyvä lumpion kuoppa reisiluun päässä on matala. Samainen ortopedi myös kuulosti hieman skeptiseltä tällaisessa tilanteessa leikkaushoidon toimivuuteen.
Lääkäri puhui myös vissiin juuri tuosta rakenteellisesta viasta, että jos lähdetään leikkaamaan, niin se kuoppa tarkastetaan ja pistetään myös tarvittaessa kuntoon, eli ilmeisesti hieman ainakin ollaan polvien korjaamisessa edistytty.

edit:
TJJ sanoi:
Tietenkin taas aktiivikoripalloilu voi olla leikkausta puoltava vaihtoehto, mutta leikkaustulos on aina vaikea ennustaa ja jos vain pärjää ilman leikkausta, niin jättäisin kyllä itse väliin.
Leikkauksen puolelle mä kallistun, jos sillä se saadaan parissa kuukaudessa (tai vaikka vuodessa) kuntoon, kun vaihtoehtona on loppuikä varoa / käyttää polvitukea riskialttiissa lajeissa.

Mullakin lähti polvilumpio tossa puoli vuotta sitten paikoiltaan ja siitä lähtien ollu yhtä paskaa tän jalan kanssa. Harrastin sillon trikkausta, jossa tehdään voltteja ja potkuja. Tässä puolen vuoden sisällä lumpio on lähtenyt useasti hetkellisesti sijoiltaan eikä lohtua näy. Pystyn sentään tuki jalassa pelaamaan sählyä, mutta mietityttää voiko tätä saada kovalla jalka treenillä vielä trikkaus kuntoon, vai onko leikattava. Oon nyt tehny 2 kertaa viikossa salilla askelkyykkyjä ja reiden koukistajalaitteessa jo suht isoilla painoilla. Nyt ois tarkotus käydä vielä kolmas kerta viikossa salilla. Oisko mitään liike ehdotuksia mitä voisin rueta tekemään. Niin ja olen 16 vuotias poika.

Sen kummemmin lukematta muiden vinkkejä leikkauksen tai pahan polvivamman jälkeisestä liikunnasta voin kertoa että kaverilleni suositeltiin todella pahan polvivamman jälkeen allasjuoksua. Eli uima-altaaseen juoksemaan vain yksinkertaisesti. Tällä totutetaan polvi takaisin liikkeeseen, kaikki normi fysiikan alla tapahtuva liikunta on polvelle liian raskasta.

Ei tää siis kuitenkaan kovin paha vamma ole. Fysioterapeuttikin neuvoi jo lihastreeniä. Ja noita liikkeitä tehdessä polvi tuntuu ihan normaalilta, mutta se käy hieman sijoiltaan liikkeissä, joissa polvi pääsee vääntymään. Mutta ei nekään sijoiltaan menot pahoja ole. Mutta ärsyttää vaan, kun ei voi lempiharrastustaan harrastaa :(

Tässä puolen vuoden sisällä lumpio on lähtenyt useasti hetkellisesti sijoiltaan eikä lohtua näy.
Ei tää siis kuitenkaan kovin paha vamma ole. Fysioterapeuttikin neuvoi jo lihastreeniä. Ja noita liikkeitä tehdessä polvi tuntuu ihan normaalilta, mutta se käy hieman sijoiltaan liikkeissä, joissa polvi pääsee vääntymään. Mutta ei nekään sijoiltaan menot pahoja ole. Mutta ärsyttää vaan, kun ei voi lempiharrastustaan harrastaa :(
JÄRKI KÄTEEN! Älä nyt hyvä mies sitä käytä edes HIEMAN SIJOILTAAN ?! :wall: Ne nivelsiteet löystyy joka kerta vähän enemmän, eikä ne kiristy käytännössä kuin leikkaamalla. Kyllä se polvi mullakin tuntuu jo viikon jälkeen aina "normaalilta", mutta kokemuksesta voin sanoa, että kyllä ne on löysällä vielä useamman kuukauden, eikä tosiaan koskaan palaudukaan yhtä kireäksi. Jos sulla on kunnon polvilumpiotuki käytössä, niin ei sen pitäisi lumpsahdella ollenkaan. Omalle tuelle tuli hintaa n.80e.

Mulla oli menny edellisen kerran polvi yli kuus vuotta sitten, ja nyt polvi meni tosiaan ihan ilman väkivaltaa uudestaan sijoiltaan. Omia lihaksia tässä on treenattu useampi vuosi ja kyllä se lääkärikin oli sitä mieltä, ettei tota polvea enää lihaksia kuntouttamalla voi enää paremmaksi saada.

Tervettäkin polvea kokeili, ja totesi sielläkin nivelsiteiden olevan perkeleen löysät, joka todistaa sen, ettei kolmen vuoden säännöllisellä kuntosaliharjoittelulla ja 6+ vuotta täysin oireettomana pysyminen auta paskan vertaa niiden siteiden kiristymisessä.

Jos sulla on kunnon polvilumpiotuki käytössä, niin ei sen pitäisi lumpsahdella ollenkaan. Omalle tuelle tuli hintaa n.80e.

Minkälainen tuki sinulla on käytössä ja mistä hommasti sen?

Minulla on mennyt myös useamman kerran polvi paikaltaan ja todella löysältä se tuntuu edelleenkin. Liukkailla keleillä kun kävelee ja kenkä hieman luiskahtaa yllättäen niin heti tuntuu liikettä polvessa. Salitreenillä olen yrittänyt vahvistaa sitä, mutta eipä tuosta ongelmasta ole päässyt eroon. Onhan tuolta polvesta kerran tähystettykin irtonainen luunkappale pois.

JÄRKI KÄTEEN! Älä nyt hyvä mies sitä käytä edes HIEMAN SIJOILTAAN ?! :wall: Ne nivelsiteet löystyy joka kerta vähän enemmän, eikä ne kiristy käytännössä kuin leikkaamalla. Kyllä se polvi mullakin tuntuu jo viikon jälkeen aina "normaalilta", mutta kokemuksesta voin sanoa, että kyllä ne on löysällä vielä useamman kuukauden, eikä tosiaan koskaan palaudukaan yhtä kireäksi. Jos sulla on kunnon polvilumpiotuki käytössä, niin ei sen pitäisi lumpsahdella ollenkaan. Omalle tuelle tuli hintaa n.80e.

Mulla oli menny edellisen kerran polvi yli kuus vuotta sitten, ja nyt polvi meni tosiaan ihan ilman väkivaltaa uudestaan sijoiltaan. Omia lihaksia tässä on treenattu useampi vuosi ja kyllä se lääkärikin oli sitä mieltä, ettei tota polvea enää lihaksia kuntouttamalla voi enää paremmaksi saada.

Tervettäkin polvea kokeili, ja totesi sielläkin nivelsiteiden olevan perkeleen löysät, joka todistaa sen, ettei kolmen vuoden säännöllisellä kuntosaliharjoittelulla ja 6+ vuotta täysin oireettomana pysyminen auta paskan vertaa niiden siteiden kiristymisessä.

Niinpä niin..Enpä ensinäkään usko kyseessä olevan lumpion sijoiltaan meno vamma vaan että eturistiside on mennyt poikki.No kyllähän se lumpiokin tietenkin siitä samassa vääntyy kun polvi on epätukeva.Eikä niistä nivelsiteistä mitään läysiä tule.Joko ne on ehjät,revenneet tai poikki.

Käykää magneetti kuvauksissa niin siitähän se heti selviää.Niitä lääkäreitäkin on niin moneen lähtöön.

Minkälainen tuki sinulla on käytössä ja mistä hommasti sen?
Ortopedi suositteli semmosta firmaa ku Respecta Oy. Polvilumpiotuki on kyseessä, estää tota lumpiota "karkaamasta" ulospäin.

Niinpä niin..Enpä ensinäkään usko kyseessä olevan lumpion sijoiltaan meno vamma vaan että eturistiside on mennyt poikki.No kyllähän se lumpiokin tietenkin siitä samassa vääntyy kun polvi on epätukeva.Eikä niistä nivelsiteistä mitään läysiä tule.Joko ne on ehjät,revenneet tai poikki.

Käykää magneetti kuvauksissa niin siitähän se heti selviää.Niitä lääkäreitäkin on niin moneen lähtöön.
Oman polveni tutki Mehiläisen urheiluklinikan ortopedi, sen sanaan oon kyllä luottanut. En sitten tiedä tuosta toisesta. :)

Onko muilla nyt tai aikasemmin ollu samanlaista tilannetta? Miten pääsitte taas alkuun? Kuinka kauan yleensä ottaen meni siihen, että pääsit taas normaalin treenin makuun?

Nuorempana kun vielä pelasin futista tosissani, oli noita vastaavia tapauksia n.8-10(viiden vuoden aikana). Syynä näihin oli synnynnäinen vika, jonka takia patellan "kiinnityskohdat" olivat hieman väärässä paikassa.
Kuntoutumiseen meni joka kerta n. 4-6 viikkoa (siis ennenkuin oli pelikunnossa). kävelemään ja kevyttä salitreeniä parin viikon jälkeen ja siitä eteenpäin tuntemusten mukaan. Kannattaa muistaa pitää reisilihakset kunnossa, vaikka kepeillä kepittelisikin, eli vaikka ihan jalan nostoja 150-200 kpl 3x/päivä, vaikka sohvalla maatessa.

Itsellä lopulta puukotettiin kinttu ja tuloksena 7kk:n tauko kaikesta rasituksesta :(

Jahas. Siis levoton polvilumpio eli patellaluksaatio? Etureiden lihaksiin voimaa lisää. Muita venähtäneitä nivelsiteitä lisäksi, sivusiteet olettaisin, koska polvituki on tarpeen? Ne reidet, ne reidet... ja vähän pohkeetkin.

Äläs nyt yleistä. Toki tuo voi johtua heikoista reisilihaksista. Mutta muitakin vaihtoehtoja on. Itselleni ortopedi sanoi, että "koska reisissä ja pohkeissa on noin paljon voimaa, niin kovassa väännössä heikoin paikka pettää. Tässä tapauksessa kaikki voima kohdistuu lopulta polveen ja se ei kestä"
Eli osasyynä voi olla myös "liian" kovat voimat jaloissa :eek:

On myös hyvä opiskella polven/patellan/sivusiteiden tukiteippaus. Jos itsellä ei ole tietoa, materiaalia tai taitoa niin suosittelen käymään fysioterapeutin juttusilla. Itse olen teippaillut/opettanut teippauksia ongelmista kärsiville. Hyvä teippaus on parempi kuin "yleis-polvituki" koska jokaisella on yksilöllinen tarve tuelle.

Back
Ylös Bottom