Polvikipua kovalla juostessa

Ongelma alkoi ilmetä joulun aikoihin. Polveen siis sattuu kovalla juostessa, nurmikolla ei läheskään yhtä paljon. Kipu kohdistuu kumpaankin polveen, välillä polven ulkosyrjään ja välillä sisäsyrjään. Tämä siis huomattiin 20.12 juoksulenkillä, muutama sata metriä oli juostu asfalttia. Seuraavan kerran juoksua yritin jouluaattona, mutta tällöin juoksin vain maastoa eikä polvi juurikaan kipeytynyt, sen sijaan flunssa oli iskenyt ja hengitys todella vaikeaa, kävelyksi meni sekin reissu. Tänään käytiin taas kokeilemassa juoksua mutta polvi esti sen taas. Noin minuutin ehdin juosta nurmikkoa jonka jälkeen jäinen hiekkatie jossa polvi kipeytyi. Polvet ovat muutenkin 'jäykät' eli etureittä venyttäessä niitä on hankala saada pakaroihin kiinni. Ja sanottakoon että en tuota 20.12 juostua lenkkiä olin pitänyt säännöllisestä treenaamisesta muutaman päivän poikkeuksellisen lepoputken. Ja tuo kovalla juokseminenkin kuuluu aika olennaisesti suunnistukseen, jota siis treenaan säännöllisesti.

Auttaisiko tähän tuon reiden ulkosyrjän venyttely? Venyteltyä on muutenkin tullut todella vähän. Aika kanki siis olen. :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla on ollut samantyyppistä oireilua (ja vähän muutakin), ja lopulta todettiin, että se johtuu kondromalasiasta eli polvien ruston pehmenemisestä. Fysioterapeutti suositteli just tuota etureiden venyttelyä, että saa polvilumpio enemmän tilaa. Ei kai siitä haittaa ole vaikkei mistään kondromalasiasta oliskaan kyse :) Toinen minkä oon etenkin talvella todennut hyödylliseksi on neopreenipolvituet, pysyy nivel lämpimänä. Ehkä semmoset vois olla myös kokeilemisen arvoisia. Toivottavasti löytyy apua ongelmaan!

Venyttely ja säännöllinen jalkojen treenaus, ei yli 90asteen kyykkyjä. Fysioterapeutti ehdotti mulle myös "räätälilihaksen" vahvistamista. Liittyykö Kaketsulla kondromalasia säären asentoon, eli onko jaloissa valgusta/varusta?

Btw, uusimmassa fightsportissa oli juttua kinesioteippauksesta. Oli joku saanu siitäkin apua juoksijan polveen.

Himpun verran on ollut virheasentoa havaittavissa, sellasta sisäänpäin kääntyneisyyttä (eli jompaakumpaa noista? :D) Treenillä oon saanu sitä kyllä aika hyvin korjattua.

Mulla auttaa ainoastaan se kuin ei juokse kovalla alustalla, ja joskus ei sekään. Sitten pidetään lepoa. Aikaisemmin kun en mennyt kropan mukaan, vaan kävin lenkillä vaikka polviin koski, niin jouduin lopulta pitää reilun vuoden tauon lähes kaikesta jalkoja rasittavasta liikunnasta, koska tulehdustila oli niin paha.

Himpun verran on ollut virheasentoa havaittavissa, sellasta sisäänpäin kääntyneisyyttä (eli jompaakumpaa noista? :D) Treenillä oon saanu sitä kyllä aika hyvin korjattua.

Valgus( eli pihtipolvisuus) syö ainakin mulla lumpiosta sitä rustoa. Sisäreittä vahvistamalla voi ilmeisesti vaikuttaa tuohon, että rusto kestäisi kauemmin, koska silloin lumpion liikerata ilmeisesti vähän korjaantuu. Mis kohtaa sulla on se rustonpehmentymä?

Mä en itse asiassa tiedä sen tarkemmin, missä kohtaa sitä on, mutta polvien etuosassa se kipu tuntuu. Polvien ulkosyrjän kipuilu johtuukin sitten ilmeisesti nivelpoimuista. Oon nyt koittanut vahvistaa noita jalkalihaksia mm. fysioterapeutin suosittelemilla staattisilla liikkeillä (esim. lankku ikäänkuin väärinpäin, miksi sitä kutsutaan?) ja askelkyykyillä jne. Tuntuu, että siitä on jotain hyötyäkin ollut, ei tarvitse ehkä ihan niin paljoa irvistellä portaissa lenkiltä tullessa. Mutta voisin kyllä kokeilla tuon sisäreidenkin vahvistamista, kiitos vinkistä!

Mulle muuten sanottiin, että tää ongelma saattaa jopa korjaantua itsestään siinä 30 ikävuoden hujakoilla, jos tää pehmeneminen johtuu ruston kehityshäiriöstä. Tuntuu mahdottomalta.

Polvikivut johtuvat monesti juurikin jumisista etureidenlihaksista. Niitä venyttelemällä alkaa polvikivut helpottamaan.

Toisena syynä vaivoihin on pronaatiotuetut kengät. Ne vievät jalkaa väärään asentoon ja kuormittavat reisiä, joten lihaksisto jumittaa ja itb-jänne kiristää polvea ja sieltä jotain tulehtuu.

Ensimmäisenä kannattaa vaihtaa kengät, sillä nehän ovat monesti mallia Asics kayano. Suoraan vaan jotain halvempaa, neutraalia, sekä mielellään suhteellisen kiertolöysää alle ja polvikivut ovat historiaa 2-3 viikon sisällä. Tietysti, sikäli vain muistaa venyttää etureisiä ja taustalla ei ole ruston pehmenemistä(joka varmasti on suhteellisen harvinaista).

Mä en itse asiassa tiedä sen tarkemmin, missä kohtaa sitä on, mutta polvien etuosassa se kipu tuntuu.
Kondromalasia on polvilumpion sisäpinnalla/alla olevan ruston pehmentymä/vaurio. Rustovauriot eivät korjaannu enää aikuisiällä. Kondromalasia ei kuitenkaan suoraan tarkoita = nivelrikko, mutta se usein aiheuttaa nivelrikkoa. Tuohon auttaa se, että välttää portaissa kävelyä, pitää jalkoja mahdollisimman vähän pidempiä aikoja pienemmässä kuin 90 asteen kulmassa eli esim. atk-tuolilla istuessa jalkojen ei saa missään nimessä olla siellä tuolin alla. Myös hyvä reisilihasten kunto auttaa, mutta toisaalta pitää myös venytellä paljon ja pitää ne lihakset vetreänä.

Aloittajan kysymykseen en osaa suorilta suositella kuin muiden tapaan venyttelyä ja nivelten "lämmittelyä" kävellen ennen juoksusuoritusta. Jos vaivaa ilmenee pidempään, kannattaa käydä tutkituttamassa jalat jossain. Voi olla ihan jostain lihasepätasapainosta johtuva virheasento tms. joka aiheuttaa kivun, kun kuorma tulee jalalle väärin. Voi myös olla vika nilkoissa tai lantiossa, eli aina se kipuileva kohta ei ole syyllinen vaivaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom