Polvi kipeä (Kysyttävää)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mamasu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Rekisteröidyn pakkotoistoon ihan vain sen takia että saisin tälle kysymykselle vastauksen, elikkäs te jotka oikeasti mahdollisesti tiedätte jotain asiasta niin kertokaa toki.

Huomasin eräänä kauniina päivänä että polveni oli jotenkin arka ja vähän kipeä. Ajattelin että olen sen loukannut johonkin ja mitäs tässä, odottelen että se menee ohi. No sehän ei mennyt ohi vaan se paheni ja kerran heräsin yöllä siihen että polveen pisti ja säärtä jotenkin kihelmöi. Silloin ajattelin että perkeles nyt pitää soittaa lääkäriin. Soitin lääkäriin ja hän sanoi ,kuten arvata saattaa, että soita niksauttajalle. No soitin sitte puoskarille ja menin hänen puheilleen. Hän tutkiskeli aikansa polveani ja liikutteli säärtäni, sitten ilmoitti että polvi ja jalan pikkuvarvas ovat pois paikoiltaan. Hän niksautti ne paikoilleen ja sanoi että jalka on luultavasti muutaman päivän vielä kipeä. Se oli joo kipeä yli viikon ja sen jälkeen homma taas pelitti. Mutta nyt jo kuukausia myöhemmin olen huomannut että sama polvi on välillä edelleen arka, erityisesti askelkyykyssä. Se ei oikeastaan ole kipua vaan se on jotain muuta, en oikein osaa selittää. Ja se naksuu liikkeissä enemmän kuin toinen polvi. Tavallisessa kävelyssä tms sitä ei huomaa, mutta hetikun reisi joutuu kovemmalle työlle niin arkuus tuntuu. Onko nyt aika soittaa uudestaan lääkärille ja sanoa että tällä kertaa et ohjaa mua minnekään muualle kuin vastaanotolle? Vai olisiko fysioterapeutti parempi?

Niin ja lisäyksenä vielä se, että en tiedä mistä polvi alunperinkään meni pois paikoiltaan koska en harrasta muuta liikuntaa kuin kuntosalia, enkä ole siellä nyrjättänyt paikkoja tai tehnyt liian suurilla painoilla mitään liikkeitä.

Täytyy sanoa että varsin merkillinen kommentti lääkäriltä...

"Soitin lääkäriin ja hän sanoi ,kuten arvata saattaa, että soita niksauttajalle"

Kävelit itse "niksauttajalle" ja hän totesi säärtä liikuttelemalla, että polvi ja pikkuvarvas ovat pois paikoiltaan. Kuulostaa varsin merkilliseltä, mutta hyvä että hoito helpotti.

"tutkiskeli aikansa polveani ja liikutteli säärtäni, sitten ilmoitti että polvi ja jalan pikkuvarvas ovat pois paikoiltaan. Hän niksautti ne paikoilleen ja sanoi että jalka on luultavasti muutaman päivän vielä kipeä. Se oli joo kipeä yli viikon ja sen jälkeen homma taas pelitti"

Tuskin siitä lääkärillä käynnistä haittaa on, mutta uskon, että fysioterapeutilla on enemmän aikaa/mielenkiintoa/ym. tutkia mistä tuo kipu johtuu. Uskoisin, että kireillä reiden lihaksilla on osansa tuossa kivussa. Ja jos lääkärille soitat, niin soita jollekkin toiselle kuin tuolle jolle jo soitit...

"Tavallisessa kävelyssä tms sitä ei huomaa, mutta hetikun reisi joutuu kovemmalle työlle niin arkuus tuntuu. Onko nyt aika soittaa uudestaan lääkärille ja sanoa että tällä kertaa et ohjaa mua minnekään muualle kuin vastaanotolle? Vai olisiko fysioterapeutti parempi?"

Lainaan tätä threadida, sillä polvi on sen verran kipeä että lenkkeilystä on turha haaveillakaan. Viimeisimmän lenkin tein noin kuukausi sitten ja tämän lenkin jälkeen seuraavana aamuna käveleminen oli todella tuskaista. Aikaa myöten kipu on helpottanut, mutta hitaasti. Kävin fysioterapeutillakin joka suositteli jo kevyttä lenkkeily kokeilua. No, kävin kokeilulla ja hölkkäsin ainoastaan noin 10 min ja erittäin kevyesti. Seuraavana aamuna kivut ilmaantuivat taas polveen. Puhuimme myös venyttelystä fysioterapeutin kanssa, mutta suoraan sanottuna en ole tähän satsannut. Mutta pakkko ilmeisesti satsata venyttelyyn paremmin. Mutta kysymykseni on, että mikä voi selittää polven kipeytymisen? Liian rankka harjoittelu (aloitin keväällä lenkkeilemään.. ja voi sanoa että kesän treeni oli kovaa)? Liian kireät jalkalihakset? Virheellinen juoksutekniikka? Alamäkijuoksu (juoksin mäkisessä maastossa ja alamäetkin kovaa)? Ja mitä minun kannattaisi tehdä että pääsisin taas juoksemaan?

Veijo esso: -Itse asiassa mikä tahansa nuista (kireät lihat, liikaa harjoitusta tottumattomuuttaan, virheellinen askellus, paljon alamäkiä) voi jo yksistäänkin selittää polvikivut. Onko polvet kokeneet kuinka paljon äksidenttejä vuosien varrella? Monesti syy tuollaiseen voi löytyä myös sitä kautta.

"Mutta kysymykseni on, että mikä voi selittää polven kipeytymisen? Liian rankka harjoittelu (aloitin keväällä lenkkeilemään.. ja voi sanoa että kesän treeni oli kovaa)? Liian kireät jalkalihakset? Virheellinen juoksutekniikka? Alamäkijuoksu (juoksin mäkisessä maastossa ja alamäetkin kovaa)?"

Tähän en usko että on olemassa mitään taikatemppua. Säännöllinen venyttely ja harjoittelun asteittainen lisääminen nyt ensimmäisenä tulee mieleen. Mikäli lähiseudulta löytyy askelkliniikka, niin uskoisin että sieltä voisit saada jokusen vinkin askelluksen korjaamiseen ja/tai juoksukenkien valintaan. Myös kylmää kannattaa kokeilla aina harjoituksen jälkeen ja katsoa miten se vaikuttaa seuraavan päivän kolotuksiin.

"Ja mitä minun kannattaisi tehdä että pääsisin taas juoksemaan?"

Ja kyllä, varsin ympäripyöreitä arvailuja, mutta toivottavasti sait jonkun vinkin näistäkin.

mamasu!
Minä myös uusi täällä ja vaivasi kuulostaa tutulta. Voisiko syynä olla patellan liukuminen uomassaan joko sisä- tai ulkopuolelle? Itselläni se "luiskahtaa" pois paikoiltaan esim kiertoliikkeen yhteydessä. On huonosti tunnettu vaiva, minulta meni kokonaista 15 viikkoa ennenkuin niksauttajalla käynti sai homman toimimaan! Vaikka patella olisi liukunut pois paikoiltaan se ei välttämättä aiheuta kipua heti, kaikki muu onnistuu mutta juoksun aiheuttama isku on liikaa. Nykyisin tunnistan vaivan nopeasti, se kun tuntuu pyöräillessä sellaisena ylimääräisenä liikkeenä polvessa. Pitkään jatkuessaan patellan paikaltaan olo kipeyttää polvitaipeen ja sääriluun vierustan, vähän kuin penikkataudissa. Hoito? Juoksijana tarvitsin ihan uudet reisi- ja pohjelihakset, vanhat olikin mitääntekemättömät :) Googlaa patella, löydät lisää tietoa..

toivottavasti oli apua!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom