Polvet ongelmana...

Kolmisen vuotta nyt ollut taukoa lähes kaikesta urheilusta. Painoa ei ole varsinaisesti tullut lisää, mutta löysistyminen on tosi. Aiemmin tuli harrastettua vuosia aktiivisesti thainyrkkeilyä ja ratsastusta, molemmat jäi erinäisten tapausten vuoksi ja nyt siis kolme vuotta on hurahtanut kuin silmissä.

Asiaan. Salitreeni on nyt päällä lenkkeilyn ohessa ja kiinteytyminen hyvässä vauhdissa eikä muuten ongelmia ole, mutta... Takamus ei ole ihan lättä, mutta ei mikään herkkukaan -omasta mielestä. Ongelma tässä on se, etten pysty tekemään suht huonojen polvien takia juurikaan kyykkyjä. Kuinka saada tehokkaasti muotoa tai edes kohotusta polvia rasittamatta?

Ja anteeksi jos tästä on jossain jo aihe, mutta en noin äkkiseltään ainakaan löytänyt.

Ei ole punttitreeni tämä, mutta kestääkö polvesi rappusten nousua tai ylämäkikävelyä? IMO parhaiten pyrstö kohoaa kun käy kävelyllä esim laskettelurinteessä. Toki ylämäkeen puskiessa kohoaa myös aerobinen kunto.

Kolmisen vuotta nyt ollut taukoa lähes kaikesta urheilusta. Painoa ei ole varsinaisesti tullut lisää, mutta löysistyminen on tosi. Aiemmin tuli harrastettua vuosia aktiivisesti thainyrkkeilyä ja ratsastusta, molemmat jäi erinäisten tapausten vuoksi ja nyt siis kolme vuotta on hurahtanut kuin silmissä.

Asiaan. Salitreeni on nyt päällä lenkkeilyn ohessa ja kiinteytyminen hyvässä vauhdissa eikä muuten ongelmia ole, mutta... Takamus ei ole ihan lättä, mutta ei mikään herkkukaan -omasta mielestä. Ongelma tässä on se, etten pysty tekemään suht huonojen polvien takia juurikaan kyykkyjä. Kuinka saada tehokkaasti muotoa tai edes kohotusta polvia rasittamatta?

Ja anteeksi jos tästä on jossain jo aihe, mutta en noin äkkiseltään ainakaan löytänyt.

Mä lähtisin selvittämään "huonojen polvien" syytä. Tai ehkä oot sen jo tehnyt? Eli miksi polviin sattuu, ja voisiko asialle tehdä jotain.

Mulla sama vika polvissa, ei kestä kyykätä ja joskus joukseminenkin sattuu, enkä voi istua pitkää aikaa.
Lääkärissä kävin ja sanoi että tähystysleikkaukseen pitäis ensin mennä. Voi olla että pitää vaan "putsata" jotenkin sieltä, tai voi olla kierukassa vikaa.
Itse en mennyt tähystykseen, koska äidilläni on sama ongelma, hänellä vaan polvet lukittaa jos menee kyykkyyn, leikkaus ei auttanut mitään eikä vikaa löydetty.

Ajattelin seuraavaksi kokeilla mitä polvet sanoo jos kokeilen kyykkyä polvitukien kanssa! :)

Mulla oli pari vuotta vasen polvi heikossa kuosissa, ilmeisesti jonkinlainen rasitusvamma, kun vasen on aina ollut ponnistava jalka kaikissa lajeissa... Ei pahimmillaan kestänyt minkäänlaista kyykkyasentoa ilman vihlontaa. Hankin siihen apteekista tuen, ja se ainakin mulla auttoi poistamaan sen kivun. Pääsi taas tekemään, ja lihasten vahvistuessa ei sitä tukea sit enää tarvinnutkaan, kun kipukin katosi. Sama tarina kävi siskolla.

Mullakin on tää polviongelma meneillään :/ taustalla on viimesyksyinen vas. patellan ei-dislokoitunut murtuma ja 6 vkon kepeillä hyppely. On kuntoutunut pirun hyvin maltillisella punttitreenillä ja juoksemisella, mutta viikko takaperin löin samaisen polven sohvaan (oon mestari näissä..) ja nyt on kipee taas :/ Kyykkyä kokeilin viimeksi tänään aamulla, mutta jätin suosiolla väliin kun sattuu. Koko polvi on ihan musta ja sininen, eli on aika hankalaa sanoa jos sieltä jotain hajosi kun koskettaessa ei satu ku just mojovan mustelman kohdalta. Harmittaa tosi paljon kun jalkatreenit tai lenkki ei onnistu kun jalka on sökönä. Kellää ideoita mitä keksisin ajankuluksi? Polvi sinänsä kestää taivutusta, mutta ojennettaessa kyllä tuntuu. Pää ja kroppa ei kestä sitä et oisin vaan paikoillani ja odottaisin paranemista - vai oisko se silti parempi? :o

Polvien taustat

Mulla on polvien kanssa taustalla vuosien takainen ratsastusonnettomuus, jossa molemmat polvet meni. Kuntoutuhan ne joo, mutta ei ne ihan normaalit ole edelleenkään. Juoksemisessa ei ongelmaa, mutta kyykkyjen "tilalle" kaipailisin jotain tehokasta treeniä, salille mieluiten.

Pohkeet mulla on luonnostaan vahvat, säihkysääret ei ole juuri oikea termi näille möhkäleille :D Lienee myös vuosien ratsastuksella ja thainyrkkeilyllä ollut osuutensa. Niihin en siis massaa enempää haluaisi.

Jotta kokonaisuus olisi tasainen, niin kaipaisin siis hieman pystympää pyllymassaa kasvattamatta lisää pohkeita. Reidet on oikeinkin miellyttävät, sinne perustreenit on osunu ja uponnu hyvin.

Mulla illuusian kanssa samoilla linjoilla: pohkeet on "mukavan" tukkimaiset monen vuoden ratsastusharrastuksen jälkeen, mutta pylly kaipais jtn lisää treeniä

No onhan sitä pebanderiosastolle muutakin reeniä kuin kyykyt. Suorin jaloin maastavedot ja romanialaiset eivät paljon polvia kuormita. Julle kannattaa opetella. Ja vaikka akkain liike onkin, jalkojen nostot mahallaan jumppapallolla maaten tuovat muotoa ahteriin ihan kiitettävästi, etenkin em. raskaampiin liikkeisin yhdistettynä.

T. ex-lattaperse

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom