Eli minulle tapahtui tuossa viikko tapaturma, josta seurauksena oli polven totaalipatellaluksaatio (paha poven sijoiltaan meno). Polvi laitettiin paikoillee eikä sille tehny mitään sen kummempaa toimenpidettä sairaalassa. Lääkäri kertoi että se oli mennyt todella pahasti pois sijoiltaan eikä meinannu pysyä ollenkaan paikoillaan. Itse en siitä tiedä mtn koska olin tajuttomana. Röntgen-kuvat polvesta otettiin ja niissä ei näkynyt mtn vikaa. Jalka laitettiin lastaan muutamaksi päiväksi ollessani sairaalassa. Tämän jälkeen siihen laitettiin saranatuki joka estää polvea koukistumasta. Näillä näkymin sitä joutuu pitämään ainakin 6 viikkoa, mutta 3 viikon päästä siihen lisätään ilmeisesti hieman asteita lisää kontrollikäynnillä. Hoitavan lääkärin mielipide oli että katsotaan kuinka se paranee "itsestään", mutta on olemassa 50% mahdollisuus että se joudutaan vielä leikkaamaan vielä myöhemmin.
Sen tiedän että polvesta on hajonnut jokin joka pitää patellajänettä paikoilla polvilumpion päällä, niin että se voi luistaa polvilumpio yli jos jalka menee liian koukkuun. Mitäs muuta sielä voi todennäköisesti olla hajalla, nivelsiteitä, kenties ristisiteitä? Kuvataanko tälläisiä vammoja yleensä esim. magneetilla tai ultralla, että näkisi tarkemmat vauriot ja saisi varman tiedon siitä mitä on rikki ja mitä ehjänä?
Kuinkas hyvät mahdollisuudet on saada polvi "kuntoon" kovalla kuntouttamisella ilman operaatiota? Entäs jos polvi joudutaan operoimaan, niin kuinka isosta operaatiosta on kyse ja kuinka hyvin siitä toivutaan ja kuinka pitkän ajan kuluessa? Olen kiitollinen kaikesta mahdollisesta tiedosta joka liitty tähän vammaan
Ja vielä viimeinen kysymys kuinka käy kovien jalkatreenien kanssa?
Sen tiedän että polvesta on hajonnut jokin joka pitää patellajänettä paikoilla polvilumpion päällä, niin että se voi luistaa polvilumpio yli jos jalka menee liian koukkuun. Mitäs muuta sielä voi todennäköisesti olla hajalla, nivelsiteitä, kenties ristisiteitä? Kuvataanko tälläisiä vammoja yleensä esim. magneetilla tai ultralla, että näkisi tarkemmat vauriot ja saisi varman tiedon siitä mitä on rikki ja mitä ehjänä?
Kuinkas hyvät mahdollisuudet on saada polvi "kuntoon" kovalla kuntouttamisella ilman operaatiota? Entäs jos polvi joudutaan operoimaan, niin kuinka isosta operaatiosta on kyse ja kuinka hyvin siitä toivutaan ja kuinka pitkän ajan kuluessa? Olen kiitollinen kaikesta mahdollisesta tiedosta joka liitty tähän vammaan
Ja vielä viimeinen kysymys kuinka käy kovien jalkatreenien kanssa?