Polkupyöräergometriin vinkkejä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hese
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
27.4.2004
Viestejä
61
Ikä
45
Tällainen on tullut tehtyä viimeiset kolme vuotta joka syksy ja ajattelinkin kysyä, että onko jollain jotain "erikoisvinkkejä" tuohon testiin. Voisin tässä nimittäin testailla, kun aikaa testiin on vielä melkein 2 1/2 kuukautta.

En halua vastausta: "vedä erimittaisia lenkkejä pyörällä, juosten jne ja tiputa painoa 10 kg " Vaan jos on jotain esim. "polkuteknisiä" tai muita (ruokasoodan nauttiminen pari tuntia ennen suoritusta? jto mainitsi sen joskus siirtävän maitohappokynnystä) jippoja, joilla voi parantaa suoritusta.

Ja niille, jotka eivät tiedä mikä testi on niin sillä mitataan max hapenottokykyä / painokilo. Oma tulokseni on pyörinyt näillä n. 104 kg:llä siinä 47-49 välissä.

Lenkkejä olen tässä vetänyt 2-3 viikossa. Pituudet ovat olleet kovavauhtisesta 30 minuutista 2h matalasykkeiseen.

Kiitos etukäteen
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hese sanoi:
Vaan jos on jotain esim. "polkuteknisiä" tai muita (ruokasoodan nauttiminen pari tuntia ennen suoritusta? jto mainitsi sen joskus siirtävän maitohappokynnystä) jippoja, joilla voi parantaa suoritusta.

Oma tulokseni on pyörinyt näillä n. 104 kg:llä siinä 47-49 välissä.

Mainitsemasi ruokasoodan nauttiminen voi olla kokeilimisen arvoinen kikka. Kyseseessä on emästankkaus jolla voidaan puskuroida elimistössä syntyvää happamuutta. Vakioannostus vaihtelee 0,3-0,5g/kg, kolmen tunnin aikana ennen kilpailua. Runsas hiilareiden nauttiminen myös suositeltavaa ylläri :)

Ilmoitit ilmeisesti tuloksesi ml/kg/min arvona. 47-49ml/kg on varsin kelpo tulos. Jos pyöräilet paljon voi tuo kuvata maksimaalista hapenkulutustasi tarkasti. Tosin pyöräilyssä ovat ainoastaan alaraajan lihakset töissä ja esim. juostessa tai hiihdossa voi hapenkulutus kasvaa.

"Polkuteknisiä"vinkkejä on vaikea antaa, matalat poljinkierrokset alhaisimmilla kuormilla ja kasvaa kuormien noustessa!?
 
Tuo saavuttamasi hapenotto edellyttää teoriassa noin 380 watin maksimaalista poljentatehoa. Toivottavasti käyttämäsi pp-ergo todellakin yltää luotettavasti noille tehoille, ja myös sen kalibroinnista on pidetty huolta. Useinkin hyvänäkin pidettyjen pp-ergojen luotettavuus noilla tehoilla alkaa olemaan jo mitä sattuu -luokassa.
Emästankkaus on yksi mahdollisuus. Sitä tosin kannattaa kokeilla ensin, koska sivuvaikutuksena on ollut mahan vetelyys. Eikä testin vetäminen paskat housussa ole varmaankaan miellyttävää.
Jos testi tehdään epäsuoralla menetelmällä submaksimaalisena, ja jos testaaja ei ole riittävän valppaana, voisi sykettä alentavien lääkkeiden käyttö olla yksi mahdollisuus. Tosin se onkin jo testieettisesti verrattavissa dopingiin.
Jos testi tehdään epäsuoralla menetelmällä maksimiin, taitaa kenona olla vain hyvä harjoittelu. Tietysti hyvät poljinkierrokset loppuvaiheessa auttavat.
Jos testi tehdään suoralla menetelmällä ja jos maksimihapenottoa ei tasata minuutin ajalle, lopussa hengityksen reilu lisääminen saattaa olla yksi mahdollisuus. Ja tässäkin tietysti harjoittelu vaikuttaa.
Itse asiassa maksimaalista hapenottoa MITATAAN tuolla suoralla menetelmällä, jossa siis hengityskaasut analysoidaan esimerkiksi spiroergometrillä. Katso vaikka http://www.lts.fi/filearc/206_Hynynen_KTP05.pdf. Jos hengityskaasuja ei analysoida, hapenotto ARVIOIDAAN pp-ergossa sykkeen ja tehon nousun perusteella ekstrapoloiden tai sitten saavutetusta maksimipoljentatehosta. Kyseessä on pieni käsite-ero, mutta tarkkuudessa ja luotettavuudessa onkin sitten suurempi ero
 
Polkutekniikasta pyöräilyä enemmän harrastavat osaavat vastata avartavammin, mutta kannanpa pienen korren kekoon minäkin.

Itselläni avartava kokemus oli oppia oikeasti pyörittämään polkimia. Eli ei pelkästään polkimen painamista alas vaan myös vetämistä ylös. Yleensä näissä kuntotestipyörissä on mahdollisuus kiinnittää kengät polkimiin. Tee tämä huolella ja hyödynnä pyörittämisen edut: enää et tee työtä ainoastaan etureidellä ja pakaralla vaan myös takareidellä ja lonkankoukistajalla. Ja tätä kautta saat kuormituksen kohdistumaan tasaisemmin, eivätkä etureidet heti hyydy. Tekniikkaa kannattaa käydä jokunen kerta treenaamassa esim. spinning-pyörällä jos ei omassa pyörässä lukkoja ole. Muistaakseni 60-70 pyöritystä/min. on ohjevauhti useassa testissä, jota on noudatettava. Jos vauhti laskee liikaa, testi keskeytetään. Näin siis ainakin submaksimaalisissa testeissä. Kovempaa näissä testeissä ei kannata polkeakaan, siitä ei saa edes kunniamainintaa.

Ja fiksummat jatkakaa!
 
Mikä hyöty on yrittää nostaa tulosta esimerkiksi emäs-tankkauksen avulla? Festina-tallissa pyöräilleen ammattilaisen Joona Laukan mukaan hapenottokyvyn testaaminen palvelee parhaiten vain oman kehityksen seurannassa; sitä ei kannata vertailla muiden tuloksiin tai turhan tarkkaan mihinkään viitearvoihin. Laukan mukaan tuo tulos ei korreloinut mitenkään tallin sisällä kuskien paremmuuteen. Tee ennemmin testi aina samalla lailla, niin silloin vertailu edellisiin on eksaktimpaa.

Mutta jos sulla on erityinen syy saada juuri nyt hyvä tulos, niin sitten tämä ei koske sinua...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom