Poikkeava eeg, mitä se tarkoittaa käytännössä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu

Hippa

Okkapukku.
VIP
Tämä nyt on hirveän epätarkkaa, mutta ei tahdo googlesta löytyä oikein mitään. Osaako joku sanoa, mitä tarkoittaa, kun eeg on poikkeava? Temporaalialueella on epileptiformista jotain. Sain runsas kuukausi sitten huimaus/silmissä sumeni/muistikatko -kohtauksen ja siitä sitten päivystykseen, eeg:hen ja HUS:lla on lääkärille aika kesäkuussa. En tiedä mitään muuta kuin että kotiin tulossa joku epilepsiaesite ja lääkärin kanssa pääsee puhumaan kesäkuussa. Olen menossa ensi viikolla yksityiselle hakemaan lähetettä magneettikuvaukseen, koska en pääse irti siitä ajatuksesta, että syynä saattaa olla aivokasvain.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Huijasin vähän tuossa, etten mitään tietäisi. Epilepsiasta olen lukenut, samoin eeg:stä ja aivokasvaimista. Huolta aiheuttaa se, että 20% aikuisilla ilmenneistä paikallisalueen epileptisistä kohtauksista johtuu aivokasvaimesta (jos syynä ei ole alkoholi eikä pään vamma). Samoin luin, että tämmöisissä lähdetään siitä, että kyseessä on aivokasvain, kunnes toisin todistetaan. Ja vielä, että epileptiformiset löydökset korreloivat vahvasti epilepsian kanssa. Löysin jopa niinkin hurjan luvun, että alle 1% prosentilla aikuisilla, joilla on epileptiforminen löydös, ei ole epilepsiaa.

Näiden tietojen valossa pelkkä epilepsia olisi helpotus. Sen sijaan ajatus aivokasvaimesta on hyvin ahdistava.

Mutta miten käytännön kannalta? Kuinka yleinen on poikkeava eeg? Miten tästä eteenpäin? Olenko työkykyinen? Onko muita, joilla tämmöisiä kokemuksia? Mitä on muiden vastaavan kohtauksen saaneiden eeg sanonut?

Magneettikuviin menen yksityiselle myös.

En lääkäri ole, mutta kuitenkin itseltäni löytyy kokemusta asiasta.

Eli teini-ikäisenä sain kerran hiukan rajumman kohtauksen (tajunnanmenetys + kouristelua), jonka jälkeen ambulanssilla sairaalaan ja tutkimuksiin. Kävin magneettikuvauksissa ja aivokasvainhan sieltä löytyi, oikeasta ohimolohkosta. EEG:llä paikannettiin vielä kohtausten aiheuttajaksi juurikin tuo kasvain. Tämän jälkeen näitä tajunnanhämärtymiskohtauksia (jollainen sinullakin ilmeisesti oli) tuli noin parin viikon välein, ja kahden vuoden ajan niitä yritettiin hillitä lääkityksellä ilman tulosta. Lopulta päädyttiin leikkaamaan kasvain pois. Leikkaus sujui täysin ongelmitta, mutta lääkityksellä olen edelleen. Leikkauksen jälkeen olen saanut kaksi kohtausta, molemmat runsaan alkoholinkäytön + lääkkeiden unohtamisen seurauksena. Nyt, kun leikkauksesta on kulunut viisi vuotta, olen täysin työkykyinen ja kokopäivätöissä. Ammatinvalintaahan tämä tietenkin rajoittaa, esimerkiksi poliisin yms. töihin en pääse epilepsian vuoksi. Ammattiautoilu on myös kielletty kokonaan.

Kuitenkin olen mielestäni saanut elää aivan "normaalia elämää" tästä huolimatta ja mielestäni olen selvinnyt varsin helpolla verrattuna esimerkiksi heihin, joilla epilepsiaa ei saada hoidettua. Itseni kohdalla ainakin aivokasvain kuulosti aluksi pahemmalta kuin olikaan. :)

Toivottavasti oli jotain hyötyä näistä kokemuksista. Kysy ihmeessä lisää jos tulee jotain mieleen, koitan vastailla jos osaan :)

Kiitos vastauksesta Piraatti. Tiedätkö, kuinka yleisiä nuo kasvaimet on epilepsian syynä? Ja onko nuo tommoisten kasvainten leikkaukset kirurgisia rutiinijuttuja? Muistatko enää, mitä tuloksia sun eeg antoi?

Kiitos vastauksesta Piraatti. Tiedätkö, kuinka yleisiä nuo kasvaimet on epilepsian syynä? Ja onko nuo tommoisten kasvainten leikkaukset kirurgisia rutiinijuttuja? Muistatko enää, mitä tuloksia sun eeg antoi?

Löysin arvion, jonka mukaan hyvänlaatusia aivokasvaimia todetaan vuosittain noin 500-600, ja että hyvänlaatuisen kasvaimen yleisin oire on juurikin epilepsiakohtaus. Leikkauksen onnistuminen riippuu tietysti kokonaan siitä, missä kohtaa kasvain sijaitsee. Itselläni se sijaitsi niin hyvässä paikassa ohimolohkossa, että leikkauksen onnistumiseen oli jo etukäteen lääkärin mukaan suuri todennäköisyys. Kuitenkin muistaakseni leikkausta pidetään vasta ns. viimeisenä vaihtoehtona, jos ei kohtauksia muuten saada kuriin. Itselleni lääkäri sanoi ennen leikkausta, että se on 50/50 mahdollisuus, saadaanko kohtaukset loppumaan leikkauksella.

EEG:n tuloksista en muista, kun ei ole niitä papereita tässä lähettyvillä. Kävin uni-eeg:ssä, jonka tarkoituksena oli nimenomaan aiheuttaa epilepsiakohtaus ja näin saada tietoa kohtausten alkamisesta. Itselläni eeg:llä saatiin selvitettyä, että kohtaukset saavat alkunsa juurikin oikeasta ohimolohkosta, jossa kasvain sijaitsi.

En tosiaan näistä muista niin hyvin kun on aikaa kulunut jo jonkin verran. Lääkärisi osaa näistä varmasti kertoa enemmän. Myös epilepsialiiton sivuilta löytyy keskustelupalsta josta voi kysellä lisää. :)

Sain runsas kuukausi sitten huimaus/silmissä sumeni/muistikatko -kohtauksen ja siitä sitten päivystykseen, eeg:hen ja HUS:lla on lääkärille aika kesäkuussa.
Miten se kohtaus ilmeni? Oliko paniikkia vai vain tuota silmissä sumenemista? Sain itse sellaisen kohtauksn kevyellä lenkillä pari viikkoa sitten että alkoi yhtäkkiä huimata ja tuntui että taju lähtee varmasti, menin makamaan jopa maahaan ja soitin ambulansin. Olin paniikissa. Taju ei lähtenyt mutta tuntui että lähellä oli. Meni sairaalassa ohi kun pääsin lepäämään. Sain päivystyslääkäriltä lähetteen kardiologille sydäntutkimuksia varten, ei minulta EEG:tä ottaneet, egg:tä kyllä joka oli normaali levossa. En tiedä oliko vaan paniikkikohtaus minulla kyseessä, mutta yllättävästi se tuli.

egg:tä kyllä joka oli normaali levossa.

Mitähän ne sulta on oikein tutkinut? Tuollainen egg kuulostaa siltä että jotain kuulien laskeutumista ovat lusikalla tunnustelleet :D
Jos sulta on sydänfilmi otettu niin se on sitten EKG :)

Miten se kohtaus ilmeni? Oliko paniikkia vai vain tuota silmissä sumenemista? Sain itse sellaisen kohtauksn kevyellä lenkillä pari viikkoa sitten että alkoi yhtäkkiä huimata ja tuntui että taju lähtee varmasti, menin makamaan jopa maahaan ja soitin ambulansin. Olin paniikissa. Taju ei lähtenyt mutta tuntui että lähellä oli. Meni sairaalassa ohi kun pääsin lepäämään. Sain päivystyslääkäriltä lähetteen kardiologille sydäntutkimuksia varten, ei minulta EEG:tä ottaneet, egg:tä kyllä joka oli normaali levossa. En tiedä oliko vaan paniikkikohtaus minulla kyseessä, mutta yllättävästi se tuli.

Ensiksi alkoi huimata kovasti, sitten rupesi pimenemään silmissä ja rupesi pyörimään kuvia mielessä pikavauhtia. Havahduin jonkin ajan kuluttua eri paikasta ja meni hetki ennen kuin orientoiduin aikaan ja paikkaan. Muistikatko on kestänyt sekunneista muutamaan minuuttiin, jonka aikana kännykkä tippui kädestä ja törmäsin oveen. Paikalla ei ollut aikuisia niin tämä on lapseni kertomus kohtauksesta (hän näki sen).

Mutta tosiaan EEG:ssä viitteitä epilepsiaan.

EEG-lausunnossa lukee näin:

"Takaosissa alfarytmi, 11.2 a 12.7 Hz, ad noin 50 uV (aver.ref.). Hajallista matala-amplitudista beettaa.

Temporaaliseudussa kummallakin puolella ajoittaista theetan jaksoista toimintaa, useita teräväaaltoja ja jyrkkämuotoisia episodeja.

Provokaatioissa (vilkkuv. ja hyperv.) ei poikk. resp.

EKG-kanavalla sinusrytmi.

ARVIO: Poikkeava.

Temporaaliseuduissa molemmin puolin epileptiforminen poikkeavuus ja lievä paikallinen taustatoiminnan poikkeavuus."

^^Voimia!! Toivottavasti ei mitään vakavaa.

Luin tuossa(terveyskirjasto, epilepsia aikuisella) että 8-10% ihmisistä saa elämänsä aikana ainakin yhden epilepsiakohtauksen mutta suurin osa heistä ei saa koskaan epilepsia diagnoosia. Eli suht. yleistä tuon mukaan jos joka kymmennes(ja aivokasvain kai tosi paljon harvinaisempi).

Voimille on kysyntää :)

Olen lukenut kaiken mahdollisen, mitä löytyy. Noissa yksittäisissä kohtauksissa on se, että niillä henkilöillä eeg on normaali.

Tuo on mielestäni paras liike, että menet hakemaan sieltä yksityiseltä lähetettä magneettiin. Saat nopeammin asioita selville ja etenkin, jos kyse ei olekaan sitten mistään epilepsiaa vakavemmasta, niin voit hengähtää ja alkaa selvittämään sitten sitä, miten epilepsian kanssa eletään. Käsittääkseni ko. vaivan saa kuriin tehokkaasti nykypäivänä... vai tietääkö joku toisin?

Siis kertokaa tietäjät lisää; annetaanko aivokasvaimen siis vaan olla, jos se aiheuttaa jotain kohtauksia ja nämä kohtaukset saadaan kuriin? Entä onko siinä eroa, että ollaanko julkisella puolella vai yksityisellä; leikkaavatko yksityisellä herkemmin? Olen ollut jostain syystä aina siinä luulossa, että tuollaiset kasvaimet jätetään leikkaamatta vain ja ainoastaan, jos ovat jossain erittäin vaikeassa paikassa. Jos poistettavissa oleva kasvain jätetään vaan paikoilleen, niin eikö se laajene/leviä tai voi vaikka muuttua pahanlaatuiseksi? Vai olenko vaan pahasti väärässä?

Mulla on magneetti jo varattuna huomiselle :D Tänään lääkäri. Molemmat siis yksityisen sektorin palveluita.

(Julkisella on lääkäri 3.6. ja muuta tietoa ei ole. Jos sieltä saisin lähetteen magneettiin (mikä ymmärtääkseni otetaan aina tämmöisen jälkeen) niin joutuisin luultavasti odottamaan ainakin elokuulle, koska odotusaika on noin kuukausi eikä siellä tapahdu heinäkuussa mitään, kun kaikki on lomalla eikä tilanne ole akuutti.)

Mutta tosiaan joo.. On niinku niin ihmeellinen, omituinen ja irrallinen olo ollut nämä viimeiset päivät. Epilepsiaepäilykin tuli aivan puun takaa. Olin just edellisellä viikolla selittänyt poliklinikan sairaanhoitajalle puhelimessa, että ei mulla mitään epilepsiaa ole, kun en ole ikinä päätäni satuttanut pahasti eikä suvussakaan ole, haluan vaan ajo-oikeuden takaisin. Juuri nyt ei ajo-oikeus edes kiinnosta, kunhan selviäisi, mikä tässä pääkopassa on vikana ja miksi.

Ray Lewis, mitä nyt olen lukenut näistä (ja olen lukenut aika paljon ja oikeista lähteistä enkä wikipediasta), että kaikki aivokasvaimet ovat niin yksilöllisiä, että on aika tapauskohtaista, miten hoidetaan eikä yleispätevää hoitomuotoa tunnu olevan. Leikkaus on ainakin tämän lähteen mukaan hyvin yleinen hoitomuoto. Sitten on tämmöinen kattavampi opas aivokasvaimista.

Minä nyt lähden siitä varovaisesta oletuksesta, että minulla ei ole aivokasvainta, mutta enää en uskalla olla varma mistään, kun ei sen pitänyt olla mitään epileptistäkään :) Lähetteen vastaanottanut neurologikin määräsi varmuuden vuoksi eeg:n, vaikka (papereiden mukaan) oletti kyseessä olevan sydänperäinen tilapäinen häiriö.

Nojoo, kohta lääkäriin. Parin tunnin päästä olen vähän viisaampi!

Mulla on magneetti jo varattuna huomiselle :D Tänään lääkäri. Molemmat siis yksityisen sektorin palveluita.

(Julkisella on lääkäri 3.6. ja muuta tietoa ei ole. Jos sieltä saisin lähetteen magneettiin (mikä ymmärtääkseni otetaan aina tämmöisen jälkeen) niin joutuisin luultavasti odottamaan ainakin elokuulle, koska odotusaika on noin kuukausi eikä siellä tapahdu heinäkuussa mitään, kun kaikki on lomalla eikä tilanne ole akuutti.)

Mutta tosiaan joo.. On niinku niin ihmeellinen, omituinen ja irrallinen olo ollut nämä viimeiset päivät. Epilepsiaepäilykin tuli aivan puun takaa. Olin just edellisellä viikolla selittänyt poliklinikan sairaanhoitajalle puhelimessa, että ei mulla mitään epilepsiaa ole, kun en ole ikinä päätäni satuttanut pahasti eikä suvussakaan ole, haluan vaan ajo-oikeuden takaisin. Juuri nyt ei ajo-oikeus edes kiinnosta, kunhan selviäisi, mikä tässä pääkopassa on vikana ja miksi.

Ray Lewis, mitä nyt olen lukenut näistä (ja olen lukenut aika paljon ja oikeista lähteistä enkä wikipediasta), että kaikki aivokasvaimet ovat niin yksilöllisiä, että on aika tapauskohtaista, miten hoidetaan eikä yleispätevää hoitomuotoa tunnu olevan. Leikkaus on ainakin tämän lähteen mukaan hyvin yleinen hoitomuoto. Sitten on tämmöinen kattavampi opas aivokasvaimista.

Minä nyt lähden siitä varovaisesta oletuksesta, että minulla ei ole aivokasvainta, mutta enää en uskalla olla varma mistään, kun ei sen pitänyt olla mitään epileptistäkään :) Lähetteen vastaanottanut neurologikin määräsi varmuuden vuoksi eeg:n, vaikka (papereiden mukaan) oletti kyseessä olevan sydänperäinen tilapäinen häiriö.

Nojoo, kohta lääkäriin. Parin tunnin päästä olen vähän viisaampi!

Siis sulta otettiin ajo-oikeus pois julkisen puolen lääkärin toimesta ja tämä oikeus pidettäisiin pois sinulta, kunnes magneetti olisi tehty? Magneettikuvausjonot on julkisella puolella paikoitellen 1,5 vuotta. Eli ne voi toisin sanottuna pitää sut ilman ajo-oikeutta hyvinkin pitkään, jos et pääse yksityiselle. Tietyissä ammateissa tämä tarkoittaa, ettei voi tehdä töitä. Kohtuu karu kohtalo, jos ei ole mahdollisuutta yksityiseen terveydenhuoltoon; joutuu olemaan mahdollisesti hyvin pitkään tukien varassa ihan yht'äkkiä. Hyvä sinun kannaltasi, että pääset yksityiselle! Tsemmpiä! Hyvin se menee!

Ei noin lainkaan. Epileptiseksi epäillyn kohtauksen jälkeen lääkäri määrää ajokiellon, kunnes neurologi tutkii. Neurologi päättää ajokiellon kestosta. Yksittäinen kohtaus tietää 3kk ajokieltoa. Useampi kohtaus tai epilepsiadiagnoosi tietää 12kk kieltoa. Jos kohtauksia ei tule uusia niin saa ajokiellon takaisin. Tästä löytyy myös kattavat ohjeet, joita en nyt tällä kännykällä voi linkata.

Magneettikuvauksella suljetaan pois aivosairaudet esim. aivokasvaimet. Se ei liity varsinaisesti ajokieltoon.

- - - Updated - - -

Niin ja se kielto lasketaan kohtauksesta eli kun mun kohtaus on ollut 17.3. niin juhannuksen alla pitäisi aikaisintaan saada takas. Ja jos todetaan, ettei ollut epileptinen kohtaus niin ajo-oikeuden voi saada hyvinkin nopeasti.

Ei noin lainkaan. Epileptiseksi epäillyn kohtauksen jälkeen lääkäri määrää ajokiellon, kunnes neurologi tutkii. Neurologi päättää ajokiellon kestosta. Yksittäinen kohtaus tietää 3kk ajokieltoa. Useampi kohtaus tai epilepsiadiagnoosi tietää 12kk kieltoa. Jos kohtauksia ei tule uusia niin saa ajokiellon takaisin. Tästä löytyy myös kattavat ohjeet, joita en nyt tällä kännykällä voi linkata.

Magneettikuvauksella suljetaan pois aivosairaudet esim. aivokasvaimet. Se ei liity varsinaisesti ajokieltoon.

Okei. Tuo kuulostaa fiksummalta. Toki en epäile yhtään sitä, etteikö tuo 3 kk tunnu kovalta henkilöstä, joka saa jonkun ihan random-kohtauksen, joka ei uusi koskaan jne. Mutta yleinen turvallisuus toki on parempi näin, kun otetaan rauhallisesti mahdollisten epileptikkojen ajamisen kanssa.

Minähän en mitään tiedä epilepsiasta, sen diagnoosoimisesta tai ymmärrä sanaakaan (tai no "poikkeava" ymmärrän) tuosta eeg:stä, mutta täytynee jotain asioita kumminkin selventää, kun näkyy taas olevan vallalla täyttä tietämättömyyttä mutta mielipiteet silti löytyy.

Siis kertokaa tietäjät lisää; annetaanko aivokasvaimen siis vaan olla, jos se aiheuttaa jotain kohtauksia ja nämä kohtaukset saadaan kuriin? Entä onko siinä eroa, että ollaanko julkisella puolella vai yksityisellä; leikkaavatko yksityisellä herkemmin?

Riippuu oletetustua kasvaimesta, luonteesta, sijainnista ym, kuten aina. En usko että suomessa löytyy yksityistä sairaalaa (jos löytyy niin ehkä yksi tai max 2) jolla olisi resursseja tai edes haluja alkaa leikkaamaan aivokasvaimia. Vaatii kumminkin keskimäärin melkoiset resurssit ja valmiuden tehdä jotain 24/7 jos tarvetta tulee. (tosin normi meininkiähän yksityisellä on, että kun joku menee läskiksi, niin potilas heilahtaa lähimpään julkiseen sairaalaan missä homma voidaan hoitaa)

Ray Lewis sanoi:
Siis sulta otettiin ajo-oikeus pois julkisen puolen lääkärin toimesta ja tämä oikeus pidettäisiin pois sinulta, kunnes magneetti olisi tehty? Magneettikuvausjonot on julkisella puolella paikoitellen 1,5 vuotta. Eli ne voi toisin sanottuna pitää sut ilman ajo-oikeutta hyvinkin pitkään, jos et pääse yksityiselle.

:face:

1. MRIllä on tasan nolla vaikutus ajo-oikeuteen tai sen poisvientiin. MRI ei sitä kohtausta poista tai estä uuden syntymistä.
2. Ajo-oikeus menee sillä hetkellä kun kohtaus tulee min 3kk, jos epilepsia todetaan ja lääkitys aloitetaan niin 12kk. (epilepsian käypähoito suositus)
3. Se ajo-oikeus pysyy pois vaikka menisi yksityiselle.
4. En ole missään kuullut tai nähnyt juuri yli 3-6kk jonoja MRI-kuviin tässä viimisen 5 vuoden aikana. Varsinkaan epilepsian etiologiset selvittelyt (kasvaimen poissulku) on vähän eri jonon hommia kuin "mulla rutisee polvi kyykyssä" tyyppiset tilanteet..

Minähän en mitään tiedä epilepsiasta, sen diagnoosoimisesta tai ymmärrä sanaakaan (tai no "poikkeava" ymmärrän) tuosta eeg:stä, mutta täytynee jotain asioita kumminkin selventää, kun näkyy taas olevan vallalla täyttä tietämättömyyttä mutta mielipiteet silti löytyy.

Riippuu oletetustua kasvaimesta, luonteesta, sijainnista ym, kuten aina. En usko että suomessa löytyy yksityistä sairaalaa (jos löytyy niin ehkä yksi tai max 2) jolla olisi resursseja tai edes haluja alkaa leikkaamaan aivokasvaimia. Vaatii kumminkin keskimäärin melkoiset resurssit ja valmiuden tehdä jotain 24/7 jos tarvetta tulee. (tosin normi meininkiähän yksityisellä on, että kun joku menee läskiksi, niin potilas heilahtaa lähimpään julkiseen sairaalaan missä homma voidaan hoitaa)

:face:

1. MRIllä on tasan nolla vaikutus ajo-oikeuteen tai sen poisvientiin. MRI ei sitä kohtausta poista tai estä uuden syntymistä.
2. Ajo-oikeus menee sillä hetkellä kun kohtaus tulee min 3kk, jos epilepsia todetaan ja lääkitys aloitetaan niin 12kk. (epilepsian käypähoito suositus)
3. Se ajo-oikeus pysyy pois vaikka menisi yksityiselle.
4. En ole missään kuullut tai nähnyt juuri yli 3-6kk jonoja MRI-kuviin tässä viimisen 5 vuoden aikana. Varsinkaan epilepsian etiologiset selvittelyt (kasvaimen poissulku) on vähän eri jonon hommia kuin "mulla rutisee polvi kyykyssä" tyyppiset tilanteet..

Hienoa, jos moisia jonoja ei sitten teillä päin ole näkynyt. Mulla oli niskarangassa ongelma ja jos olisin jäänyt odottamaan julkiselle puolelle, niin olisi mennyt se 1,5 vuotta. Tai sitten mulle puhuttiin sairaalan toimesta paskaa. Enkä menisi niskavammaa vertaamaan polven rutinaan kyykyssä.

Neurologi sanoi, että adhd-lääke voi olla syynä epileptiseen kohtaukseen. Aivokasvaimeen ei viittaa mikään, mutta mri-lähete tuli, koska kuuluu asiaan. Epilepsiakin pitäisi poissulkea, mutta siihen ei ole enää yksityisellä varaa, vaan pitää odottaa julkisen tutkimuksia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom