Pohkeelle sattui jännä juttu.

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
34
Niin. Eli viime lauantaina pukuhuoneessa pohje päätti pitää ilmeisesti kunnon kramppikohtauksen. Sen seurauksena en päässyt varaamaan jalalle pariin minuuttiin painoa, ja odotin vaan että se menee ohi. No menihän se ohi, jonka jälkeen pääsin kävelemään, joskin pientä kipua oli tunnettavissa.

Mulla pohje on krampannut ennenkin suht usein öisin, kun olen venyttänyt unissani jalkoja "niin pitkälle kun ovat vain voineet mennä", ja herännyt sitten jäätävään kramppiin, joka aina on tuossa vammaisemmassa oikeassa jalassa. Yleensä kramppikohtaus on mennyt ohi kun olen kivun keskellä vähän ojentaen jalkaa "pakkovenyttänyt" sitä. Olen sittemmin ruvennut venyttelemään jalkoja, ja jalkatreenien kohdalla olenkin jättänyt pohkeet erikseen kokonaan tekemättä, eikä yöllisiä pohjekramppeja ole sittemmin juuri tullut.

Kipua ei juuri esiinny "tavallisesti" käveltäessä, mutta kipu astuu kuvioihin kun esim. nousen varpailleni tai menen rappusia alas. Ylösmentäessä kipua ei ole läheskään yhtä paljon. Jos pohje joutuu kävellessä "jännittymään" tavallista enemmän se rupeaa ilmoittamaan olemassaolostaan.

Olen antanut tänään ensimmäisen kerran vartin kylmähoitoa tuolle pohkeelle ja aion tehdä saman vielä pari kertaa päivän mittaan.
Olen myös hieronut pohjetta mikä ei tunnu miellyttävältä. Kipu ei ole nilkassa, eikä pohkeen "paksuimmassa" kohdassa vaan koko matkalla näiden kahden etapin välissä.

Mitä tehdä? Mitä välttää? Mitä on tapahtunut? Voiko toi pohje olla revähtänyt pahemman krampin seurauksena? Luin toisesta keskustelusta että yleensä tulehtunut lihas on päältä hieman lämmin. Tämä ei kyllä ole. Voiko tämä johtua että jalkatreeni on huonosti koottu?
teen nykyään aina saman jalkatreenin pari kertaa viikossa, joka koostuu seuraavista liikkeistä:

-kyykky laitteessa 3 x10
-takareiden ojennus 3x10
-askelkyykkykävely 3x20
-leveä prässi 3x10
-etureiden ojennus 3x10
-sjmv 3x10

Tämän lisäksi olen kävellyt muutaman kerran viikossa 45min. Jep, tästä ei tarvi erikseen mainita, IHAN LIIKAA ja asiaan on jo puututtu, eikä tota tassuttelua tule jatkossa olemaan noin paljoa.

Osaako kukaan sanoa mitään? Kiitos anyway. :)

Kiitos vastauksista! Magnesium on kieltämättä viimeiaikoina hieman jäänyt vaikka sitä kaapista löytyykin. Nestettä nautin runsaasti päivittäin. :) mut hyviä pointteja!

Ruokavalio kuntoon edellämainituilla värkeillä. Juothan vettä tarpeeksi?

Sitten takerrun asiaan joka pisti silmään vaikka sanoit että ei saa mainita; noita sarjoja tuossa jalkareenissä on aivan tolkuttoman paljon. Jakaisin nykyisen treenin joko kahdelle eri päivälle tyyliin etureidet ja takareidet. Tai sitten lähtisin ihan yksinkertaisesti seuraavan treenin voimin harjoittelemaan;

Kyykky 5x (suosittelen vapaalla tangolla tehtäväksi)
liike etureisille 2x
liike takareisille 2x
pohjeliike 4x (näitäkin kannattaa harjottaa)

Joka toisen treenin ottaisin aavistuksen kevyemmin/muutellen toistomääriä ja liikkeitäkin. Jos treenaa jaloille 18 sarjaa niin intesiteetti on satavarmasti kateissa. Sarjamäärää pudottamalla ei tule sellaista säästelytreeniä. Jos itse joutuisin tekemään 18 sarjaa jalkoja niin varmasti säästelisin ainakin ensimmäiset kymmenen sarjaa itseäni kun tiedän mitä on edessä. Ja jos salilla säästelee itseään niin kehitys ei ole toivottua. Kun tekee kyykyn kovaa niin ei varmasti kaipaa muuta jaloille kuin pari hienosäätöliikettä. Ottaisin treeneihin mukaan jonkin kokeneen joka näyttää miten sarjat viedään loppuun oikeasti ettei tarvitse viettää koko iltaa salilla. Kokemuksesta voin kertoa että olemme muutaman kuukauden kokeilleet seuraavaa treeniä;
kyykky 5x
prässi 5x
hack 5x
etureisi 5x
takareisi 5x

kaikki sarjat tehtiin pyramidina ja vietiin lähes loppuun. Päälle vielä pohkeita noin kymmenen sarjaa. Ei ollut mitään järkeä koko hommassa...

Jos ei osaa kyykätä vapaalla tangolla niin suosittelen sen harjoittelemista ensin boxille. Googlesta "box kyykky" "how to box squat" löytyy varmasti kasapäin ohjeita, ehkä elitefts videot avaavat tässä tapauksessa eniten kuinka tämä tapahtuu.

Lihas voi olla useamman päivän kipeä/arka kunnon krampin jälkeen ja mun mielestä toistuu herkemmin sen jälkeen. Pohje on voinut krampata yöllä pitkään ja huolella ennen kuin olet herännyt siihen (on muuten inhottava herätys!). Magnesiumia kannattaa ottaa ennaltaehkäisevästi ihan päivittäin.

Kiitän hyvästä vastauksesta neggis. Antoi miettimisen aihetta. Tuli fiilis että liika on liikaa ja pitänee järkevöittää tota liikkeiden määrää. En oo koskaan ajatellut että toi määrä ois niin kauhee, kun jalat on hyvin kehittynyt ja teen ton reeninkin 45minuuttiin, niin että jalat yleensä tärisee lopuksi. Ongelmat ovat siis alkaneet vasta nyt dieetin alettua kun otin reippaat kävelyt mukaan. 5kertaa viikoss noiden jalkareenien päälle.. Hups.. Kiitos että annoit aihetta ajattelulle!

Ja tosiaan tuota vettä tulee juotua usempi litra päivässä, lisäksi syön runsaasti nestepitoisia vihanneksia ja nautin suolaa sellaisenaan että pysyisi nesteet sisälläkin. :)

- - - Updated - - -

Lihas voi olla useamman päivän kipeä/arka kunnon krampin jälkeen ja mun mielestä toistuu herkemmin sen jälkeen. Pohje on voinut krampata yöllä pitkään ja huolella ennen kuin olet herännyt siihen (on muuten inhottava herätys!). Magnesiumia kannattaa ottaa ennaltaehkäisevästi ihan päivittäin.

Hyvä tietää, en ajatellut et se ois voinu pidempäänkin krampata ennen heräämistä. Joo, ei ole kyl mukavimpia tapoja herätä, onneks siitä on aikalailla päästy. Ja kyllä, oon jo napsinut tänään magnesiumia. Sitä on ollut kaapissa kokoajan mut jotenkin se on vaan jäänyt, kun yleensä nautin sen illalla, ja illalla kun pääsee duunista haluu yleensä vaan nopeesti nukkumaan.. Laiskuudesta (varsinkin näin tyhmästä) sakotetaan. Ja napsin säännöllisesti jatkossa. :)

ps. neggis, otan itseeni niskasta ja rupeen opettelemaan kyykkäämistä ton tangon kanssa. Keinuhackilla on vaan ollut niin kiva tehdä kun alaselän saa tuettua paremmin, pääsee kyykkäämään tosi syvälle ja on jotenkin tuetumpi tuntuma ylipäätään. Olen siis kyykännyt aiemmin vapaalla tangolla, mut en oo päässyt kauheen alas, kun menee selkä ankka-mutkalle. Box-kyykky lähtee kokeiluun jahka toi pohje rauhottuu ja antaa luvan reenata :)

Jep, tuossa tulikin jo hyviä juttuja paljon. Oletan että syöt "puhdasta ruokaa"? Muista käyttää suolaa myös reilusti. Sitä kun ei ruuasta juuri saa jos ei syö einesruokia.

Siis: Vettä, suolaa, magnesiumia.

ps. neggis, otan itseeni niskasta ja rupeen opettelemaan kyykkäämistä ton tangon kanssa. Keinuhackilla on vaan ollut niin kiva tehdä kun alaselän saa tuettua paremmin, pääsee kyykkäämään tosi syvälle ja on jotenkin tuetumpi tuntuma ylipäätään. Olen siis kyykännyt aiemmin vapaalla tangolla, mut en oo päässyt kauheen alas, kun menee selkä ankka-mutkalle. Box-kyykky lähtee kokeiluun jahka toi pohje rauhottuu ja antaa luvan reenata :)

Lähde kokeilemaan boxilta joka on huomattavasti liian korkea, ja treeni treeniltä pudotat boxin korkeutta ja kun tuntuu siltä että hallittee homman niin voi ottaa koko boxin pois. Ensin opettelisin tekniikan vaikka ilman tankoa kotona harjanvarrella ja sitten vasta lisäisin painoa. Box-kyykky on ollut oikein treenattu kun takareidet ja pakarat ovat kipeät seuraavana päivänä. Se on erittäin hyvä ja turvallinen tapa opetella kyykkäämään oikein. Kyykky on vaikea liike, kynnys mennä johonkin koneeseen on iso. On varsin harvinaista että salilla näkee kauniita kyykkyjä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jep, tuossa tulikin jo hyviä juttuja paljon. Oletan että syöt "puhdasta ruokaa"? Muista käyttää suolaa myös reilusti. Sitä kun ei ruuasta juuri saa jos ei syö einesruokia.

Siis: Vettä, suolaa, magnesiumia.

Jep, teen kaikki ruoat alusta loppuun itse, tällä hetkellä ruokavalio koostuu tuoreista vihanneksista, juustosta, maustamattomasta lihasta ja oliiviöljystä. Suolaa syön sellaisenaankin ja salaatteihin lisäilen oliiveja tuomaan miniekstraa :D

Lähde kokeilemaan boxilta joka on huomattavasti liian korkea, ja treeni treeniltä pudotat boxin korkeutta ja kun tuntuu siltä että hallittee homman niin voi ottaa koko boxin pois. Ensin opettelisin tekniikan vaikka ilman tankoa kotona harjanvarrella ja sitten vasta lisäisin painoa. Box-kyykky on ollut oikein treenattu kun takareidet ja pakarat ovat kipeät seuraavana päivänä. Se on erittäin hyvä ja turvallinen tapa opetella kyykkäämään oikein. Kyykky on vaikea liike, kynnys mennä johonkin koneeseen on iso. On varsin harvinaista että salilla näkee kauniita kyykkyjä.

Kiitos neggis taas! Noilla vinkeillä lähden kohti uutta jalkatreeniä, jota eilen järkevöitettiin. :) Lähtee samalla periaatteella liikkeelle kuin sun ekan viestin ehdotus.
Saa tosin nähdä koska sitä pääsee treenaamaan jalkoja. Töissä pohje kipeytyi eilen ihan helvetisti, kun joutui pakosta kävelemään ripeämmin ja vähän kyykkimään lattialla. Työpäivä jäi kesken, ja eikun lääkäriin, josta tuli tuomio että päällimmäiset pohjelihakset on kunnossa, mutta toisessa kerroksessa onkin sitten paikat revähtänyt krampin seurauksena. HIPHEI. Tänään meen ultraan selvittämään vamman vakavuutta, toi lääkäri kyl sano et se ei epäile et sielt olis kokonaan mitään revennyt mut et asia tarkistetaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom