Pizzapohja

Ostin tuossa katkarapuja ja tonnaria ja ajattelin pyöräyttää pizzan, mutta ns. "terveellisen" pizzapohjan ohje uupuu.
Vai teettekö ihan tavallisen pohjan ja vehnäjauhojen tilalle graham- tai ruisjauhoja?
Nimim: "Nälkä se kasvaa syödessä" :evil:

Mä laitan hiukkasen vehnäjauhoja ja reilusti grahamjauhoja ja vehnäleseitä ja joukkoon lorautan tilkan kylmäpuristettua oliiviöljyä ja hyvä tulee..:)

Teen normaalin pohjan, mutta muutan kuitenkin... No, käytän ehkä vähemmän rasvaa ja korvaan vehnäjauhot. Teen kaikenlaisia sekoituksia, joihin tulee vaihdellen leseitä, hiutaleita, soijajauhetta ja ruisjauhoa sekä sämpyläjauhoja vähän. Käytän tavallista auringonkukkaöljyä. Siinäpä se. Ja hyvää ja terveellistä.

Laitan yleensä pizzapohjaan ruokalusikallisen oliiviöljyä, hiivaa, jauhoja ja vettä. Nykyisellä ohjeellani tulee sellainen ohut pohja mistä itse tykkään enemmän kuin paksusta "pullapohjasta".
Ensi kerralla laitan vaan sitten vehnäjauhojen tilalle jotain parempaa pöperöä
:)

Proteiinit leivonnaisissa

Satuin huomaamaan, että protskupurkin kyljessä oli maininta, että protskua voisi käyttää myös leivonnaisissa. Onko kukaan teistä kokeillut? Miten? Korvaatteko osan jauhoista proteiinijauheella? Huomaako maussa eroa?

Soijajauho leivonnassa

Minä ainakin käytän leivonnassa soijajauhoo. Ainakin johonkin pannariin voi laittaa puolet soijajauhoa ja puolet tavallista jauhoa ilman, että maku siitä juurikaan muuttuisi. Mä käytän Fastin Soija 97:aa siis. Miks se ei sopis vaikka pitsanpohjaankin?

Olen käyttänyt proteiinijauheita leivonnassa (soija, hera). Esim. suklaan makuisia voi käyttää vaikka pannareissa tms ja neutraalit käy erilaisiin taikinoihin korvaamaan osan ns. tavallisista jauhoista. Rohkeasti vaan kokeilemaan.

Joo, protskujauho toimii hyvin pannarissa ja letuissa. Ei niin hyvin kakuissa ja muissa kuohkeissa jutuissa - tuppaavat menemään aika koviksi. Mä teen pannaria niin, että laitan pari munaa taikinaan, maitoa, purkin raejuustoa ja korvaan osan jauhoista vaniljan makuisella protskulla. Sitten vähän makeutusainetta ja yleensä mukana on myös pinaattia antamassa väriä. Kuullostaa tosi pervolta, mutta maistuu hyvin ainakin meillä ;)

Lettutaikinaan voi laittaa osan kaurahiutaleita ja osan protskujauhoa, ja mä laitan vielä purkin raejuustoa. Sitten paistan niistä sellaisia "Ameriikan lettuja", eli pieniä ja pulleita. Niin, tarvitaan myös vähän leivinjauhetta mukaan että letut pullistuvat kivasti.

Amy

Raejuustoa pannareihin ja lettuihin?? Kuitenkin teet niistä vissiin "makeita" versioita? Eikö raejuustot sula sellaseksi omituiseksi liisteriksi sinne pannarin sekaan? Hmm, kuulostaa tosi omituiselta... Vakuuta mua hieman lisää.

Vielä pizzasta. Laitetteko normaalisti sikapaljon juustoa vai vain hieman kevytjuustoa? Juusto lienee kuitenkin se pizzan rasvaisin osa.

Mun mielestä letut raejuustolla on parempia kuin ilman, ja hillolla tai ilman.

Nyt on tullut Polarilta 5% juustoa joka sulaa pitsan päälle ihan ok ja maistuu hyvältä.

Tuo raejuustopinaattipannari vaikuttaa tosi hyvältä!

Mun avokkini teki joskus ahkeraan sämpylöitä, joihin laittoi tujusti ruisjauhoja. Olivat tosi hyviä ja kuitupuoleltaankin aivan huippuluokkaa.

Jep jep, sanoinhan että kuullostaa aika pervolta laittaa raejuustoa sinne joukkoon. Mutta kannattaa silti kokeilla - ei se sieltä mitenkään suolaiselta maistu. Ja aika lötsköiksi pallukoiksihan se menee paistaessa, mutta sekään ei makua haittaa.

Hih, en voi antaa 100% takuuta että kaikki tykkää näistä mössöistä, mutta jopa mieheni syö ihan mukisematta - ja jopa tykkää.

Jep, täälläkin on "koekeittiössä" kokeiltu kaikenlaista

Itse laitan pizzapohjaan ihan perussoijajauhoa ja joskus on tullut jopa kokeiltua hieman turvotettua soijarouhetta joka sekin toimii hyvin.
Pitää vaan muistaa että kun käyttää noita kuituisempia jauhoja niin antaa rauhassa turvota ettei tule kovia tuotteita.........

Originally posted by She Devil
Hippa! Olisko mahdollista saada niiden sämpylöiden ohjetta? Ja laittakaa muutkin niitä ohjeita jos vaan löytyy :cool:

Kyselen avokilta, kun se on se meidän kodin keittiöihme :)

Ohjetta löytyy eli pitää jostain repiä joku tavallinen sämpylätaikinanohje ja heittää sekaan ainakin puolet ruisjauhoja ja mukaan voi heittää myös kaurahiutaleita. Muu jauho ohrajauhoa ja sämpyläjauhoa.

Se itse teki ilman ohjetta, joten ei osaa ihan tarkkoja mittoja sanoa.

Mutta kertoi, että jos menee liikaa ruisjauhoja niin tulee kovia sämpylöitä.

Voiko lettutaikinassa käyttää vehnäjauhojen sijaan jotain muuta jauhoja tai korvata edes osan?

Ohrajauhoista voi ainakin tehdä lettuja. Jotkut tekeekin crepesit ohrajauhoista. Tulee niistä vähän kuituisen makuisia mutta ihan ok.

Spelt-jauhot toimii ihan samalla lailla kuin vehnäjauhot ja niissä on enemmän kuitua. Eli niillä voi korvata vaikka kaiken vehnäjauhon. Kalliimpia ne kyllä on, ja niitä saa tällä hetkellä ainakin luontaistuotekaupoista (mahd. suuremmista ruokakaupoista?).

Back
Ylös Bottom