Pitkiä vai lyhyitä toistoja??

Itse suosittelen tekemään pitkiä toistoja, eli koko liikerata käyttöön. Poikkeus on sitten nää lankku- ja lattiapenkit yms härpäkkeet. :joulu7:

Originally posted by trebla
Itse suosittelen tekemään pitkiä toistoja, eli koko liikerata käyttöön. Poikkeus on sitten nää lankku- ja lattiapenkit yms härpäkkeet. :joulu7:

Takottikohan nilkit.com ajallisesti lyhyitä vai pitkiä? ainakin sain semmosen kuvan?

jos voimaa haluat niin 1-6 vois olla aika optimaalinen...jos tarkoitit liikeradan laajuutta (mitä kuitenkin epäilen) niin pidä toistot puhtaina.

mm. kyykyssä n.90´ asteen kulma ja penkkipunnerruksessa niin että tanko käy rinnassa ja punnerrat suorille käsille (näinkin itsestään selvä asia mutta näkee paljon aloittelijoita jotka joko runkauttavat tai eivät käytä tankoa rinnassa)

Yhteenveto:

-tee aina lihaksen KOKO liikerataa hyväksikäyttäen. Toiminnallisesti (voima) katsoen viisaampaa.

-Sarjojen pituuksista (noin yleisesti ottaen ja McArdle, Katch&Katchia lainaten):

1-3 toistoa: maksimivoimaa. VAIN kokeneille treenaajille = ainakin pari kolme vuotta erittäin kovaa (=raskasta) treeniä takana.

6-10 toistoa: Lihasmassaa ja -voimaa kasvattavaa.

10-15 toistoa: "Yleiskuntoa", eli aloitteleville ja kuntoilijoille. Jonkin verran voimaa, massaa.

15-200 toistoa: Kestävyyttä. Erittäin vähäistä lihaskasvua.

Ehkä tästä on jotain apua..? :thumbs:

Vanha Threadi, mutta muuttuuko noi sarjojen määrät paljonkin esim. voimaa 3x6 ja kestävyyttää 6x10? vai pysyykö sarjojen määrä samana, painot vain pienemmät ja toistoja enemmän

Sarjojen määrä on suht vakio, itse suosittelisin 5-8 sarjaa per lihasryhmä.
Eli jos teet kolmea liikettä per lihas (esimerkiksi) niin silloin semmonen 2-3 sarjaa per liike riittää varsin hyvin. Paitsi voimannostoon, mutta se onkin eri asia, ja siitä löytynee tietoa voimailupuolelta...

Back
Ylös Bottom