Pitkäkestoinen suoritus pakkasella

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Legs
  • Aloitettu Aloitettu
Kuinka moni tekee pitkäkestoisia(1-3h) suorituksia näillä kovilla pakkasilla esim.hiihtoa ja juoksua?Ite teen peruskestävyysharjoituksia -15 asti ja vauhtikestävyyttä -10 asti.Kyllähän nää pakkaset sais jo pikkuhiljaa riittää,että pääsis kunnolla reenailemaan!!!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kyllä tulee tehtyä omatoimisia futis treenejä pakkasilla,mun raja on -12 jos sen ylittää hakeudun kyllä sisätiloihin.Varmaankin taas aika yksilöllistä kuinka keuhkot kestää pakkasta,itsellä kurkku heti kipeä jos vähän kovemmilla pakkasilla ottaa vähän kovemman treenin,vaikka ois jopa kommandopipo.Olen ihan samaa mieltä,että pakkaset sais loppua mutta kevättä kohden! tsemppiä treeneihin kaikille.:)

Kuinka moni tekee pitkäkestoisia(1-3h) suorituksia näillä kovilla pakkasilla esim.hiihtoa ja juoksua?Ite teen peruskestävyysharjoituksia -15 asti ja vauhtikestävyyttä -10 asti.Kyllähän nää pakkaset sais jo pikkuhiljaa riittää,että pääsis kunnolla reenailemaan!!!

4krt/viikossa treenipäivinä. Aamulenkkiä tyhjällä masulla, noin. 1h kerrallaan. Aurinko paistaa ja koira saa liikuntaa, sekä rasva palaa. :D

Ajattelin pari päivää sit palauttaa jumit pois kävellen, 3 tuntia painelin -16 asteessa.. ei hyvä, kylmästä tuli niin kauheat krampit takareisiin ettei kahteen päivään päässyt portaita kuin konttaamalla. Ehkä se pitkäkestoinen on kuitenkin mukavampaa sit kesällä, onneksi ei oo enää pitkä aika :)

Eilen tuli käytyä heittämässä suht rauhallinen 1,5h hiihtolenkki. Pakkasta -23. Ainoastaan kasvoja paleli hieman alamäissä mutta muuten ei mitään ongelmaa.

Kovemmilla pakkasilla kannattaa pysytellä metsän siimeksessä, ei käy tuuli niin pahasti. Suksilla, lumikengillä, jne. erittäin mukavaa hommaa, koska useasti aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta. Menee tietty pimeelläkin valojen kanssa tai kuun valaisemana.

Edit. jos on vauhtia niin juoda pitää väkisin, etenkin jos mennään >3h lenkkejä. Myös syöminen saattaa olla aiheellista.

Kyllä kai toi kylmällä liikkuminen on lähinnä asenne/viitsimiskysymys.Normaalilla säällä käyn lastenvaunuja työntelemässä päivittäin 2-3h.Poikakin tykkää kun saa nukkua kunnon päikkärit liikkeessä.

Kyllä kai toi kylmällä liikkuminen on lähinnä asenne/viitsimiskysymys.Normaalilla säällä käyn lastenvaunuja työntelemässä päivittäin 2-3h.Poikakin tykkää kun saa nukkua kunnon päikkärit liikkeessä.

On eri asia treenata kuin työnnellä lastenvaunuja. Alkuperäinen kysyjä kuitenkin viittasi perus- ja vauhtikestävyystreeneihin ja vk:ta ei ole juurikaan järkeä tehdä >25 asteen pakkasessa, peruskestävyyttä voi kyllä tehdä vielä aika kylmässäkin ilman suurempia ongelmia.

Kyllä kai toi kylmällä liikkuminen on lähinnä asenne/viitsimiskysymys.

Samaa mieltä. Riittävästi vaatetusta ja kasvoille suojaa. Itellä harvemmin kylmä pitkil pk-hiihtolenkeil tullu, kovempi treenejä turha tosin lähtee vetää, ettei henkeen käy. Ongelmana lähinnä muistaa juoda.

Kyllä kai toi kylmällä liikkuminen on lähinnä asenne/viitsimiskysymys.

Mä oon eri mieltä. Kylmä ilma vaikuttaa (ainakin mulla) todella paljon siihen, kuinka lihakset lämpeää, henki kulkee, kehon lämmönsäätely toimii jne. Helposti laittaa liian paljon päälle, tunninkin juoksulenkillä alussa jäätyy, keskivaiheilla hikoaa kuin sika ja lopussa taas kylmii kun on kastuneet alusvaatteet. Eli ei oo asenteesta kiinni nää ongelmat.

Myös palautuminen tuntuu talvella hankalammalta, ehkä mä vaan kuvittelen..Silti niitä pk-lenkkejä on tehtävä, onneksi vauhtipuolen voi hoitaa sisäliikunnalla näin talvisin, muutenhan kuolema korjais jos tuonne -20 asteeseen lähtis repimään :D

Helposti laittaa liian paljon päälle, tunninkin juoksulenkillä alussa jäätyy, keskivaiheilla hikoaa kuin sika ja lopussa taas kylmii kun on kastuneet alusvaatteet.

Tossahan se tulikin, eli liikaa päällä. Mitä enemmän on tehoja, sitä kylmempi pitää olla alussa. Alussa pitää olla todella kylmä ja keskivaiheilla sitten hikoilee hyvin kevyesti, lopussa voi tehoilla säädellä kylmyyden tunnetta. Vaatteet ei saa kastua hikoilusta, etenkään pitemmillä lenkeillä.

^näinhän se on, mä kyllä omasta mielestä puen nykyisin tosi kevyesti päälle, aluspaita, juoksupaita ja juoksutakki -> silti tulee kuuma. Vaikka tehot on alhaalla ja hiljainen vauhti, silti hiki lähtee kunnolla irtoamaan kun veri alkaa kiertää ja sit onkin lopussa jo kylmä, varsinkin jos sattuu tuulemaan. Vaikea löytää se tasapaino!

Onneksi se kesä tulee, voi lähteä vaikka puolialasti lenkille eikä tuu kylmä :D

Onneksi se kesä tulee, voi lähteä vaikka puolialasti lenkille eikä tuu kylmä :D[/QUOTE]

No sitte Padasjoen nakukympille vaan =)

Nyt näillä järkkypakkasilla on maksimi ollut tunti, ja tuntuu että sekin on liikaa. Tosiaan takareisi ja sisäreisi kun revähti (sisällä) niin viikon päästä kun oli kunnossa ja lähdin lenkille, niin ei vaan lihakset lämmenneet tarpeeksi purevan viiman takia ja liukastuessa tuli uudet revähdykset. Mä oon tehnyt sen päätöksen etten lenkkeile ulkona nyt kovilla pakkasilla (ja liukastumisen vaaran pelossa) lainkaan. Myöskin kurkkuun voi käydä ja mun mielestä tuo kylmä on altistanut krampeille ja tullut normaalia kipeämmäksi lenkkeilyn jälkeen.

Mua ei ole missään vaiheessa palellut, mutta tuntuu kuin lihakset ei tosiaan lämpenisi tarpeeksi vaikka liikkeessä onkin. Kyllä se kylmä on ollut huonosta. Ja sitten kun ne lihakset on lämmenneet ja on uskaltanut ottaa reippaammin, sitten astuukin joku perkeleen liukastuminen kuvaan. Skippaan suosiolla. En vitussa enää lenkkeile näillä keleillä.

Muutaman kerran on tullut käytyä sellainen tunnin lenkki vetäsemässä tuolla pakkasessa nyt tässä viime viikkoina. Itselle on ainakin sopinut ihan hyvin kylmässäkin juokseminen. Onhan se tosin miellyttävämpää kesällä kirmailla, mutta sopivasti kun pukenut päälle ja asennoitunut hommaan niin a vot!

Olen nyt pakkasilla lyhentänyt juoksulenkkejä ja juoksen 30-60min. Fleecepaitaa ja -kalsaria juoksupuvun alle ja kunnon hanskat & pipo, näillä olen pärjännyt. Olen suosiolla jättänyt juoksun väliin, silloin kun pakkasta alkaa olla lähempänä -20°C. Yhden vähän kovemman suorituksen tein kylmemmässäkin: 40 km:n hiihto, -23°C.

Kilpapilkkijänä tulee kelillä kuin kelillä juostua ja käveltyä lumihangessa ja pakkasessa joka viikko 3-7 kertaa, kerrallaan 3-8 tuntia yleensä.
Yleensä kisassa tulee tehtyä pilkinnän ohessa n. 5-20km lenkki, hupipilkillä kertyy matkaa kyllä yhtä paljon mutta löysempää vauhtia...

Ei kyllä itellä ota juurikaan keuhkoihin vaikka olis pakkasta yli 20 astetta, yks päivä testasin "tasasella" eli ei lumihangessa 3km 13min ja ei kyllä tuntunut vielä pahalta kurkussa. Mitään kaulasuojaakaan ei oo tullut käytettyä. Niin ja toki noita 5-20km reipas kävely/hölkkä/juoksu lenkkejä on tullut tehtyä yhteen menoonkin lenkkivarusteissa.

Itellä ainakin suurin ongelma on naaman jäätyminen yli 15 asteen pakkasilla, siihen tietty auttais jokkut kasvosuojat mutta eipä ole tullut käytettyä. Tommonen -10...-15 alkaa olla jo niin lämmin ettei lämpimämpi tarvis ollakkaan ainakaan jos on tyyntä.

Mulla on ollu kylmemmillä keleillä Psolarin lämpömaski, siis se hengitysilmaa lämmittävä jutska. On ollut ihan käytännöllinen, kylmä ei tunnu kurkussa eikä keuhkoissa ainakaan missään -15 pakkasissa. Sen lisäksi olo on lämpimämpi, kun lämpöä karkaa vähemmän hengitysilman mukana. Suosittelen siis myös pilkkijöille ja muille paikallaan pojottajille. Huonona puolena tosin, osa uloshengityksestä karkaa nokan ohi silmille, eli ei sovi silmälasien kanssa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom