Pitäisikö Einstein vai Kimmo Koskenkorva mielestäsi vapauttaa intistä?

Kyllähän Räikkönenkin on alikessu. Ei ollut niin kiire, että olisi pitänyt 6kk olla intissä vaan vuoden keikka ja ihan hyvin ukolla näyttää menevän.

Kommenteissa joku tietää kertoa että peräti 28 kasarmipäivää oli.

View: https://www.youtube.com/watch?v=jbKvCjINWnY

Meidän tuvassa oli yks jalkapalloilija, normipuolella siis. Se oli päivät normaalisti palveluksessa ja melkein joka ilta joko treeneissä tai pelissä. Jätkä alko olla aika rikki alokasajan lopulla. En ainakaan noita tapauksia kauheasti kadehtisi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllähän Räikkönenkin on alikessu. Ei ollut niin kiire, että olisi pitänyt 6kk olla intissä vaan vuoden keikka ja ihan hyvin ukolla näyttää menevän.

"Oon mä kuitenkin viettänyt kolme yötä metsässä. Ja monttua oon kaivanut", Räikkönen kertoi IS:lle vuonna 2000. http://www.iltasanomat.fi/muutlajit/art-1432264519259.html

Alikessun natsat annetaan nimen perusteella urheilijoille, ei ne NHL-pelaajatkaan muutamaa yötä enempää intissä vietä aikaa ja natsat tulee silti. Venäjällä ovat silti pistäneet paremmaksi ja siellä jaetaan varsin hövelisti yliopistotutkintoja ammattiurheilijoille :D

Onkos kenenkään tuvassa ollut vapaa-ottelijoita tai nyrkkeilijöitä? Meneekö niillä sitten samallatavalla mitä lätkän pelaajilla tai futaajilla?

Etelä-koreassa tämä kaveri http://www.ufc.com/fighter/Chan-Sung-Jung piti urastaan 2 vuoden tauon armeijan takia.

Mutta sielläkin on kuulemma vapautuksia niille jotka ovat saaneet olympia mitaleja tms jonkun tietyn verran niin palveluksen kesto min. 4 kk tämä mutuilua, koska lähde oli joku kommentti jossain.

kyllä ne varmaan suurinpiirtein menee. Toki kun ei ole kyse joukkuelaji, niin se ei ole niin tarkkaan aikaan sidottua. +20-vuotta sitten wakeboardauksesta pääsi harrastusvapaille. Kilpailuhässäköitä piti todistella, että on SM-tasolla. Siihen aikaan nuo piirit oli melkoisen pienet, että jos aikoi kilpailla niin taisi olla aina SM-tasolla :D. Samanlaisia vapauksia ei saanut mitä lätkäjätkät, mutta kumminkin.

Eihän siitä toki ollutkaan 20-vuotta, liioittelin kovasti, 19v sitten.

Viimeksi muokattu:
Kuka jalkalkapalloija twitterissä kommetoi "eipä paljoa mettäleikit kiinnosta"? Melko ylimielistä heittää tuollaista, ikäänkuin se kaikki muut tykkäisivät maata hikisessä tuvassa parinkymmenen pojan kanssa.

Hieman OT, mutta tuntuu että suomalaiset jalkapalloilijat ovat viime aikoina kunnostautuneet lähinnä twitterissä nillittämisessä. Milloin pitäisi leikkiä metsässä, milloin ei ole katsojia, milloin on jämähtänyt penkille jossain vitun RoPsissa..

Lähden siitä, että jos mies/nainen on Suomen kansalainen, hän on velvollinen osallistumaan asepalvelukseen. Siis jos hän on maan kansalainen, hänen on tarpeen tullen osallistuttava sen puolustukseen. Jos asepalvelus ei niinku sillee kiinnosta, koska Suomi on nuori kansallisvaltio ja kansallisvaltiot eivät ole maailmassa enää niinku tätä päivää, hänet voitaisiin lähettää johonkin toiseen maahan, vaikkapa Somaliaan tai Syyriaan. Selänne tai vastaava voisi jäädä asumaan siihen valtioon, jossa asuu, mutta Suomen velvollisuus ei ole enää pitää häntä maan kansalaisena, jos intti ei kiinnosta.

Sivarijengin voisi vähintään puolittaa, koska maassa on paljon yli 5-kymppisiä, joista harvoin on enää rivisotilaiksi, mutta jotka voivat palvella kotirintamalla eri tukitehtävissä.

Mutta tää kaikki mun juttu on enemmän tai vähemmän lätinää, koska yhä enemmän perheissä ja yksinhuoltajien "kasvatettavina" on lapsijumalia, joilla on jo pienestä pitäen neuvotteluoikeus kasvatus- ja perheasioissa. Nämä ovat myöhemmin lähes kokonaan yksilöitä, jotka saavat omasta mielestään itse päättää, onko järjeä mennä inttiin tai että onko koko intissä järkeä monikulttuuristuvassa maailmassa (todellisuudessa kyse on vain Länsi-Euroopasta).

Tunnetusti mm. "vasemmistoälyköt" kannattavat palkka-armeijaa, koska omaa lapsijumalaa ei saa viedä (alentaa) metsään pahojen ja ilkeiden ikätovereidensa keskuuteen. - Niin, todellakin. Kohta ei ole enää maata, jota puolustaa, koska maan asukkaat ovat yksilöitä tai maahanmuuttajia (joilla ei välttämättä ole intressiä Suomen puolustamiseen). Heille todellisuus näyttäytyy vasta, kun tämä maa kuuluu Venäjälle.

Vähän aiheen ohi menee tämä naiskeskustelu, mutta itse olen sitä mieltä, että niin kauan kun nainen valuu verta alapäästään n. kerran kuussa, voidaan hänet vapauttaa asepalveluksesta. Ja koska suurin osa naisista näin tekee, on sama vapauttaa kaikki naiset asepalveluksesta ja antaa heille mahdollisuus se suorittaa jos välttämättä haluavat.

Mitä luulette, moni mies olisi A:n papereilla, jos omaisi vastaavia vaivoja?

Suomessa pidetään mielestäni hienosti kiinni siitä, että kaikki käyvät armeijan. Miettikää vaikka Mikko Koivua joka tuli aikuisiällä armeijaan, vaikka oli siinä vaiheessa jo iso tähti Nhl:ssä. On siinä Jenkit varmaan olleet ihmeissään, että mitä hittoa :D ei varmaan ollut armeijassa pariakymmentä päivää enempää, mutta onhan sekin jo jotain ja hieno homma, ettei annettu vapautusta tässäkään tilanteessa.

tuon pituinen intti pitäisi tietysti olla kaikille mahdollinen eikä aseistakieltäytyjiäkään oikein voi kritisoida, kun pääesikunta itse luo sääntöjä, jotka nakertavat legimiteettiä systeemille.

Jos lätkäjätkät oppii nuo hommat 20 päivässä niin miksi ei sitten kaikki muutkin? Ei ne mitään älykkyyden ylijumalia ole kuitenkaan. Jos taas myönnetään ettei 20 päivässä mitään järkevää edes opita niin miksi sinne sinne pitäis mennä teeskentelemään ikäänkuin hoidettais se velvollisuus kuitenkin tekemättä mitään fiksua.

Ite en sinänsä nähny ongelmaa vanhassa systeemissä. Tässä ketjussa kuulee näitä tarinoita henkilöistä, jotka pyörittää intin ohella jotain yritystä ja totta kai mä niillekin soisin enemmän vapauksia kun muille. Must on vaan hölmöä verrata urheilijaa ja esim. tutkijaa. Huippu-urheilijan ura kääntyy monesti kuitenkin jo laskuun joskus 30v iän korvilla, joten ei se ny oo ihan verrattavissa tutkijaan, joka pystyy luomaan pitkän uran ja jatkamaan sitä vielä vanhemmallakin iällä. Joku tietty sanoo, et "ei se 6kk kenenkään uraa kaada" ja voi sinänsä olla oikeessakin, mut kilpailu on kovaa ja kyllä kaikki tollanen on tasotuksen antamista niille, jotka pystyy treenaamaan täysillä.

Oon ite urheilufani, joten ehkä katon asiaa aika paljon siltä kannalta. Suomella ei oo liikaa noita huippu-urheilijoita, joten en tajuu sinänsä miks sitä pitää vaikeuttaa tätä kautta viel lisää? Ymmärrän toki sit myös et ne joita ei urheilu kiinnosta näkee asian just päinvastoin. Joka tapauksessa mun mielestä niitä vapauksia pitäis lähinnä antaa lisää (myös muiden alojen huipuille ku vain urheilijoille), eikä tällä tavalla poistaa niitä kokonaan.

Ite en tiedä minkälainen tarkalleen oli ollut toi urheilukoulu systeemi, mutta tälläei mutuiluna pidin ihan hyvänä sitä että urheilijat siis saa vapautuksia. Ite olin intissä tosiaan 9kk ja se aika ei todellakaan ollut koko ajan ja joka päivä sellaista että oppii jotain uutta ja on todella tarpeellista jne. Oli kaiken maailman urheilupäivää paristi kuussa, mitkä voisi todellakin urheilijat skipata ja reenata sitä omaa lajiaan. Urheiluahan on iso osa tuosta intistä ja kun muut tuolla tetsaa niin urheilijat voivat omasta puolestani sitä omaa lajiaan reenata, jaksavat kumminkin metässä ryönätä ihan samalla tavalla vähintään mitä normi jamppakin. Ja tosiaan siinä täysi-iän kynnyksellä jollakin saattaa olla joo joku firma jo pystyssä,(omassa tuvassakin oli yksi) mutta niitä on niin pirun vähän verrattuna urheilijoihin ettei niille mitää yrittäjäinttiä voi tehdä. Se tupalainenkin sai vapatuksia enemmän kun muut ja ihan oikein. Ei kumminkaan mikään iso firma ollut ja oli veljen kanssa siinä hommassa. Ei kukaan ole mikään tutkija 20vuotiaana niikun jotkut täällä heittänyt.

Voisikohan tätä uudistaa jotenkin niin että ne keillä on muuta hommaa elämässä juuri sillä hetkellä, esim juurikin joku firma, sm tason urheilu, vaikkapa jo lapsi syntynyt tai ihan mitä vaan, niin niille joku muutaman kuukauden intti. Väitän kyllä että muutamassa kuukaudessa oppii ampumaan ja ne normi käskyt. Joku viestimies oppii kaiken jo p-kaudella, loppu aika on sitten rötväämistä, marssia, mehtäöitä, vartioita, ampumista, kelan vetoa jne jne. Itellä spollena monesti oltiin koko päivän reenattu jotain asutuskeskustekniikoita ja päivän päätteks näki noita viestimiehiä jotka oli käyny päiväl sotkus ja ollu tvtuvas jne. Jollain kellä on muutakin tekemistä kuin intti niin voi kyllä olla puolestani poissa.

Meilläkin oli joukkueessa yks joka pelas lätkää suomi-sarjassa eikä edes saanut harkkavapaita, johtu kyllä meidän jjohtajasta. Jotkut viestimiehet olivat joka päivä harkka vapailla tyyliin 1400-0000

Aika hauska tuokin että joku akka on tuon homman nyt keksinyt. Ei ole tasa-arvoista jne, vai onko se itekkin sen intin käynyt sitten. Meinaan vaan ettei sillä varmaan kovin paljoa ole näkemystä asiaan muuta kuin muitten suusta tai jotain lappuja lukemalla. Ei se intti ole 24/7 opiskelua ja taistelua. ehkä viidesosa on jotain hyödyllistä jos sitäkään.

Heitän nyt omaa kommenttia vähän myöhässä, mutta olen näköjään oman mielipiteeni kanssa melkein yksin tässä ketjussa, koska omasta mielestäni huippu-urheilijoiden pitäisi saada vapauksia asevelvollisuuden suorittamisesta. Täälläkin jengi valittaa epätasa-arvosta ja ettei mikään 6-12kk metsäkeikka vaikuta harrastamiseen, sitten sama jengi valittaa toisessa ketjussa ettei tullutkaan mitalia Suomelle jääkiekosta tai olympialaisista. Jos tarkastellaan ikähaarukkaa, jolloin intti suoritetaan, asettuu se keskimääriin 18-20 ikävuoteen. Tuo aika on omasta mielestäni todella tärkeää jo omassa lajissaan menestyvälle urheilijalle, sillä tuolloin pitäisi viimeistään lyödä itsensä läpi eikä tosiaan vuoden "tauko" auta asiaan.

Miettikää asiaa vaikka siltä kannalta, että pelaa X on ensimmäistä kertaa varattu NHL:ään ja olisi aika näyttää taitojaan. Sitten pitääkin ilmoittaa, että joo nyt ei käy, menen ryynäämään metsään puoleksi vuodeksi ja harjoittelukin jää vähän niin ja näin. Taitaa tuollaisessa tilanteessa mennä mahdollisuus sivu suun ja kumilätkää lyömään otetaan joku, kenellä ei ole tuollaista estettä. Tietenkin näissä vapauksissa pitäisi ottaa urheilijan taso huomioon eikä jaella lomia miten sattuu kaikille 5.divarin pelaajille, mutta jos olet pelannut jo jossain nuorten MM-joukkueessa tai käynyt kansainvälisiä kisoja niin olisi vain todella tyhmää rajoittaa harjoittelumahdollisuuksia.

Jo ennen 18 ikävuotta monissa lajeissaan oman ikäryhmänsä huiput treenaavat 2 kertaa päivässä. Sitten netti on pullollaan näitä kommentteja "Kyllä minäkin ehdin käymään lenkillä palvelusajan jälkeen" tai "Kyllähän tuo treenistä menee, kun metsässä syöksytään". Niin ehkä tuo riittää niille koko ikänsä ruudun edessä olleille perusjampoille. Mutta entäpä nämä nuoret urheilijat, jotka eivät tosiaan tarvitse enää "peruskunnon kohotusta" vaan sitä lajispesifiä harjoittelua. Mitä nyt olen juttua kuullut niin lähtötasotestien cooperissakin huonoimmat vetävät juuri ja juuri 3000m. Ei ole millään tavalla sama asia, että pöllytetään sammalta 8h päivässä ja sitten raahaudutaan tekemään päivän jälkeen huonolla ravinnolla yksi hikinen treeni, jos sitäkään pääsee tekemään (riippuen keksitäänkö jotain kivaa tekemistä myös illalle). Tai että istuskellaan kuusen alla viikko leirillä, kun tuon ajan olisi voinut käyttää harjoitteluun. Kontrastina jollain lätkäjunnuillakin on kahdet jäät päivässä ja niiden väliin voi mahtua parhaimpina päivinä vielä kolmasharjoite.

Uutisoidaan, että suomalaisurheilijat harjoittelevat liian vähän ja sitten vietäisiin 6-12kk tärkeimmästä kehitysvaiheesta (ikävuodet 13-20). Tuossa 18-vuotiaana massasta alkaa jo erottumaankin ne tulevat huippu-urheiljat, joten olisi kohtalaisen helppoa rajatakin eri vapauksia saava ryhmä. Tietenkin, kuten ylempänäkin on mainittu, on näitä 18-vuotiaita yrittäjiä ja mielestäni heillekin pitäisi suoda enemmän vapauksia, jottei firma menisi konkurssiin, mutta täällä puhutaan myös tutkijoista joka nyt on täysin perseestä revitty väite. Harvempi n.18-vuotias on tutkija kuin samanikäisiä löytyy oman lajinsa huipulta. Yleensä nimittäin tutkijaksi tulemiseen vaaditaan jonkinlainen koulutus alalta ja esimekiksi maisterin tai tohtorin paperit. Jos puolestaan on harrastetutkija eli kotona lueskelee pubmedia ja wikipediaa, ei mielestäni tuo ole mikään este palvelukselle... Lapsinerot, jotka ovat töissä jo suurille firmoille, varmaan käsitellään tapauskohtaisesti ja heitä nyt on niin marginaalista marginaalisempi määräkin.

Jotkut kitisevät täällä myös verojen maksamisesta, mutta osalla näistä intistä vähän luistaneista huippu-urheilijoista on miljoonien asunnot ja mökit Suomessa ja näistä on maksettu kyllä veroja ihan mukavasti Suomen valtiolle. Jotenkin kaikista inisijöistä tulee mieleen, että he ovat vain katkeria etteivät viettäneet lapsuuttaan ja nuoruuttaan tehokkaammin kuin playstationin ohjain kädessä ja joutuivat sitten neppailemaan kiveksiään kassulla toisin kuin Selänne tai Räikkönen. Nyt tosiaan pitää vielä kertoa, että itse olen palvelukseni suorittanut enkä tosiaankaan minkäänlaisialla erivapauksilla. Turha siis alkaa kohdallani miettimään, että olen päässyt nauttimaan urheilijoiden etuoikeuksista, koska en tietääkseni minkäänlainen urheilija ole.

Olen vahvasti sitä mieltä että yleisestikin asepalveluksesta pystyttäisiin karsimaan paljon turhaa pois ja olen varma, että jokainen intissä edes parikymmentä päivää viettänyt huippu-urheilja osaa ampua rynkyllä. Ei se homma niin vaikeaa ollut tai jos lukijan mielestä oli, niin ihan hyvä, että harjoittelit pidempään. Enkä itsekään päässyt 6kk aikana ampumaan kovilla kuin kolme kertaa ja siihen päälle pari kertaa räkäpäitä. Puolet palveluksesta menee järjestymisen harjoitteluun, sipaan, sulkeisiin, rötväämiseen, punkkien tekoon yhä uudelleen ja uudelleen sekä rättisulkeisiin. Tuota saisi mielestäni jo ihan normijampoillekin paljon kompaktimpaan versioon ja kyllä ne perustaidot saa tyhmempikin jääkiekkoilija sisäistettyä kuukauden palveluksessa, jos vain keskitytään niihin olennaisiin asioihin.

Onko nyt todella niin pahasti pois kaikilta, jos kourallinen kansainvälisen tason urheilijoita ei käykään 6kk palvelusta vaan pääsevät harjoittelemaan ja kisaamaan. Itse en ainakaan tuntenut mitään eriarvoisuutta varusmiesaikanani tämän takia vaan olen ennemminkin iloinen, että Suomi menestyy edes nykyisellä tasolla joissain lajeissa.

Tasa-arvosta huudeltiin tämän ketjun viesteissä. Onhan se nimeomaan tasa-arvoista, että urheilijat saa vapaamman armeijan! Ei ketään siinä suosita. Jokainen Irma ja Jeppe voi liittyä mihin tahansa urheiluseuraan ja alkaa urheilla sm-tasolla saaden samat vapaudet. Olisko se tasa-arvoista, että WoWia harrastava painoindeksin 50 omaava äidin kullannuppu sais samat vapaudet, kuin armeija-ikäsenä yli 10v huipulla urheillut ammattilainen. Sehän on pelkästään kaikkien etu, että kullannuppu oppii sitomaan kengät, kuorimaan perunan ja ymmärtämään, että joku muu voi käskeä tekemään jotain.

Ihme vasemmistolaisia viestejä. Esimerkiksi itse teen helvetin ahkerasti töitä, usein pitkää päivää ja oma-alotteisesti kehitän hommia töissä. Oon edennyt tosi hyvin ja tiedän, että saan vitusti parempaa palkkaa kuin kolleega, joka tekee samaa hommaa, mutta huonommalla menestyksellä. Lopettaisin välittömästi jos tasa-arvon vuoks meille maksettais samaa palkkaa.

Eihän tossa gonzan viestissä ole päätä ei häntää. Miksei wowwia pelaamalla saa vapautusta, mutta pesäpalloa pelaamalla saa? Ei siksi että jumala määräsi näin kivitauluissa tai koska kyseessä on luonnonvakio, vaan joku nyt vaan on päättänyt niin. Ja ihmisen päätöksiä voi muuttaa.

Eihän tossa gonzan viestissä ole päätä ei häntää. Miksei wowwia pelaamalla saa vapautusta, mutta pesäpalloa pelaamalla saa? Ei siksi että jumala määräsi näin kivitauluissa tai koska kyseessä on luonnonvakio, vaan joku nyt vaan on päättänyt niin. Ja ihmisen päätöksiä voi muuttaa.

Joo, wowittaja on pilannut elämänsä jo tuossa vaiheessa niin pahasti ettei sitä inttikään oikaise. Varsinkaan kuuden kuukauden. Parempi siis olisi, jos saisi vapautuksen kokonaan. ;)

Omassa yksikössä oli parikin änärissä sittemmin pelannutta lätkäjätkää ja hyvin tuntuivat harjoitusvapaat pyörivän. Eivätkä missään vaiheessa protestoineet inttihommia vaikka varmasti olivat niissä touhuissa enemmän kuin urheilukoululaiset. Rispektiä heille.

Pitäis tässäkin keskustelussa jotenkin pystyä erottamaan todelliset lupaukset ja sitten ne tavalliset lätkäjätkät. Omana aikana kuitenkin urheiluvapailla juoksi kaikki apukoululaiset, jotka nyt sattui pelaamaan jotain junnulätkää divaritasolla edes. Mun mielestä aika kaukaa haettua, että nuo olisi jotenkin yhteiskunnalle tärkeämpiä henkilöitä kuin aiemmin mainitut tulevat tutkijat tai esim yritysjohtajat. Aika naurettavaa olettaa nykypäivänä, että jos sulla on firmassa joku innovatiivinen keksintö tulossa markkinoille niin se vaan lyödään jäihin vuodeksi ja sitten jatketaan siitä mihin jäätiin, kun metsästä pääsee.
Jokaiselle, joka nyt elämässään pääsee rasva-amista pidemmälle työuralla, on siitä intistä ihan rahallisia menetyksiä ja todennäköisesti enemmän kuin keskimääräisellä intin urheilijavapauksia nauttivalla.

Siinä nyt verrattiin ääripäitä tyhmä esimerkki. Jos joku on menestyvä yrittäjä eikä ehdi täysmittasta armeijaa käymään niin ihan mielelläni antaisin vapautuksia. Viesteistä päättelin, että tässä nyt tasa-arvoistetaan huippu-urheilijaa ja elämäntapatyötöntä. Joo kaikki on saman arvoisia anyway

Kuinka moni pesäpalloa divarissa pelaava käy intin 28 päivässä kuten räikkönen? Kun ite oli varusmies niin meilläkin oli oma urheilu-osasto. Olihan ne sm-tason hiihtäjät iltavapailla treenaamassa, mutta niin oli iltavapaat joka muullakin jampalla. Oli kisareissuja myös, muttei mitään kuukauden leirejä kuten olympiavalmennettavilta lahdessa. Eli kuinkahan moni urheilija saa oikeesti räikkös-vapautukset?

Kaikki on 100% tasa-arvoisia kun pimpistä putkahtavat tai mahasta revitään. Mut miks kaikkien pitäis olla 100% tasa-arvoisia aikuisina kun toiset on ahkeria, toiset ei. Aloituspostissa puhuttiin jo Einsteinista 19v suomalaisena varusmiehenä.

tulevat tutkijat tai esim yritysjohtajat

Eli kaikki Herlin, Fazer, Wihuri ja Erkko sukunimiset saisivat vastaavat vapaat intistä koska ovat melkeimpä varmoja yritysjohtajia tulevaisuudessa. Sehän tasa-arvosta olis :D

Suomesta ei kovin montaa "huippu-urheilijaa" löydy. Joku 3.divarin pallonpotkija tai liigajoukkueen 4.ketjun mies ei täytä mun käsitystä huippu-urheilijasta.

Helpostihan tuon intin pystyy skippaamaan jos ei halua sinne mennä.. Ei tarvitse kun lekurin kirjoittaman lausunnon ja homma on käytännössä taputeltu. Oma mielipide huippu-urheilijoiden inttiin pakottamiseen on kielteinen, ei nyt vaan helvetti ole oikeasti mitään järkeä aiheuttaa 6-12kk taukoa tälläisen treenaamiseen.

Ihan sama juttu yrittäjien suhteen onhan se oikeasti ihan vitun tyhmää pakottaa joku yrittäjä laittamaan lappu luukulle intin takia.

Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom