Heitän nyt omaa kommenttia vähän myöhässä, mutta olen näköjään oman mielipiteeni kanssa melkein yksin tässä ketjussa, koska omasta mielestäni huippu-urheilijoiden pitäisi saada vapauksia asevelvollisuuden suorittamisesta. Täälläkin jengi valittaa epätasa-arvosta ja ettei mikään 6-12kk metsäkeikka vaikuta harrastamiseen, sitten sama jengi valittaa toisessa ketjussa ettei tullutkaan mitalia Suomelle jääkiekosta tai olympialaisista. Jos tarkastellaan ikähaarukkaa, jolloin intti suoritetaan, asettuu se keskimääriin 18-20 ikävuoteen. Tuo aika on omasta mielestäni todella tärkeää jo omassa lajissaan menestyvälle urheilijalle, sillä tuolloin pitäisi viimeistään lyödä itsensä läpi eikä tosiaan vuoden "tauko" auta asiaan.
Miettikää asiaa vaikka siltä kannalta, että pelaa X on ensimmäistä kertaa varattu NHL:ään ja olisi aika näyttää taitojaan. Sitten pitääkin ilmoittaa, että joo nyt ei käy, menen ryynäämään metsään puoleksi vuodeksi ja harjoittelukin jää vähän niin ja näin. Taitaa tuollaisessa tilanteessa mennä mahdollisuus sivu suun ja kumilätkää lyömään otetaan joku, kenellä ei ole tuollaista estettä. Tietenkin näissä vapauksissa pitäisi ottaa urheilijan taso huomioon eikä jaella lomia miten sattuu kaikille 5.divarin pelaajille, mutta jos olet pelannut jo jossain nuorten MM-joukkueessa tai käynyt kansainvälisiä kisoja niin olisi vain todella tyhmää rajoittaa harjoittelumahdollisuuksia.
Jo ennen 18 ikävuotta monissa lajeissaan oman ikäryhmänsä huiput treenaavat 2 kertaa päivässä. Sitten netti on pullollaan näitä kommentteja "Kyllä minäkin ehdin käymään lenkillä palvelusajan jälkeen" tai "Kyllähän tuo treenistä menee, kun metsässä syöksytään". Niin ehkä tuo riittää niille koko ikänsä ruudun edessä olleille perusjampoille. Mutta entäpä nämä nuoret urheilijat, jotka eivät tosiaan tarvitse enää "peruskunnon kohotusta" vaan sitä lajispesifiä harjoittelua. Mitä nyt olen juttua kuullut niin lähtötasotestien cooperissakin huonoimmat vetävät juuri ja juuri 3000m. Ei ole millään tavalla sama asia, että pöllytetään sammalta 8h päivässä ja sitten raahaudutaan tekemään päivän jälkeen huonolla ravinnolla yksi hikinen treeni, jos sitäkään pääsee tekemään (riippuen keksitäänkö jotain kivaa tekemistä myös illalle). Tai että istuskellaan kuusen alla viikko leirillä, kun tuon ajan olisi voinut käyttää harjoitteluun. Kontrastina jollain lätkäjunnuillakin on kahdet jäät päivässä ja niiden väliin voi mahtua parhaimpina päivinä vielä kolmasharjoite.
Uutisoidaan, että suomalaisurheilijat harjoittelevat liian vähän ja sitten vietäisiin 6-12kk tärkeimmästä kehitysvaiheesta (ikävuodet 13-20). Tuossa 18-vuotiaana massasta alkaa jo erottumaankin ne tulevat huippu-urheiljat, joten olisi kohtalaisen helppoa rajatakin eri vapauksia saava ryhmä. Tietenkin, kuten ylempänäkin on mainittu, on näitä 18-vuotiaita yrittäjiä ja mielestäni heillekin pitäisi suoda enemmän vapauksia, jottei firma menisi konkurssiin, mutta täällä puhutaan myös tutkijoista joka nyt on täysin perseestä revitty väite. Harvempi n.18-vuotias on tutkija kuin samanikäisiä löytyy oman lajinsa huipulta. Yleensä nimittäin tutkijaksi tulemiseen vaaditaan jonkinlainen koulutus alalta ja esimekiksi maisterin tai tohtorin paperit. Jos puolestaan on harrastetutkija eli kotona lueskelee pubmedia ja wikipediaa, ei mielestäni tuo ole mikään este palvelukselle... Lapsinerot, jotka ovat töissä jo suurille firmoille, varmaan käsitellään tapauskohtaisesti ja heitä nyt on niin marginaalista marginaalisempi määräkin.
Jotkut kitisevät täällä myös verojen maksamisesta, mutta osalla näistä intistä vähän luistaneista huippu-urheilijoista on miljoonien asunnot ja mökit Suomessa ja näistä on maksettu kyllä veroja ihan mukavasti Suomen valtiolle. Jotenkin kaikista inisijöistä tulee mieleen, että he ovat vain katkeria etteivät viettäneet lapsuuttaan ja nuoruuttaan tehokkaammin kuin playstationin ohjain kädessä ja joutuivat sitten neppailemaan kiveksiään kassulla toisin kuin Selänne tai Räikkönen. Nyt tosiaan pitää vielä kertoa, että itse olen palvelukseni suorittanut enkä tosiaankaan minkäänlaisialla erivapauksilla. Turha siis alkaa kohdallani miettimään, että olen päässyt nauttimaan urheilijoiden etuoikeuksista, koska en tietääkseni minkäänlainen urheilija ole.
Olen vahvasti sitä mieltä että yleisestikin asepalveluksesta pystyttäisiin karsimaan paljon turhaa pois ja olen varma, että jokainen intissä edes parikymmentä päivää viettänyt huippu-urheilja osaa ampua rynkyllä. Ei se homma niin vaikeaa ollut tai jos lukijan mielestä oli, niin ihan hyvä, että harjoittelit pidempään. Enkä itsekään päässyt 6kk aikana ampumaan kovilla kuin kolme kertaa ja siihen päälle pari kertaa räkäpäitä. Puolet palveluksesta menee järjestymisen harjoitteluun, sipaan, sulkeisiin, rötväämiseen, punkkien tekoon yhä uudelleen ja uudelleen sekä rättisulkeisiin. Tuota saisi mielestäni jo ihan normijampoillekin paljon kompaktimpaan versioon ja kyllä ne perustaidot saa tyhmempikin jääkiekkoilija sisäistettyä kuukauden palveluksessa, jos vain keskitytään niihin olennaisiin asioihin.
Onko nyt todella niin pahasti pois kaikilta, jos kourallinen kansainvälisen tason urheilijoita ei käykään 6kk palvelusta vaan pääsevät harjoittelemaan ja kisaamaan. Itse en ainakaan tuntenut mitään eriarvoisuutta varusmiesaikanani tämän takia vaan olen ennemminkin iloinen, että Suomi menestyy edes nykyisellä tasolla joissain lajeissa.