pitääkö ihmiset talvilenkkareita kun juoksevat?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ihanahelena sanoi:
Ainakin pakkasessa? Tuskin samoilla lenkkareilla juokseevat kuin kesällä. En ole nyt juossut, kun en omista talvi juoksukenkiä.

jos pitää talvella juoksemaan lähteä niin kyllä ne samat lenkkarit on mitä kesälläkin, kaatumisen esto tuo vaan haastetta lisää :evil:

Eikö talvilenkkarit ole sellaset mitä spurgut ja papparaiset pitää? En aio koskaan juosta metriäkään, mutta jos hätätilanne tulisi, ja olisi pakko spurtata, niin tekisin sen tavallisilla lenkkareilla. Pakkasellakin.

Faija on kova juoksemaan ja valikoimasta löytyi joskus nastalenkkarit. Helpottavat hänen kertomansa mukaan kummasti juoksemista liukkaalla, mutta eivät nekään ihmeitä tee eli saa silti juosta varovaisemmin kuin kesällä. Itse painelen samoilla kuin kesälläkin, tosin kylmällä kelillä lähinnä keuhkot ärtyvät ja siitä syystä juoksen harvemmin pakkasella.

Lenkkareiden ilmastointi vetää viimalla jalat kylmiksi, mutta paksummilla (tupla-?) sukilla homma ei ole itseäni juuri haitannut. Juoksemaan vaan jos mieli tekee.

Hehheh, talvilenkkareista tulee mieleen sellaiset toppakengät joita pidin kakarana talvella. Ei tulisi mieleenkikään kyllä juosta sellaisissa.
Kesälenkkareissa en kyllä juokse näin talvella, paitsi jos keli sallii. Yleensä talvella jalassa vaelluskengät, ei tietty mitenkään älyttömän hyvä juosta niissä mutta menettelee.

Missukka sanoi:
Hehheh, talvilenkkareista tulee mieleen sellaiset toppakengät joita pidin kakarana talvella. Ei tulisi mieleenkikään kyllä juosta sellaisissa.
.
Emmä nyt sellaisia tarkoittanu :) Mä oon vaan jonkun urheiluliikkeen mainoksessa nähnyt talvi juoksukengät, mut eipä ne ole välttämättömät. Nyt on kokemusta.

Ihan samoilla lenkkareilla juoksen kesät talvet. Mulla vaan saattaa ola jalalle huonon muotoset kengät, kun alkaa särkemään silloin tällöin. Tällä päin en ole urheiluliikkeissä nähnyt jouksumattoa+monitoria jolla vois katsoa itselle sen JURI sopivan muotoisen kengän...

Nastoitetut lenkkarit on kyllä hyvät, jos talvella juoksentelee, ei tule turhaa jännitettyä ja kipeytettyä koipia ja selkää. Välttyyhän sitä pienellä investoinnilla kaatumisilta, loukkaantumisilta ja varsinkin noloilta tilanteilta...:nolo:
Kunnolliset sukat on myös hyvä olla, ettei jalkoja palele ja tulehdu akilleet. Urheiluliikkeestä sellaset villapohjaset urheilusukat. Jos on oikein arat nilkat, niin sitte voi käyttää myös jotain mummon virkkaamia lämmittimiä suojaamaan nilkkoja kylmältä.

Juuri kävin tuolla parinkymmenen asteen pakkasessa juoksemassa ihan tavallisilla kesälenkkareilla. Kylmä ei tullut varpaille, eikä kyllä liukkauskaan haitannut noin kovassa pakkasessa.

ei tarvii mitään erilaisia kenkiä talvella juostaessa. Muutenkaan vaatetusta ei tarvitse paljoa lisätä (tuulitakki ja alle pitkähihanen paita, ei pitkiä kalsareita). Kovilla pakkasilla kauluri kannattaa laittaa kaulaan ja jos piposta huolimatta korvia palelee niin huppu päähän. Jalkojen iho voi olla kylmä, mutta sisältä jalat kuitenkin lämpiävät. Näillä eväillä pärjää.

TiMe^ sanoi:
ei tarvii mitään erilaisia kenkiä talvella juostaessa. Muutenkaan vaatetusta ei tarvitse paljoa lisätä (tuulitakki ja alle pitkähihanen paita, ei pitkiä kalsareita). Kovilla pakkasilla kauluri kannattaa laittaa kaulaan ja jos piposta huolimatta korvia palelee niin huppu päähän. Jalkojen iho voi olla kylmä, mutta sisältä jalat kuitenkin lämpiävät. Näillä eväillä pärjää.

Jumalauta miäs, etkai sää juoksentele ilman housuja?:eek: :thumbs:

Ei vaan tuosta pukeutumisesta... Itse olen todennut hyväksi käyttää tuollaista urheilualusasua kuoriasun alla, ei jää hiki iholle kuivumaan ja kylmettämään.. Pidemmillä lenkeillä varsinkin on tuo vaatteitten kastuminen ongelma...

Noista nastalenkkareista vielä sen verran, ettei niitä tosiaankaan tarvi, jos on tälläiset kuivat pakkaskelit ja jos voi juosta hoidetuille ja hikotetuilla jalkakäytävillä. Joskus kuitenkin tulee loskaiset ja jäiset kelit, näihin keleihin on mukavampi lähteä mielestäni juoksemaan, kun tietää, että mono pitää...

Itse juoksen samoilla lenkkareilla kesät ja talvet.

Juoksemiseen keskittyneillä palstoilla nuo nastoitetut lenkkarit nousevat keskustelunaiheeksi joka talvi ja yleensä noin puolet ovat niiden kannalla ja sitten taas tuo toisen puoliskon mielestä ihan tavallisillakin lenkkareilla pärjää.

Jos talveksi haluaa nastalliset lenkkarit kannattaa ottaa omat 'vanhat' kesälenkkarit ja viedä ne suutarille (taitaa jotkut urheiluliikkeetkin nastoittaa kenkiä) joka sitten laittaa niihin nastat alle. Näin ainakin vamistuu että kengät sopivat omaan jalkaan, eikä tarvitse muutamien liukkaiden kelien takia ostaa uusia kalliita nastakenkiä.
Jotkut laittavat tavallisten lenkkarien päälle tuollaiset irrotettavat 'nastasysteemit' aina liukkaiden kelien tullessa ja kuulemma nekin toimivat hyvin. Näitäkin irrotettavia nastoja kannattaa kysellä suutarilta.

Ite pidän kesät talvet lenkkareita jalassa paitti sillon kun olen viihteellä. Ainoot mitä en talvella suosittele on teräskärkiset kengät kun ottavat päälle 20 asteen pakkasella kylmää jonnii verran. Lisäksi vielä se että ainut mikä kylmällä juoksemisessa on ollut haitaksi oli se vihlonta keuhkoissa mikä jatkui pari kuukautta kun olin kova jätkä ja lähdin lenkille 25 asteen pakkasessa.

Sinänsä muutamia huvittavia mielipiteitä:D Itse tulin juuri tunti sitten lenkiltä. Käytän kesälenkkareita myös talvella ja olen hommannut niihin pohjaan vedettävät sellaisen kumisen nastoitetun (6 nastaa)liukuesteen. Pysyy tosi hyvin eikä luista. Yksi hyvä lisä että se tulee lenkkarin kärjessä varpaiden päälle joten tuuletusaukko peittyy eikä varpaat palele. Niitä saa ainakin Honkkarista. Ostin lenkkikaverilleni joululahjaksi juuri, (4,50€/pari). Motonetti taisi kans myydä. Kannattaa kokeilla, eihän siinä mene kuin yksi tuopin hinta:hyper:

TiMe^ sanoi:

Onko jotain perusteluita, miksi et suosittele pitkiä kalsareita? Itse ainakin kovilla pakkasilla käytän. Muuten jalat on kylmät.

joo ei jalkoja palenna. Keuhkot on lähinnä syy siihen, miksi en juokse ulkona kun on joku 15 astetta pakkasta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom