Pinnapenkki

Tuli tossa tänään yritettyä salilla jotain pinnapenkin tapaista, mutta siitä heräsikin aika iso kasa kysymyksiä:
Onko pinnapenkissä siis tarkoitus, että nosto aloitetaan alhaalta pinnojen päältä, vai meneekö se niin että tanko nostetaan telineistä, lasketaan pinnoille, päästetään lihakset rennoiksi ja sitten nostetaan takaisin ylös?
Onko nostoasento yleensä myös täysin samanlainen kuin tavallisessa penkissä?
Kehittääkö pinnapenkki rinnaltalähtöä vai loppuojennusta, ja millä korkeudella pinnoja yleensä pidetään?
Vastaako pinnapenkki kohdelihaksiltaan jotakuinkin lattiapenkkiä?
Käytetäänkö pinnapenkkiä yleensä pääliikkeenä vai apuliikkeenä?
Kannattaako pinnapenkissä vaihdella oteleveyttä samalla tavalla kuin normaalissa penkissä?
Oon jostain saanu käsityksen että pinnapenkissä olis olkapäät jotenkin kovilla, mutta pitääkö tuo ollenkaan paikkaansa?
Millasia tuloksia muut ootte saanu pinnapenkissä verrattuna tavalliseen penkkiin? Itellä meni vaan 100kg kun tavallisen penkin maksimi on 125kg(pinnat oli parin sentin päässä rinnasta ja alotin noston ala-asennosta).
Onko pinnapenkin tekemisestä ollu paljon apua normipenkkiin?

En löytäny searchilla mitään kunnollista keskustelua tästä liikkeestä. Voi olla että kysymys ois kuulunu alottelija osioon, mutta tuli nyt tänne laitettua kuitenkin.

Sattuipa sopiva ketju! Itsekin tuli tuossa tänään kokeiltua pinnapenkkiä ensimmäistä kertaa, ja haluaisin myös kuulla kokeneempien ajatuksia. Laskin siis telineiltä pinnoille (ihan sentti-pari irti rinnasta), päästin paineet pois ja lähdin tekemään ihan kuolleista. Todella raskasta! Oma maksimi normipenkissä ilman stoppia 105 kg, ja pinnapenkkinä tuli tehtyä nyt 3*80, 3*75 ja 3*70. Voi verrata vaikka siihen että stoppipenkkinä tuli tuossa viime viikolla 6*80. Ilman stoppeja menee nykykunnossa varmasti päälle kymmenen toistoa samalla raudalla.

Onko kaikki nyt kokeillu tätä kun oli tuossa Vastiksen ketjussa? :D

En oo kyllä Vastiksen ketjua lukenu, vaan päätin vaan kokeilla west-side barbellin yhtenä penkkivariaationa, mutta rupes vaan askarruttaa noi mitä tossa alussa jo kysyinkin. Kyllä sen on varmasti kuitenkin oltava hyvä liike jos Vastis sitä käyttää.:5: :D

Itse tehny pinnapenkiä pääliikkeenä 2 penkkipäivänä perusvoima ohjelman loppupuolella tai apuliikkeenä ojentajille normipenkki päivänä. Esim. Maksimi testi viimeks säädin pinnat niin että tanko on noin 5-7 cm irti rinnasta eli hieman hankalan kohdan alapuolelle. Raudat lepäsi pinnojen päällä menin alle hieroin sopivan asennon pienen kaaren kera ja rauta kuolleista ylös 5 kiloa lisää niin kauan kun rauta ei irronu pääsin näin 155kg (norm penkki max 165) tietenkin lämmittelyt oli pohjalla, perään otin vielä samalla idealla että eka toisto kuolleista sarjana 140 oisko ollu 3.
Apuliikkeenä taas olen käyttäny kapeaa otetta ja säätänyt tangon irti rinnasta noin 15cm ja ainut syy miksi olen tätä liikettä tehnyt näin apuliikkeenä on se että en voi normaalia kapeeta tehdä kun ranteet ei kestä. Tämä variaatio hieman vajaalla liikkeellä(säästää ranteita) ja pysäytykselllä pinnojen päälle on tosi kova ja tehokas. Eli kapeassa variaatiossa aloitan noston telineistä kuoletan pinnoille ja täysiä ylös toistoja noin 8-11 saa ojentajat kyytiä.
Toki max voima liikkeenäkin toimisi paremmin varmaan toisto määrän kannalta jos aloittaisi liikkeen telineistä silloin alas lasku kohta olisi lähempänä normi penaa ja todennäköisesti mahdollistaisi hieman isommat romut +5kg, mutta itse tykkään nostaa ekan toiston aina kuolleista ja tehdä max ykköseen koska se on rankin versio aloittaa nosto alhaalta ilman paineita ja ilman täydellistä aloituspistettä rinnasta.

Back
Ylös Bottom