Pilli tukossa, ilma ei kulje

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dogi
  • Aloitettu Aloitettu

dogi

Club 7201
Rapakuntoisenakin olen ihmetellut sellaista ongelmaa että lenkillä suurin ongelma ei ole jalkojen / kropan väsyminen vaan hapenpuute. Tämä ei kuitenkaan esiinny niin että puhkuisi ja puuskuttaisi täysillä ja silti ei polttoainetta riittäisi vaan tuntuu että ilma ei menisi pillistä läpi. Eli kun alan hengästyä niin fiilis on sellainen että henkitorvi menisi kasaan ja siitä ei yksinkertaisesti mahtuisi ilma kulkemaan kunnolla läpi. Mitä enemmän hengästyn niin sitä "ahtaampi" fiilis tulee. Tätä helpottaa hieman se että laskee leuan rintaan mutta.. Kuulostaako tutulta vai harvinaisen hämärältä ja onko kellään vinkkiä mitä probleemalle voisi tehdä. Suppilo torveen vaan (niin ei saa kaulaa jännittäessään kuristettua sitä läjään :) )?

Tarkennuksena vielä että "kuristava" tunne on nimenomaan pillin yläpäässä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko astmaa? Kuulostaa samanlaisilta oireilta kuin itselläni ja minulla on todettu lievä astma. Itselläni oireet vähenivät sinnikkäällä lenkeilyllä kun keuhkot vahvuivat. Joskus vielläkin tulee vaikka kevyellä kävelylläkin sellainen tunne että tarpeeksi ei sovi happea kulkemaan kurkusta läpi.

japa sanoi:
Onko astmaa? Kuulostaa samanlaisilta oireilta kuin itselläni ja minulla on todettu lievä astma. Itselläni oireet vähenivät sinnikkäällä lenkeilyllä kun keuhkot vahvuivat. Joskus vielläkin tulee vaikka kevyellä kävelylläkin sellainen tunne että tarpeeksi ei sovi happea kulkemaan kurkusta läpi.

Eipä ole todettu mitään.. toisaalta en o koskaan mitään lekurille kitissytkään eikä firman tms puolesta ole mitään tutkittu.. Kai sitä pitäis mainita asiasta kun joskus taas sinne eksyy.

dogi sanoi:
Eipä ole todettu mitään.. toisaalta en o koskaan mitään lekurille kitissytkään eikä firman tms puolesta ole mitään tutkittu.. Kai sitä pitäis mainita asiasta kun joskus taas sinne eksyy.

Kannattaa kävästä lekurilla, mulla oli samat oireet ja astman sitten totesivat, tosin ei se tunnu vaikuttavan kun siitepöly aikaan enemmän...

Mulla ja yhellä toisella jampalla oli samat oireet ku intis pääs ekoja kertoja lenkeille. Itellä meni ohi ku pari kertaa juoksi ruokalaan mut kaveril todettiin rasitusastma. Mites röökin poltto ? Olin laiskotellu huolella ennen inttiä ja poltin viel sillon aika paljon (onneks lopetin joku aika sit :rock: ) niin saatto mun kohalla tukkoisuus johtua siitäki, mut tosiaan meni ohi ku pari kertaa kunnolla hengästy ja yski limaa (=tervaa?) keuhkoista.

Itellä oli kans sillon tuota ongelmaa, kun aloittelin juoksemaan. Se hävisi, kun lopetin ne vähäisetkin vkonloppusauhuttelut ja juoksin vaan sinnikkäästi. Myös itselle sopivan hengitystekniikan "kehitys" on suotavaa. Minä ainakin hengitän todella syvään juostessa ja se hengitystyyli on muotoutunut ajan kuluessa.

dogi sanoi:

Kannattaa "eksyä" sinne lekurille :whip: , oma astmani tutkittiin/todettiin muutama vuosi sitten, lääkityksen tehoamisen jälkeen on ihanaa kun henki kulkee ja jaksaa treenata!! :thumbs:

Mulla on iha sama ongelma.
Ja mulla on todettu lievää astmaisuutta.
Mutta tukkoisuus vaivaa, otan astmapiipusta usein henkoset ennen lenkille lähtöä. Mutta silti happi loppuu ensteksi, niinkuin ilman lääkettäkin. Ilmeisesti vuosien tupakan poltto on tehnyt tehtävänsä, nykyisin en polta kuin silloin tällöin, korkeintaan muutaman savukkeen kuukaudessa.

Kyllä vituttaa ku tahtoo ja voimia olisisi vielä juosta, mutta olo on kuin kalalla kuivalla maalla.

treeniä ja lisää treeniä...

Meikäläisellä tulee pahimpina allergiakuukausina samanlaisia oireita. Jos kiristää vauhtia liikaa niin tuntuu että pilli menee tukkoon ja seuraava vaihe onkin oksentaminen muutaman minuutin jälkeen. Ei perusannokset lääkkeissä oikein riitä, ja muutenkin käyttämäni lääkkeet vievät vähän potkua treenistä. Allergiakauden ulkopuolella ongelmaa ei siis kuitenkaan ole. Sinänsä siitä ei meikäläiselle ole kovin suurta ongelmaa koitunut kun en mitään 400m pikajuoksua tai HIIT:iä harrasta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom