Pillars of Eternity - Roolipelien kermaa (2015)

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
Liittynyt
5.9.2003
Viestejä
7 694
Kaupunki
Helsinki
vmw5yq.jpg


Julkaisu 2015
Windows, Linux, Mac
Pre-order: Buy Pillars of Eternity
Obsidian: https://eternity.obsidian.net
Pillars of Eternity - Wikipedia, the free encyclopedia


Pillars of Eternity tuleva isometrinen roolipeli, joka mukailee vanhoja PC:n kuuluisimpia roolipelieepoksia kuten Baldur's Gatet ja Icewind Dalet. Peli on siitä mielenkiintoinen, että se palaa juurilleen tuomalla vanhan 2D-tyylisen grafiikan, vuoropohjaisen taistelun ja perinteisen hahmonkehityksen takaisin ruutuun. Tällainen peli antaa mahdollisuuden myös huomattavasti kattavammalle tarinankerronnalle, koska dialogi täydentää muuten staattista ympäristöä. Parhaimmat roolipelit yhä juontavat juurensa tällaisesta pelityylistä, vaikkakin uudet 3D-ropet ovat löytäneet vahvasti paikkansa pelaajien keskuudessa, erityisesti konsoleilla pelaamisessa.



Pelissä valitaan itselleen henkilö, jonka ominaisuudet vaikuttavat paljon pelin kulkuun. Tuttuja asioita ovat tietysti rotu ja hahmonluokka: ihminen, haltija, kääpiö jne. sekä soturi, maagi, varas jne. Tämän lisäksi on alahahmonluokkia sekä luonnonnollisesti valtava kirjo erilaisia taitoja (skillejä), jotka kehittyvät hahmon kanssa läpi pelin.



Baldur's Gatet ja erityisesti kakkososa on monien mielestä vaikuttavin koskaan tehty Forgotten Realms -maailmaan (PoE ei perustu, vaan on oma maailmansa) perustuva roolipelieepos, jonka pelitunnit olivat siihen aikaan häkellyttävät 100-200 tuntia. Ottaen huomiooon, että siihen aikaa ei ollut tyylinä tehdä kymmeniä koluttavia generoituja luolastoja, vaan pelitunnit koostuivat oikeista tehtävistä ja pelattavasta sisällöstä, niin tuollaisen laajuuden suunnittelu ja toteutus vaati ankaraa käsikirjoittamista pää- ja sivutehtävien suhteen. Myös PoE kehuskelee olevansa pitkä, joskaan ei niin pitkä, kymmenine sivutehtävineen sekä pitkällä pääjuonella varustettu peli. Peliä onkin käsikirjoittamassa samoja henkilöitä, jotka ovat olleet tekemässä useita kuuluisia pelejä kuten Fallout 2, KOTOR, Fallout New Vegas jne.

51cwox.jpg


PoE on/oli Kickstarter -kommuunin suurirahoitteisin peli. Pelin potentiaali ja fanien innostus sai aikaan massiivisen rahoituskampanjan, johon Obisianin lisäsi vettä myllyyn keksimällä uusia etappeja, jotka saavutettuaan toisi peliin valtavasti lisää syvyyttä ja sisältöä. Näistä ehkä mielenkiintoisin mm. eräänlainen satunnainen paikka, johon pelaaja törmäisi samoillessaan pelimaailmassa. Pelaaja löytää näennäisesti tyypilliseen raunion tai linnakkeen, joka on ollut vuosisatoja hajoamispisteessä. Lähemmin tarkasteltuna linnakkeesta paljastuu paljon enemmän ja jokin juoni vetää pelaajan syvälle linnakkeen uumeniin, joka jatkuu maan alle! Siitä syntyi mahtava mega-luolasto, joka luultavasti on tehty sellaiseksi, että pelin alkuvaiheilla alempiin kerroksiin ei ole mitään asiaa.

fa7a19e9096624216c36a6596bc4464f_large.jpg


Erityisesti itse arvostan pelissä tuota 2D-taidetta, jota on luotu roppakaupalla tuomaan syvyyttä pelin tarinaan ja tunnelmaan. Se puuttuu näistä uusista 3D-ropeista, koska kaikki on mallinnettu eikä juuri mitään konseptitaidetta ole mukana pelissä. Konseptitaitelijat ovat niitä luovimpia neroja, joiden päästä kumpuaan mitä hulluimpia asioita. Mm. uusimpien Hobittien lähes kaikki aseet, varusteet, lokaatiot, linnakkeet jne. on ensin hahmoteltu konseptitaiteena, jonka jälkeen ne on toteutettu vaihtelevasti kulisseiksi ja 3D-mallinnuksiksi.

Pelintekijät ovat tietysti tällaisissa projekteissa paljon vapaampia tekemään mitä haluat ja kuuntelevat fanien kommentteja. PoE:stä on tullut tasaiseen tahtiin blogipäivitystä ja videoita, jotka antavat kyllä osviittaa siitä, että mielenkiintoinen peli on tulossa.

Tässäpä joitain videoita pelistä:

[video=youtube_share;HKoDTzea79Y]http://youtu.be/HKoDTzea79Y[/video]

[video=youtube_share;399woWuxUUM]http://youtu.be/399woWuxUUM[/video]

Tämän pelin ääressä tulee vietettyä ne muutamat viikonloput kahvikupposen kanssa hiiri oikeassa kädessä - se on kuin kirjaa lukisi. Pelitempo on hitaampi kuin 3D-ropeissa ja pystyt uppoutumaan syvemmälle maailmaan vaikka pysähtämyllä hetkeksi ja lukemalla tarinoita (lorea) tai sitten painaa pääjuonta eteenpäin. Jos sinulta löytyy Mac tai PC, niin pistä peli ennakkotilaukseen jo nyt!
 
Má olin myyty ekan 5 sekunnin jälkeen kun katsoin tästä ekan videon joskus syksyllä. Tällaista kunnon tarinavetoista RPGtä onkin odotettu jo pitkät tovit. Itse tykkään näistä isometrisistä peleistä enempi kuin skyrimmeistä tai kumppaneista (toki ne on hyviä, mutta mielestäni siitä ympäröivästä maailmasta puuttuu jotain, tai no katotaan kun witcher 3 tulee josko se saisi korjattua tilannetta) Vaikka monet tuolla steamin forumeilla haukkuvat grafiikoita (jonneja), niin itse tykkään tuosta "käsinmaalatuista" taustoista. Mikäli vielä ymmärsin oikein, niin toisin kuin noissa vanhoissa isometrisissä ropeissa, niin tässä on täysi dynaaminen valaistus, sääefektit ja vesiefektit (esim veden pintaa voidaan dynaamisesti nostaa ja laskea, vaikka ei ole 3d kartta).
 
Wishlistiin meni, pitää seurailla. Suuri BG fani itse, ja todellakin pidän tuosta graffasta.
 
Jaha, taitaa olla aika ekaa kertaa kymmeneen vuoteen ostaa peli. On vituttanut huolella kun nuoruuden suosikkien kaltaisia pelejä ei ole enää tehty. Nytpähän pääsen takas tuohon mahtavuuteen.
 
Tässä vielä virallinen introduction pelin tekemiseen. Vieläkin alko jöpöttää kun kuuntelin tuota. Ihan Lotr-fiilis tuli, että vanhat tekijät pääsevät tekemään omannäköistään peliä:

[video=youtube_share;5EJm_p-EXpA]http://youtu.be/5EJm_p-EXpA[/video]
 
Pakollinen kuva:
randymucu.jpg


Menee ilman muuta hankintaan. Nätinnäköistä grafiikkaa ja tekijöiden meriittilista on sellainen, että tarina ja maailma ei voi olla huono. Toivottavasti pelimoottori ei ole susi, tavallaan harmi että ei ole vaikka D&D:n joku 3.x editio (a la Temple of Elemental Evil, joka tuli tuosta trailerista ulkoisesti mieleen). Saa nähdä mitä ovat keksineet. Jotenkin tuli tunne että tätä on tehty rakkaudella ja pieteetillä eikä mitään hätäpaskaa dollarien kiilto silmissä. Luulen myös että vaikeusaste on hilattu korkealle, tässä ei luultavasti nuoli näytä minne pitää mennä ja hyvä niin. Vielä kun olisivat saaneet Jeremy Soulen säveltämään pelimusiikin...

Tämän pelin ääressä tulee vietettyä ne muutamat viikonloput kahvikupposen kanssa hiiri oikeassa kädessä - se on kuin kirjaa lukisi.
Juuri näin. Ihmiskontaktit eivät tarpeellisia :)
 
Veikkaisin että syy miksi ei ole D&D lisenssiä on se että se maksaa, ja tämä kun on kickstarter projekti, niin eivät halua tuhlata rahaa johonkin sellaiseen minkä voivat tehdä halvemmalla itse. Ovat itsekkin ilmeisesti osittain ainakin pitkän linjan pelaajia, sekä kuten totesit, niin ovat tehneet näitä erilaisia roolipelejä useamman, niin uskoisin että kohtuullisen helpohkosti muokkaavat D&D säännöistä tai tekevät alusta asti oman näköisen ja tuntuisen sääntökirjan, joka kuitenkin tuntuu lähes D&D säännöiltä.
 
Rahan puute se syy luultavimmin on, vaikkakin jonkinlaiseen ilmaiseen karvahattu-D&D:iin olen törmännyt indiepeleissä. Äkkiseltään voi olla hankala tehdä tasapainoiset ja toimivat säännöt, mutta nyt ei tosiaan ole ihan n00bit asialla.
 

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Muutamia otteita deviblogista, jossa peliä on nyt pelattu ankarasti sisäisesti:

We learned a lot from the play week. Most notably:

- Pillars of Eternity is a big game. Only two of our developers managed to finish. One was a designer who developed a lot of the crit path and sprinted straight for the end. The other found an early ending and decided to wrap his story up there. About half of the developers had not yet made it to Defiance Bay (the first big city).

- Most of the devs had a lot of fun playing the game. The players ranged from hardened IE veterans to fresh newcomers. There was enough challenge for the old guard but none of the new players were so overwhelmed that they couldn't learn as they went along.

We also have some new portraits for Ocean Folk and Pale Elf characters. More are still coming!

pe-portrait-all.webp
 
... Release Date!


If you have been waiting for word on a release date, the Pillars of Eternity team has some exciting news for you. The final game will be released on March 26th, 2015! At that time you will be able to purchase it "for reals" on Steam, GOG, and other online retailers.
 
Onkohan liian raskas pelattava jos icewind dale ja neverwinter nights teetti töitä? Pool of radiance oli semmoinen haastava mutta sitä jaksoi pelata
 
Kun Obsi ilmotti "Project Eternityn", ni jotai tämmöstä sitä osas oottaa. Jos tarina ja maailma on saatu rakennettua kiinnostavaks, ni luvassa on kovaa kamaa. Toinen, mitä moni oottaa on Torment: Tides of Numenera. Onko Termis Planescape Tormentin vääntäny aikoinaa?
 
Pitäisi itse pelata Torment joskus.. voisin jopa väittää että oon ostanut sen jostain GOG tai jotain mutta ei löydy kyllä rekordia.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom