Pilates-kokemuksia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pipana
  • Aloitettu Aloitettu

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
Aika useissa threadeissa on tullut sivulauseissa esille Pilates-harrastus. Kuinka moni mimmeistä harrastaa Pilatesta ja oletteko jo kauan harrasteneet? Entä käyttekö ohjatuilla tunneilla vai teettekö harjoituksia itseksenne esim. kirjan tai videoiden avulla? Millaisia vaikutuksia olette huomanneet sen tuoneen?

Tuntuu, että olisi hyvä lisä juuri salin rinnalle, vai mitä mieltä olette? Itse olen käynyt nyt muutamalla tunnilla ja aion jatkaa.

Henk. koht. en ole "oikeassa" Pilateksessa ikinä käynyt, mutta Motivukessa kävin bodylogicissa, jossa on kai vaikutteita mm. Pilateksesta ja nyt sitten tämän vuoden alusta olen käynyt SATS Pilateksessa.

Tuo SATS Pilastes kestää vain (?) 30 minuuttia ja se tehdään tavallisesta Pilateksesta poiketen musiikin tahtiin ja siksi kai liikkeetkin kai hieman nopeampaan tahtiin? Hengitykset ovat kuitenkin mukana kaikissa liikkeissä. Kesti muutaman viikon ennen kuin aloin löytää niitä syviä lihaksia, enkä voi vieläkään sanoa, että olisin homman jujun kokonaan ymmärtänyt. Mutta koko ajan opiskellaan lisää, ja niinkuin tuolla treenipäiväkirjassa tai jossain kirjoitin, niin tuntuu, että kerta kerran jälkeen treeni tuntuu vain rankemmalta :)

Lämpimästi voin suositella Pilatesta kaikille ikään, kokoon ja sukupuoleen katsomatta. Omasta mielestä ainakin ryhti on parantunut ja alaselkä, joka ajoittain on salilla vaivannut, on vahvempi kuin koskaan ennen. Ei ainakaan ole oireillut! Haaveena olisi ottaa joskus muutama yksityistunti "oikeaa" Pilatesta tai käydä joku kurssi, sellaisen jälkeen kotitreenaaminenkin varmasti sujuisi. Mutta sellaista odotellessa tyydyn tuohon SATS Pilatekseen, jossa ainakin minulle piisaa vielä haastetta!

EDIT: Ehdottoman tärkeää tämä korsetin treenaus on nimenomaan punttaajille, tuumaan ma! Kyykyissä, mavessa ja periaatteessa kaikissa liikkeissä vahva keskivartalo vähentää/estää varmasti loukkaantumisia yms.

Mulla on Winsor Pilatesta DVD:nä, kotona oon sitä vääntäny. En tiedä teenkö kaiken ihan oikein, toivottavasti, kovasti oon ainakin yrittänyt opetella hengitystekniikoita ja liikkeitä, tehokkaalta on tuntunut! Suunnitteilla on, josko menis ohjatuille pilatestunneillekin, mut oon tykännyt tehdä kotonakin. :)

Mä kans tuijotin joskus vajaa pari vuotta sitten noita juttuja videolta, ja tein niiden mukana säännöllisesti muutaman kuukauden ajan. Paino ei laskenut, mutta mitat kapeni ja ryhti parani huomattavasti (tosin se ei koskaan ole ollut huono muutenkaan). Kaverit ihmetteli olenko laihtunut :D Se oli aika hassua. Olo oli kyllä treenin jälkeen aina ihanan vetreä ja vatsat hyvin jumissa! Syvät vatsat sillä ainakin saa suht nopeastikin hyvään kuntoon, ei masu pömpötä yhtään.

Pitäisi alkaa taas tekemään, mutta kun sitä on niin laiska ja tuota liikuntaa tulee muutenkin melkein liikaa...

Käyn 1x viikossa ohjatussa pilateksessa. Ja suosittelen harrastuksen aloittaville vähintään peruskurssia, koska silloin oppii löytämään syvät lihakset ja pystyy tekemään omatoimisetkin harjoitukset oikein. Hyvin helposti luulee tekevänsä oikein ja jännittääkin pinnallista suoraavatsaliahsta. Videoiden avulla olen myös kokeillut treenata ja ainakin tossa winsor pilateksessa on tosi vähän liikkeitä ja tahti nopea aloittelijalle. Nykyään käytän pilatesta hyväksi myös kuntosaliharjoittelussa, varsinkin vapailla painoilla treenatessa. Vinkkejä olen kysellyt pialtesopettajaltani, jos on tuntunut epävarmalta. mInulla on se onni että hän itsekin on sinut salitreenaamisen kanssa.

Kun aikoinani kävin balettitunneilla, teimme siellä pilatesta aktivoidaksemme syvät vatsalihakset.

Nykyään käyn Satsin pilateksessa, joka on ihan yhtä tehokasta. En ole aiemmin ajatellutkaan, että se eroaisi jotenkin oleellisesti "oikeasta" pilateksesta, mutta tehokasta se on ja keskivartalon hallinta on parantunut huimasti :) Tosin osansa siihen on myös akrobatialla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom