Pikkuveljelle ohjelmaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fiona
  • Aloitettu Aloitettu
Niin, 14 v. pikkuveljelle pitäisi väsätä jonkin näköistä ohjelmaa. Ajattelin, että aluksi tehdään kaksijakoisella ohjelmalla ja kun on tekniikat opittu ja saatu vähän tuntumaa hommaan, muutetaan ohjelma kolmijakoiseksi, jos herraa vielä kiinnostaa.

Ensimmäinen ohjelma on siis suht pitkillä sarjoilla ( 12 - 20 ), ns. peruskestävyys - tyyppistä treeniä.

1.pvä rinta, selkä, olkapäät, vatsat

Penkkipunnerrus 3 x ( käsip / tangolla )
Pullover / vinopenkki 2x
Ylätalja eteen 3x
Yhden käden soutu / alataljasoutu 2x
Pystysoutu/ vipunostot sivulle 3x
vatsat

2.pvä jalat, kädet, alaselkä, vatsat

Jalkaprässi 3x
Reiden ojennus 2x
Reiden koukistus 3x
Ojentajat taljassa 3x
Hauiskääntö käsipainoilla 3x
selänojennus / maastavedon harjoittelua 3x
Vatsat

Miltäs kuulostaa? Tämän lisäksi salibandyharkat 2 x vko. Voisiko, tai varmasti voisi, mutta kannattaako tuohon ottaa olkapäille, ojentajille ja hauiksille toinenkin liike?

Ja sitten se vaikeampi asia; miten tuon ikäinen natiainen saadaan syömään kunnolla??? Ruokavalio koostuu lähinnä limusta, karkeista ja roskaruoasta. En haluaisi olla saarnaava isosisko :D , vaan jotenkin asiallisesti pitäisi nää ravintohommelit saada kerrottua.

Originally posted by Fiona
Ja sitten se vaikeampi asia; miten tuon ikäinen natiainen saadaan syömään kunnolla??? Ruokavalio koostuu lähinnä limusta, karkeista ja roskaruoasta. En haluaisi olla saarnaava isosisko :D , vaan jotenkin asiallisesti pitäisi nää ravintohommelit saada kerrottua.
Jos tuo veljesi on todella innostunut punttisalista, kyllä hän hyppäisi vaikka kaivoon, jos sanoisit sen kasvattavan lihaksia. Jos taas yrität broidiasi saada kylmiltään mukaan (eli hänellä ei suoranaisesti oli punttikärpäsen puremaa) niin sitten tarvitsisit jo jonkun henkilön, jolla on auktoriteettia broidiisi (valkku, faija) kertomaan ruoan tärkeydestä.

[/B] Ja sitten se vaikeampi asia; miten tuon ikäinen natiainen saadaan syömään kunnolla??? Ruokavalio koostuu lähinnä limusta, karkeista ja roskaruoasta. En haluaisi olla saarnaava isosisko :D , vaan jotenkin asiallisesti pitäisi nää ravintohommelit saada kerrottua. [/B]

Juu.. Mikähän mahtaisi olla tuo sinun asiallinen keino saada velipoikasi kiinnostumaan ravintoasioista? Ei se meinaan muuten onnistu, jos kiinnostusta ei siihen suuntaan vielä ilmene! Saarnaava isosisko linjalle se on meillä mennyt, mutta velipoika syö nykyään jo hiukan enemmän ja laadullisesti paremmin, tosin tiedän, että ne koulun limuautomaatit ovat edelleen käytössä ja karkkia menee joka toinen päivä!..pahus!...
Kerran se ei ollut muistanut syödä päivän aikana juuri muuta, kuin kaverin luona kaikennäköistä herkkua ja limua. Oli sitten illalla saunasta tultuaan silmissä sumentunut ja melkein pyörtyi lattialle! Ja sama homma aamulla heti herättyään...Sen jälkeen alkoi isosiskon "hiukan" varovaisempi saarnalinja purra.. :D

Re: Re: Pikkuveljelle ohjelmaa

Originally posted by MissFlightattendant
Juu.. Mikähän mahtaisi olla tuo sinun asiallinen keino saada velipoikasi kiinnostumaan ravintoasioista? Ei se meinaan muuten onnistu, jos kiinnostusta ei siihen suuntaan vielä ilmene! Saarnaava isosisko linjalle se on meillä mennyt, mutta velipoika syö nykyään jo hiukan enemmän ja laadullisesti paremmin, tosin tiedän, että ne koulun limuautomaatit ovat edelleen käytössä ja karkkia menee joka toinen päivä!..pahus!...
Kerran se ei ollut muistanut syödä päivän aikana juuri muuta, kuin kaverin luona kaikennäköistä herkkua ja limua. Oli sitten illalla saunasta tultuaan silmissä sumentunut ja melkein pyörtyi lattialle! Ja sama homma aamulla heti herättyään...Sen jälkeen alkoi isosiskon "hiukan" varovaisempi saarnalinja purra.. :D

Kokeileppa vaihtaa saanalinja asialinjaan, eli et hypi tasajalkaa ja huuda kuin sumusireeni, vaan lyö kylmää faktaa pöytään.

Voisiko, tai varmasti voisi, mutta kannattaako tuohon ottaa olkapäille, ojentajille ja hauiksille toinenkin liike?

Olkapäille ei välttämättä kannata, ellet ole katsomassa liikkeiden tekniikkaa(tai siis liikerataa). Aloittelija helposti rikkoo olkapäänsä.

Hauisliikkeille voisi tehdä niin, että vähentää tuo käsipainoilla tehtävää hauiskääntöä yhdellä sarjalla ja lisätä toinen liike, jota tehdään 2 sarjaa. Ehkäisee aika paljon kyllästymistä jos ei ole kovin suurta kipinää lähteä punttia vääntämään.
Tietysti saman voisi tehdä ojentajaliikkeille.

Tämä oli tietysti yksi ehdotus veljeäsi tuntematta :thumbs:

Kiitoksia vastauksista! Jätkä on kyllä ihan kiinnostunut salilla käymisestä, ja onkin jonkun verran itsekseen siellä käynyt penkkiä ja hauista vääntämässä :D Aluksi yritetään tehdä salilla käymisestä mahdollisimman mukavaa ja motivoivaa, ettei innostus lopahda heti seuraavana päivänä.

Heh, mulla taitaa olla enemmän auktoriteettiä kuin faijalla, joten ehkä mä yritän selittää niitä ruokailuja. Tuon ikäisen ei varmaan tarvitse hirveästi syömisten määrää kontrolloida, kunhan syö riittävästi ja suht laadukkaasti. Vai? Eli karkkiakin saa syödä, kunhan se ei ole joka päiväistä.

Katsotaan, kui äijän käy. Luvassa raportointia viikon sisällä
:)

Re: Re: Re: Pikkuveljelle ohjelmaa

Originally posted by Kimmo
Kokeileppa vaihtaa saanalinja asialinjaan, eli et hypi tasajalkaa ja huuda kuin sumusireeni, vaan lyö kylmää faktaa pöytään.

Näin on jo tehty kuule jo ihan hyvän aikaa, mutta velipoika on itsepäisintä laatua mitä maa päällään kantaa! Sen väittelytasot ovat jaksamiseltaan sitä luokkaa, että vaikka tiedostaisikin olevansa itse tiedon kannalta tässä asiassa ihan hakoteillä, niin vastaan väitetään niin kauan, että siskolla menee hermot! :D

Re: Re: Re: Re: Pikkuveljelle ohjelmaa

Originally posted by MissFlightattendant
Näin on jo tehty kuule jo ihan hyvän aikaa, mutta velipoika on itsepäisintä laatua mitä maa päällään kantaa! Sen väittelytasot ovat jaksamiseltaan sitä luokkaa, että vaikka tiedostaisikin olevansa itse tiedon kannalta tässä asiassa ihan hakoteillä, niin vastaan väitetään niin kauan, että siskolla menee hermot! :D

No perkele, johan on jullikka. Mutta kyllä sä varmaan tiedät, miten veljesi pään saat käännettyä.
Toisaalta itse omalla esimerkilläsi ainakin voit konkretisoida hänelle, mitä tapahtuu, kun syö oikein.

Re: Re: Re: Re: Re: Pikkuveljelle ohjelmaa

Originally posted by Kimmo
No perkele, johan on jullikka. Mutta kyllä sä varmaan tiedät, miten veljesi pään saat käännettyä.
Toisaalta itse omalla esimerkilläsi ainakin voit konkretisoida hänelle, mitä tapahtuu, kun syö oikein.

Tai mitä tapahtuu, jos ei syö oikein. Tai tarkemmin, miksi mitään ei tapahdu, jos syö päin mäntyä.

Eilen viimeksi onnistuin veljeni pään kääntämään yhdessä asiassa niin, että hyödyin siitä myös itse.. :D Oli se kyllä taistelun takana, mutta olen hyvä puhumaan ja sanojen käyttö on monipuolista, joten nyrkkitappelua ei tarvittu. Velipoika mietti puolisen tuntia asiaa, ja totesi, että sisko on oikeassa. :D (Vaikka oli sen huomannut jo varmaan ihan alkumetreillä, mutta ei itsepäisyydessään voinut myötään sitä.)

pyh mitään kaksijakoisia kunno reeniä :evil: Itellä vähän reilu kuukausi takana aluks mitään ohjelmaa. Nyt oon sentään saanu semmosen laitettua et minä päivänä on mitäkin ja tekee mitä tykkää ja miltä tuntuu. Niin ja kävin kuukauden salilla ja tulokset pari huomattavasti lihakset kiinteyty ja lihasta tuli lisää tosin reenasin monseti naama punasena mutta tykkäsin silti käydä ja tykkään vieläki eli kunno reeniä vaan eikä mitään akkojen 2 jakosia :D

Hei jes, tää toimii! :) Vasta 3 viestiä hävinnyt bittiavaruuteen..

Elikkä tää harrastus tais pikkuveljen osalta loppua ennen kuin kunnolla alkoikaan.. eh. Oltiin eilen salilla ja kaikki olikin sitten ihan tyhmää. Sinänsä outoa, koska hän oli innostunut ja halusi opetella uusia liikkeitä. Mutta kun päästiin salille, mikään ei kiinnostanut ja kaikki meni pelleilyksi.

Tein sitten oman treenini loppuun, jätkä hyppi sillä välin laitteesta toiseen. Yritin selittää, kuinka tärkeä oikea tekniikka on jne, mutta ei.. " Ku tää ohjelma on ihan tyhmä, nää liikkeet on iha tyhmiä, paljo kivempaa tehä mitä tykkää.." Joo, ja sellasella tekniikalla, että vammautumisriski on noin 100 %, jos teet yhtään isommilla painoilla.

No, samapa tuo mulle.

Päivä1: Selkä, hauis
- leuat
- maastaveto/ kulmasoutu 12,10,8,6,4,2
- ylätalja 12,10,8,6,4,2
- alatalja 12,10,8,6,4,2
- hauiskääntö tangolla/ scott 10,8,8,8
- vasarakääntö/ keskitetty 10,8,8,8
- forkut
- alaselkä

Päivä2: Lepo

Päivä3: Rinta, ojentajat, olkapäät
- dippi
- peruspenkki 12,10,8,6,4,2/ vinopenkki 12,10,8,8
- ranskalainen punnerrus/ ojent. taljassa 10,8,8,6
- pystypunnerrus tangolla/ käsipainoilla 10,8,8,8
- vipu sivuille+takaolkapäät 8-12x4
- (penkkipunnerrus k-painoilla10,8,8,6)

Päivä4: Lepo

Päivä5: Jalat, vatsa
- jalkaprässi 12,10,8,6,4,2
- hack-kyykky 12,10,8,6,4,2
- jalan ojennus 8-12x4
- vatsapenkki
- jalan koukistus 8-12x4
- vatsapenkki

Tos on mun uus treeniohjelma ja hyvin tuntuu toimivan. Toistot voi itte muutella sellaisiksi, kuin itselle sopii.
Alottelijan kannattais tehdä tota maastavetoa ilman vyötä kevyillä painoilla, että lihas oppisi liikkeen.

Hei jes, tää toimii! :) Vasta 3 viestiä hävinnyt bittiavaruuteen..

Elikkä tää harrastus tais pikkuveljen osalta loppua ennen kuin kunnolla alkoikaan.. eh. Oltiin eilen salilla ja kaikki olikin sitten ihan tyhmää. Sinänsä outoa, koska hän oli innostunut ja halusi opetella uusia liikkeitä. Mutta kun päästiin salille, mikään ei kiinnostanut ja kaikki meni pelleilyksi.

Tein sitten oman treenini loppuun, jätkä hyppi sillä välin laitteesta toiseen. Yritin selittää, kuinka tärkeä oikea tekniikka on jne, mutta ei.. " Ku tää ohjelma on ihan tyhmä, nää liikkeet on iha tyhmiä, paljo kivempaa tehä mitä tykkää.." Joo, ja sellasella tekniikalla, että vammautumisriski on noin 100 %, jos teet yhtään isommilla painoilla.

No, samapa tuo mulle.

Huoh... Sitäpä se on näiden pikkuvelien kanssa.. Onneksi mun veli ei liidä kuitenkaan laitteesta toiseen, vääntäen oman mielen mukaan liikkeitä miten lystää... Sen sijaan tuo ruokapuoli on se, joka tökkii täällä päässä. Kun sanookin sanan proteiini, niin samantien kuulee kivat naurut, pään pudistukset siihen liitettynä... Että näin meillä...

Näin se menee!

Pikkuveli kostaa kaikki hänelle tehdyt pahat teot.

Nimim. mulla on kolme isosiskoa.

:evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Jaahans, itselleni kävi tolleen kun yritin opastaa kans nuorempaa mieshenkilöä salilla...mikään ei yhtäkkiä huvittanutkaan ja kaikki oli perseestä. Loppujen lopuksi kävi vaan ilmi, että häntä oli kauheena nolottanu, että mitä ne kaikki muut ajattelee kun NAINEN häntä opastaa ja neuvoo...:rolleyes: Salilla kun sattu sillon just oleen about samanikäisiä jo vähän pidempään treenanneita heppuja.

Eli sitten "kuivaharjoiteltiin" kotona :D ja mentiin uusiksi salille sillon kun tiesin siellä olevan mahdollisimman vähän porukkaa. Oltiin myös sovittu etten kovin häärää hänen kimpussaan, vaan korjaan pahat mokat vaan...PLUS että itse teen sillon eri lihasryhmää niin ettei kukaan voi vertailla meidän painoja keskenään...buahahahaaa...hassultahan toi kuulostaa, mutta lopulta toimi! Auttaskohan sellanen teilläki? You never know...

Onhan se varmaan iso kynnys herkässä iässä oleville pojanklopeille ottaa vastaa ohjeita isosiskolta tai keneltä tahansa naispuoliseltä henkilöltä niinkin miehisessä toiminnassa kuin puntinnosto. Jotain Mikeä ne varmaan kuuntelis silmät lautasina :D

Niin, kaksijakoiset tai kokokropan ohjelmat eivät ole mitään akkojen pelleilyä vaan ohjelmia parhaasta päästä. Itsekin aion vastaisuudessä pysytellä em. ohjelmissa eikä varsinkaan aloittelijan kannata ainakaan ensimmäiseen vuoteen 2-jakoista monijakoisempaa harkitakaan.

Mulla on sama tilanne, eli 14 v. pikkuveli on kiinnostunut aloittamaan salitreenit. Olin ajatellut kaksijakoista ohjelmaa tyyliin ala- ja yläkroppa. Ja molempiin päivin sopivasti ns. "kivoja liikkeitä", niin ei kyllästyminen iske heti alkuun.

Oikean ravinnon ja jalkatreenin lisäksi vaikeuksia voi tulla myös selkä/vatsa-treenien kanssa. Vahva keskivartalo on kuitenkin edellytys myöhemmin isompien rautojen pariin siirtymiselle. Mutta ei kait sitä tuolloin osaa vielä ajatella tarpeeksi pitkälle.

Eihän sitä voi naisen neuvoja kuunnella! Vaikka ne kuinka täysin paikkansa pitäisivätkin ja ovat totuuden mukaisia. Saman asian, kun sanoo velipoikaa isompi, samalla sallilla treenaava mieshenkilö, niin kas kummaa, jotenkin ne samat asia, joista sisko puhui, kuulostavatkin yhtäkkiä niin absoluuttiselta totuudelta, että saman tien niitä neuvoja noudatetaan, yhtä tarkaan, kuin matematiikan laskukaavoja!

Originally posted by jaco
Niin kukapa haluaisi akkaa neuvoomaan saati sitten siskoa.

Riippuu "akasta".
Aikoinaan Goldsilla tuli muutama hyvä neuvo Talukselta, ja
kyllä tuli kuunneltua tarkasti.
:rolleyes:

Back
Ylös Bottom