Pikajuoksijan lenkit?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Xaito
  • Aloitettu Aloitettu
Olen miettinyt yleisurheilun ja etenkin pikajuoksun aloittamista. Kysyisin ihan mielenkiinnosta, että minkälaisia pitempiä lenkkejä ne pikajuoksijat juoksee muun treenin ohessa, vai juokseeko ne niitä ollenkaan? Onko niistä haittaa? Lenkkien pituudet, sykealueet?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mä en näkis teholajien urheilijoille mitään tarvetta peruskestävyystreeniin. se mitä verroissa tulee tehtyä riittää kyllä. määräkestävyys tehollisemmissa vedoissa on tärkeempää. jos sun tarkotus on treenata nopeeta solukkoa ja hermostoo äärimmilleen, ei se kaipaa yhtään ylimäärästä stimulaatiota sinne nylkyttelyyn.

Olen miettinyt yleisurheilun ja etenkin pikajuoksun aloittamista. Kysyisin ihan mielenkiinnosta, että minkälaisia pitempiä lenkkejä ne pikajuoksijat juoksee muun treenin ohessa, vai juokseeko ne niitä ollenkaan? Onko niistä haittaa? Lenkkien pituudet, sykealueet?

Pikajuoksijan treeneissä pitää vältellä ns puolikovia lenkkejä, eli siinä 75-95% maksimista alueella ei saisi viihtyä koska se syö itse päätreenejä, koska on raskasta ja vaatii jopa useiden päivien palautumisen. Sen sijaan alle 75% lenkkejä pitäisi tehdä jotta saadaan harjoitus määriä riittävästi ja palaudutaan tehokkaasti seuraaviin pikajuoksuharjoituksiin (jos siis pikajuoksu on päälaji ja treenaaminen kietoituu sen ympärille)... Siis kun puhutaan peruskauden harjoittelusta, ja etenkin kun puhutaan aloittelevasta juoksijasta.

En osaa sanoa tuleeko ihan viikoittainen pari tuntinen pitkä lenkki kyseeseen. En usko että on hyötyä.

Suosittelen kyllä tutustumaan vaikkapa tähän:

https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/19917/VTE Alasalmi.pdf?sequence=1

Olen seuraillut sivusta oman seurani pikajuoksijoiden treenejä ja aika monesti perus treenit heillä jakautuu seuraavasti:

kevyttä hölkkää n. 10-20min jonka aikana myös pakara ja- polvennosto juoksua.
kevyitä aukaisuvetoja esim. 4-6x60m n. 4min palautuksilla.
varsinainen treeni on pitää sisällään päivästä/kilpailumatkasta riippuen nopeusvoimaa: 40-100m, nopeuskestävyyttä 150m-400m tai loikka/hyppy harjoituksia tai näiden variaatioita.
Palautusajat vetojen välillä ovat melko pitkiä varsinkin, jos vedot juostaan kovalla temmolla (nopeusvoima).
Pikajuosijoiden ohjelmaan näyttää kuuluvan paljon pientä hifistelyä jolla pyritään parantamaan liikkuvuus ja kimmoisuus ominaisuuksia.

Jos juoksulajit kiinnostaa niin ota ihmeessä yhteyttä paikalliseen yleisurheilu seuraan ja hankkiudu johonkin ryhmään. Tasoerot ovat yleensä melko vaihtelevat suomessa eli mukaan mahtuu kaiken tasoisia urheilijoita. Seurojen valmennuspäälliköiltä saa hyvin tietoa ryhmistä ja seurojen toiminnasta.

Pikajuoksun harjoitteluhan jakautuu karkeasti kolmeen osaan. Peruskunto-, kilpailuunvalmistavaan- ja kilpailukauteen. Pitempiä lenkkejä tehdään vain peruskuntokaudella, mutta silloinkaan EI tehdä pitkiä junnaavia lenkkejä.

Itse entisenä pikajuoksijana suosittelisin waldniel harjoittelua. http://www.juoksufoorumi.fi/vb/archive/index.php/t-497.html Tarkoittaa käytännössä, että normaalin lenkin aikana tehdään kovempia vetoja ja välillä hölläillään. Vauhdin pitää siis vaihdella lenkin aikana.

E. Vetojen pituus maksimissaan noin 90 s.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom