Pianonsoiton itseopiskelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Hippa

Okkapukku.
VIP
Moikka

Joskus näin täällä vastaavan threadin, mutta enpä löytänyt searchilla.

Millaisia kirjoja suosittelette musiikin teorian oppimiseen? Soittopelinä on piano ja taitotaso vasta-alkaja.

Eli onko nyt siis kyse itse soittamisen, vaiko tosiaankin teoriapuolen opiskelusta? Ehkä olen puusilmä, mutta mielestäni tuo ei ihan käy kysymyksestä ilmi...

Moikka.

Mä opin itse soittamaan kuvionuoteilla. Tai siis muista en osaa soittaakaan.

Kuvionuotteja käytetään pienten lasten, vammaisten, ja nakkisormisten karjujen soiton opettamiseen. Siinä nuotit on korvattu symboleilla, ja pianon koskettimiin on liimattu vastaavat symbolit.

Teoria kiinnostaa enempi (tai sanottaisko niin päin, että sen on pakko kiinnostaa). Nuotit osaan ihan hyvin, mutta esimerkiksi säestäminen ei onnistu ollenkaan.

Vetäisin "yllättäen" hylätyn pakollisen musiikinkurssin teoriakokeesta (joka siis vastaa jotain 3/3 teoriajuttua). Se pitää päästä läpi.

Kurssin tavoite on säestämisen ja soittamisen hallitseminen.

Mulla ei ole homma hallussa lainkaan :(

Teoria kiinnostaa enempi (tai sanottaisko niin päin, että sen on pakko kiinnostaa). Nuotit osaan ihan hyvin, mutta esimerkiksi säestäminen ei onnistu ollenkaan.

Lyhyesti:
- Opettele intervallit
- Opettele sävellajit
- Opettele kolmi-, neli- jne. soinnut eri sävellajeissa

Erityisesti pianolla (ja muilla kosketinsoittimilla) hyvä säestys pohjautuu pitkälti harmonian hallintaan. Mm. luokan- ja jopa musiikinopettajissa on paljon huonoja säestäjiä, jotka soittavat laulukirjan soinnuista peruskäännökset vasemmalla kädellä (jostain matalasta oktaavista) ja sitten pimputtelevat ärsyttävästi melodiaa oikealla kädellä. Tätä kammottavaa tyyliä joku vielä joskus puolusteli sillä, että "yhteislaululussa monet eivät muuten erota melodiaa riittävän selvästi". :wall:

Onneksi mikään ei ole niin helppoa ja mukavaa, kuin sointujen ja niiden erilaisten käännösten opettelu ja kokeileminen pianolla. Periaatteessa homma on niin loogista, että jos hallitset intervallit, pystyt rakentamaan kaikki soinnut eri sävellajeissa. Käytännössä voisi olla kuitenkin hyvä tutustua johonkin pianon sointukarttaan. Koska osaat jo nuotit hyvin, niin tämän pitäisi olla sinulle helppoa.

Olennaisin neuvo, jonka voin sinulle antaa on, että soita heti alusta lähtien ne kolmi-, neli- jne. soinnut oikealla kädellä ja jätä vasen käsi bassoa varten (siis esim. D#Maj7-soinnussa soitat vasemmalla kädellä D#-sävelen matalata). Kun säestää laulajaa tai soolosoitinta pianolla, on erittäin tärkeää, että basso tuodaan riittävän selkeästi/taitavasti esille. Pianistin tehtävä on huolehtia siitä, että basso, rytmi ja harmonia ovat kunnossa. Solisti hoitaa kyllä sen melodian.

Totta kai, sitten kun kehityt vapaassa säestyksessä, alat valita käännöksiä biisin/tilanteen mukaan, soittelet melodiaa, vastamelodioita luontevasti yms. Erityisesti, opit, että jos ns. "fake music"-tyyppisessä (vain sointumerkit + melodia) nuotissa lukee Cm, sinun ei tarvitse soittaa C, Eb, G, vaan voit soittaa vaikka D, Eb, Bb tai C, Ab, Bb, Eb, G. :)

Tuo "vasen/oikea käsi"-neuvo on lähinnä vain alustava ohjenuora, joka auttaa erityisesti pop-musiikin perusidiomien oppimista.

Toinen tärkeä asia on tietysti rytmi ja improvisointitaitokin kehittyy pikkuhiljaa. Tässä on tärkeää, että virheet toistetaan ja käännetään uusiksi ideoiksi jne.

Vetäisin "yllättäen" hylätyn pakollisen musiikinkurssin teoriakokeesta (joka siis vastaa jotain 3/3 teoriajuttua). Se pitää päästä läpi.

Kurssin tavoite on säestämisen ja soittamisen hallitseminen.

Mulla ei ole homma hallussa lainkaan :(

Osaatko siis teoriaa yhtään?
eli tiedätkö mikä on intervalli jne?

Snakelta oikein kattavia neuvoja. Jos osaat nuotit ja asteikot (sävellajit) ei säestämisen opettelu ole kovinkaan hankalaa. Eli tosiaan vasurilla bassoa (perussävel tai vaikkapa perussävel oktaavina) ja oikealla sointua jne.

Mutta tosiaan, jos kaipaat lisää neuvoja, kerro vähän enemmän tuosta tasostasi, lähinnä teoriasta, eli osaatko termistöä ym.

Edit: Aika hankalaa, jos pitäis "tyhjästä" alkaa opettelemaan 3/3 teorioita. Eihän ne nyt hankalia ole, jos osaa pohjatiedot, mutta sama kun alkais laskemaan matikkaa, vaikka ei osais yhteenlaskua ollenkaan..

Hippa, kerrohan tarkemmin, minkälaisesta kokeesta sinulla oli tai on kyse? Ei ilmeisesti kuitenkaan tuosta 3/3 musiikkiopiston perusasteen kokeesta, jos kerran itseksesi opiskelet, vai ymmärsinkö nyt jotenkin vallan hassusti?

Olen itse tehnyt sen joskus kauankauan sitten, kun vielä musiikkiopistossa opiskelin, piano on minunkin pääaineenani ollut aina. Tuo teoria on vähän sellainen juttu, että joillekin se aukeaa ja joillekin ei, ja tietysti se soittotaidon määrä ja laatu siihen vaikuttavat. Meille klassisen pianokasvatuksen saaneille teoria on varmasti jotenkin selkeämpää kuin itseoppineille, kun taas se vapaa säestys ja improvisointikyky taas jää tuolla klassisella puolella ihan oman kiinnostuksen ja sen "omalla-ajalla-pimputtelemisen" nojaan. On olemassa paljon sellaisia musiikkiopistopianisteja, joilla on mahtava tekniikka, näppäryys ja taito, mutta suuren suuri kynnys vapaaseen soittamiseen ja sen taidon jalostaminen siihen(kin).

Minullekin olisi varmaan käynyt noin, ellen olisi jossain vaiheessa sitten tullut vedetyksi kaikenlaisiin säestystehtäviin, (eivät aina olleet sitä suurinta herkkua ne, hih...) koulussa musiikkituneilla aina nakitetuksi pianon taakse tai jättänyt aloittamatta laulamisen sivuaineena popjazz-puolella. Nyt sitten vasta "vanhemmalla iällä", kun ei enää käy tunneilla eikä tähtäimessä ole enää ainakaan näillä näkymin (?) mitään tutkintoja, on se omaksi iloksi soitteleminen ja lauleskelu kehittänyt tuota puolta. Enkä ole toki vieläkään läheskään niin hyvä kuin haluaisin olla!

Minulle teoria oli isoon ykköseen (tulee tuon sinun mainitsemasi 3/3- tutkinnon jälkeen, tiesitkin varmaan) saakka kohtuullisen selkeää ja melko kivaa, mutta jotenkin sitten koin sellaisen valaistumisen, ja sointuanalyysit ynnä muut muuttuivat ahaa-elämyksiksi:) Mene ja tiedä, miksi näin kävi, mutta hyvä niin!

Tulipa tästä nyt tarina - yritin vain sanoa, että vaikea kommentoida kertomasi perusteella juuri mitään, kun tuo 3/3-taso kuulostaa minusta siltä, että jos olet vasta-alkaja pianonsoitossa, niin ei mitään syytä huoleen, ellei se olekaan sinulla vielä hanskassa... :)

Lyhyesti:
- Opettele intervallit
- Opettele sävellajit
- Opettele kolmi-, neli- jne. soinnut eri sävellajeissa

En tiedä mitä nuo on. Luultavasti niitä on viime lukuvuonna käsitelty opinnoissani, mutta koska olen musiikin soiton suhteen täysi newbie en ole pysynyt kärryillä.

Tipuin musiikinkurssilla kärryiltä, kun alettiin opiskelemaan noita kolmosointuja sun muita, kun niille piti tehdä jotain enkä tosiaan ymmärtänyt mitään. Johonkin seiskaan se liittyi..

Matalat oktaavit tekee soittamisen helpompaa, kun ei kädet koko ajan törmää yhteen ;)

Olennaisin neuvo, jonka voin sinulle antaa on, että soita heti alusta lähtien ne kolmi-, neli- jne. soinnut oikealla kädellä ja jätä vasen käsi bassoa varten (siis esim. D#Maj7-soinnussa soitat vasemmalla kädellä D#-sävelen matalata). Kun säestää laulajaa tai soolosoitinta pianolla, on erittäin tärkeää, että basso tuodaan riittävän selkeästi/taitavasti esille. Pianistin tehtävä on huolehtia siitä, että basso, rytmi ja harmonia ovat kunnossa. Solisti hoitaa kyllä sen melodian.

Aika jännä juttu. Meille on OKL:ssä nimenomaan opetettu soittamaan oikealla kädellä melodiaa ja vasemmalla sointuja. Ehkä mä rupean harjoittelemaan noin päin niin voi olla helpompi..

Mutta siis, mistä opin nuo kolme oleellista tekijää?

Osaatko siis teoriaa yhtään?
eli tiedätkö mikä on intervalli jne?

Hirveän vähän. Tiedän miten käännetään sointuja (ainakin perustasolla) ja osaan nuotit ja ylennys/alennusmerkit. Siinäpä se melkeen. Noilla eväillä kun voi soittaa melodiaa, heh.

Muuten en sit osaa, vaikka pitäisi kyllä, kun on kurssilla ollut.

Mutta tosiaan, jos kaipaat lisää neuvoja, kerro vähän enemmän tuosta tasostasi, lähinnä teoriasta, eli osaatko termistöä ym.

Edit: Aika hankalaa, jos pitäis "tyhjästä" alkaa opettelemaan 3/3 teorioita. Eihän ne nyt hankalia ole, jos osaa pohjatiedot, mutta sama kun alkais laskemaan matikkaa, vaikka ei osais yhteenlaskua ollenkaan..

Ihan tyhjästä en aloita, mutta melko tyhjästä kuitenkin. Nyt tarvin tosi paljon oma-aloitteisuutta, että pääsen muiden opiskelijoiden kanssa samalle viivalle.

Meillä on tosiaan koulussa teoria käyty nopeasti läpi, mutta hitaana oppijana tipuin kärryiltä jo aikaa sitten.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hippa, kerrohan tarkemmin, minkälaisesta kokeesta sinulla oli tai on kyse? Ei ilmeisesti kuitenkaan tuosta 3/3 musiikkiopiston perusasteen kokeesta, jos kerran itseksesi opiskelet, vai ymmärsinkö nyt jotenkin vallan hassusti?

Kyse ei ole samasta kokeesta, mutta kokeeseen vaadittu taito/tietotaso on tuo 3/3. Ne, joilla tuo 3/3 oli suoritettuna vapauettiin teorian opetuksesta ja kokeesta.

Jotain ihmejuttuja siellä oli (niitä kolmisointuja sun muita kummallisuuksia), mutta en oikeastaan muista, kun en mitään ymmärtänytkään.

Tulipa tästä nyt tarina - yritin vain sanoa, että vaikea kommentoida kertomasi perusteella juuri mitään, kun tuo 3/3-taso kuulostaa minusta siltä, että jos olet vasta-alkaja pianonsoitossa, niin ei mitään syytä huoleen, ellei se olekaan sinulla vielä hanskassa... :)

Ongelma on siinä, että sen pitäisi olla hanskassa :( ja ihan heti syyskuussa jatkuu musiikinopetus, joka siis on jatkoa viime vuodelle.

Aika jännä juttu. Meille on OKL:ssä nimenomaan opetettu soittamaan oikealla kädellä melodiaa ja vasemmalla sointuja. Ehkä mä rupean harjoittelemaan noin päin niin voi olla helpompi..

Arvasin... ;)

Mutta siis, mistä opin nuo kolme oleellista tekijää?

Nämä ovat muistaakseni 1/3-teoriaa ja löytyvät näin ollen mistä tahansa perustason oppikirjasta, mutta ne on selitetty mielestäni ihan riittävästi esim. täällä:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Intervalli
http://fi.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4vellaji

Neuvon sinua opettelemaan intervallit siksi, että jos kysyt minulta, että "miten soitan E7#9-soinnun", voin vastata vain, että "7#9 on sointu, johon kannattaa useimmiten sisällyttää ainakin pieni terssi, suuri terssi, ja suuri septimi". Sävellajien osaaminen taas helpottaa sinua löytämään nämä intervallit soinnun pohjasävelestä riippumatta (eli nimenomaan, eri sävellajeissa).

Intervallien ja sävellajien osaaminen on kaiken perusta myös silloin kun improvisoidaan, transponoidaan jne.

Tietysti, jos haluat vain oppia säestämään opettajan työssä, etkä niinkään kehittyä pianistina/muusikkona, niin harmonian syvällinen opiskelu voi olla vähän turhaakin.

Kuitenkin, ainakin kolmisoinnut sinun olisi hyvä hallita kunnolla:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Sointu

kun luet teoriaa, pidä alusta lähtien se piano mukana, jotta voit käytännössä kokeilla mistä on teoriassa kyse. noin se homma jää paremmin päähän.

jos aikuisten oppimateriaali tuntuu liian rankalta, niin samat asiat on jossain määrin yksinkertaisemmin selitetty ala-asteen musakirjoissa. niitä sinun ainakin tulisi pystyä lukemaan ja opiskelemaan :)

kvinttiympyrä on yksi hyvä opeteltava juttu, sitä voi käyttää apuna aika monessa hommassa musiikkiin liittyen. sen avulla muistaa sävellajien ylennykset ja alennukset, siitä näkee heti rinnakkaissävellajin, kvartin ja kvintin jne. se menee myös melko helposti jakeluun. ja sen avulla oppii soittamaan instantly haitarin bassopuolta :)

kvinttiympyrää ei tarvitse osata ulkoa, koska sen sisällön voi johtaa teoriasta. vasemmalla on kvartti, oikealla kvintti. ulkokehällä duuri, sisäkehällä rinnakkaismolli.

En nyt oikein ymmärtänyt OKL:n nykysysteemiä.
Pitääkö pianosäestys siis sujua puhtaasti itseopiskelun pohjalta, ilman minkäänlaista opetusta?
Joskus muinoin pianonsoittoa käytiin harjoittelemassa kymmenisen kertaa pianonsoiton opettajan johdolla, jolloin allekirjoittanutkin selvitti helposti ;) vaadittujen parinkymmenen kappaleen säestyksen. Taisipa ko. kurssista räpsähtää opintokirjaan peräti 2,5/3, mikä taisi kyllä olla suhteutettu lähtötasoon (Ukko Nooa -klassikon kolme ensimmäistä säveltä etusormella soitettuna). :david:

Harmittaa vieläkin, ettei taitoa tullut kehitettyä eteenpäin. Nyt on se vähä opittukin unohtunut.

En nyt oikein ymmärtänyt OKL:n nykysysteemiä.
Pitääkö pianosäestys siis sujua puhtaasti itseopiskelun pohjalta, ilman minkäänlaista opetusta?

Kyllä sitä opetusta on, mutta hirveän vähän. Parilla luennolla piti noi kaikki teoriat saada päähänsä. Sitten oli jokunen pienryhmätunti (kerrattiin teoriaa ja harjoiteltiin yhdessä) ja 2-4x22min henkilökohtaista opetusta. Meillä on hirveän hyvä soitonopettaja, joka on todella joustava ja ymmärtäväinen tyyppi. Ylimääräisiä soittotunteja saa, jos pyytää jne.. Mutta ei sillä ole aikaa lähteä yhdelle oppilaalle selvittää kaikkea uudelleen.

:eek:
kun luet teoriaa, pidä alusta lähtien se piano mukana, jotta voit käytännössä kokeilla mistä on teoriassa kyse. noin se homma jää paremmin päähän.

Tällaista olen ajatellutkin. Koulu on auki 7-19 ja sinä aikana on piano käytössä milloin vaan. Jotain kirjaa mukaan ja siitä vaan harjoittelemaan. Olen huomannut opiskeluissa senkin, että mulle on ne teoriat avautuneet odotettua myöhemmin juuri soittaessa.

Kvinttiympyrä on tuttu ylennysten ja alennusten puolesta, tosin en muista sitä ulkoa enää.

Noi kvartit ja kvintit sun muut on mulle ihan hepreaa. Luin Snaken linkit ja huomasin, että ne on just intervallijutut, missä olen tippunut kärryiltä ihan urakalla. Siitä sitten vaan eteenpäin. Kääk :lol2:

Opiskeletko Hippa Helsingissä? Jos näin, niin sitten OKL meinaa varmaankin pääosin Aurora- rakennusta? ja jos näin, niin aattelit treenailla 6. kerroksen pianoluokissa? Ja jos näin, niin mä tuun joskus bongaan sut, et saan 3. pakkishavainnon elävästä elämästä.... :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom