PES 10 vs. FIFA 10

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fdsa
  • Aloitettu Aloitettu
Olen pelannut PES:siä viimeset viisi vuotta, mutta nyt olen harkinnut syrjähyppyä FIFA:n puolelle. Monien mielestä FIFA meni ohi PES:sistä jo viime vuonna, mutta päädyin vielä silloinkin vanhaan tuttuun. Nyt melkein kaikki ovat sitä mieltä, että FIFA on ylivertainen joka osa-alueella. Kokeilin sitten kaverilla uutta FIFA 10, joka kieltämättä tuntui melko hyvältä. Testasin myös PES:n demoa, enkä ollut kovin vakuuttunut.

Uusin PES ilmestyy vasta parin päivän päästä, mutta FIFA on ollut kaupoissa jo pidemmän aikaa. Mitäs mieltä muut on tästä tilanteesta? Kannattaako jo jättää rakas PES?

PES:n valmiin version pitäisi olla pelattavuudeltaan parempi kuin demon. Näin oli myös viime vuonna.

FIFA:n ylivertaisuudesta vouhottaminen on aika kummallinen ilmiö sinänsä. Tuntuu, että näitä tyyppejä tunkee joka paikasta hehkuttamaan FIFA:n loistavuudesta ja kuinka PES on aivan paska. Toki muistavat aina mainita kuinka ovat pelanneet ainakin ISS-ajoista Konamin pelisarjaa, mutta ovat vaihtaneet kelkkaa, koska ovat huomanneet kuinka REALISTINEN fifa on verrattuna PES:n ARCADE-futikseen jne. Sama mantra eri paikoissa. Voi myös olla, että fifa:n pelaajissa on enemmän nuoria pelaajia mukana jotka sitten puolustavat omaansa viimeiseen pisaraan, en tiedä. Rasittavaa tuo kuitenkin on, jos ei muuta.

Itselleni ei Fifa 09 maistunut, koska on yksinkertaisesti tylsä ja itseään toistava. 10 on kovin buginen, etenkin Manager Mode ja uudistuksia viime vuoden versioon verrattuna on vähän, joten sama pätee tähänkin.

Tulen hommaamaan PES:n, koska viihdyin hyvin 09:n version parissa ja uudempi tulee olemaan viime vuoden versiota parempi.

Molemmat versiot ovat varmasti hyviä eli olet tämän kanssa yksin. Suosittelisin kuitenkin odottamaan PES:n valmista versiota joka ilmestyy 22. päivä ja tee päätös sen jälkeen. Toki voit hommata myös molemmat.

10 on kovin buginen
En ole itse törmännyt vielä yhteenkään, minkälaisia tullut vastaan?

Itse kyllä rakastuin tuohon Fifa10, vedot tuntuvat taiteelta ja jumankekka, kun pääset kaverin kanssa mättämään niin on hymy herkässä. Yksinkin pelaillut tuota manager modia, mutta eipä nuo pelit oikein toimi ilman kaveria.

En ole itse törmännyt vielä yhteenkään, minkälaisia tullut vastaan?

Itse kyllä rakastuin tuohon Fifa10, vedot tuntuvat taiteelta ja jumankekka, kun pääset kaverin kanssa mättämään niin on hymy herkässä. Yksinkin pelaillut tuota manager modia, mutta eipä nuo pelit oikein toimi ilman kaveria.

Tuossa nyt alkuun, lista ilmeisesti kasvaa koko ajan.
http://forums.electronicarts.co.uk/11539748-post4443.html

Oma pelaamiseni perustuu aika paljon yksinpeliin ja ehkä sen vuoksi koen PES:n tekoälyn toimivammaksi, eikä FIFA:n kaavamaisuutta esiinny niin paljon. Olen kokeillut useaa fifa-versiota ja alun hyvän fiiliksen jälkeen tekoäly on paljastunut heikoksi.

Tuon voin kuitenkin uskoa, että uusin FIFA toimii kaksinpelinä hyvin. Tosin näin uskon kyllä pessistäkin.

edit-FIFA:n tekijät ilmeisesti suunnittelevat päivitystä korjaamaan MM:n, ja muitakin bugeja.

Mun mielestä fifa on aina ollut aika arcadea. Lähinnä fifan demoja tosin vaan kokeillut. Pes sitten jos haluaa realistisempaa peliä ja ettei joka maali ole samanlainen. :) Lukuunottamatta pes08, joka oli aika kökkö. Uusia versioita en oo kummastakaan pelistä vielä koittanut.

Fifa on kyllä mun mielestä parempi kaksinpelinä siinä, että vaikkei hirveesti kokemusta pelistä/pelaamisesta olisikaan, niin saa kuitenkin jonkinlaista peliä aikaan. Joten voi hyvin haastaa sellaisia kavereitakin, jotka ei oo hirveesti kyseistä peliä pelanneet. Kun taas pes on mun mielestä melko hankala aloittelijalle. Pessissä kaksinpelissä pitääkin olla melko tasaväkinen pelaaja vastassa, että pelaaminen pysyy mielenkiintoisena. Varmasti fifassa tuota "yksinkertaisuutta" enemmän haettukin.

Mun mielestä fifa on aina ollut aika arcadea. Lähinnä fifan demoja tosin vaan kokeillut. Pes sitten jos haluaa realistisempaa peliä ja ettei joka maali ole samanlainen. :) Lukuunottamatta pes08, joka oli aika kökkö. Uusia versioita en oo kummastakaan pelistä vielä koittanut.

Fifa on kyllä mun mielestä parempi kaksinpelinä siinä, että vaikkei hirveesti kokemusta pelistä/pelaamisesta olisikaan, niin saa kuitenkin jonkinlaista peliä aikaan. Joten voi hyvin haastaa sellaisia kavereitakin, jotka ei oo hirveesti kyseistä peliä pelanneet. Kun taas pes on mun mielestä melko hankala aloittelijalle. Pessissä kaksinpelissä pitääkin olla melko tasaväkinen pelaaja vastassa, että pelaaminen pysyy mielenkiintoisena. Varmasti fifassa tuota "yksinkertaisuutta" enemmän haettukin.

Samaa mieltä, mutta FIFA:lla on hyvä idea tuo manuaaliohjauksen toteuttaminen. Se lisää huomattavasti haastavuutta ja syötöt saa tasan sinne mihin haluaa. Ohjauksen täydellinen hallitseminen vaatii kuitenkin niin paljon harjoittelua, että en ole jaksanut treenata sitä, koska peli ei muuten oikein maistu.

Pelaatko justerr konsolilla vai pc:llä?

En tiedä oletko sitten pelannut Fifaa viimeksi vuonna 2006, mutta sen jälkeen taitaa PES olla huomattavasti arcadempi kyseisistä futispeleistä.

Samaa mieltä, mutta FIFA:lla on hyvä idea tuo manuaaliohjauksen toteuttaminen. Se lisää huomattavasti haastavuutta ja syötöt saa tasan sinne mihin haluaa. Ohjauksen täydellinen hallitseminen vaatii kuitenkin niin paljon harjoittelua, että en ole jaksanut treenata sitä, koska peli ei muuten oikein maistu.

Pelaatko justerr konsolilla vai pc:llä?
PC:llä pelaan. PS2-versiota olen myös jonkin verran pelaillut, mutta se eroaa aika paljon PC-versiosta. Varmaan PS2:n tehot eivät oikein enää riitä jokaisen koodirivin suorittamiseen :D PC-versio taitaa olla melko suora käännös XBOX-pelistä.
En tiedä oletko sitten pelannut Fifaa viimeksi vuonna 2006, mutta sen jälkeen taitaa PES olla huomattavasti arcadempi kyseisistä futispeleistä.
Tosiaan olen noita fifan demoja vaan kokeillut. Kaikkia muita paitsi fifa10. Kaikissa lähinnä häirinnyt se, että yksittäisellä pelaajalla tuntui pystyvän purjehtimaan vaikka koko kentän lävitse, jos niin halusi. Muutenkin hienoilla syötöillä/kuvioilla ei tuntunut olevan suurtakaan merkitystä pelaamisessa. Tai ainakaan niitä ei pahemmin tarttenut käyttää. Kaksinpelissä/eri asetuksilla (esim. just tuo manuaaliohjaus) nuo voi tietty korjautua, mutta en ole fifaan niin paljoa perehtynyt.

Pistinpä sitten PES:n tilaukseen thehut.comista, kun alle 40 euron lähti. Ei sitä vaan voinu olla ostamatta. :itku:

Mitä nyt oon lueskellu netistä, niin ei kyllä mitenkään huono valinta ollu. Grafiikat ja pelattavuus on kuulemma hyvät ja pelissä on vaan sitä jotain, mitä FIFA:sta ei löydy. Toivottavasti en joudu pettymään.

Pistinpä sitten PES:n tilaukseen thehut.comista, kun alle 40 euron lähti. Ei sitä vaan voinu olla ostamatta. :itku:

Mitä nyt oon lueskellu netistä, niin ei kyllä mitenkään huono valinta ollu. Grafiikat ja pelattavuus on kuulemma hyvät ja pelissä on vaan sitä jotain, mitä FIFA:sta ei löydy. Toivottavasti en joudu pettymään.

Tuskin tulet pettymään. Olen koko ajan alkanut pitämään enemmän tuosta pelistä ja koko viikonloppu on mennytkin sen parissa.

FIFA 10 tuntuu paremmalta kun noi parit viime PESsit. Pystyy liikkumaan vapaammin ja tilanteet tuntuu paljon dynaamisemmilta.

Juu itse kanssa mitä demoa koitin niin todella hyvältä vaikutti. Tämän vuoden pessiä en oel vielä päässyt kokeilemaan, mutta esim viimevuoden pessi oli imo. floppi. Tuntuu vähän siltä että fifa kirii tätä menoa pessistä ohi, ellei jopati ole tehny sitä.

No, ei tuomita kuitenkaan vielä kun en ole pes 10 saanu hyppysiin

Pistinpä itsekin tuon uusimman Pessin tilaukseen hutista.

FIFA on omasta mielestäni niin tajuttoman tylsä pelata. En tiedä mikä siinä mättää, mutta ei sitä vaan jaksa pelata.
Pessissä pelaajien laukominen on ainakin paljon paremmin toteutettu mitä fifassa jälleen kerran.

PC:llä pelaan. PS2-versiota olen myös jonkin verran pelaillut, mutta se eroaa aika paljon PC-versiosta. Varmaan PS2:n tehot eivät oikein enää riitä jokaisen koodirivin suorittamiseen :D PC-versio taitaa olla melko suora käännös XBOX-pelistä.

Tosiaan olen noita fifan demoja vaan kokeillut. Kaikkia muita paitsi fifa10. Kaikissa lähinnä häirinnyt se, että yksittäisellä pelaajalla tuntui pystyvän purjehtimaan vaikka koko kentän lävitse, jos niin halusi. Muutenkin hienoilla syötöillä/kuvioilla ei tuntunut olevan suurtakaan merkitystä pelaamisessa. Tai ainakaan niitä ei pahemmin tarttenut käyttää. Kaksinpelissä/eri asetuksilla (esim. just tuo manuaaliohjaus) nuo voi tietty korjautua, mutta en ole fifaan niin paljoa perehtynyt.

Kyllähän Fifassa menon saa säädöillä arcademaisemmaksi ja voi olla, että juuri demoissa sellaiset säädöt onkin oletuksina, jotta peli olisi valtavirralle houkuttelevampi. Joka tapauksessa pelinopeutta ja vaikeustasoja säätämällä peli kyllä vie lopulta PESiä - ikävä kyllä, sillä uusin PES on kieltämättä paljon parempi kuin edeltäjänsä. Graafisestikin se tuntuu olevan näyttävämpi kuin Fifa, mutta jokin siitä vaan uupuu. Peli tuntuu lopulta liiallisen nopealta ja pelaajaohjaus + syöttely huomattavan kankealta.

Saakohan PESin pelinopeutta säädettyä jollain patchilla vai jopa itse pelistä? Itse en ole siinä onnistunut.

Tuo Fifa10 on ihan eri peli kuin aiemmat fifat. Ja joka arvostelussa voittanut uusimman pessin.

Mutta oli mulla kysymyskin fifa pelaajilta. Miks hitossa jos mun ukko on noussut ykkös joukkueeseen virtual be a pro moodissa, niin miks se edelleen pelaa jokaisen reserve team ja first team pelit? Vai pitääkö mun vielä näyttää lisää kynsiäni =P

Back
Ylös Bottom