Sopisi paremmin ehkä suomalainen politiikka ketjuun mutta veikkaan myös että muutokset työperäiseen maahanmuuttoon ei ole pelkästään hyvä asia. Siis nyt voi olla isolla varmuudella että olen väärässä mutta olin lukevinani että työperäisen maahanmuuton maassaolo-oikeus päättyisi jos on 3kk työttömänä. Ymmärrän mitä tuolla haetaan mutta kyllä se oikeaa työntekijää ei "työntekijää" hiukan askarruttaisi että hitto muuttaisko suomeen tekemään tuota duunia, otan vaimon ja lapset mukaan... iso päätös, ja sitten firmassa on vuoden päästä YT:t ja sen lisäksi potkitaan kiireellä maasta pois? Veisi aika paljon sitä haluttua maahanmuuttoa pois. Tältä osin toivon että luin uutisen turhan nopeasti. Aloin pohtimaan asiaa vasta jälkikäteen enkä enää muistanut mistä uutisen luin.
Oli miten oli, niin ei tietenkään voi jäädä tänne lorvimaan loppuelämäksi jos on tullut tänne työn perässä joskus 2001 ja ollut työttömänä vuodesta 2004-> mutta pitää myös ajatella että puhutaan kuitenkin ihmisistä joita halutaan tänne ja itseäni ainakin huolettaisi kovasti tälläinen asia jos veisin koko elämäni ja perheeni ulkomaille työni takia.
Tuossa taisi olla erityisasiantuntijoille 6kk. Siitä voi sitten olla montaa mieltä, että miten hyvin mikäkin asia käytännössä toimii tai miten järkevää se on, mutta olettaisin, että tässä haetaan vähän kärjistäen sitä, että panostetaan tapauksiin: "Supercell hakee ulkomaalaisia asiantuntijoita" ja ei panosteta tapauksiin: "etsitään porukkaa matalan tuottavuuden hommiin sieltä, mistä halvemmalla saa". Mulla ei ole itsellä tietoa arvioida näitä asioita, vaan pitäisi päästä käsiksi tilastoihin ja toteutuneisiin lukuihin sitä varten, niin en ota kantaa järkevyyteen tai toimivuuteen. Mutta ihan vain kommenttina.