'Perinteinen' laajakaista vai mobiililaajakaista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja matrix
  • Aloitettu Aloitettu
Olen muuttamassa uuteen asuntoon pk-seudulla, mietin, että ottaisiko sinne Welhon laajakaistan esim.10/1.
Toisaalta minulla on ainoana koneena kannettava niin ajaisiko tuollainen mobiililaajakaista suunnilleen saman asian esim saunalahti tarjoaa 5M yhteyttä, silloin netti olisi muuallakin aina käytössä eikä tarvitse metsästää wlaneja liikkuessa. mutta toimiiko tuo langaton lähellekkään tuota nopeutta kotioloissa, pätkiikö ja katkeileeko yms.. tukiasemia ja peittoa alueella on varmasti riittävästi.
Kokemuksia tosielämästä ja mielipiteitä kaivataan?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Moro. Korjatkaa jos olen aivan väärässä, mutta käsittääkseni nuo mobiililaajakaistojen nopeudet mitä ilmoitetaan esim. 5M yhteys on maximinopeus mihin se parhaissa olosuhteissa pystyy. Aika paljon on kuulunut tuttavilta ainakin täällä oulun alueella, että 1M yhteys on huomattavasti hitaampi mitä vastaava laajakaista. Tällä hetkellä itse ainakin suosin kiinteääyhteyttä toimintavarmuuden ja nopeuden takia.

Eikös nuo 3G-verkossa pyöri, jos sellainen alueelta löytyy. Sitten taitaa mennä EDGE:lle tai GPRS:lle eli siis kannattaa tarkastaa myyjältä, että millä alueilla se 3G-verkko on (isoimmat kaupungit lähinnä).

Edit. korjatkaa toki, jos meni väärin
Edit2. ja saunalahden sivuilta "* 5M-nopeusluokassa käytössäsi on suurin kyseisellä hetkellä verkossa saavutettava yhteysnopeus. Jopa 5 Mbit/s nimellisnopeus on hyödynnettävissä Elisan päivitetyssä 3G-verkossa. Päivitys on aloitettu keväällä 2008 ja etenee vaiheittain lähes koko 3G-verkkoon vuoden 2008 aikana."

Jos tilaat netin kautta niin sinulla on 14 päivän palautusoikeus.
Ehdit kokeilla onko se sen arvoista.

Noissa mobiililaajakaistoissa tuo ilmoitettu vauhti on maksiminopeus alavirtaan, mikäli saman tukiaseman alueella ei kukaan muu käytä HSDPA:ta samaan aikaan. Mitä enemmän noita mokkuloita myydään, sitä hitaammaksi netti muuttuu ellei operaattori samaan aikaan splittaa soluja pienemmiksi.

ADSL- ja kaapelimodeemiyhteydellä tuo linjanopeus on omassa käytössä. Tietysti jaat sitten operaattorin muiden laajakaista-asiakkaiden kanssa heidän jatkoyhteytensä nettiin, mutta silloin puhutaan jo aika tavalla paksummista tötteröistä.

Itselläni on ollut 384kbit/s yhteys puhelimessa puolisen vuotta. 3G verkossa kyllä pelittää ihan jouhevasti ilman mitään pätkimisiä. Korvemmassa taas joutuu olemaan GPRS yhteyden varassa, joka välillä ei anna mitää irti.

Mobiililaajakaistalla ei pelata pelejä (kovat/vaihtelevat vasteajat), eikä käsittääkseni käytetä P2P-verkkoja (Saunalahden sopimuskin sen erityisesti kieltää). Jos noita ei tarvitse liittymältään ja kannettava kulkee usein mukana on mobiililaajakaista mielestäni aika hyvä vaihtoehto.

Mulla on Elisan 2M mobiili. Toimii pääasiassa 3.5G, eli HSDPA verkossa OK.
Hivenen päälle mega in (imuroinneissa n. 140-160kb/s max, ruuhka-aikaan n. 80-100kb/s), ulos menee todella hitaasti... mutta Elisa päivittelee noita verkkojaan koko vuoden ja pitäisi olla HSUPA, mikä vaaditaan jotta saadaan n. 1.4M ulosvientikin aikaiseksi.

Mulle riittää tällä hetkellä jo tämä in, mutta tuo out on aivan paska jollei ole tuota hsupaa tekemssä siitä lähemmäs 10x nopeuksisen. En ole varma jarruttaako mulla upload-tilanteessa verkko, vaiko vastaanottavan serverin sijainti/nopeus. Normi tilanteessa kokonaisout on about 35kb/s tällä hetkellä, mutta kun itse kaipaisin paljon nopeampaa noiden kuvapakettien uppaamiseksi serverille ja olisin jopa valmis maksamaan siitä enemmän, mutta Elisa ei pysty sellaista toimittamaan.

Nyt alkoi Elisan mobiililaajakaista jostain syystä pätkimään. Yli vuoden toiminut kuin junan vessa ja nyt, about 10 min pystyssä ja nurin menee, surffaili tai on idlenä, ei väliä.

Mokkulan firmiksen versio on 11.110.05.00.00. Siihen kuitenkin löytynee jostain sellainen kuin 11.117.09.04.00. Tuo olisi kiva saada, Vodafone Mobile Connect 9.3.3:een suositellaan tuota firmistä (vanhemmallakin tuntuu jotenkuten toimivan)vaan mistä se prkl löytyy? Elisan tekninen tuki oli ilmeisesti pitkällä lounaalla kun odotusajaksi ilmoitettiin 20 minuuuttia....

Elisan mukaan mobiililaajakaistassa ongelmia Jyväskylästä pohjoiseen.
No, selvisipä tuokin.

Onko kellään käyttökokemuksia hitaammista (384kbit/s) mobiililaajakaistoista? Pärjääkö tommosella, mikäli käyttö on satunnaista sähköpostien lukua ja facebookissa pyörimistä vai jumiiko/pätkiikö netti aina silloin kun sitä sattuu tarvitsemaan?

Onkos porukalla yleisesti kommentoitavaa saunalahden mobiililaajakaistoista vai onko ihan sama mitä kautta liittymän hommaa?

Onko kellään käyttökokemuksia hitaammista (384kbit/s) mobiililaajakaistoista? Pärjääkö tommosella, mikäli käyttö on satunnaista sähköpostien lukua ja facebookissa pyörimistä vai jumiiko/pätkiikö netti aina silloin kun sitä sattuu tarvitsemaan?

Onkos porukalla yleisesti kommentoitavaa saunalahden mobiililaajakaistoista vai onko ihan sama mitä kautta liittymän hommaa?

Mulla on miniläppärissä juuri sellainen 384kbit/s Elisan mobiililaajakaista ja satunnaisessa käytössä toiminut yllättävänkin hyvin. Hidashan se on mutta ihan hyvin silti pystyy nettiä surffailemaan jne. Eikä ainakaan vielä ole kertaakaan yhteys katkennut omia aikojaan. Suosittelen..

Niin kuin moni tässä ketjussa on jo maininnut nopeuksissa on huomattavia eroja riippuen siitä minkälaisessa paikassa asuu ja miten lähellä lähin linkki on. Nopeudet putoavat aika dramaattisesti ihan satojen metrien matkalla noista ilmoitetuista huipuista. Jossain kaupunkien keskustoissa voi rauhallisella ajankohtana tuolla pärjätä ihan mukavasti. Jos taas asuu vähänkään pöndellä, niin nopeudet on sitä luokkaa ettei oikein tuon varaan viitsisi mitään laskea.

Mulla menee esimerkiksi hermot välillä kun WLAN -tukiaseman ja pikkuläpyskän välinen yhteys hieman kakoo ja sivut eivät aukea juuri samalla hetkellä. Sitä on vaan nykyisin tottunut näihin vauhdikkaampiin ja tasalaatuisiin yhteyksiin, niin paluu modeemi/ISDN -nopeuksiin ei paljoa hotsita.

Testaamallahan tuo toki selviää aika helposti miten tuo toimii juuri omassa tuvassa.

En itse menisi tuota hankkimaan ns. "ykkösnetiksi". Oma kaapeliyhteys oli loppu kesästä pari päivää huoltotyön takia poikki ja käytin sitten elisan 3G:tä ja voin sanoa sen välillä olleen aika tuskaista. Sivujen pelkkä selailu kyllä onnistuu, kuten myös sähköpostien luku jne. Jos jotain aiot esim. ladata jostain, niin en välttämättä menisi suosittelemaan tuota 3G:tä.

Tämä perustuu vain omiin ja parin kaverin havaintoihin.

Töissä näen näitä iki ihania 3G laitteita harvasen päivä. Käyttökokemuksia pitää kysyä naapurilta että saa realistisen kuvan nopeudesta/toimivuudesta. Jos perinteinen puhelin/antenni pistorasiasta tuleva netti ei ole ongelma suosittelen kaikkia lämpimästi sen hankkimaan.

Mulla on Saunalahden 3G (512) liittymä, enkä huomaa mitään eroa edelliseen Soneran 512 adsl:ään. Ainoa ongelma oli syksyllä, kun alueen koko 3G verkossa oli muutaman viikon ajan jotain häikkää, ja yhteys katkeili. Toisaalta samaa teki välillä adsl:kin, eli käyttömukavuudessakin liittymät on tasoissa. Mokkula on vaan noin kympin halvempi kuin ko. adsl...

Voisin pistää omia käyttökokemuksia 386kbit/s nopeuksisen mobiilikaista käytöstä. Kokemusta löytyy kolmisen vuotta Elisan asiakkaana. Ensimmäisenä voin sanoa, et oon käyttäny lähinnä Rovaniemi-Oulu-Tampere-Lahti akselilla. Näiden paikkojen välisillä junareiteillä on yleensä aina päässyt nettiin surffaamaan. 3G-verkon ulkopuolella nopeus on erittäin huono ja muutenkin ollut heikkolaatuista. UMTS:lla ja HSDPA:lla surffatessa on lähinnä ensin mainitulla on välillä pitkähköhkiä jumimisia. HSDPA on ollut positiivinen yllätys. Kokemusta parista Nokian kännykästä(ekaa en muista, mutta N70 ja N95) ja sitten Vodafonen PCMCIA(seurannut kaverin käyttöä vuoden päivät koulussa). Parhaiten näistä on toiminut selvästi N95. Varsinkin Vodafonen laite on todella surkea, eikä sillä tee mitään kun taasen N95:lla on samassa paikassa surffaillut hyvillä mielin. Tampereella on hyvin verkotettu 3G, mutta toimivuus muuten on ollut keskinkertaista. Lahdessa taasen mielestäni 3G-verkko toimi luetettavimmin. Rovaniemella toimi, jos sattui pääsemään kuuluvuusalueen sisään.

Käytön laajuudesta kertoo se, että piikkiaikoina tiedonsiirto on ylittänyt 700 megaa kuukaudessa eli sitä nettiä on tullut vinguteltua huolella koko rahan edestä. En voi suositella kenellekään vakituiseen käyttöön kotia. Varmasti menee jos tarvii katsella uutiset kerran pari päivässä ja selata sähköpostin, ja todella kätevä matkustellessa. Voin sanoo, et moneen kertaan oisin ollu kuolemassa tylsyyteen ellei olis ollut läppäriä ja rajoittamatonta mobiilinettiä. Kotiin mieluummin halpa kaapelimodeemi tai halvin mitä löytyy, jos ei ole tarvetta suuremmalle tiedonsiirrolle.

Ja vielä maininta noista nopeammista mobiilikaistoista. Sen tiedonsiirron suurempi mahdollinen kaista ei auta toimintaa, jos verkossa on paljon häiriöitä tai asiakas on liian kaukana tukiasemasta... Jos miettii niin lähes aina on saanut umtsilla ja hsdpalla lähes maksimi vauhtia imuteltua tavaraa, mutta muu käyttö on ollut hitaampaa.

Onko näissä mobiiliyhteyksissä ja niiden toiminnassa tapahtunut muutoksia vuoden aikana?
Ite tarvisin nopeasti nettiyhteyden, ja toi mobiili olisi helpoin,1-3mbit max nopeudella.
99% käytöstä olisi kuitenkin kaupungin taajamassa,missä luulisi yhteyksien pelaavan?

Itselläni on Saunalahden 384 kbit/s mobiilipaketti kännykkää / läppärin reissukäyttöä varten. Kyllä sillä kevyet mailin lukemiset yms. onnistuu, mutta en todellakaan suosittele ykkösnetiksi jos odottelu ärsyttää. Mobiilivehkeissä latenssi on kuitenkin mitä on (kaistan leveydestä riippumatta), joten kestää aina aikansa että mitään alkaa tapahtua.

Onko näissä mobiiliyhteyksissä ja niiden toiminnassa tapahtunut muutoksia vuoden aikana?
Ite tarvisin nopeasti nettiyhteyden, ja toi mobiili olisi helpoin,1-3mbit max nopeudella.
99% käytöstä olisi kuitenkin kaupungin taajamassa,missä luulisi yhteyksien pelaavan?

Mulla on kotona käytössä soneran 1meganen yhteys tikulla ja voin sanoa että hermo sen kanssa menee. Asutaan taajamassa missä PITÄISI yhteyden toimia mutta toimii miten toimii...:curs: väliin ei meinaa saada yhteyttä lainkaan ja sitten pätkii. Nopeus ei ole todellakaan luokkaa 1 mega, mitään videoita ei tarvi kyllä katella. Mutta kuten ed. vastaajakin sanoi toimii se perus sähköpostihommeleissa ja kyllä sillä nyt nettiäkin selaa, jos vaan jaksaa ootella. Nopeastihan sen yhteyden tietty sillä saa auki, en tiedä mitkä on operaattoreiden jonot laajakaistan asennuksiin tällä hetkellä, mutta useita viikkoja ellei jopa kuukausia kuitenkin

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom