Hannibal: olen sitä mieltä, että sai ansionsa mukaan. Olen myös sitä mieltä, että ko pariskunnan (ja muiden vastaavien tosielämän parien) olisi pitänyt käydä terapiassa jo aikapäiviä sitten. Lyömisen ja eron aikaankaan/jälkeenkään ei terapia välttämättä ole myöhäistä, mutta monesti on.
Enempi pitäisi puhua ennalta ehkäisystä. Miksi nainen tuntee itsensä imarrelluksi mustasukkaisuudesta (viitaten Naten tekstiin)? Olisiko ko naisen/naisten syytä opetella tuntemaan itsensä paremmin ja löytää vahvempi itseluottamus, ettei tarvitsisi tuntea itseään imarrelluksi mustasukkaisuuden kautta, elää toisten huomion kautta? Sama pätee toki koviin naistenmiehiin, jotka eivät kykene pitkäaikaisiin suhteisiin, koska itseluottamuksensa pohja on siinä, että aina uudestaan hakee imartelua ja ensirakkauden huuman pönkitystä itselleen. Jos mustasukkaisuutta kovin paljoa ilmenee, niin mun mielestä jossain on aina jotain pahasti vialla.
Miksi tilanteen annetaan kehittyä niin pahaksi, että äijä tarttuu kirveeseen tai paljailla nyrkeillä hakkaa toisen puolikuoliaaksi tai muuten vain tulee ero? Miksi ei haeta apua? Perheterapiaa on saatavilla, vars. jos kertoo asiat niinkuin ne ovat tai ehkä suurentelee ongelmia, jos ne eivät ole niin isot (vielä), että perheterapiaan pääsisi mahd. vähällä jonottamisella.
Henkinen väkivaltakin johtuu aina jostakin, ehkä ongelmista parisuhteessa, ehkä henkistä väkivaltaa harrastavan ihmisen korvien välistä. Siihenkin pitäisi ajoissa puuttua. Jos kokee joutuvansa nalkutuksen tms. henkisen väkivallan uhriksi, niin pitää olla pokkaa ottaa asia esille, sanoa suoraan, mitä mieltä on.
Huoh, hyvä munkin näistä saarnata, kun omat suhteet ovat päättyneet paitsi omaan, niin myös puolison epävarmuuteen ja puhumattomuuteen.
Aina voi kumminkin pyrkiä parempaan, koettaa tiedostaa ongelmat ja tarttua niihin ajoissa. Ihmisten elämä ja parisuhteet tietty ovat sellaisia, että täydellisyyteen ei ikinä päästä.