Perheen tai parisuhteen yhdistäminen bodausruokavalioon

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lolwtf
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
34
Kaupunki
Turku
Elikkäs mahdankohan olla ainoa, jolla on ongelmia sovittaa bodarin elämäntyyliä ja etenkin ruokavaliota perhe-elämään ja parisuhteeseen?

Ongelma on lähinnä siinä, että valmentaja on antanut ruokaohjeet miten syödä ja bodarin ruokahan on melko askeettista, eli tietty määrä lihaa, hiilaria, vihanneksia ja setti boksiin. Itse teen aina useamman päivän satsin bokseihin ja siinä on minun ruokani.

Tästä onkin nyt muodostunut ongelma perheeni muiden jäsenten kanssa, koska minulla on aina omat evääni, eikä enää laiteta ruokaa yhdessä. Lisäksi olen ainoa, joka tykkää yksinkertaisesta ruoasta.

Kysyisinkin, että miten olette sovittaneet bodarin ruokailutottumukset omaan perhe-elämään/parisuhteeseenne, kun muut perheenjäsenet vaativat "normaalia ruokaa", yhdessä ruoan laittaista ja vittuilevat, jos haluat puntaroida ruokasi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla mies kans välil kitisee mun kuivista ruuista,mut oon tehny niin et paistan ison satsin vaik kanaa,puolet otan pois itelle ja miehen satsiin heitän kastikkeen joukkoon. tai sit teen esim. makaroonilaatikkoa,kiusauksia tms mitä kärsii iteki syödä ja mistä tykkään :) veikkaisin et äkkiä ne perheenjäsenetki tottuu ku kerrot miksi punnitset jne ja mikset vois osallistua yhteiseen ruuanlaittoon iha huvin vuoks? ei sen bodyelämän pitäs liian tiukkaa olla, tai siis meinaan että mun mielestä sen ei tulis tehä normaaleista asioista liian vaikeita.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kannattaa opetella vähän itse laskemaan makroja ja tekemään ruokia niiden perusteella. Jos syö ihan suoraan ruokavalion mukaan tyyliin 200g kanaa ja 60g riisiä niin eipä siinä auta muuta kuin omat eväät itselleen. Itsellä on taas sellainen systeemi, että jos teen vaikka makaroonilaatikkoa lasken paljonko koko vuuassa on makroja ja ynnäilen sitten sen mukaan paljonko otan itselleni tuosta annoksesta, tuolla pääsee ihan samaan loppu tulokseen kuin valmiilla ruokavaliolla ilman niitä kuivia bodysafkoja jotka eivät kelpaa muille mutta joutuu vähän ajattelemaan enemmän. Toikin helpottaa sitä mukaa kun saa tehtyä niitä valmiita "reseptejä" itselleen.

Eihän sulla tuossa ole ongelmaa vaan perheesi muilla jäsenillä. Ihme juttu, että heidän pitää kitistä tuollaisesta asiasta. Koita saada heidät ymmärtämään, miksi teet noin ja miksi se on sinulle tärkeää.

Teen itse omat ruokani, eikä onneksi ole ollut mikään ongelma koskaan. Kaupasta haetaan kummatkin omat pöperöt, jos satutaan samaan aikaan sinne menemään, sitten kokkaillaan omat. Ei sitä muuten pysty tarkasti edes syömään. Enkä muutenkaan ymmärrä symbioosimeininkiä, jota suurinosa ihmisistä toteuttaa.

Meillä tehdään jokaiselle perheenjäsenelle omat ruuat. Minä syön tarkan ruokavalion mukaan, niin syö myös avovaimoni. Joten minulle ja avovaimoni omat ruuat, pojalle sitten tehdään omat. Eli kolmet eri ruuat päivässä. Eipä tuossa pitäisi mitään ongelmaa olla.. Paitsi perheellesi niinkuin tompo sanoinkin. Asenteiden korjausta vaatii. Se on kyllä jännä kun ihminen haluaa syödä terveellisesti ja pitää itsestään huolta niin heti vituillaan kun ei makkarat ja oluet enää maistu, kokemusta tuostakin on :D

Ei myöskään tarvii olla niin ehdoton ja etenkään punnita kaikkea pilkulleen. Pari kertaa voi joutua ainekset punnitsemaan alkuvaiheissa, mutta en näe mitään syytä punnita perus aineksia vuodesta toiseen kun niiden painot osaa ihan arvoimallakin hahmottamaan riittävän lähelle.

Ruokaa voi laittaa siten että jokainen voi valmiista eri osista (liha, hiilarilähde, soosit/kastikkeet, vihannekset) kasata oman lautasen miten haluaa. Itse en tee usean päivän ruokia bokseihin vaan perheen kanssa syödään vähintään kerran päivässä yhdessä, mutta kokkailen sen niin että oma lautanen sisältää oikeat osat, koko satsi on riittävä ja saan siitä bokseihin myös oman ruokavalion mukaista sisältöä mikä riittää seuraavaan päivään asti.

Itselle kelpaisi jauheliha/kanansuikale vuorottelu viikosta toiseen mutta pakko koittaa jotain vaihtelua ettei muut aivan kokonaan kyllästy.
Aiemmin mainittiinkin jo j-lihan/kanan paisto josta osa erilleen itselle sekä makaronilaatikko jota meilläkin tehdään minulle sopivin mittasuhtein jolloin puntarin kautta lautaselle, muutenkin jos ei ole suuntaamassa kisalavalle lähiaikoina niin oikeasti nuo ruuat ole mitenkään gramman päälle joten turha liioittelu pois.
Mutta meilläkin saattaa olla kolme eri ruokaa, minulle oma, eukolle oma ja poitsulle oma, kaikesta saa tekemällä ongelman jos vain haluaa.

Narunpätkän kanssa samoilla linjoilla, että mitenkä tästä saadaan ongelma aikaiseksi. Kun olet omat sapuskat tehnyt, niin teet varmaan sen jälkeen safkat muille? Voihan se vaimokin todeta, että tässä perheessä pannaan perjantaina illalla ja jos se nyt sattuu olemaan sun salipäiväsi, niin voi voi...

Meilläkin tulee tehtyä parhaimmillaan neljä eri settiä päivässä eikä aiheuta ongelmia mitä nyt joutuu vähän tiskailemaan kokkausvälineitä välissä ja aikaa toki menee reilummin kuin jos tekisi yhden ja saman ruoan kaikille.

Mitenkäs lapset suhtautuu äidin/isän/molempien bodyruokailutottumuksiin? Opetatteko pienestä pitäen että kaikki ruoka punnitaan, aina pitää olla bulkilla tai dieetillä, prodea 2g/painokilo ja rasvaa 1g jne. :D

Itse pyrin kasvattamaan lapseni niin ettei ruoka ole mikään pakkomielle ja ruokaan suhtaudutaan terveellisesti. Tällä tarkoitan sitä että esim. joillekin ihmisille on rangaistus jos ei joka päivä saa syödä jotain hyvää ja aina ei ole pullaa tai muuta naposteltavaa. Ruoka on pääasiassa polttoaine ja saa myös maistua hyvältä. Hyvää ruokaa hyvistä raaka- aineista. Herkut ei ole pannassa mutta ei niitä suu vaahdossa mässätä kuitenkaan :D Se mua monissa vanhemmissa ihmetyttää että mitä ihmettä ne miettii kun pienelle lapselle tuputetaan herkkuja. Esimerkkinä; " annetaan nyt tolle meijän pikku pertille vähän jäätelöä, kiva nähdä sen ilme ku se on niin hyvää". Eihän se lapsi kaipaa tai edes halua sitä jäätelöä ennen kuin sen nokan eteen se työnnetään. Tämähän tarkoittaa sitä että lapselle syötetään paskaa sen takia että itselle tulisi hyvä mieli. Toi jos joku on mun mielestä aika sairasta ja itsekästä. Tai sitten kun kaupan hyllyltä avataan jotain perkeleen trippimehua että lapsi viihtyy kauppareissun. No voi vittu syötetään se lapsi ennen kauppareissua ja jos lapsi ei viihdy ni sitten ei viihdy eikä aleta taas tuputtamaan kaikkea paskaa sinne pikkulapsen suuhun jolla ei ole vielä edes omaa tahtoa. Varsinkin silloin kuin lapsi on pieni niin vanhemmat määrää mitä tapahtuu ja koska tapahtuu ja mitä sinne suuhun laitetaan ja koska. Ite miettiny aina asiaa niin, että jos lapseni sairastuisi esim. diabetekseen ja olisin syöttänyt hänelle huonoa ravintoa ja kaupan valmispaskoja niin kyllä aika vahvasti syyttäisin itseäni ja kysyisin itseltäni että onko minussa vika kun en laiskuuttani jaksanut valmistaa hänelle kunnon terveellistä ruokaa. Älkäähän ihmiset ottako itseenne, nämä ovat vain minun mielipiteitä :) tai jos otatte niin miettikää mistä johtuu... ;)

Ask puhuu asiaa. Mä olen ollut kaupassa töissä ja muistan erään tapauksen jossa ylipainoinen äiti melkein suuttui kassalla lapselleen joka valitsi karkkipäivän karkkipussiksi PIENEN karkkipussi kun HALVEMMALLA olisi saanut ISOMMAN ! Haloo. Kyllä pisti niin vihaksi.

Olen omat lapseni myös pyrkinyt kasvattamaan niin että herkkuja syödään silloin tällöin mutta ei tehdä niistä isoa numeroa. Siksi meillä ei ole koskaan esimerkiksi ollut karkkipäivää koska mun kokemuksen mukaan lapset joilla sellainen on syövät enemmän herkkuja kun esim. omat lapseni. Monille karkkipäivästä on tullut sellainen viikon kohokohta johon ladataan sitten hirveä pussillinen karkkia, sitä suunitellaan ja odotetaan suu vaahdossa. Meillä lapsilla on usein harrastuksiin liittyviä tapahtumia, retkiä, pelimatkoja yms. ja vielä kavereiden synttäreitä yms. joten jos vielä olisi viikottainen karkkipäivä niin huhhuh.

Esikoinen (poika 16v) on ollut pari vuotta karkkilakossa ja nyt tämän vuoden alusta myös suklaa meni not not -listalle. Ihan omasta halustaan on tämän päätöksen tehnyt ja arvostan kyllä. Jo pienempänä jemmas pääsiäismunia niin pitkään että muuttuivat harmaiksi ja päiväykset umpeutuivat monella kuukaudella niin heitti sit pois.

Meillä on ollut sellainen tapa että kun herkutellaan niin tehdään itse jotain hyvää: pullaa, keksejä tms. Silloin teolliset transrasvat ja lisäaineet yms. jää pois ja kun tekee pellillisen korvapuustia niin tietää ainakin mitä ne sisältää.

Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom