Penkkipaita

Elikkäs miten tota paitaa varten kannattas treenata jaksolla, jolla ei ole tarkotus ottaa ollenkaan normaali penkin sarjoja? Elikkä treenaan jaksottain pelkkää rawia tai paitaa. Eli olis noin 3 kuukautta paitaa varten aikaa kehittää tuloksia, eli miten kannattais penkki-variaatiot laittaa, mitä sarjoja, toistoja ja millasin plautuksin ja tauoin? Penkki-variaatioksi olen ajatellut lankkupenkkiä, lattiapenkkiä, tietysti paitapenkkiä, paitapenkkiä lankulta kovaa?

Lankkua ilman ja paidalla, kapeeta ja muutenkin sinne ojentajiin täytyy saada potkua. Jos keskityt vaan paitanostoon niin et tarvitse käytännössä ollenkaan normaalia penkkiä vaan lankulle aina. Käsipainoilla kannattaa myös tehdä kovia punnerruksia.

EDIT. Hirvee koomaposti, katotaan jos myöhemmin jaksaa kirjottaa lisää... ZZzzZZZZZZ....

Jylli81 sanoi:
No ei, kun -jiikoo- -nimimerkkiä, joka kävi kirjoittamassa turhaa paskaa moneen ketjuun tuossa yhdessä vaiheessa.

Jaa, meikä tulkitsi noi alku-kirjaimiks, :hyper:
Täytyy vaan toivoo että tulis muutakin kommenttii kun paskan jauhantaa:D

Jääkuningas sanoi:
Täytyy vaan toivoo että tulis muutakin kommenttii kun paskan jauhantaa:D
No oma paras IPF-kisapaitapenkkini ei ole kuin 210 kg sarjaan -100kg, joten en ala ketään neuvoa siinä, miten paitanostoja varten kannattaa treenata. Mutta sen voin kertoa, miten itse treenasin ennen noita kisoja.

Itse en tehnyt lankkuja paidalla, kuin paitanostoja varten lämmitellessäni ja paitaa säätäessä, eli en varsinaisesti tehnyt treeninostoja lankuilta paidalla yhtään. Lankkunostot treenasin pelkästään ilman paitaa kahdelle ja kolmelle lankulle(eli siis 4 ja 6 tuumaa), tein jotain kolmosia tai vitosia. Paidan kanssa otin nostoja vain rinnasta asti. Ilman paitaa nostin myös aika paljon penkkiä ihan rinnasta asti. Itse olen sitä mieltä, että kyllä sinne alkuunkin sitä voimaa tarvitsee. Silloin saa paidan potkusta paremmin hyödyn irti ja raudan rinnalta siinä alussa kovempaan vauhtiin, jolloin se tulee sillä alkuvauhdilla ylemmäksi, ennenkuin tarvitsee alkaa pusertaa loppuojennusta. Samasta syystä WSB-treenissä tehdään paljon nopeuspenkkiä, eli että saataisiin painot kiihdytettyä paidan auttaessa mahdollisimman kovaan vauhtiin, ennenkuin paidan apu alkaa ylempänä loppua.

Pitäisi varmaan tietää sekin, että mihin nostosi tällä hetkellä epäonnistuu. Vaikuttaa sekin siihen, että mitä kohtaa pitäisi yrittää kehittää. Mutta kannattaa toivoa, että tähän ketjuun kirjoittaa joku enemmän asioista perilläolevakin. Westsidebar.net :ssä ollaan vähän enemmän kiinnostuneita varustenostamisesta ja sieltä voisi löytyä enemmän apua.

Mulla jää nosto yleensä tultuaan rinnasta noin n.15cm. Siis ilman paitaa nostettaessa. Paitaa en ole vielä ehtinyt pahemmin edes testailla.

Juu samaa oon miettinyt vähän kuin Jyllikin, että teoriassa parempi mitä enemmän siellä alussakin on potkua paidankin kanssa. Toki se loppupuoli on ylivoimaisesti tärkein, mutta se paidan apuhan periaatteessa loppuu sitä ylempänä, mitä räjähtävämmin se lähtee liikkeelle :kippis1:

Koninkaulus sanoi:
Mitä tarkottaa 'raw' ja 'paita'? Miten eroo nostaa ilman paitaa ja paidan kans?? Oon ihan ulkona:david:

Raw tarkoittaa kun nostetaan ilman nostoa tukevaa varustetta, penkissä penkki-paitaa. Ei se ole tyhmä joka kysyy, vaan se joka ei vastaa:)
Tää tredihän olis hyvä käyttää sellasessa mielessä jos joillain muillakin on varusteisiin liittyviä kysymyksiä. :kippis1:

Appelsiini sanoi:
Sehän olisikin ihan hyvä juttu. Pakkiksessa on kaikki muu, mutta varustetietoutta tukevia threadeja saisi tosiaan olla myös :thumbs:
Ei se oikein onnistu täällä, kun kaikki varusteista ja varustehyödyistä olevat keskustelut menevät aina hirveäksi itkemiseksi varusteista ja päättyvät siihen, että enemmistö julistaa raakanostamisen olevan se ainoa oikea tapa ja varusteiden ihan perseestä. Tuolla westsidebar.net :ssä pystyy keskustelemaan varusteista paljon rakentavammin ilman tuota ainaista itkua.

Jylli81 sanoi:
Ei se oikein onnistu täällä, kun kaikki varusteista ja varustehyödyistä olevat keskustelut menevät aina hirveäksi itkemiseksi varusteista ja päättyvät siihen, että enemmistö julistaa raakanostamisen olevan se ainoa oikea tapa ja varusteiden ihan perseestä. Tuolla westsidebar.net :ssä pystyy keskustelemaan varusteista paljon rakentavammin ilman tuota ainaista itkua.

Mielestäni tosta on osa totta. Usein se kyllä menee yleiseks jauhamiseksi, ja siihen että joku nostaja tulee vinkumaan varusteista tosiaan, mutta jos siihen otettas sellanen asenne moderoinnilta, että tredi pidetään asiassa, eli se sisältää ainoastaa keskustelua ja kysymyksiä varusteista ja niihin tulevia vastauksia, kaikki muut höpinät poistetaan. Uskoisin että kun pakkisellakin niitä varustehuoria kumminkin on, että Kyllä tännekin saataisiin kunnon keskustelua varusteista. Koska uskoisin että kysymyksiä varusteista ja niiden vertailusta ynnä muusta, olisi kumminkin kiinnostusta. Ja kyllä pakkiksella pitäis todistaa että ei hävitä missään asiassa millekkään muulle foorumille :whip:

Ihan totta. Kyllä ne varusteista poraavat pitäis saada ihan moderoitua pois. Muutoin sellaisille pitäis olla ihan oma threadi missä voisivat purkaa ahdistustaan. :lol2:

Raw tarkoittaa kun nostetaan ilman nostoa tukevaa varustetta, penkissä penkki-paitaa. Ei se ole tyhmä joka kysyy, vaan se joka ei vastaa:)
Tää tredihän olis hyvä käyttää sellasessa mielessä jos joillain muillakin on varusteisiin liittyviä kysymyksiä. :kippis1:

Ahaa, selma, tosta tulikin toinen kysymys mieleen :) Onkos siitä paljonkin etua jos joku t-paita on päällä? Kiitos paljon vastauksesta..

Joo tota ei t-paidasta ole muuta hyötyä kuin se että muiden ei tarvitse kateellisena katsella nostajan paljasta yläkroppaa :lol2:

Ja penkkipaita on siis tukevaa materiaalia oleva vartavasten leikattu nostovaruste, josta saa selvää kilollista hyötyä penkkipunnertaessa. Käytetään nykyään, kuten muitakin nostoa tukevia vermeitä, kilpailtaessa IPF- tai ammattilaissäännöin. Jos haluat kuvan sellaisesta nähdä, niin varmasti löydät huonollakin kuvahakurobotilla, tai vaikka vomaharjoittelu.net:in verkkokaupan kataloooogista. :)

Back
Ylös Bottom