Penkki

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ture
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Originally posted by Raven
Ei tuo ole vielä ylileveä ote.

Kato miten pitkä mä oon. Ainakin tähän mennessä kaikki on kauhistellu, että "teetkö sä noin leveellä otteella? :eek: " En sitten tiedä minkä te voimailijat ymmärrätte ylileveäksi.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Originally posted by Powerhousu
Kato miten pitkä mä oon. Ainakin tähän mennessä kaikki on kauhistellu, että "teetkö sä noin leveellä otteella? :eek: " En sitten tiedä minkä te voimailijat ymmärrätte ylileveäksi.

Enpä ole sinusta paljoa pidempi, muutaman sentin ehkä. Mulla ylileveä ote menee reilusti yli merkkien. Niin että meinaa jäädä nahat tapin ja tangon väliin.

Tuli vaan mieleen, että riippuu taas tangosta. Onko kyseessä paino- vai voimanostotanko? Painonosto tangossa merkit ovat leveämmällä ja sitten olisi jo kyseessä ylileveäote..

Silloin se ote olisi jo helvetillisen leveä ote. Painonnostotangossa merkit on 10cm leveämmällä kuin voimanostotangossa.

Onko kyseessä paino- vai voimanostotanko?

Jaa´a. En oo noihin tankoihin perehtynyt. Se on kuitenkin painoltaan 20 kg, pituutta taitaa olla 220cm ja päissä ei ole uria.

Ja tosta leveydestä sen verran, että eipä kai sillä ole väliä onko se tavallista leveämpi vai ylileveä. Pointti oli kuitenkin se että ei siinä olkapäät hajoa.

Kiitti

Originally posted by nevahood
tangolla jossa on "korotus" rinnan kohdalla (kädet menee taaksemmas kun normaalissa penkissä. mikähän sen tangon virallinen nimi olikaan..

itselläni auttoi vinopenkki hieman asiaa. varmasti aika tapauskohtasta.

No lattiapenkkiä olen tehnyt kerran kuukauteen mutta leveällä otteella tehtävä penkki onjäänyt, joten kiitti neuvosta:kippis1:

Zone-sarja -42%
Originally posted by Powerhousu
Jaa´a. En oo noihin tankoihin perehtynyt. Se on kuitenkin painoltaan 20 kg, pituutta taitaa olla 220cm ja päissä ei ole uria.

Ja tosta leveydestä sen verran, että eipä kai sillä ole väliä onko se tavallista leveämpi vai ylileveä. Pointti oli kuitenkin se että ei siinä olkapäät hajoa.

Taitaa olla kyse voimanostotangosta..
Olkapään hajoaminen aika usein johtuu tekniikasta, ei niinkään oteleveydestä. Mitä lähemmäksi kaulaa lasket tankoa, sitä enemmän olkapäät työskentelevät ja riski olkapää vammoihin kasvaa. Jos taas lasket leveälläkin otteella pallean seutuville, niin olkapäiden tekemä työ on huomattavasti vähäisempää.

Edit: Ja tietenkin myös riippuu, että nostaako lavat yhdessä vai irti.

Edit: Ja tietenkin myös riippuu, että nostaako lavat yhdessä vai irti.

Ööö. Mitäs tämä kertoo?

Kun ite nostan lavat yhdessä on fiilis kuin seilaisi kuivalla banaanin kuorella hirmumyrskyssä. Jotenkin ei saa sellaista "lähtöä" ja nosto muutenkin helvetin epävakaa.

Oikeastaan jos jaksaisit, niin paahan analyysi minun nostotekniikasta.

Eli lavat hieman "kasattuna"(auttaa, jos selkä on pumpissa), tietenkin mahdollisimman hyvä kaari. Lasken tangon hieman rintalihasten alapuolelle(n. 2 cm) yläasennossa nosto päättyy melko lähelle telineitä. Oteleveys suht kapea, pikkurillit jäävät voimanostotangossa juuri ja juuri merkkien sisäpuolelle. Ranteet pidän melkein tyyliin "apinaote", kuitenkin siten että saan peukalot tangon ympäri.

Noston vaikein kohta on n. 20 cm rinnasta, siinä tulee muutaman sentin matka jonka tanko kulkee hitaasti. Tuolla alueella joko loppuvat voimat tai tanko alkaa "kaatua" naamalle(on myös mahdollista että tanko nousee ylös asti). (90% epäonnistuneista nostoista tulee tuossa kohtaa)

Pannaas vielä lisätietona että olkapäätreenit syövät penkkimaksista muutamassa viikossa jopa 15 kiloa(siis myös viparit sivulle, olisko vääräsuoritustekniikka). Myös kapeapenkki vie muutaman kilon ja olkapäät ovat nopeasti tulehduksen partaalla.

Nostoni ovat aika nopeita. Ulkopuolisen silmissä voi ykkösyritykseen jäädä varaa yli kymmenen kiloa, kun itse tietää että 5 kiloa lisää jättää tangon vanhaan tuttuun paikkaan.

Ojentajia olen treenannut aina painottaen tuota penkin kuolon kohtaa ja siksipä ojentajissa ei juuri reenin merkkejä näy kuin alaosassa. Kädet ovat tyyliä pulkannaru. Paitsi kyynärvarret, jotka tulevat pumppiin myös penkatessa.

Eli olenko oikeassa, kun itse olen ajatellut seuraavaa:

-heikko yläselkä(latsit, orankilookkia löytyy)
-heikot ojentajat
-heikot sivulohkot olkapäissä?

Ai niin, kokeilin kerran jotain liirumlaarum-penkkipaitaa. Siis yhden noston ajan. Tangossa saman verran, kuin silloinen ykkönen. Sain hilattua tangon rintaa suht hyvin ja nostovaiheessa ehdin jo ajatella, että jopa on helppoa, kunnes paidan hyöty loppui kuolonkohdassani ja siihen loppui myös nosto. :thumbs:

Jopa tuli runoa, no jos viittit jotain kommentoida.

Originally posted by Krusifiksi
Eli olenko oikeassa, kun itse olen ajatellut seuraavaa:

-heikko yläselkä(latsit, orankilookkia löytyy)
-heikot ojentajat
-heikot sivulohkot olkapäissä?

Ai niin, kokeilin kerran jotain liirumlaarum-penkkipaitaa. Siis yhden noston ajan. Tangossa saman verran, kuin silloinen ykkönen. Sain hilattua tangon rintaa suht hyvin ja nostovaiheessa ehdin jo ajatella, että jopa on helppoa, kunnes paidan hyöty loppui kuolonkohdassani ja siihen loppui myös nosto. :thumbs:

Jopa tuli runoa, no jos viittit jotain kommentoida.

Hieman vaikeaa, kun ei pääse näkemään nostoa.. Useimmilla tuossa kohtaa ongelmana on selkä. Liian heikko/hidas.. Lähtee nopeasti rinnalta, mutta selkä ei ehdi mukaan jolloin se pysähtyy/hidastuu. Penkkipaidalla sen huomaa kaikkein parhaiten mikäli nosto pysähtyy/laskee ja taas lähtee ylös..
Ratkaisu selän suhteen monilla ollut, että panostetaan siinäkin suorituksen nopeuteen, ei aina kaikkia voimalla ja suurilla painoilla.
Tuota olkapää kohtaa en oikein uskoisi..
Ja kun teet kuolonkohtaa, niin tee vähintään 5-10cm sen kohdan alapuolelle.

Originally posted by Krusifiksi
Kun ite nostan lavat yhdessä on fiilis kuin seilaisi kuivalla banaanin kuorella hirmumyrskyssä. Jotenkin ei saa sellaista "lähtöä" ja nosto muutenkin helvetin epävakaa.

Oletko kauan tehnyt tuolla tavalla? Aluksi kun laittaa kunnolla lavat yhteen, niin se seilailee ja ei ole kovin vakaa. Siinä kuitenkin pian oppii ottamaan sen asennon oikein ja nykyään itselläni on lavat yhdessä huomattavasti vakaampi, koska paketti on paremmin kasassa. Ruttaa vaan kunnolla ne lavat yhteen..
Myös lisää merkityksiä.. :) Kun laitat lavat yhteen, niin vedätkö olkapäät alas vai ovatko ne ylhäällä, "melkein" korvissa?

Kun laitat lavat yhteen, niin vedätkö olkapäät alas vai ovatko ne ylhäällä, "melkein" korvissa?

Tuota en ole yhtään ajatellut, mutta nyt kun tässä muistelin ja kuivaharjoittelin, niin taitaa olla niin, että on ollut molempia tapoja käytössä ja ne reenit, jossa olkapäät ovat olleet korvissa ovat menneet päin vittua. Paljon luontevammalta tuntuu pitää niitä niin alhaalla kuin mahdollista.

Voisiko tuossa lapojen yhteenvetämisessä muuten haitata tuo minun oteleveys? Jos vetää lavat ihan yhteen, pyrkii kädet vääjäämättä leveämmälle?

No joka tapauksessa se on selvää että selkään on panostettava.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by Ture
Miten saisin parannettua penkkipunnerruksessa rinnaltalähtöä? Tuntuu vaan että siihen tyssää kaikki enkka yritykset. Kun rinnalta sais ylös niin nousis helposti. Kiitos jo etukäteen:(

Sulla on siis vahvat ojentajat?
Yksi tapa on muuttaa käsien kulmaa. Jos nyt lasket kyynärpäät about suoraan sivullepäin tai hieman vartaloon päin.
Kokeile laskea kyynärpäät niin lähelle kylkiä kuin mahdollista.
Aiheuttaa paremman paineen selkään koska saat laskettua tavallaan "selkäpatjan" päälle.
Paidan kanssa yleensä tarvitsee muuttaa hihojen saumojenpaikkaa. Yleensähän ne vedetään linjaan kyynärpään törröttävän luun kanssa.
Kokeile muuttaa sauman paikkaa tavallaan ojentajan ja hauiksen väliin, sisäpuolelle. Näin saa kädet laskettua lahemmäs kylkiä.
Huom! Samalla kun lasket kyynärpäät kylkien lähelle, muuttu tangon alastulopaikka rinnalla lähemmäs napaa.

Itsellä tämä tapa toi kaivattua varmuutta isoihin painoihin.

Tietääkö joku miten pitkä se merkkien väli on voimanostotangossa? Yritän selvittää omaa oteleveyttä kun teen koulussa penkin.

Kyllähän me siitä lähdetään liikkeelle, että se otteen ja LIIAN leveän otteen ero riippuu siitä kuinka pitkät kädet nostajalla itsellään on. Esim. itselläni on kohtuu lyhyet kädet, ja etusormet viivoilla 81cm ote on aivan liian leveä(olkapäihin tulee isommilla painoilla kipuja). Mutta kuten jo mainitsin niin pidempi kätiselle kaverille tuo minun suosima ote voi olla liian kapea. Mutta ihan sama millainen gorilla on, niin jos viivojen ulkopuolelta ottaa kiinni niin alkaa olla kiertäjänkalvosimet melko kovilla!!! Ja kun kiertäjä menee poikki niin jää penkkaamiset vähemmälle pitkäksi aikaa, jopa loppuiäksi. Ja juuri tuo kiertäjänkalvosin vamma onkin penkkipunnertajien yleisin vamma, joka johtuu monesti myös ylileveästä otteesta. Ja juuri tämän takia itse nostan pikkurillit viivoilla ja olen todennut sen parhaaksi oteleveydeksi, sillä ne on kaikki isoimmat raudat nostettu. Ja suosittelen muillekkin..kannattaa kokeilla jos se yhden tai kahden sormen verran otteen kaventaminen ei vaikuta negatiivisesti tuloksiin, niin on se ainakin olkapäiden kannalta turvallisempi! Tosin oteleveyttä kannattaa kyllä muuttaa vähän liikkeestä riippuen ..esim. jos itse tahdon "rankaista"rintaa niin nostan jalat ilmaan, otan 1-2 sormea leveämmän otteen tangosta, mutta yli 75cm otetta en koskaan. Monesti leveällä otteella pyritään minimoimaan nostomatka(niin myös minä aikoinani), välittämättä leveämmän otteen lisäämästä vaarasta loukkaantua ja saada ikuinen olkapäänvamma.

Kuten jo muutkin ovat tuossa jo aikaisemmin kertoilleet, niin myös minä suosittelen huonoon rinnaltalähtöön vipareita vinopenkiltä, lattiapenkkiä ja pinnapenkkiä. Näitä liikkeitä tekemällä ainakin omalla kohdalla se tanko alkoi lähtemään siitä rinnalta..:evil:

voi olla tyhmä kysymys mutta, mites noi viparit vinopenkillä tehään, oisko siitä jotai kuvaa yms? ja mites noi vinopena viparit eroaa normaaleista vipareista voiman hankinnan kannalta katsottuna?
Sorry offtopic.

Ota käsipainot käteen, makaa vinopenkillä selällään n. 30 asteen kulma, laske kädet alas sivuille ja ilman että heijjaat niihin vauhtia tuot ne kädet suorana ja mahdollisimman läheltä vartaloa vähän silmiesi yläpuolelle eteen. Lyhyt pito ylhäällä ja kädet alas ja uudelleen.. siinäpä se, toivottavasti tajusit :thumbs:

ainiin ja sen verran piti vielä sanoa että 45 asteen kulma on liian suuri, 30-35 astetta ottaa juuri siihen kohtaan olkapäässä, jota tarvitaan rinnaltalähdössä.

tombodyzone sanoi:
panosta takaolkapäiden treeniin,ota vipunostoja kulmassa joko maaten penkillä tai seisten,mulla ainakin 2-3 sarjaa superina maaten vipunostoja penkillä on saanut penkin lähdön hyväksi ja takaolkapäät turpoamaan!!

Minkä liikkeen kanssa superina tarkoitit? Et pysty vain yhtä liikettä tehdä superina, vai tarkoititko vain lyhyillä palautuksilla?

Pinnapenkki, ketjupenkki, lattiapenkki. Myös lattiapenkkiä käsipainoilla. Nopeusreenissä kannattaa kierrättää normaali penaa, lattiapenaa, sotilaspenaa, minikumeilla ja ketjuilla. Pitäs tulla rinnaltalähtöön potkua :thumbs: ...

Suositut

Back
Ylös Bottom