Penkki tekniikka?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hanki
  • Aloitettu Aloitettu
Tuossa yks pitempään salilla käyny mies vähä "korjaili" mun penkkitekniikka.
Sanoi että pitäis "nostaa" kyynärpäitä ylemmäs eli vähä enemmän tangon linjaan.
Luin kuitenki netistä tekniikkaa ja siellä ku sanottiin että kyynärpäitä pitäis pitää kyljissä kiinni noston aikana...
Jospa joku oikeesti asiasta tietävä sanois jotain tai vaikka jonki kutiaan pitävän linkin.... :hyper:

Hanki sanoi:
Luin kuitenki netistä tekniikkaa ja siellä ku sanottiin että kyynärpäitä pitäis pitää kyljissä kiinni noston aikana...
Jospa joku oikeesti asiasta tietävä sanois jotain tai vaikka jonki kutiaan pitävän linkin.... :hyper:

Molemmat oikeita tekniikoita, riippuu vaan siitä että haluatko harjoittaa rintalihaksiasi ( tee silloin kuten se mies sinua opasti).
Jos taas haluat nostaa suurempia rautoja penkissä, niin mitä lähempänä kyynärpäät liikkuvat kehon kylkiä , sitä enemmän käytät ojentajia nostamisessa.

Kertokaa mulle miten penkkipunnerruksessa voi kyynerpäät pitää kyljissä kiinni? Kapeassa penkissä ne menee kyljissä kiinni, mutta ei todellakaan tavallisessa penkkipunnerruksessa. Tai sitten mulla ei ole siitä oikeasta tekniikasta hajuakaan...

Timba79 sanoi:
Kertokaa mulle miten penkkipunnerruksessa voi kyynerpäät pitää kyljissä kiinni? Kapeassa penkissä ne menee kyljissä kiinni, mutta ei todellakaan tavallisessa penkkipunnerruksessa. Tai sitten mulla ei ole siitä oikeasta tekniikasta hajuakaan...

Niinpä... :rolleyes:

Mitä kapeampi ote, sitä lähemmäs ne kyynärpäät kylkiin menevät. Ensimmäiselle kirjoittajalle siis: Pidä ne kyynärpäät siellä, minne ne liikkeessä kullakin oteleveydellä luonnollisesti menevät.

Timba79 sanoi:

Eihän niitä ihan kylkiin saakkaan normaalissa penkissä ja tuskin on tarkoituskaan. Kyynerpäitä pitää/kannattaa kummiskin työntää sinne kylkiin täysin tietosesti ja vähän ajan päästä ne menevät automaattisesti ainakin 45' asteen kulmaan.

Salomaa sanoi:
Eihän niitä ihan kylkiin saakkaan normaalissa penkissä ja tuskin on tarkoituskaan. Kyynerpäitä pitää/kannattaa kummiskin työntää sinne kylkiin täysin tietosesti ja vähän ajan päästä ne menevät automaattisesti ainakin 45' asteen kulmaan.

Tuota pitäisi muuten kokeilla, tuli nimittäin sellainen olo, että se voisi olla meikäläisen olkapään kanssa parempi tekniikka. "Normaalilla" liikkeellä joutuu nimittäin olemaan todella varovainen, ettei olkapää tykkää huonoa.

Pitää testailla tuota itekin. Olkapäiden suhteen on nyt ollut ihan rauhallista, mutta kaikki konstit paremptaan tekniikkaan on aina tervetulleita.

Kapeassa penkissä ainakin jos haetaan ojentajille maksimaalista rasitusta kuuluisi kyynärpäiden olla mahdollisimman kaukana toisistaan.

Keiko- sanoi:
Kapeassa penkissä ainakin jos haetaan ojentajille maksimaalista rasitusta kuuluisi kyynärpäiden olla mahdollisimman kaukana toisistaan.

Juu tuon totesin kun kerran piruuttani koitin, toimii myös normaaleja punnerruksia tehdessä, kädet kapealle ja kyynärpäät sivulle.

Kaikkein maksimaalisin rasitus tuntui silti tulevan kyynärnivelille ojentajien sijaan joten sepä jäikin vain kokeiluksi... :rolleyes:

Hanki sanoi:

Korjailijas rikkoo olkansa tuolla tavalla. Ehkä. Huono tekniikka joka tapauksessa.
Tuo 45 astetta saa tsemaukset täältäkin. Sitten lavat yhteen, ote sen verta kapeaksi että kyynärvarret on pystysuorat jne. onhan noita.

Edit

Belmondo sanoi:
Korjailijas rikkoo olkansa tuolla tavalla. Ehkä. Huono tekniikka joka tapauksessa.
Tuo 45 astetta saa tsemaukset täältäkin. Sitten lavat yhteen, ote sen verta kapeaksi että kyynärvarret on pystysuorat jne. onhan noita.

Okei, kyynärvarret on pystysuorassa täälläkin, mutta en nyt hahmota, että mitä tarkoitatte tuolla 45 asteen kulmalla. Siis mitkä kehon osat ja missä vaiheessa nostoa ovat 45 asteen kulmassa?

Tarkoittaa varmaan sitä jos tangon ollessa rinnalla kätesi olkapäästä kyynärpäähän on tangon suuntaisesti on kyseessä 90 astetta. Jos kätesi olisivat aivan kyljissä kiinni, olisivat ne 0 asteessa. Kun asento on puolivälissä, on se 45 astetta.

En tiiä ymmärsitkö, hieman vaikeasti selitetty. En itekkään tiiä onko se noin, mutta näin olen ymmärtänyt.

EDIT: Tuo 90 astetta on lähempänä kehonrakentajien tyyliä, kun taas tuo 45 astetta voimanostajien.

90 asteen kulmalla on mulla ainakin isommat painot liikkunut ja jostain syystä ojentajiin on tullut helpommin rasitusta ja pumppia. tyylin olen kumminkin vaihtanut tuohon 45 asteen kieppeille eläkepäiviä ajatellen.
salilla lähes joka toinen nostaa siten että kyynerpäät ovat noin 70 asteen kohdilla tankoa laskiessa ja liikkeen muuttuessa ylöspäinmeneväksi kyynerpäät leviävät 90 asteeseen.
hiukan se kylmii kun vierestä katsoo.. mutta mutta ei kaikilla vaivoja moisesta tule, itsellä kyllä vanhalla tyylillä puskien oli kyynerpää - ja olkapää kipuja, nyt ei enää lainkaan.

tais mennä hiukan ohi topicin mutta olkoon.

Ludvig sanoi:
EDIT: Tuo 90 astetta on lähempänä kehonrakentajien tyyliä, kun taas tuo 45 astetta voimanostajien.
45 asteen tyyli on oikea tyyli, ei mitään kehonrakennus tyyliä ole olemassakaan. se on virheellisesti suoritettu penkkipunnerrus, jos kädet on 90asteen kulmassa eli tekniikka on virheellinen.

Ludvig sanoi:
Tarkoittaa varmaan sitä jos tangon ollessa rinnalla kätesi olkapäästä kyynärpäähän on tangon suuntaisesti on kyseessä 90 astetta. Jos kätesi olisivat aivan kyljissä kiinni, olisivat ne 0 asteessa. Kun asento on puolivälissä, on se 45 astetta.

En tiiä ymmärsitkö, hieman vaikeasti selitetty. En itekkään tiiä onko se noin, mutta näin olen ymmärtänyt.

No nyt tajusin. Taitaa omani olla lähempänä 45 astetta. Luulisi tältä istumalta, että tuo kulma tulisi automaattisesti likimain noin, kunhan laskee tangon juuri nännilinjan alapuolelle.

Toi kyynärpäät kyljissä tulee silloin kyseeseen kun käyttää penkkipaitaa.
45 astetta on hyvä nyrkkisääntö RAW punnerrukseen.

neutraali sanoi:
45 asteen tyyli on oikea tyyli, ei mitään kehonrakennus tyyliä ole olemassakaan. se on virheellisesti suoritettu penkkipunnerrus, jos kädet on 90asteen kulmassa eli tekniikka on virheellinen.

Muistan joskus lukeneeni jostain tuon 90 asteen kulman, mutta näin tarkemmin fundeerattuna olkapään tapporeeni se ennemmin on.

Kiitti vaan monipuolisista vinkeistä...
Elikkäs pienellä kyynärpääkulman muutoksella saa liikkeen vaikuttamaan vähän eri paikkaa.
Pääsääntösesti kuitenki se 45.
Tuntus olevan aika tärkee tuo että sen tangon laskee oikeeseen kohti rinnalle ni käet tullee aika automaattisesti oikeeseen asentoon...

Back
Ylös Bottom