Penkki ja rintalihasliikkeet "kaatuu" koko toiselle olkapäälle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MQt
  • Aloitettu Aloitettu

MQt

Moro
Olen tässä yrittänyt omatoimisesti etsiä ratkaisua ongelmaani täältä foorumilta ja salin isoilta ukoilta, mutta eipä ei ole auttanut.

Ongelmana on että vasemman käden rintalihas kehittyy mukavasti penkissä/vinopenkissä/peckdeckissä/rintaliikkeissä mukavasti, mutta oikea käsi ei kehity mihinkään, vaan rasitus tuntuu olkapäässä.
Olen lueskellut miten penkki tehdään oikein ja neuvoja kysellyt salilla sekä tietenkin tehnyt niin teknisesti puhtaasti kuin pystyn, jotain menee varmaan oikeinkin koska vasen rintalihas kyllä tykkää.
Tanko nousee tasaisesti, ei toisella kädellä enemmän eikä nostossa ole tavallaan mitään vikaa.
Oikea olkapää on paljon vasenta jäykempi, ja laittaessa käden selän taakse kipuraja tulee heti vastaan, olen tehnyt kiertäjäkalvosin-liikettä ja liikkuvuutta on tullut lisää, mutta penkkiä tehdessä olkapää menee vielä enemmän hapoille ja kipeäksi kuin aikaisemmin. Punttihommat on aloiteltu n. vuosi sitten että olen täysi aloittelija, mutta en mielestäni tee "aloittelijan" virheitä, vaan jätän egopainot pois ja pyrin tekemään puhtaasti ja järkevästi reenin. Lapojen tekemisessä on hieman sama ongelma, sillä t-kulmasoutu, kulmasoutu käyvät enemmän vasempaan lapaan, mutta kyllä oikeakin kehittyy, poltetta siihen ei vain saa kuten vasempaan.

Ideoita otetaan vastaan ja kysymyksiä myös. Monia rintalihasliikkeitä on tullut kokeiltua, mutta jollain kummalla oikea olkapää rasittuu eikä oikea rintalihas, tietäsikö joku miten perkule varamana miten reenata että ei puske olkapäällä ( pois lukien puudutuspiikki :rolleyes:) .

Pudota painot aivan älyttömän pieniksi ja tee todella pitkiä sarjoja (kymmeniä toistoja/sarja). Yritä siinä saada tuntumaa treenattavaan lihakseen. Jos tuntuma löytyy niin nostele sarjapainoja pikkuhiljaa samalla kun lyhennät sarjoja.

Kokeileppas tehdä penkkiä käsipainoilla niin näät hyytyykö oikea puoli selkeesti ennen vasempaa. Jos näin, niin sitten Kp-penkkiä oikean puolen ehdoilla.

Alavinopenkki kp on myös hyvä rintaliike ja tässä on aika vaikea saada olkapäälle rasitusta, ainakin itse saan työn tehtyä todella hyvin rinnalla. Puske rinta ulos kun työnnät tankoa/käsipainoja ylös, näin teet rinnalla työn.

Mun mielestä KP penkki juuri pahentaa asioita, selitystä tälle en osaa kirjoittaa. Mun mielestä tangolla saisi paremmin tasoitettua rintoja.
Eli teet penkin tangolla ja lasket sen tangon jonnekkin nännien läheisyyteen, siitä sitten punnerrat ja samalla pidät sen tangon suorassa. Ja painot tiputat sitten johonkin, jolla saat 15-20 toistoa ja haet tuntumaa niinkun jarmot jo kirjoitti.

Ja mun juttuahan ei sitten kannata pitää absoluuttisesti oikeana. :)

Itse lähtisin kanssa käsipainoilla tasoittelemaan tilannetta. Erikoiselta kuulostaa että joku saisi tangolla paremman tuntuman rintaan kuin käsipainoilla.

Samaa vikaa ollut useamman vuoden.

Lievä skolioosi löytykin sitten röntgenissä. <3

Eli toinen olkapää vähän eri tasossa.

Venyttely ja selän treenaaminen ennen penkkausta auttanut jonkun verran.

Kiitoksia että täällä viitsitty vastailla :) Oikea rintalihas on varmasti huono kuntoisempi kuin vasen, mutta miten sitä testata kun en saa kunnon poltetta ikinä oikeaan rintaan.

Olen käsipainoilla tehnyt tasapenkkiä, mutta sekin tuntuu menevän oikealla kädellä olkapäälle, vasemmalle hyvä reeni. Salilla kokeilin eilen tehdä smithissä vinopenkkiä kevyillä painoilla ja tulossa on lähes sama kuin ennenkin, vasen rinta ottaa kyllä hyvin reeniä vastaan, mutta oikeaan rintaan ei tule väsymystä vaan olkapäälle.

Kyynerpäiden kulma & olkanpään pysyminen/lapojen pysyminen takana on tuntuisi itse ongelmalta, en kyllä tiedä millä perkuleella sen saisi kuntoon oikean käden osalta. Joskus tuli mieleen että olisi joku taso/tuki mikä pakottaisi oikealle liikeradalle. Vaikka kuinka yritän tehdä oikealla liikeradalla lavat takana ilman kyynerpäiden aukeamista sivuille niin silti ei auta oikean puolen osalta. Flyereilla tai pec deckilläkään en meinaa saada rasitusta oikealle.

Kiitoksia että täällä viitsitty vastailla :) Oikea rintalihas on varmasti huono kuntoisempi kuin vasen, mutta miten sitä testata kun en saa kunnon poltetta ikinä oikeaan rintaan.

Olen käsipainoilla tehnyt tasapenkkiä, mutta sekin tuntuu menevän oikealla kädellä olkapäälle, vasemmalle hyvä reeni. Salilla kokeilin eilen tehdä smithissä vinopenkkiä kevyillä painoilla ja tulossa on lähes sama kuin ennenkin, vasen rinta ottaa kyllä hyvin reeniä vastaan, mutta oikeaan rintaan ei tule väsymystä vaan olkapäälle.

Kyynerpäiden kulma & olkanpään pysyminen/lapojen pysyminen takana on tuntuisi itse ongelmalta, en kyllä tiedä millä perkuleella sen saisi kuntoon oikean käden osalta. Joskus tuli mieleen että olisi joku taso/tuki mikä pakottaisi oikealle liikeradalle. Vaikka kuinka yritän tehdä oikealla liikeradalla lavat takana ilman kyynerpäiden aukeamista sivuille niin silti ei auta oikean puolen osalta. Flyereilla tai pec deckilläkään en meinaa saada rasitusta oikealle.

Juuri näitä samoja ongelmia mullakin, mistä jo kirjotin ylemmäksi.. Venyttelyä venyttelyä..

Itsellä sama vika muutaman muun kanssa, eli selän vinoudesta johtuen oikea olkapää on alempana. Olen kuitenkin veivannut kaikenlaisia punnerruksia viittä vaille älyttömästi. Lihastuntemus ja fysiikalle sopivin liikerata syntyy vain toistoissa. Alkuun mulla kehittyi rintalihakset ketjun aloittajan mukaisesti, mutta ajan mittaan se tasoittui kun vaan jaksoi reenata. Suosittelen siis samaa kuin Jarmot.

Smith on muuten hankala meikäläiselle, kun penkki on suorassa tangon alla, niin omasta mielestä asento tuntuu hieman vinolta - olen siis tottunut kompensoimaan yläkropan vinoutta.

Jonku aikaa lepoa liikkeisiin joissa kipu syntyy . Sen jälkeen varovasti alkaa tunnustelemaan miten kestää eikä kipua synny . Itsellä oli vähän samantapainen ongelma ja ainakin omalla kohdalla lepo ja kunnon lämmittely ja venyttely auttoi . Lisäksi otin ohjelmaan mukaan kapean penkin .

tulehdukset ym. kannattee pois sulkea .

Penkki ja rintalihasliikkeet "kaatuu" koko toiselle olkapäälle

----Sun ongelmas on todennäköisesti se, että sä et osaa olla keskellä sitä penkkiä, vaan asetat selkäs enemmän toiselle laidalle, jotenka toinen rintalihas on tuella ja toinen jää ikäänkuin roikkumaan tyhjän nokkaan.
Sun täytyy asetella se selkä ennen nostoa oikeaan kohtaan silleen, että vedät lapoja yhteen samalla kun painat käsiä ala asentoon ikään kuin penkki liikkeenä ja sit työnnät sen kaaren siihen vielä, niin siinähän sen tuntee onko keskellä ja asento oikea, vasta sitten otetaan tanko käteen.
Monesti näkee huolimattomia nostoon valmistautumisia, siitä vaan rojautetaan selälleen ja vauhdilla tanko ylös, lopputulos on tuo.

----Sun ongelmas on todennäköisesti se, että sä et osaa olla keskellä sitä penkkiä, vaan asetat selkäs enemmän toiselle laidalle, jotenka toinen rintalihas on tuella ja toinen jää ikäänkuin roikkumaan tyhjän nokkaan.
Sun täytyy asetella se selkä ennen nostoa oikeaan kohtaan silleen, että vedät lapoja yhteen samalla kun painat käsiä ala asentoon ikään kuin penkki liikkeenä ja sit työnnät sen kaaren siihen vielä, niin siinähän sen tuntee onko keskellä ja asento oikea, vasta sitten otetaan tanko käteen.
Monesti näkee huolimattomia nostoon valmistautumisia, siitä vaan rojautetaan selälleen ja vauhdilla tanko ylös, lopputulos on tuo.

Asennon hakemista on tullut tehtyä juurikin noin kuten neuvoit. Olen tässä venytellyt pitkät tovit ja tänään sain tehtyä tasapenkin käsipainoilla, niin että oikeakin rintalihas rasittui. Liikerata on erittäin tarkka ja pienikin muutos kaataa noston olkapäälle, en pystynyt tekemään molemmilla käsillä yhtä aikaa, vaan piti tehdä käsikerrallaan ja keskittyä pitämään olkapää paikallaan. Ongelmana ei ollut lapojen irtoaminen, vaan olkapään nouseminen ylöspäin korvan suuntaan nostaessa, mutta reilulla venyttelyllä pystyn pitämään nyt olkapään alhaalla kun keskittyy pirusti.
Kiitos vastauksista :)

Asennon hakemista on tullut tehtyä juurikin noin kuten neuvoit. Olen tässä venytellyt pitkät tovit ja tänään sain tehtyä tasapenkin käsipainoilla, niin että oikeakin rintalihas rasittui. Liikerata on erittäin tarkka ja pienikin muutos kaataa noston olkapäälle, en pystynyt tekemään molemmilla käsillä yhtä aikaa, vaan piti tehdä käsikerrallaan ja keskittyä pitämään olkapää paikallaan. Ongelmana ei ollut lapojen irtoaminen, vaan olkapään nouseminen ylöspäin korvan suuntaan nostaessa, mutta reilulla venyttelyllä pystyn pitämään nyt olkapään alhaalla kun keskittyy pirusti.
Kiitos vastauksista :)

Isellä sama vika. 14 skolioosi vasemmalle pän lapojen välissä. Vasenpuoli koko ropassa vahvempi ja vasen ritalihas selvästi vahvempi (isompi) ja oikee olkapää isompi. Penkissä hiukan vääntää oikeeta puolta olkapäälle.

Ainoa liike jolla olen saanut oikeen rintalihaksen kipeemmäksi kuin vasen on alaviisto penkki. Sillä menee reeni perille. Esim nyt on oikee rinta kipee vaikka vasen on käytännöllisesti palautunut.

Kuinka vahva tollanen selkä ranka on sivuttais suunnassa? Jos tommonen skolioosi on ja nappaa toiselle kädelle jotenkin maastavedon tyyppisesti romua, niin eikö tommonen selkäranka ala antamaan periksi (suoremmaksi menee)? Kyllähän lautakin suoraks menee kun tarpeeks väännetään;D

Minkälaisia venytyksiä olet käyttänyt olkapäälle?

Itsellä samanlainen ongelma sillä erotuksella, että vasen rinta JA olkapää on suuremmat ku oikeella puolen. Oikealle rinnalle ei saa treeniä kunnolla perille millään tavanomaisilla liikkeillä. Selkäliikkeetkin mm. alatalja ottaa lähinnä vasemmalle puolen. Tänään viimeksi tsekattu tekniikka ja ulospäin kaikki on ok.

Oikea olkapää on vähän jäykempi ku vasen ja pyrkii liikkeissä hieman ylöspäin.

Mitenhän penkki smithissä vaikuttaisi asiaan? Vinopenkkiä oon jokusen kerran smithissä tehny ja positiivista siinä oli se että punnerruksessa pystyi hyvin kontrolloimaan että millä lihaksella sen työn tekee, kun ei ollut pelkoa "vaihtelevasta" liikeradasta.

Back
Ylös Bottom