Penkissä tanko alas asti?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jkk
  • Aloitettu Aloitettu

Jkk

Miken 2x6:sta olen tehnyt parisen kuukautta ja nyt kun sarjapaino alkaa lähestyä vanhaa maksimia olen huomannut pienen ongelman:

tanko ei tahdo millään tulla alas asti eli rinnalle. Laskeutuu luonnollisen tuntuisesti n. 2-3 sentin päähän rinnasta ja sitten lähden siitä nostamaan. Olen lämmitellyt nyt pari viimeistä kertaa selkää entistä paremmin ennen rintatreeniä ja siitä on pikkasen ollut apua. Millähän tän "vian" sais korjattua? Vai onko ko. suoritustavasta mitään haittaa, en kuitenkaan aio penkkaamisessa kilpailla?

Jos ei tosiaan ole kilpailutavoitteita, turhahkoa stressata moisesta, kunhan rintalihas saa ärsykkeensä kunnolla.
Keholiikkeissähän monessakin voi huoletta jättää pois liikeradoista osat, jotka eivät merkittävästi kuormita/venytä lihasta jota yritetään harjoittaa.

Jkk sanoi:
Miken 2x6:sta olen tehnyt parisen kuukautta ja nyt kun sarjapaino alkaa lähestyä vanhaa maksimia olen huomannut pienen ongelman:

tanko ei tahdo millään tulla alas asti eli rinnalle. Laskeutuu luonnollisen tuntuisesti n. 2-3 sentin päähän rinnasta ja sitten lähden siitä nostamaan. Olen lämmitellyt nyt pari viimeistä kertaa selkää entistä paremmin ennen rintatreeniä ja siitä on pikkasen ollut apua. Millähän tän "vian" sais korjattua? Vai onko ko. suoritustavasta mitään haittaa, en kuitenkaan aio penkkaamisessa kilpailla?

Sain tosta semmosen käsityksen, että ennen tanko on tullut rintaan asti. Ettei vaan olis paikat menny jumiin ja liikkuvuus heikentyny.

Jos sama ongelma on ollut aina, sillon ei liene syytä huoleen. Joillakin(esim. itellä) olkanivelten ja lapojen liikkuvuus on niin heikko, että penkkipunnerruksen liikerata on siinä ja siinä luonnollinen. Kannattaa olla tarkkana, ettei riko paikkoja. Maksimirautoja nostettaessa loukkaantumisriski on ehdottomasti suurempi kuin nostajalla, jolla on parempi liikkuvuus.

Jkk sanoi:

Olethan varmasti muistanut venytellä rintalihaksia riittävästi. Itselläni on käynyt nimittäin ainakin niin, että rintalihakset alkavat treenin koventuessa jumia, ellei niitä venyttele riittävästi ja se taas ajaa olkapäitä eteenpäin ja irti penkistä, mikä taas ainakin itselläni aiheuttaa sen, että tangon tuominen rintaan ei välttämättä tunnukaan enää mukavalta, kun olkapäät eivät meinaa taipua riittävästi. Yleensä tästä on sitten ollut seurauksena se, että juuri, kun olen päässyt maksimirautoihini, niin toinen olkapääni on loukkaantunut.

Eli jos tosiaan liikerata on alkanut lyhentyä vasta nyt maksimeita lähestyessäsi, niin syy saattaa olla juuri tuossa, missä minullakin, eli lihakset alkavat jumia ja altistavat sinut loukkaantumiselle.

leoko sanoi:
Sain tosta semmosen käsityksen, että ennen tanko on tullut rintaan asti.
Ilmaisin itseni vajavaisesti, tavallaan tästä on kyse. Itse asiassa kun teen lämppäreitä niin tanko tulee rintaan asti, mutta sitten kun otan nuo pääsarjat niin on edessä tämä kuvailemani tilanne.

Jylli81 sanoi:
...tangon tuominen rintaan ei välttämättä tunnukaan enää mukavalta, kun olkapäät eivät meinaa taipua riittävästi
Varsinaista "kipua" liikerata ei tuota, ei vaan tunnu luonnolliselta :( Kehitystä on kuitenkin tullut tasaiseen tahtiin, joten ilmeisesti murehdin turhasta.

Kiitos kaikille vastauksista.

Yksi vaihtoehto on, että sulla nosto muuttuu kovilla raudoilla, eli tekniikka hajoaa ja liikerata muuttuu. Samaa ilmiötä kuin monilla esim. kyykyssä kovilla raudoilla ei mennäkään yhtä syvään kuin lämppärisarjoissa vaan tehdään joku pikku niiaus vain. Pyydäpä vaikka joku tarkkasilmäinen tyyppi katsomaan sitä nostoa. Jos kyse olisi lihasjumista, niin silloinhan ne lämppäripainot ei rintaan tulisi, vaan vasta isommat raudat.

PMLats sanoi:
Yksi vaihtoehto on, että sulla nosto muuttuu kovilla raudoilla, eli tekniikka hajoaa ja liikerata muuttuu.

Tästä voi hyvinkin olla kyse. Itselläni ainakin tekniikka tuppaa leviään maksimirautoja lähestyessä ja tangon alaslaskupaikka tulee lähemmäksi kaulaa.

PMLats sanoi:
Yksi vaihtoehto on, että sulla nosto muuttuu kovilla raudoilla, eli tekniikka hajoaa ja liikerata muuttuu.
Joo, voi olla näinkin. Täytyy pyytää jotain katsomaan tekniikkaa.

Jumakauta! Miten kevyillä painoilla voi treenata että tankoa ei saa rintaan asti laskeutumaan??? Ei tartte jätkä penkkipaitaa jos alkaa kisailemaan.

Jumi-Julle sanoi:
Miten kevyillä painoilla voi treenata että tankoa ei saa rintaan asti laskeutumaan?
Varmaan huumorilla heitit, mutta varmuuden vuoksi: viime treeneissä 2 sarjaa 6 toistoa ja painoa 95 kg eli kevyillä painoilla edelleen.

Mihin suuntaan kyynärpääsi osoittavat penkatessa tangon ollessa rinnalla? Jos kyynärpäät leviävät liikaa sivuille, niin ei varmasti tunnu luonnolliselta laskea rintaan asti.

Ettei vaan nyt olisi yli kehittyneet olkapäät suhteessa selkään? olkapäät lievästi edessä normaalissa ryhti asennossa? Olkapäät tai joku muu on väkisin jumissa. ehdottomasti kannattaa asialle tehdä jotain pitkällä tähtäimellä varmasti saa joninlaista vammaa aikaseksi. esimerkki tutustani joka reenasin penkkiä kerran viikkoon n.10vuotta. Tiukoissa sarjoissa 1-2 viimeistä toistoa tuli lievästi epätasaisena ojennuksena. olkapää on nyt leikattu eikä siitä hyvää saa. Ei taivu kunnolla tietyissä asennoissa eikä voi enää penkata ikinä kovasti plus lukuisia muita liikkeitä ei voi tehdä kuin kevyesti Tämä vain sen takia kun ei viitsinyt korjata tekniikkaa eikä häirinnyt ensimmäiseen 8 vuoteen(ei koskenut mihinkään). Sen jälkeen rupes tulemaan ongelmia ja lopulta ainut ratkasu oli antaa puukkoa olkapäälle.

Jkk sanoi:
Varmaan huumorilla heitit, mutta varmuuden vuoksi: viime treeneissä 2 sarjaa 6 toistoa ja painoa 95 kg eli kevyillä painoilla edelleen.

Pistä 150 kg tankoon niin varmaan tulee rintaan asti,ja jos et irrota käsiä tangosta laskun aikana niin rintalihaksetkin varmaan venyy... :hyper:

Taitaa olla liikkuvuudesta kiinni. Itselläni on sama juttu, jos haluan tangon rinnalle asti, niin pitää tuoda persettä yläselkää kohti ja olla kunnon kaarella ennen kuin onnistuu.

Kride sanoi:
Taitaa olla liikkuvuudesta kiinni. Itselläni on sama juttu, jos haluan tangon rinnalle asti, niin pitää tuoda persettä yläselkää kohti ja olla kunnon kaarella ennen kuin onnistuu.
Älytöntä! Pakko vielä varmistaa...eli siis jos makaat lahnana tasapenkillä, niin et saa tankoa normaalissa penkkipunnerruksessa koskettamaan rintaa?!? hullua, jos näin on..

jarze sanoi:
Älytöntä! Pakko vielä varmistaa...eli siis jos makaat lahnana tasapenkillä, niin et saa tankoa normaalissa penkkipunnerruksessa koskettamaan rintaa?!? hullua, jos näin on..

Joo, noin se menee. Tangon saa kyllä rintaan, jos vie sen rintalihasten alle ;) Nännien korkeudelle ei mene.

Ihmetyttää kyllä jos ei tankoa saa alas asti laskettua. Itellä menee helposti alas asti kaulasta napaan. Ja venyttelyt nyt on suoraan sanottuna syvältä meiläläisellä. Eli liian vähän ja liian harvoin tulee venyteltyä. Mutta kai me sitten kaikki ollaa niin erilaisia tässäkin asiassa.

Back
Ylös Bottom