Penkin liikeradan lyhentäminen lihasmassan avulla, miten?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fail
  • Aloitettu Aloitettu
Monet ihmiset jotka penkkaa paljon enemmän ku minä on sitä mieltä, että paksu rinta ja selkä lyhentää penkin liikerataa. En väitä että se ei olis mahdollista, mutta en vaan käsitä sitä. En tajua:

1. Rinta

Olin eräs päivä salilla penkkaamassa ku paljon vahvempi vn veteraani sanoi että mun pitäis rakentaa isommat rintalihat että lyhenis penkin liikerata. Vastasin että miten paksu rinta lyhentää liikerataa, jos lasken tangon rintalihasten alapuolelle? Vastausta ei oikein kuulunut. Tosiaan, miten penkin liikerata voi lyhentyä isommista rintalihaksista, jos se rintalihas yksinkertaisesti ei ole kehoon koskettavan tangon alla? Harvahan oikeastaan voimamielessä punnertaa rintalihojen päältä.

2. Selkä

Sitten kuulee yleensä että kunnon paksu selkä, takaolat ja epäkkäät lyhentävät liikerataa. Tän ymmärrän vähän paremmin, mutta en siltikään täysin. Jos mä rakennan sen verran lihaa tonne taakse että se lihapatja nostaa mun rintakehää 5cm ylemmäs penkistä, niin eikös myös mun olkapäät nouse siinä mukana sen saman 5cm?
Kuitenkin tää kuulostaa jotenkin järkevämmältä ku toi rinnan kasvattaminen. Voin kuvitella, että koska penkin paino välittyy penkkiin (uskoakseni) lapaluiden kautta, ja siinä lapaluiden päällä on aika ohuesti lihaa, että lihaspatja nostais mun kehoa ylös mutta lavat porautuis kuitenki penkkiin joten olkapäät ei nousis ylemmäs. Mutta se on vaan arvaus.

Selittäkääs viisaat tyhmälle miten tää homma oikeesti menee.

Paksu yläselkä varmasti hieman lyhentää liikerataa, mutta rintalihakset ei ollenkaan. Niinkuin sanoit niin eihän tankoa sitä rintalihasten päälle lasketa vaan juuri niiden alle tai rintalastan alaosaan. Lisätään sitten vielä, että isoperseisen nostajan on helpompi pitää se perse penkissä kun kaarta on paljon. :)

Niille penkki on helpompaa joilla on iso rintakehä, eli rinnanympärys on jo treenaamattomana suuri, ts. kylkiluut ovat kuin tynnyri eikä lättänä pannukakku. Ja lyhyet kädet.

Kertokaa ihmeessä mullekkin miten se selkälihaksisto vaikuttaa liikeradan lyhenemiseen?Vahva yläselkä toki tukevoittaa ja auttaa nostoa,mutta liikerataa se ei kyllä taida lyhentää...ainakaan en tajua että miten se sen tekisi.

Eiköhän se ainoa keino ole koittaa lisätä selän/kropan liikkuvuutta (joka sekin lopulta kaaren kannalta on aika pientä)+kasvattaa kauhea kyykkyperse,niin saa kaarta isommaksi.

Noilla vanhoilla patuilla nyt on monesti noita omia juttuja joita ne laukoo ilman, et edes ovat miettineet koko asiaa.Olihan täälläkin foorumilla joku vanha voimanostaja joka väitti että kovilla kyykkääjillä on ihan oma "kyykkääjän pallealihas".Todellisuudessa kyse oli raskaansarjan voimanostajille hyvin tyypillisestä pienestä pömppömahasta,joka taas johtuu erittäin vahvoista vatsalihaksista+kehon sisäisestä/ulkopuolisesta läskikerroksesta.

Kertokaa ihmeessä mullekkin miten se selkälihaksisto vaikuttaa liikeradan lyhenemiseen?Vahva yläselkä toki tukevoittaa ja auttaa nostoa,mutta liikerataa se ei kyllä taida lyhentää...ainakaan en tajua että miten se sen tekisi.

Eiköhän se ainoa keino ole koittaa lisätä selän/kropan liikkuvuutta (joka sekin lopulta kaaren kannalta on aika pientä)+kasvattaa kauhea kyykkyperse,niin saa kaarta isommaksi.

Noilla vanhoilla patuilla nyt on monesti noita omia juttuja joita ne laukoo ilman, et edes ovat miettineet koko asiaa.Olihan täälläkin foorumilla joku vanha voimanostaja joka väitti että kovilla kyykkääjillä on ihan oma "kyykkääjän pallealihas".Todellisuudessa kyse oli raskaansarjan voimanostajille hyvin tyypillisestä pienestä pömppömahasta,joka taas johtuu erittäin vahvoista vatsalihaksista+kehon sisäisestä/ulkopuolisesta läskikerroksesta.

No ei varmaan mitenkään merkittävästi, mutta kaipa se lisää pikkasen sitä rintakahän "paksuutta" mikä taas pitäisi olla nostomatkasta pois. Niinkuin sanoit niin rintarangan liikkuvuus+iso perse on realistisempi tapa. :)

Oon ehkä vähä retardi mutta mistä selkälihoista kyse? Jos laitetaan vaikka lankku selän alle nii tota eiks olkapäät oo iha samas paikas edellee jne et matka ei lyhene lankun vertaa tai edes mitään? :hyper:

Tuota mäki oon miettiny et miten ne selkälihat matkaa lyhentää, ku jos vaikka kumimaton heittäis selän alle ni siinähän nousis olkapäät samalla. Kuitenki kuten sanoin, pidän sitä aika mahdollisena että olkapäät ja lavat sun muut porautuu lihoista läpi penkkiin kun taas vaikka keskiyläselkä, jossa on vähemmän painetta, nostaa selän paksunemisen myötä rintakehää ylöspäin, jolloin olkapäät ikäänkuin menisivät suhteessa taaemmas. Mutta arvaus on vaan.

Oon ehkä vähä retardi mutta mistä selkälihoista kyse? Jos laitetaan vaikka lankku selän alle nii tota eiks olkapäät oo iha samas paikas edellee jne et matka ei lyhene lankun vertaa tai edes mitään? :hyper:

No jos takaolkapäät ei nouse penkistä niin voisi olettaa, että nostomatka lyhenee minimaalisesti.

Vähän samalla periaatteella niinku paksu pohjaiset kengät lyhentää pystypunnerruksen nostomatkaa...:hyvä:

Aika paska vertaus. Jos lapojen väliin tulee niin paljon lihaa, että yläkropan paksuus kasvaa ja penkkaat takaolkapäät penkissä niinkuin pitää eli olkanivelen paikka pysyy ennallaan niin silloinhan nostomatka lyhenee hieman, eikös? Minimaalisen vähän tosin vaikka sitä lihasta tulisi miten paljon tahansa.

Taitaa tehdä vaan hallaa liikeradan lyhentäminen koska useimmilla se noston vaikein kohta on 10-15 senttiä rinnasta ja on vaan hyvä juttu jos sitä kohtaa ennen on aikaa ja matkaa kiihdyttää tankoa.

Lyhkäset kädet, leveä selkä, kunnon tynnyrimäinen rintakehä ja kohtuulliset geenit niin siitä on hyvä alkaa rakentamaan kovaa penkkimiestä. Sen huomannut saleilla ainakin että leveä selkäset kaverit nostaa paljon penkistä.

kasvattakaa valtava perse ni joha liikeradat lyhenee :D ainii mut täällähä kaikki penkkaa pebat ilmassa :rolleyes:

no ei.

yläselän kasvun myötä olkanivel ja rintakehä nousevat molemmat samassa suhteessa ylöspäin. toi sun esittämä mallis vaatis taikuutta. Runkkukuskin vertaus oli mielestäni vallan mainio.

Taitaa tehdä vaan hallaa liikeradan lyhentäminen koska useimmilla se noston vaikein kohta on 10-15 senttiä rinnasta ja on vaan hyvä juttu jos sitä kohtaa ennen on aikaa ja matkaa kiihdyttää tankoa.

lyhyemmän liikeradan myötä lihasten tekemä kokonaistyö vähenee. se ei tosin ratkaise kaikkea ja vaikka oon tässä yhteydessä vähän eri mieltä sun kanssa niin oot kuitenki oikeilla jäljillä. Esim. kyykyssä saattaa olla parempi laskeutua niin syvälle et saa venytysrefleksin ja saada sitä kautta kiihtyvyyttä pohjasta ku et koittas kuolettaa alastuloa siihe mekaanisesti vaikeimpaan kohtaan. mutta penkissä on se hyvä puoli, että vaikka nyt sattus olee paksu ukkeli ja NIIN lyhyt liikerata ettei saa ees kunno venytystä ni oma luusto toimii hyvänä korvikkeena: kunno trampoliini!!

Itse käytän leveintä mahdollista otetta ja lasken painon kyllä rintalihasten alaosaan, jossa siitä myös eniten on hyötyä jos ajatellaan penkkiä rintalihasliikkeenä.
Omaa penkkiä myös rintalihakset dominoi ja olen suhteessa muita kovempi penkkaamaan myös vinopenkissä/flyesissä käsipainoilla kun tuloksia verrataan normaali penkkiin nähden.

- - - Updated - - -

Tuota mäki oon miettiny et miten ne selkälihat matkaa lyhentää, ku jos vaikka kumimaton heittäis selän alle ni siinähän nousis olkapäät samalla. Kuitenki kuten sanoin, pidän sitä aika mahdollisena että olkapäät ja lavat sun muut porautuu lihoista läpi penkkiin kun taas vaikka keskiyläselkä, jossa on vähemmän painetta, nostaa selän paksunemisen myötä rintakehää ylöspäin, jolloin olkapäät ikäänkuin menisivät suhteessa taaemmas. Mutta arvaus on vaan.

Paksut keski- ja alaepäkkäät auttaa reilusti siinä tangon lähdössä rinnalta ja vakauttavat nostoa muutenkin avustavina lihasryminä, eli niitä kehittämällä penkin kilomäärät myös nousevat.

Aika paska vertaus. Jos lapojen väliin tulee niin paljon lihaa, että yläkropan paksuus kasvaa ja penkkaat takaolkapäät penkissä niinkuin pitää eli olkanivelen paikka pysyy ennallaan niin silloinhan nostomatka lyhenee hieman, eikös? Minimaalisen vähän tosin vaikka sitä lihasta tulisi miten paljon tahansa.

No onko parempi vertaus jos aattelee korkeus hyyppäjän hyppyradan olevan talon katolla??

No ei vain paskaa läppää..:)

Mutta siis vaikka ois kuinka notre damen kyömy niin kyllähän olka nivelen ja rintalastan korkeus ero pysyy samana..? vai? ei se ny ainakaan pajoa muutu..

Ja tuohon että takaolkapäät penkissä ni eikö se ole ihan perus juttu. Totta sinne selkään tarvitaan lihaa pitämään nosto kasassa. Sitte ku puhutaan nostomatkan lyhentämisestä paksun selän avulla niin empä tiiä.. eiköhän se nostomatka lyhennetä sillä oikealla tekniikalla missä selällä on iso osuus mutta korreloiko selän paksuus suoraan nostomatkaan niin en tiiä enkä usko voi olla tai ei.. mutta ei sillä nyt voi vaikutusta ku korkeintaa puolen vitun karvan verran..:)

Back
Ylös Bottom