Penikkatauti vaivaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bungle
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Minulla oli valtava penikkatauti, joka tuli Shaolin Wushusta, koska siinä pompitaan paljon, ja massaa on likemmäs 100kg. Tietääkseni sille ei voi juurikaan tehdä mitään. Minulla se lähti itsestään yllättävänkin nopeasti, noin parissa kuukaudessa.

Ei muuta kuin koita kestää, kyllä se aikanaan lähtee.

Kotti sanoi:
Ei muuta kuin koita kestää, kyllä se aikanaan lähtee.

Lähtee, jos on rasituksesta tullut (esim huonot kengät tai joku uusi liike johon jalka ei ole tottunut). Mutta jos johtuukin siitä, että lihas on päässyt kasvamaan sääriluun "päälle" niin eipäs lähdekkään kuin leikkaamalla.

Kuten Couture jo sanokin, jos lihat kiinni luussa, ei auta kuin leikkaus tai "hieronta", eli revitään ne lihat irti siitä luusta. Jos valitset jälkimmäisen, suosittelen että hanki itsellesi kunnon puudutus ennen "hierontaa".

risumies sanoi:
Kuten Couture jo sanokin, jos lihat kiinni luussa, ei auta kuin leikkaus tai "hieronta", eli revitään ne lihat irti siitä luusta.

No, onneksi ne lihat eivät ole luussa kuin kiinnityskohdistaan. Ja jos ovat, ei niitä hieromalla irroiteta...

Kyseinen vaiva on hyvinkin tuttu. Esiintyy yleensä treenitemmon/kuormituksen muutuessa tai treeni alustan muuttuessa. Kyseessä yleensä yksinkertainen noidankehä: Lihasta rasitetaan -> lihas turpoaa -> rasitetaan lisää -> turpoaa lisää jne. Jossain vaiheessa turvotus on niin suurta että lihaksen sisäinen paine (tai oikeammin lihasaition sisäinen) kasvaa liian suureksi jolloin se ei enää paludukkaan kuten aiemmin ja noidan kehä on valmis.

Toisessa yleisessä tapauksessa on kysymys yksinkertaisesti kuormituksen jälkeisestä lihaskivusta, joka haihtuu voimien kasvamisen ja tottumisen myötä.

Kotti sanoi:
Minulla oli valtava penikkatauti, joka tuli Shaolin Wushusta, koska siinä pompitaan paljon, ja massaa on likemmäs 100kg. Tietääkseni sille ei voi juurikaan tehdä mitään.

Vaivalle voi tehdä itsekkin montakin juttua. Kaikki mitkä lisäävät paikallisesti tai koko kehon verenkiertoa ja muuta aineenvaihduntaa ovat paikallaan.

Hyvänä kotikonstina voisi mainita vaihtolämpökylvyt:
2 saavia, toiseen niin kylmää vettä kuin mahdollista, toiseen niin kuuma kuin iho kestää. Jalka kylmään veteen (miel. polveen asti...) pito 5-7 sek ja heti perään siirto kuumaan, jossa pidetään sama aika (yleensä tässä vaiheessa vesi sen verran kuumaa että pito jää 1-2 sek...). Taas kylmään ja kuumaan jne. Tätä toistetaan kunnes kylmä vesi on lämmennyt ja kuuma vastaavasti jäähtynyt. Yleensä tähän menee 5-8 min.

Hieronta, varsinkin kalvoavenyttävät toimivat yleensä hyvin. Jos kyseessä kunnon aitiosyndrooma jossa selvä turvotus havaittavissa, kova hieronta voi pahentaa tilaa. Kokenut hieroja tmv. tietää (tai oikeammin tuntee...) kyllä missä on raja.

Joo venyttely auttaa. Mutta sen tulee tapahtua oikein. Eli, istut vaikka sohvalla ja nostat jalan toisen jalan päälle siten että sääri on edessäsi poikittain, laitat peukalot luun ja lihaksen väliin ja painat kevyesti alaspäin venyttäen lihaskalvoa, ei siis mitään pitkittäissuuntaisia työtöjä niinkun yleensä näkee ja kuulee tehtävän. Painat sitä lihaskalvoa alaspäin koko jalan matkalta,sattuu mutta tekee hyvää. Tätä tulee jatkaa esim vaikka 3kk ajan useita kertoja viikossa vaikka 5min/koipi. Sitten päälle esim. 2viikon totaali lepo treeneistä ja burana kuuri. Näillä konsteilla itse sain penikkani hyvään kuntoon. Leikkauskaan ei aina tuo nimittäin helpotusta koska vaiva saattaa uusia siitä huolimatta.

Ps. Ohjeet olen saanut urheilulääkäriltä.

Kiitti vinkeistä! Toi Samon venyttelyohje tuntuu erityisen hyvältä. Itselläni vaiva alkoi kun vaihdoin lajia ja aloitin Thai boxingin. Lajia tuntevat tietää että jaloille tulee paljon rasitusta. Ei malttais pysyä reeneistä poissa, mut kai se on pakko ainakin vähentää. Eiköhän tämä tästä...

Back
Ylös Bottom