Pekka Puska haluaa kieltää osan ruokamainoksista!

protsku

Banned
Liittynyt
13.3.2003
Viestejä
4 178
Helsingin Sanomat sanoi:
Lapsia lihottavan ruuan mainonnasta suositukset

Kuluttajavirasto ja Kansanterveyslaitos ovat laatineet suosituksen alaikäisille suunnatun elintarvikemarkkinoinnin rajoituksista. Huolena on lasten ja nuorten ylipainon lisääntyminen.

Kansanterveyslaitoksen pääjohtaja Pekka Puska korostaa, että markkinoinnin tulee ottaa vastuuta lasten ja nuorten terveyden edistämisestä.

Viranomaisten mukaan lapsille suunnatuissa mainoksissa ei saa käyttää esimerkiksi idolia tai äitiä kehumassa epäterveellistä välipalavaihtoehtoa. Mainos ei myöskään saa vedota lapsen tunteeseen vihjaamalla vaikkapa suklaapatukan lievittävän ongelmia.

Mainosten pääroolissa tulisi olla mainostettava tuote, ei kylkiäinen. Kuluttajaviraston ja kansanterveyslaitoksen mukaan tulee huomioida, että lapsi ei pysty arvioimaan kylkiäisen arvoa kuten aikuinen – televisiomainoksesta tai kaupan hyllyllä olevasta paketista silmiin osuva keräilysarja voi houkuttaa lasta paljon enemmän kuin varsinainen tuote.

Tutkimukset osoittavat, että lapsille suunnatun mainonnan määrä ja sisältö osaltaan muokkaavat kulutustottumuksia.

”Useimmat lapsille markkinoidut elintarvikkeet sisältävät runsaasti rasvaa, sokeria tai suolaa. Tämä on ristiriidassa kansanterveydellisten päämäärien ja kansainvälisen terveysjärjestön WHO:n terveellistä ravintoa ja liikuntaa edistävän maailmanlaajuisen strategian kanssa”, toteaa Lapset ja elintarvikkeiden markkinointi -suositus.

Keskiviikkona Helsingissä julkaistun suosituksen ovat laatineet Kuluttajavirasto, Kansanterveyslaitos ja kuluttaja-asiamies. Asiantuntijoina on kuultu myös Elintarvikevirastoa ja Opetushallitusta.


Kannatan uusia suosituksia. Jo on aikakin että kaikki ällöttävät fast food -mainokset saadaan pois kuvaruuduista. Toivottavasti sama tiukka linja tulee myös lehtiin ja kadunvarsimainoksiin.

Miettikäähän jotain 12-vuotiasta teiniä joka jättää kouluruuan väliin ja ostaa kioskilta suklaata ateriankorvikkeeksi. :wall:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
protsku sanoi:
Miettikäähän jotain 12-vuotiasta teiniä joka jättää kouluruuan väliin ja ostaa kioskilta suklaata ateriankorvikkeeksi. :wall:
Onkos se väkevän alkoholin ja tupakan mainontakielto estänyt ihmisten juomista/tupakointia? :) Ajatus on kaunis, mutta ne ipanat kyllä ostaa ne suklaakuorrutetut tuplajuustonsa - oli mainoksia tai ei. Sama koskee myös iäkkäämpiä ylipainoisia.
 
Täysin samaa mieltä. Aikuisille suunnatuissa mainoksissa saa mun puolesta suoltaa vaikka mitä. Aikuisten pitää pystyä kyseinalaistamaan tollanen soopa, mutta lapsia ei pidä vetää tohon kelkkaan mukaan.
 
Vihdoin jotain tällaista, kannatan kanssa. Ei edes ne teinit mutta ne pikkulapset jotka alkaa vänkäämään kaupassa Kindereitä tms jonkun lelun takia ja oppii sitten huonot ruokailutottumukset..
 
Olen mäki lapsena syöny Kindereitä, eikä ne mulle ole kovin huonoja ruokailutapoja opettanu :). Mun mielestä homma lähtee edelleen siitä mitä siellä kotona lapselle syötetään. Se on niin hemmetin helppoa syyttää kaikkia muita kuin itseään lapsensa ongelmista. Mä en vaan oikein tykkää tästä nykyajan holhouksesta, kun sitä tulee joka tuutista.
 
en oikein ymmärrä tätä.. kyllä mielestäni pitäisi markkinataloudessa olla sallittua yrittäjän mainostaa tuotteitaan. Oli se sitten mäkkäri mikä niitä mainostaa tai tarjan grilli, ihan sama.. Se on sitten jonkun muun tehtävä vahtia ettei se 12v liisa korvaa aterioitaan tuplajuustoilla.

Tupakkaa ja alkoholia en silti toisi televisioon.. niitä mainostetaan niin raskaasti mielikuvilla että se menee imo vähän liian pitkälle. Esim. uberkuul marlboro-mies jne.
 
Lauantaina 8-14 välillä mainonta pitäisi kieltää lailla. Ei lasten takia vaan siksi että saisin katsoa piirrettyni rauhassa. :curs:
 
tn_paris-1.jpg


:kuola:

Taas yksi typerä holhous ehdotus lisää. Mun mielestä vanhempien tulisi ottaa lisää vastuuta lasten terveydestä eikä markkinoinnin. Vanhemmilta ne rahat siihen roskaruokaan kuitenkin tulee.
 
Tomi sanoi:
Onkos se väkevän alkoholin ja tupakan mainontakielto estänyt ihmisten juomista/tupakointia? :) Ajatus on kaunis, mutta ne ipanat kyllä ostaa ne suklaakuorrutetut tuplajuustonsa - oli mainoksia tai ei. Sama koskee myös iäkkäämpiä ylipainoisia.

Kyllähän kansanterveyslaitos on valistusohjelmillaan saanut ihan selviä muutoksia ihmisten juomis- ja tupakoimistottumuksissa vuosikymmenten saatossa. Mun mielipide on, että valistuksella voi tosiaan vaikuttaa ihmisten terveyskäyttäytymiseen.
 
"Vanhempien pitäisi ottaa vastuuta" jne pälä pälä, varmaan totta, mutta vanhempien käytöstä vaan ei yhteiskunnallisella päätöksenteolla voi muuttaa. Siksi päättäjät säätää lakeja eikä tule kenenkään kotiin kertomaan miten aripetteriä tulee kasvattaa.

Eikä kukaan luulekaan että mainoskiellolla kokisten ja jakkivanukkaiden jne mättö loppuisi kuin seinään, mutta kyllä sillä varmaan on pieni vaikutus oikeaan suuntaan. Periaatteessa kannatan. Tulee varmaan vähemmän kinaamista kotona siitä että ottaako em. aripetteri välipalaksi banskun vai tahtoisko kuitenkin kilon vaahtokarkkeja.

Niin ei mulla ole lapsia vielä. Tietääkseni.
 
Tomi sanoi:
Onkos se väkevän alkoholin ja tupakan mainontakielto estänyt ihmisten juomista/tupakointia? :) Ajatus on kaunis, mutta ne ipanat kyllä ostaa ne suklaakuorrutetut tuplajuustonsa - oli mainoksia tai ei. Sama koskee myös iäkkäämpiä ylipainoisia.

Mutta tärkein pointti kai oli:
Tutkimukset osoittavat, että lapsille suunnatun mainonnan määrä ja sisältö osaltaan muokkaavat kulutustottumuksia.

Ja ne tottumukset siitä sitten siirtyvät sitten aikuisikään.

Kukaanhan ei tiedä mitä tapahtuisi jos terveellisiä & hyvänmakuisia vaihtoehtoja mainostettaisiin samalla tavalla ja yhtä voimakkaasti ja käyttäen täysin samoja tehokeinoja (eli ei millään tavalla painotettaisi sitä tuotteen terveellisyyttä).

Mutta esim. täysjyväruisleivästä ei nyt vaan samalla tavalla hyvää kuin suklaakuorrutetusta tuplajuustoateriasta, sokeroitujen ranskalaisten kera. ;)
 
metalman sanoi:
en oikein ymmärrä tätä.. kyllä mielestäni pitäisi markkinataloudessa olla sallittua yrittäjän mainostaa tuotteitaan. Oli se sitten mäkkäri mikä niitä mainostaa tai tarjan grilli, ihan sama.. Se on sitten jonkun muun tehtävä vahtia ettei se 12v liisa korvaa aterioitaan tuplajuustoilla.

Tupakkaa ja alkoholia en silti toisi televisioon.. niitä mainostetaan niin raskaasti mielikuvilla että se menee imo vähän liian pitkälle. Esim. uberkuul marlboro-mies jne.

Miten eroaa Mallumies vs. aikuinen / Ronald MacHampurilaispelle vs. lapsi?? Siis kun pointtisi oli että mielikuvilla ei saa noin raskaasti markkinoida. IMO aivan sama asia, vaikka tuotteet ovat tietysti aivan eri luokkaa keskenään.
 
niin, tottahan se on että samallatavalla kaikkia tuotteita myydään nykyään mielikuvilla.

Silti näen selvän eron siinä, että mainostetaan tupakkaa ja kun mainostetaan roskaruokaa. vaikkakin molemmat ovat sinällään vaarallisia terveydelle ja aiheuttavat haittaa kansanterveydelle jne.
 
Mahtaakohan Ronald McDonald nyt suostua tuommoisiin kieltoihin ollenkaan.

Tähän asti lapsille suunnatuissa mainoksissa on nidottu ihailtavan hyvin yhteen esim. uusin Disney-elokuva, jonka jälkeen mennään sitten koko perhe happy meal -aterialle, jonka kylkiäisenä on uusimman Disney-elokuvan vekkuli hahmo.

Veikkaan että Ronald ei lähde tommosiin puskahöpötyksiin mukaan lainkaan. Sama meno jatkuu ja pahenee.
 
Koskahan kissanruokamainokset ymmärretään kieltää?

Kissoihin vinksahtaneille naisihmisille suunnattua lipe-

vänimelää hapatusta joka saa normaali-ihmisen kiipe-

ämään seinille? Häpeämätöntä.
 
ljp sanoi:
Taas yksi typerä holhous ehdotus lisää. Mun mielestä vanhempien tulisi ottaa lisää vastuuta lasten terveydestä eikä markkinoinnin. Vanhemmilta ne rahat siihen roskaruokaan kuitenkin tulee.

Nimenomaan näin. Musta on omituista, että jokaiseen ongelmaan yritetään puuttua lakeja ja säädöksiä lisäämällä. Niitä kun on muutenkin jo ihan vitusti liikaa. Jos valtio tosissaan haluaisi kantaa huolta lasten ruokailutottumuksista ja hyvinvoinnista niin koululiikuntaa vaan tuplasti enemän ja lisää rahaa kouluruokailun järjestämiseen, jotta kouluihin saataisiin oikeasti terveellistä ja hyvänmakuistakin ruokaa.
Kuitenkin vanhempien vastuu on suurin. Heidän tulee tehdä lapsillensa jo hyvissä ajoin selväksi, että jos päivittäin syö mäkkäriaterian niin silloin tulee läskiksi, rumaksi ja tyhmäksi. :whip:
 
Helppohan se on sanoa että vanhempien tulee ottaa vastuuta ja vahtia penskojaan, mutta jos se lapsi haluaa hakea välitunnilla kaupasta Snickersiä niin estä se nyt sitten sieltä työpaikalta. Kyllä, vanhemmat antavat lapsilleen viikkorahaa tms, tiedän, mutta ehkä ne rahat käytettäisiin fiksummin, jos joka tuutista ei tulisi karkki-, roskaruoka- tms. mainosta vastaan. Mainokset antavat ihmisille ideoita, alkaa tehdä mieli karkkia, pizzaa jne, minkä kyllä huomaa suklaamainoksia katsellessa :(
 
Pecman sanoi:
Kuitenkin vanhempien vastuu on suurin. Heidän tulee tehdä lapsillensa jo hyvissä ajoin selväksi, että jos päivittäin syö mäkkäriaterian niin silloin tulee läskiksi, rumaksi ja tyhmäksi. :whip:

Ja positiivisena mallina tarjota Richard Sandrakkia :rock: . Eikun juomaan vihannesmehuja.
 
Minusta väärä ratkaisu. Mistäs ne lapset siihen mäkkäriin rahat saa? Vanhemmilla se vastuu pitää olla, ja jos lähdetään linjalle että kielletään 'epäterveellisten tuotteiden' mainostaminen niin sitten ei paljon varmaan töllöön mainoksia jää.

SEN SIJAAN kyllä voisi kannustaa terveellisiin ruokiin tiputtamalla veroa terveellisistä tuotteista.

Kielloilla ennenkään mitään saatu aikaan. Kannustamalla kylläkin.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom