protsku
Banned
- Liittynyt
- 13.3.2003
- Viestejä
- 4 178
Helsingin Sanomat sanoi:Lapsia lihottavan ruuan mainonnasta suositukset
Kuluttajavirasto ja Kansanterveyslaitos ovat laatineet suosituksen alaikäisille suunnatun elintarvikemarkkinoinnin rajoituksista. Huolena on lasten ja nuorten ylipainon lisääntyminen.
Kansanterveyslaitoksen pääjohtaja Pekka Puska korostaa, että markkinoinnin tulee ottaa vastuuta lasten ja nuorten terveyden edistämisestä.
Viranomaisten mukaan lapsille suunnatuissa mainoksissa ei saa käyttää esimerkiksi idolia tai äitiä kehumassa epäterveellistä välipalavaihtoehtoa. Mainos ei myöskään saa vedota lapsen tunteeseen vihjaamalla vaikkapa suklaapatukan lievittävän ongelmia.
Mainosten pääroolissa tulisi olla mainostettava tuote, ei kylkiäinen. Kuluttajaviraston ja kansanterveyslaitoksen mukaan tulee huomioida, että lapsi ei pysty arvioimaan kylkiäisen arvoa kuten aikuinen – televisiomainoksesta tai kaupan hyllyllä olevasta paketista silmiin osuva keräilysarja voi houkuttaa lasta paljon enemmän kuin varsinainen tuote.
Tutkimukset osoittavat, että lapsille suunnatun mainonnan määrä ja sisältö osaltaan muokkaavat kulutustottumuksia.
”Useimmat lapsille markkinoidut elintarvikkeet sisältävät runsaasti rasvaa, sokeria tai suolaa. Tämä on ristiriidassa kansanterveydellisten päämäärien ja kansainvälisen terveysjärjestön WHO:n terveellistä ravintoa ja liikuntaa edistävän maailmanlaajuisen strategian kanssa”, toteaa Lapset ja elintarvikkeiden markkinointi -suositus.
Keskiviikkona Helsingissä julkaistun suosituksen ovat laatineet Kuluttajavirasto, Kansanterveyslaitos ja kuluttaja-asiamies. Asiantuntijoina on kuultu myös Elintarvikevirastoa ja Opetushallitusta.
Kannatan uusia suosituksia. Jo on aikakin että kaikki ällöttävät fast food -mainokset saadaan pois kuvaruuduista. Toivottavasti sama tiukka linja tulee myös lehtiin ja kadunvarsimainoksiin.
Miettikäähän jotain 12-vuotiasta teiniä joka jättää kouluruuan väliin ja ostaa kioskilta suklaata ateriankorvikkeeksi. :wall: