Pectus excavatum

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei, eli kasvuiässä itselle kehittynyt otsikossa mainittu pectus excavatum, eli "kovera" rintakehä. Ikää nyt 22v ja alkaa olla mitta täynnä tuota peilikuvaa. Onko kukaan käynyt leikkauksessa pectus excavatumin takia, Suomessa tai ulkomailla ? Olisi kiva kuulla kokemuksia. Ilmeisesti nykyään "NUSS" -tekniikka on kaikista yleisin operaatiomuoto. Kuitenkin hieman epäilyttää Suomessa alkaa operoimaan, koska täällä käytetään kaikissa tapauksissa ilmeisesti vain yhtä rautatankoa, kun esimerkiksi toi Berliinin proffa kertoo käyttävänsä jopa 3-5 tankoa tapauksesta riippuen. Hiukan vaikuttais että Suomessa aika lasten kengissä nämä operaatiot...

PÄIVITYSTÄ TILANTEESEEN !

Kävin siis tuon rintakehän korjausleikkauksessa Berliinissä, proff Schaarscmidthillä. Leikkaus oli siis 5.7(2012) heti aamusta. Itse leikkaus sujui hyvin ja rintakehään laitettiin 17" tanko(ruostumatonta terästä) tukemaan uutta muotoa.
Salitreenin pääsin aloittamaan viimeviikolla. Lähes kaikkea pystyn tekemään, mutta tietyt vetoliikkeet (suoraan edestä, esim alatalja) ja mave/polvilta veto on vähän vaikeaa vielä, siksi toistaiseksi ohjelmasta kokonaan nyt poiskin.

Rintalihakset on alkanut muotoutumaan uudelleen melko hyvin nyt kun viikkoja on kulunut ja salitreenin päässyt taas aloittamaan. Leikkauksen jälkeen rintalihat oli ihan muodottomat möllykät ja ne olivat vielä entisestään siirtyneet sivuille, kainaloita kohti.
Mitä olen itsekkin keskusteluita lukenut, niin monilla tuntuu olevan tarvetta saada lihaa juuri rintalihasten "sisempiin" reunoihin. Mitä ihmiset eivät monesti tiedä, niin rintakehän luuston ja varsinkin rintarangan asennolla on isoin merkitys siihen, millaiset rintalihakset kellekkin muodostuu. Eli oikealla polulla monet ovatkin kun sanovat että se on "genetiikasta" kiinni, harva vain tietää, että kyse on rintakehän luuston genetiikasta, eikä niinkään lihasten. Esim. itselläni oli heti leikkauksen jälkeen aivan erilainen tuntuma rintalihasten sisemmässä osassa, kuin koskaan ennen leikkausta. Eli ts. jos geenit ovat heittäneet jonkinasteisella Pectus Excavatumilla, niin ei sitä kuoppaa millään treenimetodeilla täytetä, se on kylmä fakta.

Tässä linkki muutamaan kuvaan eräästä saman leikkauksen läpi käyneestä henkilöstä. Tosta käy hyvin ilmi miten niihin pecsien sisäosiin on alkanu tulla lihaa leikkauksen jälkeen ( vaikka mikää hc bodari ei kyseessä olekkaan ).
http://mysweetpectus.wordpress.com/2012/04/18/three-year-update/

Millä liikkeillä immeiset saa parhaiten supistettua tuota sisärintaan ? Flaissien loppuvaiheen pumppailut, ristikkäistalja ? Entä mitkä liikkeet mielestänne aktivoi eniten sitten nimenomaan ulkosyrjää, onko se esim normi penkki ?
Itse alan nyt tekemään rintaohjelmassani tasa ja vinopenkkiä kapealla otteella, sekä flyer -konetta ja todella tuntumalla haettuja kp flaisseja.

No se oli nopeaa toimintaa. Miten päädyit noin nopeasti yli 20.000 euron hintaiseen leikkaukseen saksalaiselle yksityisklinikalle?

Itse olen 30v ja rinta leikattiin 15-vuotiaana tuolla antiikkisella Ravitchin menetelmällä. Eli rintalasta halki, poikki ja pinoon suurinpiirtein. Seuraavan viiden vuoden aikana rintakehä sitten painui suurinpiirtein takaisin siihen mistä lähdettiin. Lopputulemana minulla on siis 20 cm pitkä ja 1,5cm leveä ruma ja punoittava arpi rinnassa ja kuoppa. En sano että sama kuoppa, vaan rintakehä on alaosastaan painunut enemmän kuin ylhäältä. Tämän lisäksi on tunnottomuutta arven ympärillä, kiristystä, puristusta, joskus enemmän, joskus vähemmän, joskus niin vähän että pystyn elämään sen kanssa.

Tarvinneeko tuota sanoa, että en ollut kovin iloinen, kun selvisi että kaksi-kolme vuotta leikkaukseni jälkeen Suomessa alettiin leikata uudemmalla menetelmällä.

Schaarschmidt on itsellenikin tuttu tuolta www.pectusinfo.com foorumeilta. Tänä vuonna tuo rinta on vaivannut tavallista enemmän ja aloinkin tosissaan selvittelemään voisiko tuota leikata uudestaan ja tuolla on monta tapausta joille tehty epäonnistunut Ravitch ennen, Nuss myöhemmin ja kuvat ennen ja jälkeen on olleet huikeita. Itselläni ei ole tuollaista summaa leikkaukseen ja tangon poistoon(~5000€) heittää. Eli ainut keino olisi jotenkin Kela saada maksamaan tuo hoito toisessa EU-maassa.

Siihen taas tarvitaan pätevä lääketieteellinen syy ja jos hoitoon pääsyn mahdollisuutta ei ole kotimaassa(esim.pitkä hoitojono). Kävin tuossa terveyskeskuksessa opetusvastaanotolla. Ajattelin että tämähän olisi hyvä opetustapaus kandille? Kandi sanoi suoraan että ei tästä paljon tiedä(ilmeestä ja käytöksestä päätellen ei mitään). Lääkäri ehkä vähän enemmän, mutta päädyin lopulta spirometriaan jossa sisäänhengityksen kapasiteetti normaalitasoa, uloshengitys jonkin verran alentunut. Ja ne tutkimukset jäi sitten siihen. Tosin aiemmin on keuhkörontgeniä otettu jossa ei erityistä ja sydänfilmi, jossa pieniä poikkeamia. Itse olen sitä mieltä että esim.tuota ison keloidiarven poistoa plastiikkakirurgin toimesta voisi ensiksi kokeilla. Mutta kun julkinen puoli, säästöt, arven mieltäminen esteettiseksi haitaksi...

Fiksuin liike seuraavaksi taitaisi olla ajan varaaminen näitä leikkaavalta kirurgilta konsultointia varten. Ei kukaan tätä lukeva satu tietämään Kuopion seudulta lääkäriä joka näitä on leikannut?

Suomessa käsittääkseni noita on leikattu vain Turussa, Tampereella ja Helsingissä. Ei voi muuten kuin onnea toivottaa jokatapauksessa kiviselle tielle : /
Itse olin siinä mielessä onnekkaassa asemassa että vanhemmilta löytyi rahallinen tuki tuonne Berliiniin mennä, enkä kyllä ole oikein osannut katuakkaan. Rintakehä muuttuu vieläkin ajan kanssa, mutta olen kyllä ihan tyytyväinen lopputulokseen, joskin tuo kylkiluiden törrötys on vieläkin melko ilmeinen.

ps. Itselleni lääkärit Suomessa sanoteet pikkupojasta asti, ettei tuosta mitään haittaa ole. Noh, ultra-äänellä sydän ei edes näkynyt sieltä mistä olisi pitänyt ja selvisi että melkosen puristuksissahan se siellä oli ja alkanut myös siirtyä kunnolla vasemmalle.

Suomessa käsittääkseni noita on leikattu vain Turussa, Tampereella ja Helsingissä. Ei voi muuten kuin onnea toivottaa jokatapauksessa kiviselle tielle : /
Itse olin siinä mielessä onnekkaassa asemassa että vanhemmilta löytyi rahallinen tuki tuonne Berliiniin mennä, enkä kyllä ole oikein osannut katuakkaan. Rintakehä muuttuu vieläkin ajan kanssa, mutta olen kyllä ihan tyytyväinen lopputulokseen, joskin tuo kylkiluiden törrötys on vieläkin melko ilmeinen.

ps. Itselleni lääkärit Suomessa sanoteet pikkupojasta asti, ettei tuosta mitään haittaa ole. Noh, ultra-äänellä sydän ei edes näkynyt sieltä mistä olisi pitänyt ja selvisi että melkosen puristuksissahan se siellä oli ja alkanut myös siirtyä kunnolla vasemmalle.

Eihän tämä ole kuin 5 vuotta vanha ketju mutta mitä sanoivat miksei Suomessa leikannut jos kerta ultrassa näky ongelmia?

Ei täällä kukaan lääkäri kiinnostunut sen vertaa että olisi milläänlailla edes tutkittu. Tuolla Berliinissä siis ennen leikkausta katottiin about kaikki mahdollinen.

Ei täällä kukaan lääkäri kiinnostunut sen vertaa että olisi milläänlailla edes tutkittu.
Jees, itte mietin että miten tätä nyt kannattaisi lähestyä kun olen siis vasta 17 vuotias.. kävin kouluterkkarilla mutta ei sitä kautta kyllä asia etene mihinkään..

Mulla kuoppa just sydämen puolella. Pääsispä jotenkin jatkotutkimuksiin tosta kun kuulemma voi aiheuttaa myös sykkeen nousua ja hengästymistä mitä olen itekkin huomannut.. salilla syke max 194 vaikka olen hyvässä kunnossa. Salilla jaksaa vääntää mutta tuntuu että sydän tulee rinnasta läpi. Joskus myös tuntuu et sydän menis jotenki "sekasin" muutamaks sekuniks että tulis ikään ku ylimääräsiä lyöntejäo_O

Oliko sulla minkäälaisa oireita?

Tuon asian eteenpäin saaminen on suomessa kyllä tosi vaikeaa kun siitä ei ole lääkärit perillä. Tampereella joku noita leikkaa, mutta todella huonolla menestyksellä. Kaverin pikkuveljellä ei infektiot loppunu ollenkaa ja rauta piti ottaa pois, ts täysin tyhjä arpa.

Oireita oli kyllä. Juuri tuon kaltaista hengästymistä kuin säkin kuvailit ja rytmihäiriöitä. Salilla raskaiden sarjojen jälkeen meinas taju lähteä jne. Myös toi voimakkaasti rinnassa tuntuva pulssi ainakaan osaltaan pahenti ahdistusta ja paniikkikohtauksia.

Kaikki nuo oireet jäivät leikkauspöydälle. Miinuksena leikkauksesta vähän edelleenkin vajaa tunto oikealla puolella leikkaushaavan seudulla. Kuitenkin paranti terveyttä, elämänlaatua ja henkistäkin hyvinvointia niin merkittävästi että ei noille hintalappua voi laittaa.

Mä olin ite vissiin 22v kun leikkaustehtiin, paras ikä taitaa olla siinä 15-18v, kun pituus alkaa olla jo valmis, mutta tuo rintalastan seudun rustoalue ei ole vielä luutunut. Leikkaus on nuorempana siis huomattavasti kivuttomampi ja helpompi. Mulla oli leikkauksen jälkeen pari päivää aivan vitulliset kivut. Tunne oli kirjaimellisesti sellainen kuin maantiejyrä olisi ajanut yli.

Laita tuolle Schaarschmidt:lle sähköpostia kuvien kera ja kysy mitä se on mieltä. Auttaa selventämään sun omia ajatuksia ja jos päätät yrittää veitten alle täällä suomessa niin voit ainakin sanoa että oot konsultoinu alan huippua ja hän oli mieltä "x".

Joo, sama homma mullakin et salillakin välillä raskaiden sarjojen jälkeen tunuu siltä että pyörtyis. Toikin on tuttua kun pulssi tuntuu niin voimakkaasti rinnassa niin aiheuttaa paniikkikohtauksen tapasia reaktioita kun on jännittynneessä tilassa. Silloin kun olen jännittyneenä niin hengityskin mulla vaikeutuu tavallaan että en pysty hengittämäänkään "normaalisti" vaan menee sillein tökkien sydämen tykytyksen mukaan

Pitää tosiaan laittaa sähköpostia ja pari kuvaa menemään proff. Schaarschmidt:lle ja kysästä mitä mieltä. Kiitoksia sulle vastauksista, selvensi mulle asiaa. Onhan toi myös ulkosestikin vähän omituisen näkönen kun toinen rinta ns. normaali ja toinen painunu alas..
Ja hienoo kuulla et tuo leikkaus paransi sulla hyvinvointia, niin fyysistä kun henkistäkin!!

Joo, sama homma mullakin et salillakin välillä raskaiden sarjojen jälkeen tunuu siltä että pyörtyis. Toikin on tuttua kun pulssi tuntuu niin voimakkaasti rinnassa niin aiheuttaa paniikkikohtauksen tapasia reaktioita kun on jännittynneessä tilassa. Silloin kun olen jännittyneenä niin hengityskin mulla vaikeutuu tavallaan että en pysty hengittämäänkään "normaalisti" vaan menee sillein tökkien sydämen tykytyksen mukaan

Pitää tosiaan laittaa sähköpostia ja pari kuvaa menemään proff. Schaarschmidt:lle ja kysästä mitä mieltä. Kiitoksia sulle vastauksista, selvensi mulle asiaa. Onhan toi myös ulkosestikin vähän omituisen näkönen kun toinen rinta ns. normaali ja toinen painunu alas..
Ja hienoo kuulla et tuo leikkaus paransi sulla hyvinvointia, niin fyysistä kun henkistäkin!!

Nosto: Miten asia on edennyt?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Back
Ylös Bottom