Passiivi subwoofer

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pexi_
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mulla on kotona Thomson-kotistereot, joissa ei oo erillistä subwoofer-liitäntää, eli tohon ei luultavasti voi hankkia kuin passiivisen subbarin. Tekeekö sellaisella mitään, ja onko mitään suositeltavia malleja alle 150 eurolla?

Mulla on Harrin Kaiuttimen Kolibri-sarja, missä on myös passiivi-sub. Tekeekö sillä mitään? Kyllä. Jos ei halua älyttömiä äänenpaineita basarille, niin mainiosti riittää leffoissakin.

Aktiivisubbareissa on melkein kaikissa myös kaiutintasoiset liitännät eli kyllä onnistuu myös sellaisen osto, jos sulla on vaan stereosysteemi. Eli tällöin vahvistimesta piuhat suban vahvistimeen ja siitä sitten kaiuttimiin. Joku muu voi kertoa sitten, miten onnistuu useamman kuin kahden kaiuttimen kanssa vai onnistuuko ollenkaan. Siitä mulla ei ole kokemusta.

Tämmöstä aattelin--> http://www.cinemastudio.fi/?page=tuotteet&tuote=1408
Oiskohan hyvä?

Niin ja tuossahan on 14 päivän palautusoikeus niin vois kotona testailla miten jumputtaa ja palauttaa jos ei oo hyvä...

Oon ostamassa subbaria pääsääntösesti musiikinkuuntelua varten...
Ois tosiaan hyvä, jos joku kertois hieman lisää tosta aktiivisubbarin kytkemisestä "normaaleihin" stereoihin...

Eli kyllä tuollaisen aktiivisubbarin saa ihan normaalisti kiinni laitteistoon jossa ei ole sille linjatasoista liitäntää. Eli jos subbarissa on kaiutintasoiset sisääntulot, eli tulot joihin tuodaan ääni kaiutinkaapelia pitkin, niin niiden kautta voidaan kuunnella ihan normaalisti aktiivisubbaria. Stereoissa ei muuten tarvi olla erikseen mitään lähtöä subbarille vaan voit kyllä luultavasti hoitaa tämän lähdön minkä tahansa linjatasoisen lähdön kautta... toki riippuu setin toteutuksesta. Eli linja tyyliin:

CD-soitin ---> subbari ---> stereovahvari

Esimerkkinä kaiutintasoisesta sisääntulosta voit katsoa vaikka Hypex HS200 moduulia (etsi googlella).. siinä olevat naparuuvit (alimmat parit) ovat juuri kaiutintasoista tuloa varten.

Pexi87 sanoi:

"Taajuusalue 30Hz-1kHz, Herkkyys 101dB, "
Älä hommaa passivista, ellet omaa jonkinlaisia kaiutinsuunnittelutaitoja. Tuossa ei ole jakotaajuutta mainittu, joten oletan, ettei siinä ole jakosuodinta. Jokatapauksessa subbari pitää sovittaa käytetyille pääkaiuttimille. Aktiivisubbareissa on tähän paremmat säädöt.

Joo, ei mulla mitään kaiutinsuunnittelutaitoa oo! :D
Kuulostaako ääni kovinkin huonolta, jos ei ole mahdollisuutta säätöihin?

Pexi87 sanoi:
Kuulostaako ääni kovinkin huonolta, jos ei ole mahdollisuutta säätöihin?

Tuon ehdottamasi laatikon? Varmasti, koska jakosuotimeton bassoelementti toistaa voimakkaimmin keskialuetta. Mikäänhän ei myöskään tasaa pääkaittimiesi ja subbarin välisiä voimakkuuseroja. Esim. noilta samaisilta Autostudion sivuilta löytyy aika edullisiakin aktiisubbareita, joista näyttää lyötyvän tarvitsemasi ominaisuudet.

PS. Unohda watit ja bassoelementit koko. Ne eivät kerro laadusta.

No tämmönen aktiivisubbari ois mun budjetille hyvä: http://www.cinemastudio.fi/?page=tuotteet&tuote=1629
Eipä vaan näy taajuusvasteita.

Jos tarkentaisin hieman mun stereoiden ominaisuuksia: Eli siinä on ainoastaan kahdet kaiutinliittimet (siis sellaiset, joihin työnnetään paljas johdon pää) ja aux-liitin (vasen ja oikea ääni erikseen)
Haluan vaan varmistaa, että tollanen subbari sopii mun laitteeseen. Olen todella amatööri näissä asioissa! ;)

Jos jollain on tiedossa joku muu malli, niin informoihan!! :)

Pexi87 sanoi:
.. ois mun budjetille hyvä..

Jos tarkentaisin hieman mun stereoiden ominaisuuksia: Eli siinä on ainoastaan kahdet _kaiutinliittimet_ (siis sellaiset, joihin työnnetään paljas johdon pää)...

Haluan vaan varmistaa, että tollanen subbari sopii mun laitteeseen.

Kertovat siinä olevan "_kaiutintasoinen_ että linja(RCA)-sisäänmeno", joten ainakin kytkentöjen osalta sopii.

http://www.hut.fi/Misc/Electronics/faq/sfnet.harrastus.audio+video/kaiuttimet.html#subwoofer

edit:tuossa hintaluokassa voi olla muiden mallien suhteen vähän hiljaista :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
wow! Kiitti linkistä, Kekexx! :worship:
Pitääkin lueskella illalla! :)
Jos laittaisin tommosen boxin sit tilaukseen.
tai sit käyn jostain lähialueen liikkeestä kattomassa.

Kuokitaan tähän sitten. Voisitteko suositella kotikäyttöön aktiivisubbaria hintaluokasta 150?-300? :) Leffa ja musiikki käyttöön. Kuuntelen hyvin pitkälti metallia niin pitäisi olla nopea iskuinen tjsp. että ei basso puuroudu.

Lycanth sanoi:
Kuokitaan tähän sitten. Voisitteko suositella kotikäyttöön aktiivisubbaria hintaluokasta 150?-300? :) Leffa ja musiikki käyttöön. Kuuntelen hyvin pitkälti metallia niin pitäisi olla nopea iskuinen tjsp. että ei basso puuroudu.

No tolla hinnalla et saa valitettavasti kun keskibassojen korostajan joka puuroutuu varmasti pienilläkin voimakkuuksilla :)

Jos rahaa löytyy niin..
REL Acousticsin Strata III saa käytettynä n. 700 euroon (mustana). Ei varmasti kumise, menee alas ja painetta riittää normaalikuunteluun. Subbariliitäntää vahvistimessa ei myöskään tarvita vaan sen voi kytkeä suoraan vahvistimen kaiutinlähtöihin mukana tulevalla piuhalla.

Jos osaa tehdä 50 litran lastulevylaatikon, niin Peerless XLS 10 ja joku simex/hypex-moduli-> korkealaatuinen ja halpa subbari.

No niin! Toivat aamulla kotiin ton Simexin, ja ihan ok subbariltahan se vaikuttaa ja kuulostaa. :)

Tosin enhän mä varmaan ees tiiä miltä "hyvän" subbarin pitäs kuulostaa, ku en oo kuunnellu ku parin kaverin tietsikan subbaria sillei "lähemmin".. ;)

Tuli jälkeenpäin mieleen et ois voinu tilata samalla Simexin diskantitkin.. Kun noitten Thomsonien taajuusvaste on luokkaa ??-n.6000Hz, eli vähän matalalla käyvät ;)
Tuolla Cinemastudiolla on kohtuuhintasia Simexin diskantteja. Kyl mä uskosin, et ne olis ainakin parempia kuin nuo thomsonit!!

no mä voin jotain laittaa:

+ imo hyvä hinta-laatusuhde (ylitti mun odotukset :) )
+ kaiutintasoiset liitännät

- ajoittain refleksiputkesta kuuluu virtausääniä (ei kovin usein. Mua ei oo häirinny.)
- joskus lievää kuminaa (sijoituspaikkaa muuttamalla ilmiö ehkä lievenee) tosin sekään ei oo mitään häiritsevää ainakaan mun mielestä.

Kyllä, peruskäytössä tuo on omiaan.. varsinkin jos budjetti ei oo kovin suuri, tai jos ei harrasta hifiä niin vakavissaan. Kyllä tommosella saa kaapinovet helposti rämisemään! :)

osta ihmeessä aktiivinen, jonka kytket esim. kaiutintasoliitännällä tai soittimen ja vahvarin väliin. näin saat pääkaiuttimilta suodatettua matalat taajuudet pois ym. vaiheenkääntö on myös tärkeä ominaisuus hörökorville. saa subbarin kuulostamaan siltä että bassot tulevat oikeasta suunnasta.

passiiviseen subiin ei varmasti riitä suorituskyky normaalilla vahvistimilla, vaatii hieman enemmän jerkkua verrattuna korkeampiin taajuuksiin. tämmöset viritykset ensinnäkin soi vituilleen ja toiseksi rasittaa vahvistinta riittävästi.

Pexi87 sanoi:
- ajoittain refleksiputkesta kuuluu virtausääniä (ei kovin usein. Mua ei oo häirinny.)

Sen putken voi kääntää kuuntelijasta poispäin. Bassotaajuuksilla tuo pönttö säteilee kaikkiin suuntiin yhtä voimakkaasti, mutta korkeimmat "pöhinät" voivat vähän vaimentua.

Ja eri sijoituspaikkoja kannattaa kyllä kokeilla, niistä oppii paljon. Otappa suppari syliin/tuolin viereen(ja mene ite nurkkaan). :hyper:

kekexx, juu oon lukenu hifi-lehdestä subbarin sijoitusvinkkejä! ;)
Nyt se on tuossa nurkassa. Ja siinä se on hyvä, pikaisten tutkimusten mukaan. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom