Parrankasvusta

Onko kellään seuraavanlaista ongelmaa: kun ajan parran kaulan alueelta, olipa käytössä höylä tai kone, alkavat karvat kasvaa ikäänkuin ihon sisään. Eli tulee semmoisia pieniä näppylöitä jotka sitten tulehtuvat.
Lääkäriltä sain akneen käytettävää antibioottiliuosta noita tulehduksia varten mutta karvan ihon alle kasvamiseenhan se ei auta.
Ootteko keksineet mitään ratkaisua ongelmaan? Itse alan kyllästyä jatkuvan pienen sängen pitämiseen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Älä leikkaa partaa liian usein. Kuulin yhelt muijalta kun valittelin samaa asiaa ;) Mut sil tais olla kyse kainalo karvoista :D

Joo sama ongelma täällä. Oon kanssa kuullu että ihon kuorinta auttas, mutta enpä oo vielä jaksanu vaivautua. Helpompaa melkein on pitää sitä sänkeä tai kasvattaa kunnon parta. Tai sitten tehdä niinkuin minä ja kaivaa ne sisään kasvaneet partakarvat nuppineulalla tms. sieltä ihon sisältä esiin! Sillä tyylillä ei kyllä tulehdukset juurikaan vähene...

iho ehtii kasvaa niin vahvaksi ettei karva jaksa puskea sen läpi enää ja kasvaa sisään, joten loogisesti kuorinta auttaa. tai sitten sheivaa vaikkapa myötäkarvaan jolloin karva ei katkea niin syvältä.

Myötäkarvaan sheivaaminen ainakin höylän kanssa aiheuttaa sen että karva on todella terävä ja vissiin kasvaa ihon sisälle. Sen verran "väärään" suuntaan nuo lähtee oletusarvoisesti kasvamaan eli enemmän ihon suuntaisesti kuin kohtisuoraan.

Toinen juttu taas on se että kun nuo vähän pidemmät karvat tosiaan kasvaa ihonmyötäisesti niin ainakin Philishaven quadra action-terillä on tosi huono leikkaamaan niitä. (siis silloin kun ne ei ole kasvanut ihon sisään) Monta kertaa saa vedellä ja iho ärsyyntyy. Liekkö Braun olis parempi? Kokemuksia?

Toinen juttu taas on se että kun nuo vähän pidemmät karvat tosiaan kasvaa ihonmyötäisesti niin ainakin Philishaven quadra action-terillä on tosi huono leikkaamaan niitä. (siis silloin kun ne ei ole kasvanut ihon sisään) Monta kertaa saa vedellä ja iho ärsyyntyy. Liekkö Braun olis parempi? Kokemuksia?
Minulla ainakin Braunin vehkeet toimivat paljon paremmin kuin hilipsin. Sen tarkempaa analyysia parrankasvustani en nyt voi antaa mutta kyllä noiden valmistajien teräratkaisuissa huomaa selvän eron tähän pärstään käytettynä.

Myötäkarvaan sheivaaminen ainakin höylän kanssa aiheuttaa sen että karva on todella terävä ja vissiin kasvaa ihon sisälle. Sen verran "väärään" suuntaan nuo lähtee oletusarvoisesti kasvamaan eli enemmän ihon suuntaisesti kuin kohtisuoraan.
Se on kyllä niin, että vastakarvaan ajaminen voi aiheuttaa karvan sisäänkasvamista ja karvatupentulehdusta. Myötäkarvaan ajaminen on se oikea tapa ajaa parta.

Ja tuossa aloitusviestissäsi mainitsemasi näppylät johtuvat juuri vastakarvaan ajamisesta, joten voi olla paikallaan harkita paranajotyylin muuttamista. Siis jos ne tulehtuneet näppylät ei kiinnosta. Myötäkarvaan ajaessa voi kokeilla venyttää ihoa leikkuukohdan läheltä niin sen pitäisi helpottaa karvan leikkaamistä.

Mua kyrsii suunnattomasti parran tajuton kasvu..
Jos haluaa pitää siistinä, saa ajaa joka päivä.. jos ei aja viikkoon on parin sentin "sänki"..
Ei jaksa ajella jokapäivä sitä pois..
Vituttaa niin armottomasti ku se kasvaa päivässä takasi..
Ja yleensä parran ajon jälkeen kaula punottaa kun paloauto ja niitä näppyjä ilmestyy kyllä myös..
Sen takia ajelen myös harvoin..
kasvakoon perkele :D

Onko markkinoilla semmotia koneita millää saa ikäänkuin trimmattua sitä partaa siis ajettuu sillee että jää muutaman millin sänki?

Mulla sama ongelma. Kasvojen alueella ei hätää, mutta kaulan jos sheivaa tai ajaa koneella ihan matalaks, niin pukkaa finnin näköistä näppylää. Sitten kun alkaa puhkomaan niitä näppyjä, niin ylläpylläri sieltä sisältä paljastuu 0,5-2,0 cm partakarva.

Ilmeisesti ne kaulan karvat kasvaa vaan liian ihon myötäisesti ja kasvoissa enempi ylöspäin törröttäen. Pitkään olen leikannut sillä partakoneen trimmeriterällä joka jättää pienen sängen. Rasvailut, suunnanmuuntokset höyläksessä tms. kikat eivät ottaneet toimiakseen yhtään.

Mut eiks se pikkusänki ole sitä kuuminta hottia nyt ! :haart:

Onko markkinoilla semmotia koneita millää saa ikäänkuin trimmattua sitä partaa siis ajettuu sillee että jää muutaman millin sänki?

Tämmöttinen löytyy esim. Braunilta:
http://www.braun.com/global/products/shavinggrooming/beardcare/beardcare.html

Itte vanhemmalla mallilla ajellu joskus aikoinaan kun parin millin sänki oli mukamas kuuli :rock:

Vehje on käytännössä samanlainen kuin hiustrimmeri.

Ja vielä alkuperäiseen palatakseni. Ne näpyt ovat karvatupen tulehdusta. Jos vetelet höylällä niin pidä huoli että terä on puhdas. Partakone on hieman hankalampi pitää puhtaana. Terää voi ja pitää puhdistaa tulikuumalla vedellä ennen pärstän höyläämistä. Iho rikkoutuu ja skögö pääsee siihen ja ennestään karvatuppi ärsyyntyy => tulehdus.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom