Parkour - wau!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Taitavia tyyppejä, mutta onhan tuo ihan naurettavaa touhua. Katoilla kiipeilyä ja puissa roikkumista tuli itse harrastettua 6 - vuotiaana kun ninjaa leikittiin. Harjoittelua, fyysistä kuntoa, taitoa ja uskallustahan tuo vaatii mutta ei mielestäni ole aikuisten ihmisten touhua.

Ja mielestäni omalla hengellä leikkiminen on typerää.

Ratu sanoi:
Taitavia tyyppejä, mutta onhan tuo ihan naurettavaa touhua. Katoilla kiipeilyä ja puissa roikkumista tuli itse harrastettua 6 - vuotiaana kun ninjaa leikittiin. Harjoittelua, fyysistä kuntoa, taitoa ja uskallustahan tuo vaatii mutta ei mielestäni ole aikuisten ihmisten touhua.

Ja mielestäni omalla hengellä leikkiminen on typerää.

Mikä tuosta tekee sen, ettei se ole aikuisten hommaa? Miten tuo eroaa muista lajeista, joissa voi henki mennä, jos mokaa?

Eikö sen juuri pitäisi olla aikuisten hommaa, koska aikuiset tajuaa lajinsa riskit?

Hippa sanoi:
Mikä tuosta tekee sen, ettei se ole aikuisten hommaa? Miten tuo eroaa muista lajeista, joissa voi henki mennä, jos mokaa?

Joo sori, piti sanoa että tuo ei ole aikuisten, nuorten eikä vanhusten hommaa.

Ei se eroakkaan muista lajeista, mutta mielestäni rullaluistelu, laskuvarjohyppy, laitesukellus, miekannieleminen, jääkiekko yms. harastukset ovat siinä mielessä typeriä että loukkaantumisriski on suuri ja jopa hengenvaara on läsnä.
Näissä lajeissa ero parkouriin on siinä, että näitä yleensä harrastetaan lajille tarkoitetuissa tiloissa, kontrolloiduissa tilanteissa ja asianmukaisessa varustuksessa. Parkouria taas harrastetaan ihan sattumanvaraisissa paikoissa ilman suojavarusteita. Enkä todellakaan usko että nämä harrastajat tajuavat riskejä, joita ottavat. Esimerkkinä vaikka se, että ihmisen polvia ei ole suunniteltu hyppyyn 5:stä metristä. Ja talon katolta toiselle hyppääminen on pelkästään kiksien hakemista hengenvaarallisista tilanteista.

Ratu sanoi:
Esimerkkinä vaikka se, että ihmisen polvia ei ole suunniteltu hyppyyn 5:stä metristä. Ja talon katolta toiselle hyppääminen on pelkästään kiksien hakemista hengenvaarallisista tilanteista.

Osittain samaa mieltä: onhan kalliokiipeilyssä sellaisia HC harrastajia jotka eivät käytä köysiä eivätkä kypärää, menevät ihan vaan käsien ja jalkojen varassa. Jos putoaa niin se on siinä. :(

Musta toi näyttää erittäin mielenkiintoiselta ja kokeiltavalta iästä riipumatta, mun silmille toi oli taidetta..Onko pakkiksessa ketään helsingistä päin joka oisi myös kiinnostunut aloittamaan lajin ja alkaamaan treenaa sitä hesassa amatööri porukal jos sais kasaan :S itse haluaisin aloittaa lajin ehdottomasti vielä nyt kun ei ole ääretön lihaskimppu :D

Ratu sanoi:
Esimerkkinä vaikka se, että ihmisen polvia ei ole suunniteltu hyppyyn 5:stä metristä. Ja talon katolta toiselle hyppääminen on pelkästään kiksien hakemista hengenvaarallisista tilanteista.

Ei niitä varmaan ole sen kummemmin "suunniteltu" kyykkäämään satoja kiloja painoa niskassa. Kukas ne muuten suunnitteli? Älä vaan sano että jumala tai punahilkka.

Etköhän ole vaan vähän kateellinen, kun et itse taivu enää parkouriin.

Hienoa vartalonkäyttöä, etenkin alastulot, hyvää ukemi-harjoitusta. Varmasti löytyy typerämpiäkin harrastuksia, esimerkiksi urheilun katsominen sohvalla. Täytyykö aina olla moralisoimassa jos joku tekee jotain mihin et itse tunne vetoa?

protsku sanoi:
Osittain samaa mieltä: onhan kalliokiipeilyssä sellaisia HC harrastajia jotka eivät käytä köysiä eivätkä kypärää, menevät ihan vaan käsien ja jalkojen varassa. Jos putoaa niin se on siinä. :(

Mitä sitten? Koetko menettäväsi jotakin, jos joku sinulle tuntematon ihminen kuolee? Ainakin tuollainen aktiviteetti on elämänläheistä. Mieti niitä ahdistuneita suurten firmojen salkkuäijiä, jotka tekevät itsemurhia jouduttuaan äärettömän tylsän ja "turvatun" elämän loukkuun. Onko se jotenkin "parempi kuolema"? No, elämää turvatuissa olosuhteissa - turvallisuus on illuusio, kuolemme kumminkin. Ei saa unohtaa. Muuten tulee päähän pipi. Sitä nämä nk. HC-harrastajatkin ilmeisesti hakevat - haluavat muistaa kuolevaisuutensa, koska sen muistaminen pitää mielen terveenä.

Jos kyse on taasen silkasta typeryydestä - maapallohan on joka tapauksessa ylikansoitettu, joten...

BigBucks sanoi:
Musta toi näyttää erittäin mielenkiintoiselta ja kokeiltavalta iästä riipumatta, mun silmille toi oli taidetta..Onko pakkiksessa ketään helsingistä päin joka oisi myös kiinnostunut aloittamaan lajin ja alkaamaan treenaa sitä hesassa amatööri porukal jos sais kasaan :S itse haluaisin aloittaa lajin ehdottomasti vielä nyt kun ei ole ääretön lihaskimppu :D

www.parkour.fi

Helsingissäkin on oma ryhmansä ja he kyllä opastavat tulokkaatkin mukaan. Ota rohkeasti yhteyttä :)

Testomän sanoi:
Täytyykö aina olla moralisoimassa jos joku tekee jotain mihin et itse tunne vetoa?

En osaa pelata jääkiekkoa, en hallitse kuviokelluntaa enkä ole kovin hyvä taitoluistelussa. En siltikään ole kateellinen näiden lajien harrastajille, kuten en Parkourin harrastajillekkaan. Sitä pitää harrastaa semmoista mistä itse tykkää, mutta Parkouria fiksumpia vaihtoehtoja löytyy sadoittain. En ilmaissut mielipidettäni siksi että en tunne vetoa parkouriin, vaan siksi että tuo on homma on vaarallista ja typerää. Toivon myös että kommenttini saavat ihmiset ajattelemaan asioita ennen kuin aloittavat Parkour-harrastuksen.

Testomän sanoi:
Etköhän ole vaan vähän kateellinen, kun et itse taivu enää parkouriin.

Henk. koht solvaukset eivät mielestäni kuulu rakentavaan keskusteluun. :zzzz:

Ratu sanoi:
Joo sori, piti sanoa että tuo ei ole aikuisten, nuorten eikä vanhusten hommaa.

Ei se eroakkaan muista lajeista, mutta mielestäni rullaluistelu, laskuvarjohyppy, laitesukellus, miekannieleminen, jääkiekko yms. harastukset ovat siinä mielessä typeriä että loukkaantumisriski on suuri ja jopa hengenvaara on läsnä.
Näissä lajeissa ero parkouriin on siinä, että näitä yleensä harrastetaan lajille tarkoitetuissa tiloissa, kontrolloiduissa tilanteissa ja asianmukaisessa varustuksessa. Parkouria taas harrastetaan ihan sattumanvaraisissa paikoissa ilman suojavarusteita. Enkä todellakaan usko että nämä harrastajat tajuavat riskejä, joita ottavat. Esimerkkinä vaikka se, että ihmisen polvia ei ole suunniteltu hyppyyn 5:stä metristä. Ja talon katolta toiselle hyppääminen on pelkästään kiksien hakemista hengenvaarallisista tilanteista.

Hengenvaara on läsnä myös joka kerta, kun ajat autoa tai ylität tien. Luultavasti todennäköisyys kuolla on suurempi auton ja tien kanssa kuin noissa harrastuksissa.

Kaikki nuo lajit ovat toki riskejä, mutta niin on moni muu lajikin. Valvottu olosuhde ei estä onnettomuuksia. Rullaluistimilla voi kaatua, vaikka rullailisikin hallissa ja jääkiekossa voi joutua rajun taklauksen kohteeksi.

En usko, että parkourissa tehdään temppuja, joissa on suuri mahdollisuus epäonnistua.

Toki tuo laji ja monet muut ovat vaarallisia, mutta jokainen yksilö ottaa vastuun omista touhuistaan.

Hippa sanoi:
Hengenvaara on läsnä myös joka kerta, kun ajat autoa tai ylität tien. Luultavasti todennäköisyys kuolla on suurempi auton ja tien kanssa kuin noissa harrastuksissa.

:confused: Mites tämä nyt liittyy Parkouriin? Tiesitkö että salamaniskuun kuolee tuhansia ihmisiä vuodessa? Varmaan moninkertainen määrä mitä parkourissa loukkaantuu ihmisiä. Pointtini oli siinä, ettei ole fiksua hakemalla hakea jännitystä hengenvaarallisista harrastuksista.

En usko, että parkourissa tehdään temppuja, joissa on suuri mahdollisuus epäonnistua.

Mietippä vielä vähän lisää:

Takaperinvoltti

Aika hurjan näköistä menoa

Lisää

1.gif

4.jpg

8.jpg

Ratu sanoi:
:confused: Mites tämä nyt liittyy Parkouriin? Tiesitkö että salamaniskuun kuolee tuhansia ihmisiä vuodessa? Varmaan moninkertainen määrä mitä parkourissa loukkaantuu ihmisiä. Pointtini oli siinä, ettei ole fiksua hakemalla hakea jännitystä hengenvaarallisista harrastuksista.

Mietippä vielä vähän lisää:

--

Ohho! Aika hurjan näköistä. Pitäydyn kuitenkin mielipiteessäni, mutta tarkennan sitä. En usko, että monikaan yksittäinen parkour harrastaja tai mikään muun "vaarallisen" lajin harrastaja lähtee tekemään mitään, mitä ei hallitse yhtään. Toki täytyy riskejäkin ottaa, mutta se on heidän valintansa.

Jos ei osaa seisoa päällään, voi käydä huonosti. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kenenkään ei kannata seisoa päällään.

En minä tässä yritä sua käännyttää. Ärsytti vaan sun tapa teilata parkour. Ilman heidän kaltaisia ihmisiä, meidän tavallisten pulliaisten elämä olisi tylsää, kun esim. elokuvissa ei olisi mitään stunt-kohtauksia.

Hippa sanoi:
Ärsytti vaan sun tapa teilata parkour.

Niin no tämä nyt on minun mielipiteeni, en halunnut sillä ketään provosoida. Ehkä vähän tylysti esitin asiani.
Ja olet ihan oikeassa siinä, että kaikenlaisia hurjapäitä tarvitaan: stuntmiehiä, surmanajajia, sirkusakrobaatteja, kahlekuninkaita jne. Mutta surullinen tosiasia on, että tälläisten ammattilaisten esitykset inspiroivat monia amatöörejä kokeilemaan samoja temppuja... ja sitten sattuu vahinkoja.

Ratu sanoi:
Niin no tämä nyt on minun mielipiteeni, en halunnut sillä ketään provosoida. Ehkä vähän tylysti esitin asiani.
Ja olet ihan oikeassa siinä, että kaikenlaisia hurjapäitä tarvitaan: stuntmiehiä, surmanajajia, sirkusakrobaatteja, kahlekuninkaita jne. Mutta surullinen tosiasia on, että tälläisten ammattilaisten esitykset inspiroivat monia amatöörejä kokeilemaan samoja temppuja... ja sitten sattuu vahinkoja.

Siitä olen samaa mieltä, että mitään ei pidä lähteä kylmiltään kokeilemaan. Jos haluaa temppuja oppia niin sitten vaan etsii jonkun, joka niitä osaa opettaa ja aloittaa alkeista.

Noh hyvä, että saatiin yhteisymmärrys :)

Hippa sanoi:
Siitä olen samaa mieltä, että mitään ei pidä lähteä kylmiltään kokeilemaan. Jos haluaa temppuja oppia niin sitten vaan etsii jonkun, joka niitä osaa opettaa ja aloittaa alkeista.

Noh hyvä, että saatiin yhteisymmärrys :)

Eiköhän ne lähde harjoittelemaan perusasioista ja laajenna sitten vähitellen, ihan sama kuin vaikka kamppailulajeissa. Tämmöisen teilaaminen faktoihin perehtymättä on vähän sama kuin sanoisi että tiilien murskaaminen on vaarallista ja typerää koska siinä voi mennä käsi rikki.

Totta kai Parkour on vaarallista, mutta en usko että siinä on kuitenkaan sen pääpointti. Vartalonhallinta, siitä se lähtee. Kyllä ihmisruumis pystyy aika uskomattomiin suorituksiin, nykyajan jäykkis elämäntyyli saa vaan ajattelemaan että "ihmisruumista ei ole suunniteltu tähän ja tähän". Kyllä se on pitkälle omistautuneesta ja pitkäaikaisesta harjoittelusta kiinni, millaisiin asioihin pystyy itsensä mukauttamaan. Ei lentokoneen lentämisenkään harjoittelua aloiteta suoraan ilmasta. Eikä hintelälle kynäniskalle nakata ensimmäisenä 100 kg:n voimamiessalkkuja käsiin ja sanota että "liian vaarallista, käsi voi katketa". :evil:

Jos joku juttu ei kiinnosta, sitten ei kiinnosta. Ei pidä mennä leikkimään isipappaa ja tuomitsemaan kaikkea suoralta kädeltä. Jos joku haluaa ottaa riskejä niin se on sen oma asia. Erilaisia motiiveja on taustalla varmaan melkein yhtä paljon kuin yksilöitäkin. Mediapropagandaa "nää tekee kun ne saa kicksejä vaarallisuudesta" voi siteerata :david: :na, muttei se tee ketään meistä viisaammaksi.

Tulee vähän mieleen nää asioihin perehtymättömät porukat jotka moralisoivat sokkona steroidien käyttöä ja sitten sanovat ettei se ole moralisointia "kun se nyt on vaan on niin".
:urjo:

Ei, en lähtisi harrastamaan Parkouria. Mutta hyviä, pehmeitä alastuloja näkyy monissa pätkissä. Teknojumputus ei kyllä prkl nappaa.
:curs:

Hippa sanoi:
1.Hengenvaara on läsnä myös joka kerta, kun ajat autoa tai ylität tien. Luultavasti todennäköisyys kuolla on suurempi auton ja tien kanssa kuin noissa harrastuksissa.

2.Valvottu olosuhde ei estä onnettomuuksia.
3.Rullaluistimilla voi kaatua, vaikka rullailisikin hallissa ja jääkiekossa voi joutua rajun taklauksen kohteeksi.

4.En usko, että parkourissa tehdään temppuja, joissa on suuri mahdollisuus epäonnistua.

5.Toki tuo laji ja monet muut ovat vaarallisia, mutta jokainen yksilö ottaa vastuun omista touhuistaan.

1. Jos yhtämoni ihminen harrastaisi parktouria kuin ajaisi autolla niin veikkaisin että sairaalassa olisi hiukkasen enemmän parktourista johtuvia potilaita kuin autoilun.
2. Ei estä mutta vähentää
3. Rullaluistelijat/jääkiekkoilijat käyttävät yleensä kypärää,ranne & polvisuojia, noissa pätkissä mitä olen nähnyt ei kellään ollut minkäänlaista suojaa.
4. :anssi:
5. Täysin totta, mutta ainoa pelko mikä tässä on että 12v jannut näkevät jonkun ranskalaisen :david: tekevän hyppyjä katolta toiselle ja ajattelevat että kyllähän minäkin tuohon pystyn......

Ja lopuksi sanon että hienon näköistä on kikkailu ja taitavia kavereita omalla alallaan.

Laffer sanoi:
mutta ainoa pelko mikä tässä on että 12v jannut näkevät jonkun ranskalaisen :david: tekevän hyppyjä katolta toiselle ja ajattelevat että kyllähän minäkin tuohon pystyn......

No jopas, tv-väkivallankin katsomisen vaaroista on paasattu tässä jo ainakin 25 vuotta. Ja heavymusiikin kuuntelu vie helvettiin...
:lol2:

En minä ainakaan ollut umpityhmä 12v-vuotiaana. Kyllä tyhmät löytävät tyhmät vaikutteensa ihan mistä tahansa. Tämmöisestä urputtaminen nyt vaan kuuluu sosiaalisiin perusvietteihin: juoruaminen ja kukkahattuilu. Ja monilla vanhemmilla ei ole sitä älliä mitä tarvitaan, että lapsista tulisi fiksuja. Nk. lumipalloefekti. Ei, ei ole geeneissä.

Sanottakoon vielä, että en minäkään lähtisi harrastamaan Parkouria. Tarpeettomien hengenvaarallisten riskien ottaminen ei kuulu elämäntapaani. Mutta jos jotkut haluavat sitä tehdä, siitä vaan. Maapallohan on ylikansoitettu.

Eiköhän ole aika panna tämä threadi pussiin. :arvi:

Testorage sanoi:
No jopas, tv-väkivallankin katsomisen vaaroista on paasattu tässä jo ainakin 25 vuotta. Ja heavymusiikin kuuntelu vie helvettiin.......................
Maapallohan on ylikansoitettu.

Itse en laita tv,leffoja,pelejä samaan kastiin koska ne ovat viihdettä ja jopa 12v ymmärtää että ei ne oikeasti pysty pomppimaan ja hyppimään niinkuin matrixissa. Mutta kuten on todettu niin maapallo on ylikansoitettu joten :thumbs: Parktourille.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom