Parketin hionta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mariko
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt tarvittaisiin neuvoja parketin hiontaan ja lakkaukseen. Kannaako homma yrittää hoitaa itse vai suosiolla turvautua ammattilaiseen? Kannattaako seinät suojata jotenkin pölyltä? Muita huomioon otettavia seikkoja? Kauanko työhön pitää varata aikaa?

Hiottava pinta-ala on noin 35 m2. Hinta/laatukokemuksia eri hiontapalveluita tarjoavista yrityksistä otetaan myös mielellään vastaan.

Kiitos.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä oon ollu hiomassa 120 neliön parkettia ilman mitään kokemusta ja muutenkin peukalo keskellä kämmnetä. Hyvin onnistui. Mee hiomakoneita vuokraavaan liikkeeseen ja kerro tarpeesi, kyllä ne neuvoo. Muutamassa tunnissa saat hiottua ton itse oikeilla vuokravälineillä, mekaanisesti tai jollain bauhausin blackanddeckerillä ei kannata edes yrittää. Sit vaan vetelet 3-4 kerrosta lakkaa semmosella isolla lastalla ja avot - parketti on valmis. Toi on tosin niin pieni tila että ei kai se omaisuuksia maksaisi teettää.

Marikolta loistava ajoitus threadiin, meillä sama ohjelmanumero tiedossa, paitsi neliöitä on tuplaten. Lisäksi pitäisi maalata seinät ja katto. Kummin päin tuo kannattaisi tehdä, maalata ensin todennäköisesti niin ei tarvitse varoa roiskeita lattialla?

hgw sanoi:
Marikolta loistava ajoitus threadiin, meillä sama ohjelmanumero tiedossa, paitsi neliöitä on tuplaten. Lisäksi pitäisi maalata seinät ja katto. Kummin päin tuo kannattaisi tehdä, maalata ensin todennäköisesti niin ei tarvitse varoa roiskeita lattialla?

Kannattaa maalata hionnan jälkeen koska hionnasta tulee sellaista pölyä jonka peseminen seinistä jälkiä jättämättä on vaikeaa. Eikös tästä aiheesta kirjoiteltu vähän aikaa sitten?

Mä taas sanoisin että kannattaa maalata eka. Olin koko viikonlopun remppaamassa kavereilla, jotka muutti, ja siellä maalattiin seinät (katto viel jäi), vaikka parketti meneekin hiontaan vielä tänä kesänä myöhemmin.
Ei siitä kyllä porukoillakaan koskaan mitään älyttömiä pölyjä ole tullut..

Tähtityttö sanoi:
Mä taas sanoisin että kannattaa maalata eka. Olin koko viikonlopun remppaamassa kavereilla, jotka muutti, ja siellä maalattiin seinät (katto viel jäi), vaikka parketti meneekin hiontaan vielä tänä kesänä myöhemmin.
Ei siitä kyllä porukoillakaan koskaan mitään älyttömiä pölyjä ole tullut..

Saattaa riippua parketti- tai lakkatyypistä. Meillä jäi keltaiset läntit jotka ei lähteneet pesemällä pois. Nyt on maalattu uudestaan. Nääpuri maalasi ensin ja hio sitten ja nyt heillä on samanlaiset keltaiset läntit valkeissa seinissä

Mariko sanoi:
Nyt tarvittaisiin neuvoja parketin hiontaan ja lakkaukseen. Kannaako homma yrittää hoitaa itse vai suosiolla turvautua ammattilaiseen?
Ehdottomasti ammattilainen. Hiontakoneiden käyttö ei oo ihan triviaalia, menee lattia vaan piloille. Eikä ole kallistakaan.

Kannattaako seinät suojata jotenkin pölyltä? Muita huomioon otettavia seikkoja? Kauanko työhön pitää varata aikaa?

Maalaa seinien viimeinen maalikerros vasta lattiatöiden jälkeen. Seiniä ei tarvi suojata mitenkään hionnan aikana. Mun kämpässä lattiatöihin meni kaks päivää, ja seuraavana päivänä pysty jatkamaan muita remppahommia.

Ei sitä pölyä hirveesti tuu, joten voit maalata seinät jo etukäteenkin. Ihan miten vaan. Rätillä pyyhkimällä lähtee pölyt.

Hiottava pinta-ala on noin 35 m2. Hinta/laatukokemuksia eri hiontapalveluita tarjoavista yrityksistä otetaan myös mielellään vastaan.

Mun puulattian hionta+lakkaus makso 17e/neliö Lattiaässistä. Parketin hionta on jopa vähän halvempaa, mut noin pieneen tilaan neliöhinta on varmaan vähän enemmän.

Työn kustannukset saa vähentää kotityövähennyksenä verotuksessa, ja kustannuksista saa 60% verottajalta takaisin. Eli halppaa on....

Maalatkaa ny ihmeessä seinät valmiiksi ennen kuin alatte lattiaa hiomaan. Itse olen maalausalalla ja vaikkein parketteja olekkaan tehnyt niin tiedän sen, että parketit laitetaan viimeiseksi.

Hiokaa se parketti kunnolla ja ottakaa hiomapölyä taltee josta tehdään kitti. Kitti levitetään lastalla ja taas hiotaan ja sitten sitä lakkaa oikein urakalla.

Itsekkin ottaisin ammattilaisen tekemään tälläiset työt.

jaco sanoi:
Maalatkaa ny ihmeessä seinät valmiiksi ennen kuin alatte lattiaa hiomaan. Itse olen maalausalalla ja vaikkein parketteja olekkaan tehnyt niin tiedän sen, että parketit laitetaan viimeiseksi.

Hiokaa se parketti kunnolla ja ottakaa hiomapölyä taltee josta tehdään kitti. Kitti levitetään lastalla ja taas hiotaan ja sitten sitä lakkaa oikein urakalla.

Itsekkin ottaisin ammattilaisen tekemään tälläiset työt.

Minä nyt edelleenkin puhun myös omakohtaisesta kokemuksesta. Meillä siis hiottiin vanha lakka veke ja lakattiin uudelleen ja se pöly ei todellakaan lähtenyt pesemällä veke sanoo muut mitä hyvänsä. Ja sama naapurilla jolla siis on samanlainen lattia samoilla lakoilla. Minä henk koht kyllä maalaan jatkossa seinät viimeiseksi suositellaan sitten mitä hyvänsä.
'
Lattianhiontaa käyttäisin kyllä ammattilaista mikäli hyvän sellaisen löytäisin.

Olipas erinomainen threadi. Minulla on myös tarve parketin hionnalle tulevaisuudessa...

mage sanoi:
Lattianhiontaa käyttäisin kyllä ammattilaista mikäli hyvän sellaisen löytäisin.
Aivan. Eli seuraava kysymys kaltaiseltani uusavuttomalta nörtiltä :nolo: onkin, että mistä ja millä nimikkeellä hionnan, lakkauksen ja mahdollisesti seinien maalauksen ammattilaisia sitten kysellään ja mihin kannattaa tarjouksia pyydettäessä kiinnittää huomiota?

Ylhäältä alas aina?

Rempassa tai uudessa pitäisi aina edetä ylhäältä alas. Eka katto, sitten seinät ja lopuksi hoidellaan lattia.
Tämä olisi järkevää senkin takia, ettei seuraava vaihe sotke jo tehtyä pintaa.
Rempassa tietenkin pitää soveltaa aina työvaiheita.
Jos vaha lakka on ollut jotain liuotin pohjaista voi sen hiomisessa olla ed. mainittuja ongelmia. Itse en ole ikinä hionut lattioita, mutta yhden säännön olen kuullut - "konetta ei saa sammuttaa paikalleen vaan saattamalla." Syynä on se, ettei tule kuoppaa lattiaan.

Oliskos kellään suositella hyvää parketin hiontapalvelua Espoo-Kirkkonummi akselilla...?

Ei vaadi hirveästi taitoa tai kokemusta. Pieni remonttimiehen vika riittää. Koneet voi vuokrata liikkeestä. Jos semmosella massiivisella epäkeskokoneella hioo niin kannattaa varoa ettei se kanttaa meinaa syö lattiaa/naarmuttaa aika nätisti :david: :david: Vieläku lakka päälle ni heijastaa skraadut aika nätisti alta :arvi: Nimimerkillä. Kokemusta on

Poikain kanssa hiottiin ja lakattiin parketti pari vuotta sitten. Hionnasta en maksais euroakaan ammattimiehelle, sen verran helppoa oli laitteita vähän pyöritellä parketin päällä. Lakkaus sensijaan olikin hieman kinkkisempi, sai olla tarkkana ettei jää raitoja parkettiin tai klönttejä jonnekkin nurkkiin.
Jos nyt pitäis tehä uudestaan niin palkkaisin ammattimiehen lakkaamaan tai sitten lakkaisin kunnolla ajan kanssa, mitään rakettitiedettähän parketin hiominen ei todellakaan ole.

Poikain kanssa hiottiin ja lakattiin parketti pari vuotta sitten. Hionnasta en maksais euroakaan ammattimiehelle, sen verran helppoa oli laitteita vähän pyöritellä parketin päällä. Lakkaus sensijaan olikin hieman kinkkisempi, sai olla tarkkana ettei jää raitoja parkettiin tai klönttejä jonnekkin nurkkiin.
Jos nyt pitäis tehä uudestaan niin palkkaisin ammattimiehen lakkaamaan tai sitten lakkaisin kunnolla ajan kanssa, mitään rakettitiedettähän parketin hiominen ei todellakaan ole.
Haet laitteen vuokraamosta, viet sen takaisin ja maksaa sen vuokrauskin myös jotain;)
Eli paljonko loppupelissä säästät, kun juoksee noiden aineiden/välineiden perässä yhden työpäivän ja opettelet tuon homman, kun ammattilainen ottaa aineineen 20€/m²:jahas:

Haet laitteen vuokraamosta, viet sen takaisin ja maksaa sen vuokrauskin myös jotain;)
Eli paljonko loppupelissä säästät, kun juoksee noiden aineiden/välineiden perässä yhden työpäivän ja opettelet tuon homman, kun ammattilainen ottaa aineineen 20€/m²:jahas:
No aika paljon... 100e meni itsellä koneen vuokraan ja pari sataa aineisiin, reilut 30 m^2 oli parkettia. Varmasti ammattilainen sais paremman jäljen mutta ei tuota lattiaa nyt hirveesti tule tuijotettua ja lisäksi ennen kämpän myyntiä kuitenkin lattialle jotain tehdään, joko itse tai ulkopuolisena työnä, 70-luvun mosaiikkiparketti ei kyllä ole ehkä tämän päin lattia. :D

Sellanen vinkki että pitää muistaa hioa riittävästi että varmasti saa sen pinnan esiin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom