Paritaloasuminen?

Ikä
42
Tuli vastaan tosi fiksu paritalonpuolikas ja mietin tässä josko ostaisin pois. Talo on uusi, hinta on kohdallaan ja tosi hyvällä paikalla.

Vähän mietityttää silti .. Tähän asti kokemuksia kerrostalo / rivitaloasumisesta. Nyt kuulisinkin mielelläni plussia sekä miinuksia paritaloasumisesta ja mitä kaikkea tulee ottaa huomioon?

Tähän kyseiseen taloon käsittääkseni tehtäisiin hallinnanjakosopimus, ja tontin vuokra ja kiinteistövero maksetaan puokkiin. Mitähän muita juttuja pitää ottaa huomioon? Mitenkäs vakuutukset, jos esim. naapurin keittiössä tulee joku vuoto joka yltää myös minun puolelleni, miten menetellään?

Yksi juttu joka myös mietityttää on tämän paritalon jälleenmyynti. Miten paljon näissä hinta heiluu suhteessa rivi / omakotitaloihin?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tutustu niin hyvin tuleviin naapureihin kuin mahdollista. Vaikka ongelmia tulisikin, niin niistä selviää helpommin, kun ei heti tarvi alkaa neuvottelee huutamalla.

Talo on uusi joten kummassakaan asunnossa ei vielä asu ketään. eli luultavasti uusiin naapureihin tutustuu vasta sitten kun joku ostaa toisen puolen.

Houkuttelet jonkun tuttavast tms ostaan sen toisen puolen.

Tähän kyseiseen taloon käsittääkseni tehtäisiin hallinnanjakosopimus, ja tontin vuokra ja kiinteistövero maksetaan puokkiin. Mitähän muita juttuja pitää ottaa huomioon?

Jos kaikki menee hyvin, tuo on ihan fiksu asumismuoto. Ainoa isompi riski on tietysti se naapuri. Monet maksut maksetaan puoliksi ja jos naapuri luistaa osuudestaan, niin sullehan ne jää hoidettavaksi. Yksityishenkilönä voi velkominen olla jonkun verran hankalampaa kuin esim. taloyhtiöllä koska mitään pakkokeinoja ei ole käytettävissä. Mutta harvoin kai näitä sattuu.

Kannattaa myös katsoa miten asunnot on sijoitettu tontille ja kuinka selkeästi tontti on jaettu. Paras olisi jos molemmilla asunnoilla on oma piha-alueet ja oma ajotie kadulle.

Itse asuin paritalossa lapsena/nuorena melkein 20 vuotta. Naapurit olivat ihan mukavia ihmisiä, mutta ongelmiakin oli.

Piha oli ko. talossa typerä. Meidän asunnon edestä/ikkunoiden alta kuljettiin naapurin puolelle. Tuo nyt ei suuri ongelma ollut, mutta vei kuitenkin sitä "omaa rauhaa" hiukan pois.

Naapureilla oli omalla pihan puolikkaallaan muutamat auton romut vuosikausia, odottamassa
jotakin. Samoin kummallinen, vuosia kestänyt rakennusprojekti kunnan tontilla ( siis naapurin toimesta ), aivan meidän autotallin vieressä hieman verotti viihtyvyydestä. Lapsena noista ei kauheasti stressannut, mutta jälkikäteen ajateltuna se varmasti on vanhempia aavistuksen syönyt, että ympäristössä on lojunut romuautoa ja keskeneräistä kesämökkiä tms... En tiedä, että käytiinkö noiden juttujen takia mitään neuvotteluja koskaan.

Tuosta vesivahinkoasiasta. Naapurin puolella jokin putki pamahti, ja vedet valuivat myös meidän puolelle lattian alla. Meidän puolen maksoi muistaakseni meidän oma vakuutus. Nykyään saattaa tosin olla jo hiukan fiksumpaa rekentamista, ettei moista edes niin helpolla pääse käymään.

Itse en paritalon puolikasta ostaisi. Koko talon voisin ostaa, jos rahaa löytyisi. Sitten toinen puoli vuokralle, ja vuokralaisia valitsemaan. Jos vaan tarjokkaita riittää.

itse asun (asumme) tällä hetkellä paritalossa ja no problemo. Laskut jne maksut hoidetaan kimppaan. Myös esim pihahommia tehdään naapurin kanssa (orapihlaja-aidan leikkaaminen, lumityöt jne).

Tosin meillä ei ole ihan perinteistä paritaloa, vaan kaksi erillistä taloa ja välissä autokatokset/terassit.

Kämpät siis yhtiömuodossa, joten ei niin suuret varainsiirtoverot, kuin esim omakotitalossa (en ole ensiasunnon ostaja).

Naapureiden kanssa on meillä kyllä käynyt onni, koska kyseessä oikein mukava perhe. Viime torstaina otettiin mm. naapurin sällin kanssa pari olutta pihalla ja ilta venyi aamu neljään :D
Välillä taas menee parikin viikkoa, ettei edes nähdä toisiamme.

Tietty omakotitalo olisi parempi, mutta ainakin Helsingissä hinnat ovat karanneet normikuluttajan saavuttamattomiin..

Jos kaikki menee hyvin, tuo on ihan fiksu asumismuoto. Ainoa isompi riski on tietysti se naapuri. Monet maksut maksetaan puoliksi ja jos naapuri luistaa osuudestaan, niin sullehan ne jää hoidettavaksi. Yksityishenkilönä voi velkominen olla jonkun verran hankalampaa kuin esim. taloyhtiöllä koska mitään pakkokeinoja ei ole käytettävissä. Mutta harvoin kai näitä sattuu.

Nuo kaikki yhteiset kulut ja niistä huolehtiminen kannattaakin kirjata siihen hallinnanjakosopimukseen, niin sitten on jotakin mihin voi vedota oikeudessa jos naapurilla sattuisikin loppumaan maksuhalut jossakin vaiheessa.

jees, mukava kuulla kommentteja puolin toisin.. Tässä nimenomaan omalla kohdalla vaikuttaa hinta ihan helvetisti. Omakotitalon toki haluaisin, mutta hinnat on nyt sellaiset että kun alusta asti haluaa oman rakennuttaa niin tämän paritalon saan n. 50 000€ halvemmalla. aika helvetin iso summa imo.

Piha on tässä ratkaisussa jaettu tosi järkevästi aidalla molemmin puolin, ja esim. naapurin liikennöinti ei näy kummallekkaan sisään.

Tänään mennään kattomaan toisen kerran.

Itse en osta enää ikinä paritaloasuntoa, mutta jos sattuu olemaan ok naapurit ja järkevästi suunniteltu rakennus ja piha niin voi olla ihan hyväkin asumistapa. Itsellä hyvin samat ongelmat kuin Grosskopfilla. Rivitalossa ja kerrostalossa ihmiset yleensä pysyvät omilla puolillaan mutta paritalossa se toinen puoli nähdään jotenkin vaivana ja käyttäydytään helposti niinkuin asuttaisiin omakotitalossa (autot ja romut tulevat toisen puolelle jne) ja sitten onkin hauska asua riidoissa naapurin kanssa. :down:

Nuo kaikki yhteiset kulut ja niistä huolehtiminen kannattaakin kirjata siihen hallinnanjakosopimukseen, niin sitten on jotakin mihin voi vedota oikeudessa jos naapurilla sattuisikin loppumaan maksuhalut jossakin vaiheessa.

Joo, ainahan ne siellä on mutta ei se vähennä yhtään vitutusta jos vedet katkaistaan tai roskikset ei enää tyhjenekään joka keskiviikko. Oikeuteen haastaminen ei ole kovin realistinen tai toimiva vaihtoehto, oikeus voi tietysti tuomita mitä vaan ja sakot päälle, mutta ne sakot menee kuitenkin ensin maksuun ja sä saat rahasi takaisin ehkä sitten joskus. Asuntoa ei voi ottaa haltuun (toisin kuin as-oy:ssä), joten keinot on tuossa aika vähissä.

jees, mukava kuulla kommentteja puolin toisin.. Tässä nimenomaan omalla kohdalla vaikuttaa hinta ihan helvetisti. Omakotitalon toki haluaisin, mutta hinnat on nyt sellaiset että kun alusta asti haluaa oman rakennuttaa niin tämän paritalon saan n. 50 000€ halvemmalla. aika helvetin iso summa imo.

Piha on tässä ratkaisussa jaettu tosi järkevästi aidalla molemmin puolin, ja esim. naapurin liikennöinti ei näy kummallekkaan sisään.

Tänään mennään kattomaan toisen kerran.

Lisäksi kannattaa muistaa, että vuokratontti on aina vuokratontti.

Minä kannatan aikaisemmin jo ehdotettua mallia, että ostatte koko hoidon. Sen jälkeen voitte vuokrata sitä, niin pääsee valkkaan seinänaapuria. Ainakin etelästä tiheimmin asutuilta alueilta löytyy vuokralaisia. Tällä mallilla ainakin on taloudellisesti suojaisemmilla vesillä, jos vuokralainen päättää jättää maksamatta syystä tai toisesta. Tarkoitan siis, et voi potkia vuokralaisen pellolle ja ottaa uuden, vaikka muutama kuukausi tiukalla menisikin.

Ongelmaksi saattanee koitua jos ette nosta kovinkaan hyvää palkkaa. Mutta vuosien päästä voi vaikka myydä vuokralaiselle kämpän, tai pistää vuokralle omakin puoli. Velat pois ja asunto myyntiin. Sen jälkeen luulisi olla helppo rakennuttaa oma mieleinen omakotitalo.

Itse olen kyllä käsittänyt niin että vaikka toinen puolikas jättää omat maksunsa maksamatta (tontin vuokra / kiinteistövero), se on hyvinkin selvää pässinlihaa jos hallinnanjakosopimus on tehty oikein eli puolitettavat kustannukset on siihen merkitty. Tai ainakin niin välittäjä valehteli =) Itse olen aika luottavainen ja toivon ettei naapuriksi tule mitään mulkvistia - asunto on "hyvällä" alueella...

Molempien puolikkaiden ostaminen ei ole vaihtoehto.

Modified - mitä tarkoitat?

en kyllä keksi mitään syytä ostaa tonttia omaksi ... enkä oikein usko että sellainen on mahdollistakaan tässä tapauksessa, kyseessä kun on kunnan vuokratontti kaava-alueella.

Itse olen kyllä käsittänyt niin että vaikka toinen puolikas jättää omat maksunsa maksamatta (tontin vuokra / kiinteistövero), se on hyvinkin selvää pässinlihaa jos hallinnanjakosopimus on tehty oikein eli puolitettavat kustannukset on siihen merkitty.

Puhutaan edelleen vähän eri asiasta. Ei se yleensä olekaan epäselvää kenelle maksut kuuluvat, mutta laskuttajat lähettävät yhden laskun kiinteistölle ja sinne on turha soitella että on oman puolikkaansa jo maksanut. Naapurilla ei siis ole "omia laskuja", vaan teidän pitää itse sopia siitä kuka yhteiset laskut milloinkin maksaa ja miten raha niitä varten kerätään.

Kaikki ihmiset eivät vaan osaa varautua siihen että kiinteistövero (esim. 800 euroa/vuosi) ja vesilasku (esim. 900 euroa/vuosi) voivat tulla maksuun samassa kuussa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom