Gluteeniton ja laktoositon, sisältää protskuja ja sopivasti hiilareita eli TACOT. Olen hurahtanut meksikolaisiin ruokiin. Teen tacotäytettä yleensä ison määrän ja siitä sitten popsin monta päivää.
400 g naudan jauhelihaa
1 pussi he-ma-paa (herne,maissi, paprika)
saksanpähkinöitä murskattuna, pellavansiemeniä, auringonkukan siemeniä, kurpitsan siemeniä, kaikkia 2 rkl
1 sipuli
4-5 kynttä valkosipulia
sokeroimaton 1/2 kg tomaattimurskapaketti tai sitten teet sen itse huoneenlämpöisistä tomaateista
sieniä, mielellään tuoreita mutta säilyke käy hyvin (sienissä hyvin protskuja)
chiliä (tai tabascoa) joko tuoreena, purkista tai jauheena, tulisuuden voit määrittää itse. Itse otan aina tulista raw chiliä, pistää aineenvaihdunnan hyvin liikkeelle ja läski sulaa
tacokuoria
suolaa, ruokalusikallinen öljyä paistamiseen
Silppua sienet ja sipuli, kuullota öljyssä, lisää valkosipuli pienenä silppuna mukaan. Sitten huoneenlämmössä puolisen tuntia levännyt jauheliha murskaten mukaan pannulle, paista kypsäksi.
Sitten laita paistamasi massa isoon kulhoon tomaattimurskan kanssa maustumaan. Laita pakastepussista puolet hemapaa nyt sekaan, se sulaa kuuman jauhelihan seassa hyvin. Silppua sillä välin chili (jos ostit sen tuoreena), tai jos ostit purkin viipaloituja, nostele mukaan massaan makusi mukainen määrä. Koska saksanpähkinät ovat aika isoja, olen murskannut hyppysissäni niitä pienemmäksi. Jos olen nälkäinen, laitan joskus kymmenkunta saksanpähkinää pieniksi muruiksi sekaan, muutoin 5 kpl riittää. Viimeksi lisää siemenet.
Sekoita massaa huolella. Jos jauheliha tuntuu kostealta, muista että siemenet imee kosteutta itseensä. Jos olit käyttänyt sikanautaa, se on naudanjauhelihaa kosteampaa ja silloin voi olla hyvä lisätä puoli desiä kaurahiutaleita sekaan, ne imevät hyvin kosteutta.
Anna maustua n. tunnin verran, tee vaikka huviksesi guacamole tai ota salaattiaineksia esiin. Kun katat värikkäin lautasin ja koristelet pöytäsikin Meksikon värein niin ay ay ay caramba! miten juhlava fiilis siitä tuleekaan kun aloitat syömään.
Tacokuoret on sen verran pieniä että 2 isoa ruokalusikallista jauhelimassaa yhteen kuoreen on jo paljon. Kuumenna tacopakkauksen ohjeen mukaan. Olen myös laittanut lehtisalaatin lehden ja lusikallisen guacamolea tacon sisälle kuumennuksen jälkeen. Onhan se syöminen semmoista sottaamista ja suupielistä ja tacokuoren sivuista valuu täytteitä mutta enhän mä näitä julkisella paikalla syökään :D