Parhaat reseptit kehiin!

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Mun "prodeletut" = helpotetut rahkaletut, joita tekee aamulla 2 minuutissa sisältää:
2 munaa
1 rkl jugurttia/rahkaa
1 tl psylliumia
½ tl leivinjauhetta
Pistetään kunnolla sekasin ja paistetaan pieniä halkaisijaltaan n. 8 cm lettuja.
Pieniä siksi, että kun ei ole vehnäjauhojen sitkoa, niin eivät pysy kovin ehjinä isompina.
Tähän päälle marjoja, ja nams! :)

Uusin löytöni: superihana ja kaikin puolin täyteläinen punttimimmin aamupala: TUOREPUURO. Itse laitan kippoon illalla 1/2 muussatun kypsän banaanin, kourallisen jäisiä mustikoita, reilun 1/2 desiä kaurahiutaleita sekä 150 g maustamatonta jogurttia. Sekoitetaan hyvin ja annetaan tekeytyä jääkaapissa yön yli. Nam!

Oiskos kellään oikeesti hyvää kanasalaatin reseptiä? Tykkään kanasalaatista ravintolassa mutta kotona en oo onnistunut tekemään kovin kummosta. :wtf:

Maustamaton soijaproteiinijauhe + bansku + vettä ja sauvasekoittemella sekaisin. Minä taidan olla jo sekaisin, kun tämä on mielestäni mukamas hyvää :dance2:

Ite tuee syötyä tosi simppelisti pääasiassa ajanpuutteen vuoksi vaikka kokkailua rakastankin.
Yksi nopea aamupalavinkki on tehdä puuro mantelimaitoon. Päälle jäiset marjat ja vähän vaniljaa, nam!

Dietin takia kun jätin kaikki ylimääräiset kastikkeet yms pois, aloin keittäö basmatiriisin todella "vetiseksi", jolloin mausteita reilusti vaan laittamalla ja kanasuikaleet sekaan viskaamalla sai myös "kastikkeen" :D

Tai soijamaitoon, tulee ihanan makeeta nam! Uusin puuroherkkumi on laittaa heraa joukkoon ja pari valkuaista, aivan ihanaa vaihtelua raejuustoon :D

Myös itelle pelastus on ollut raejuusto-avokado sörsseli mikö uppoo perunoiden, pastan ja riisin kanssa ihan tosi hyvin, sillon kun ei lihaa tee mieli niin tuo menettelee ja on hyvät rasvat, protskut ja hiilarit samassa kasassa! :)

Gluteeniton ja laktoositon, sisältää protskuja ja sopivasti hiilareita eli TACOT. Olen hurahtanut meksikolaisiin ruokiin. Teen tacotäytettä yleensä ison määrän ja siitä sitten popsin monta päivää.

400 g naudan jauhelihaa
1 pussi he-ma-paa (herne,maissi, paprika)
saksanpähkinöitä murskattuna, pellavansiemeniä, auringonkukan siemeniä, kurpitsan siemeniä, kaikkia 2 rkl
1 sipuli
4-5 kynttä valkosipulia
sokeroimaton 1/2 kg tomaattimurskapaketti tai sitten teet sen itse huoneenlämpöisistä tomaateista
sieniä, mielellään tuoreita mutta säilyke käy hyvin (sienissä hyvin protskuja)
chiliä (tai tabascoa) joko tuoreena, purkista tai jauheena, tulisuuden voit määrittää itse. Itse otan aina tulista raw chiliä, pistää aineenvaihdunnan hyvin liikkeelle ja läski sulaa
tacokuoria
suolaa, ruokalusikallinen öljyä paistamiseen

Silppua sienet ja sipuli, kuullota öljyssä, lisää valkosipuli pienenä silppuna mukaan. Sitten huoneenlämmössä puolisen tuntia levännyt jauheliha murskaten mukaan pannulle, paista kypsäksi.
Sitten laita paistamasi massa isoon kulhoon tomaattimurskan kanssa maustumaan. Laita pakastepussista puolet hemapaa nyt sekaan, se sulaa kuuman jauhelihan seassa hyvin. Silppua sillä välin chili (jos ostit sen tuoreena), tai jos ostit purkin viipaloituja, nostele mukaan massaan makusi mukainen määrä. Koska saksanpähkinät ovat aika isoja, olen murskannut hyppysissäni niitä pienemmäksi. Jos olen nälkäinen, laitan joskus kymmenkunta saksanpähkinää pieniksi muruiksi sekaan, muutoin 5 kpl riittää. Viimeksi lisää siemenet.
Sekoita massaa huolella. Jos jauheliha tuntuu kostealta, muista että siemenet imee kosteutta itseensä. Jos olit käyttänyt sikanautaa, se on naudanjauhelihaa kosteampaa ja silloin voi olla hyvä lisätä puoli desiä kaurahiutaleita sekaan, ne imevät hyvin kosteutta.

Anna maustua n. tunnin verran, tee vaikka huviksesi guacamole tai ota salaattiaineksia esiin. Kun katat värikkäin lautasin ja koristelet pöytäsikin Meksikon värein niin ay ay ay caramba! miten juhlava fiilis siitä tuleekaan kun aloitat syömään.
Tacokuoret on sen verran pieniä että 2 isoa ruokalusikallista jauhelimassaa yhteen kuoreen on jo paljon. Kuumenna tacopakkauksen ohjeen mukaan. Olen myös laittanut lehtisalaatin lehden ja lusikallisen guacamolea tacon sisälle kuumennuksen jälkeen. Onhan se syöminen semmoista sottaamista ja suupielistä ja tacokuoren sivuista valuu täytteitä mutta enhän mä näitä julkisella paikalla syökään :D

Mettäpöyröö, mikset söisi kalaa? Kasvisprotskut ei riitä ainakaan lihaskasvuun pitkällä aikavälillä mutta jos haluaa vain olla hyvännäköinen ilman merkittäviä lihaskasvutuloksia niin sittenhän se on ok. Kasvisruokailija ei vain kasva, tarvitsee ainakain jauheet.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Eilen kokeilin kasvisruokaa ja lopputulos oli herkkua:

- 200g bataattia kuutioita
- 100g quornia
- tomaatti paloina
- tuoretta babypinaattia
- suippupaprikaa renkaina
- currya, suolaa, pippuria
- loraus tomaattimurskaa
- kananmuna

Bataatti pannulle. Sen kypsennyttyä hieman, quornit perään. Mausta currylla. Lisää kasvikset sekä tomaattimurska ja mausteet. Lopuksi päälle kananmuna. Nauti :)

10371361_10153732548267619_3820359607657544635_n.webp

Mettäpöyröö, mikset söisi kalaa? Kasvisprotskut ei riitä ainakaan lihaskasvuun pitkällä aikavälillä mutta jos haluaa vain olla hyvännäköinen ilman merkittäviä lihaskasvutuloksia niin sittenhän se on ok. Kasvisruokailija ei vain kasva, tarvitsee ainakain jauheet.

Siis kala, kananmunat ja maitotuotteet kyllä menee ja palautusjuoma jauheesta. Ei ole tarkoitus kasvissyöjäksi ryhtyä, vaan lähinnä saada vaihtelua. Broilerfileitä ja jauhista on tullut kokkailtua niin paljon, että yksinkertaisesti kyllästyttää.
Eikös palkokasvit yhdistettynä vaikka raejuustoon tai kananmunaan tarjoa aterialle hyvät prodet?

Viikonloppuisin sitten jokin lihaisa pataruoka hautumaan, ihan päivittäiseksi arkiruoaksi noista vaan ei ole.

Mankin safka näyttää herkulliselta :kuola:

Kyllä imo kasvisruokaa voi syödä ihan hyvin ainakin osan aterioista ilman että lihaskasvu kärsii, varsinkin jos pavut, pähkinät, tofu yms uppoaa. Tiettävästi ihan huippu-urheilijoissakin on kasvissyöjiä. Esim. Chocochili.net :ssä on paljon hyviä ohjeita. :)

tässä muutamia mun lempireseptejä:

Pippurimylly: 'Intialaiset' linssipihvit ? Ruoka.fi

tofuwokki tai peneroitu tofu

falafelpyörykät+ jogurttikastike

jauhelihan korvaaminen soijarouheella: kesäkurpitsalasagne, chili con carne

quorn kanan korvaajana. Eli aika normi ruokia pystyy tosi helposti muokkaamaan :) välillä kun haluaa ikoa, niin hälsans kökin tuotteet pakasteesta :D

Voi pahus kun näytti tuo mankin kuva herkulliselta. Onneks ehdin just syödä.

Meikäläisen suosikkeja viime ajoilta lihattomasta sarjasta:

- Curry quorn-kuutioilla, esim. mankin tapaan
- Tuorejuustolla tai aur.kuiv.tomaateilla täytetyt quorn-fileet (pinta kannattaa sivellä esim. soijakastikkeella+öljyllä)
- Tortillat: papu+soijarouhe päätäytteenä. / Uunitortillat: täyte papua + päälle juustokuorrutus
- Soijasuikaleet ns. butter chicken -reseptillä, tosin vähän vähemmän voita ja kermaa kuin tuossa
- Soijasuikalekiusaus, keitetään ja paistetaan + maustetaan suikaleet etukäteen mutta muuten normaalin kiusauksen tapaan. Työläämpi, mutta tätä voi tehdä tosi ison satsin kerralla
- Mustapapupihvit (esim. uunijuuresten tai riisin kanssa)
- Pyttipannu silloin, kun mennään laiskuuden takia soijanakkiosastolle
- Linssikeitto + fetaa
- Pastaa, pähkinäkastiketta (kuumalla vedellä notkistettua pähkinävoita) ja tofua + kasviksia (myös feta ja kikherneet käyvät tofun tilalle)

Mä käytän eläinkunnan tuotteista enää juustoja (melkein päivittäin) ja munia harvoin. Pari kertaa vuodessa saatan tunkea hunajaa johonkin. Harmi kun pavut ja linssit eivät sovi mulle, eikä suurin osa pähkinöistäkään :(

Mut siis tein lakto-ovo-vegetaristeille sopivaa pizzaa eilen, pizzapohjaan tulee pelkkää kananmunaa! Oli ihan järjettömän hyvää :D
Livin up a notch: Pizzapohja kananmunasta

Ja vaikka tuhtasin pellilliseen täytettä vaikka kuinka, sain kaloreita kokoon vain 1500 ja sekin meni kahteen pekkaan. Toki puoli pellillistä pizzaa on kyllä määränä aika mättö! Tuota pizzaa voi kiristelijätkin herkutella hyvillä mielin ;)

Ayana, vähänkö cool ohje. :D

Mä en ole vieläkään kokeillut tehdä itse gluteenitonta pizzaa, että muitakin hyväksi todettuja ohjeita otetaan vastaan... ;)

Olen tehnyt gluteenitonta pitsaa ihan gluteenittomiin jauhoilla tavallisella ohjeella. Pohja on aika helposti mureneva, mutta runsaiden täytteiden alla ajaa asiansa :) Kivasti on tullut ideoita lihan korvaamiseen. Itsekin kaipaillut vaihtelua esimerkiksi jauhelihalle.

Pakko laittaa tänne talviajan meikäläisen ykköslisuke:

lantturanskalaiset / juuriselleriranskalaiset / punajuuriranskalaiset / bataattiranskalaiset / (no, myös tavalliset ranskalaiset)

- ranskismuoton suikaloituja juureksia
- oliiviöljyä, n. 1 tl / 200 g on yleensä sopiva määrä, mutta enemmänkin voi laittaa
- suolaa
- (pippuria)

Suikaleet kulhoon, sekoitellaan öljyn+suolan kanssa ja isketään pellille. 225-250 astetta / 25 minuuttia on yleensä passeli, lopussa tovi grillivastusta on hyvä. Tarjoa minkä tahansa kanssa.

(Kunhan juuresten pilkkomiseen harjaantuu niin tekeminen on tosi nopeaa. Etenkin selleristä, perunasta ja lantusta saa levyjä, joita isketään päällekkäin ja siitä vaan veitsi laulamaan. Puolen kilon satsin valmistelee noin 5 minuutissa.)

Elkää hyvät naiset syökö Quornia! Se on tehty punahomeesta:wtf: Just luin sitä syöneiden kokemuksia, ja siellä oli haittavaikutuksina listattu sisäistä verenvuotoa, pahoinvointia ja muuta.
Mutta asiaan: oma tän hetkinen suosikki on uunissa paistettu talvikurpitsa. Kurpitsa vaan halki, päälle kevyesti kookosöljyä, pippuria ja suolaa. Paisto jonkun 30-45 minsaa. Valmiin kurpitsan voi viipaloida tai soseuttaa keitoksi. Siihen oheen vaikka kalafileitä, ni vähempihiilarinen atria on valamis.
Jos ei kurpitsan päälle heitä paljoa mausteita, voi osan käyttää myös smoothieen, maapähkinävoin ja suklaan makusen heran kanssa herkkua:kuola:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom