Soijarouheella oon tehnyt makaronilaatikkoa, makuelämys sinänsä kun oon vannoutunut lihansyöjä. Saatoin maustaa sen jotenkin väärin mutta melkoisen outo maku :D
Yhteen aikaan tuo soijarouhe löysi tiensä kaappiini, kun oli sen verran edullista (ah, sitä ihanaa opiskelijaelämää...).
Huomasin, että se uppoaa todella hyvin tomaattipohjaisiin ruokiin. Kypsennetty tomaatti peittää soijarouheen ominaismaun melko hyvin. Kerran tarjosin soija-lasagnea erittäin vannoutuneelle lihansyöjälle ja hän ei edes huomannut mitään erikoista... Itse tykkään käyttää tummaa soijarouhetta kun silmä väittää sitä paremmin jauhelihaksi ja näin maistuu omassakin suussa paremmalta, vaikka eroa ei taida olla kuin se väri.
Olen jo muuten pidempään tehnyt lasagnen, oli sitten kyseessä jauheliha- tai soija-versio, ihan maito-tomaatti-sörsselikastikkeella. Ilman erillistä juustokastiketta, siis. Osittain terveys- ja osittain laiskuussyistä. Eli teen ensin normaalin jauheliha/soija-tomaattikastikkeen (ilman suolaa) ja lisään siihen haudutuksen puolivälissä suurustetun maidon niin, että lopputulema on sakeahko kastike. Sekaan ei tule mitään juustoja tms. Lisään vain joka kerrokseen tämän sörsselikastikkeen lisäksi raejuustoa, joka antaa vähän lisää pehmeyttä eikä lasagnesta tule niin tönäkän tuntuista, mutta ilmankin tietenkin pärjää. Lisään juustoraastetta ulkonäön vuoksi vain pinnalle.
Kai tuon voisi tehdä johonkin manteli- tai riisimaitoonkin jos haluaa maidottoman/kasvisvaihtoehdon. Tai sitten pysyä ihan vain tomaattikastikelinjalla, mutta se voi mennä vähän tönäkäksi. Kastikkeeseen voi muuten hyvin upottaa mukaan myös porkkanaraastetta, kesäkurpitsatikkuja tms. kasvista, se antaa vain mehevyyttä.