Originally posted by Narukäsi
Se olikin jonkun toisen häiskän rumpusoolo minkä olin nähny...
Billy Cobhamin Spectrum levyltä löytyy taasen hyvää rummutusta.
:wanha:
...mutta pakko sanoa tuosta Cobhamista, että siinä on tosiaan käsittämätön rumpali. Oon nähny ukon kaks kertaa. Ekan kerran nykissä 80-luvun lopussa Berkley College of Musicin Master class tilaisuudessa ja toisen kerran -02 Pori Jazzissa. Mulla oli pitkään sellainen käsitys, että ukkeli on hyytynyt vuosien saatossa ja parhaat kilkutukset syntyvät juuri Spectrum ja Mahavishnu Orchestra (Cobham itsekkin sanoi että 60-luvun juttuja on aika vaikea soittaa kun moni nauhoitus tehtiin LSD ym pilvessä... ;) )ajalla. Tämä kyllä muuttui viimeistään Porissa kun kuunteli Cobhamin soitantoa mm. Ron Carterin kanssa. Äijällä on ihan käsittämätön tekniikka ja monesti rumpalit ovat "toispuoleisia" (esim. oikea käsi dominoi), mutta Cobhamin kohdalla näin ei ole. Ukko soittaa vaikka toinen käsi selän takana jos tarve vaatii (Buddy Richin bravuuri). Monesti puhutaan metallirumpaleiden nopeudesta, mutta ton Porin konsertin jälkeen tuntui, että kyllä nää Jazz käävät vie voiton jopa siinäkin...
Itse muokkaisin ton listan näin:
Kitaristit: Jimi Hendrix, Stevie Ray Vaughan, Steve Morse, Gary Moore, Randy Rhoads, Alex Van Halen, Al DiMeola, Steve Lukather
Basistit: Jaco Pastorius, Ron Carter, Phil Lynnot, Stanley Clarke, Eerik Siikasaari, Mark King, John Entwistle
Rumpalit: Cozy Powell (RIP), Jeff Porcaro (RIP), Steve Gadd, Vinnie Colaiuta, Billy Cobham, Brian Downey, Phil Collins, Carmine&Vinny Appice, Steve Jordan, Jo Jones, Buddy Rich, Upi Sorvali (RIP), JOHN BONHAM!(RIP), Dennis Chambers
Vokalistit: Phil Lynnot, Dave Coverdale, Ian Gillan