Parhaat demithreadit tänne!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tidus
  • Aloitettu Aloitettu
Narsismista ja narsistisesta persoonallisuushäiriöstä on keskusteltu myös näissä threadeissa pakkiksella: URL=http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=26911&highlight=narsismi]Narsistinen psykopaatti[/URL] ja Narsismin ja bodauksen yhteys

Tuo Narsistien uhrien tuki yhdistys on hieman mielenkiintoinen. Se sai alkunsa narsismikeskustelusta toisella foorumilla. Pikkuisen on kyllä mennyt överiksi heidän touhu ja ovat kuin kultti tuon narskutouhunsa kanssa.

Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että joissain lähisuhdeväkivaltaisissa parisuhteissa taustalla on kumppanin narsistinen persoonallisuushäiriö, jota joissain yhteyksissä kutsutaan jopa psykopatiaksi.

On surullista, että yhä on ihmisiä, jotka ovat sitä mieltä, että jos on väkivaltaisessa suhteessa niin se on merkki oman luonteen heikkoudesta ja ihmetellään, miten on koskaan sellaiseen suhteeseen edes joutunut. Asia ei todellakaan ole niin simppeli, mistä kertoo Suomen synkät tilastotkin. Vuodessa kuolee 30 naista perheväkivallan seurauksena. Siihen lisätään saman kohtalon kokeneet miehet, joista en tiedä tilastoja. Lisäksi vielä kaikki ne surulliset tapaukset, joissa puoliso tappaa perheensä jäseniä tai koko perheensä, itsensä ja joskus myös sivullisia. Milloin mistäkin syystä.

Olen kylläkin sitä mieltä, että tuo Narsistien uhrien tuki tekee hallaa asialleen, vaikka hyvä tarkoitus heilläkin on alun perin ollut.

Hippa sanoi:
Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että joissain lähisuhdeväkivaltaisissa parisuhteissa taustalla on kumppanin narsistinen persoonallisuushäiriö, jota joissain yhteyksissä kutsutaan jopa psykopatiaksi.

Mun käsityksen mukaan psykopatiaksi kutsutaan asosiaalista persoonallisuushäiriötä. Ero narsistiseen ei välttämättä ole selkeä, mutta (edelleen mun käsityksen mukaan) psykopaateilla keskeistä on tiettyjen tunnereaktioiden puuttuminen yms. kun taas narsisteilla huomio on selkeästi omassa itsessään ja nämä samaiset tunnereaktiot palvelevat sitä. Esim. narsisti loukkaantuu verisesti itseensä kohdistuvasta arvostelusta.

Sinänsä tämä persoonallisuushäiriöiden maailma on ihmeellinen. Miksi esimerkiksi miehissä psykopaatteja on 10x enemmän kuin naisissa ja vastaavasti naisissa samassa suhteessa enemmän huomioinhakuista persoonallisuushäiriötä?

Persoonallisuushäiriöitä tutkimalla päästään varmasti eteenpäin esim. parisuhdeväkivallan tutkimusessa, mutta ongelma kai on se, että persoonallisuushäiriöitä ei oikein voi kutsua sairauksiksi perinteisessä mielenterveydellisessä mielessä.

Hippa sanoi:
Olen kylläkin sitä mieltä, että tuo Narsistien uhrien tuki tekee hallaa asialleen, vaikka hyvä tarkoitus heilläkin on alun perin ollut.

Toi vaikuttaa enemmän anonyymiltä vertaistukiryhmältä, kuten Pakkotoistokin välillä :rolleyes: eikä niinkään tiedotuskanavalta ulkopuolisille. Ehkä hyvä niin, että uhrit saavat olla rauhassa ja joku muu hoitaa tiedottamisen.

/E

Ekimies sanoi:
Mun käsityksen mukaan psykopatiaksi kutsutaan asosiaalista persoonallisuushäiriötä. Ero narsistiseen ei välttämättä ole selkeä, mutta (edelleen mun käsityksen mukaan) psykopaateilla keskeistä on tiettyjen tunnereaktioiden puuttuminen yms. kun taas narsisteilla huomio on selkeästi omassa itsessään ja nämä samaiset tunnereaktiot palvelevat sitä. Esim. narsisti loukkaantuu verisesti itseensä kohdistuvasta arvostelusta.

Usein nuo kaksi asiaa yhdistetään samaksi. Esimerkiksi täällä sanotaan psykopatian olevan narsismin vakavin muoto.

Muissakin yhteyksissä puhutaan narsistisesta persoonallisuushäiriöstä ja psykopatiasta ihan sekaisin ja yritin joskus ottaa yhteyttä Robert Hareen, jotta selviäisi, mitä tämä alan johtava tutkija asioista ajattelee, mutta valitettavasti sain vain sihteeriltä kehoituksen ostaa ko. herran kirjoja. Eläköön kaupallisuus ;)

Sinänsä tämä persoonallisuushäiriöiden maailma on ihmeellinen. Miksi esimerkiksi miehissä psykopaatteja on 10x enemmän kuin naisissa ja vastaavasti naisissa samassa suhteessa enemmän huomioinhakuista persoonallisuushäiriötä?

Onhan tuolla saralla paljon mielenkiintoisia kysymyksiä, joihin olisi enemmän kuin hienoa löytää vastauksia.

Toi vaikuttaa enemmän anonyymiltä vertaistukiryhmältä, kuten Pakkotoistokin välillä :rolleyes: eikä niinkään tiedotuskanavalta ulkopuolisille. Ehkä hyvä niin, että uhrit saavat olla rauhassa ja joku muu hoitaa tiedottamisen.

Käytännössägän tuo sitä on, mutta yrittävät kovasti olla virallinen järjestö.

Hippa sanoi:
Onhan tuolla saralla paljon mielenkiintoisia kysymyksiä, joihin olisi enemmän kuin hienoa löytää vastauksia.

Jossain yhteydessä olen nähnyt, että kuviota on selitetty kulttuurisilla syillä... Eli samat ongelmat kehityksessä puhkeavat erilaisiksi ilmenemismuodoiksi kiitos ympäristön, jossa naisille ja miehille on erilaiset odotukset yms.

Voi osittain olla tottakin.

Kukas sä Alec noista olit? Bulk?
Voit sä täältäkin kysyä noita kiinteytysohjeita...

:D

[provo]Ei vittu vähäkö ärsyttää aina lukea noita 13v. SexzYGimmoJEn mutu tietoja joita ne saarnaa yhtä tyhmille ikätovereilleen täys faktoina.[/provo]

Mutta tyhmä kun olen, niin sillointällöin niitä luen, jotta saan päivän huumori annostukseni, vaikka sitten vitutuksen ohella.

Big Evil sanoi:

auts...owned!!

Sukulaku sanoi:
Nauraako vaiko itkeä? Pitäis varmaan kirjotella sinne jotain tietopakettia miten tämä "kiinteytys" oikein toimii:)

Itsekkin mietin pitäiskö nauraa vai itkeä ja tulin siihen tulokseen, että nauraa. :D Anteeksi vaan ilkeyteni mutta itse en ainakaa tuhlaisi aikaani "pätemällä demiläisille" koska eivät he sinua kuitenkaan kuuntele... Demin omat "laihdutusgosut" (anorektikot) kuitenkin jyräävät postisi varmalla faktalla siitä miten hauiskääntöjä tekemällä syömättömyydellä laihtuu! :jahas:

Big Evil sanoi:

Hohoho, ja se TeroNuppi oli myös salettiin joku pakkislainen. Tunnustakaa kuka se teistä on, välittömästi! :D

Back
Ylös Bottom