Paras peppuliike?

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Ei se sali mitään, vaan ympärivuotinen pyöräily, aina ja kaikkialle. Se lienee salaisuuteni.

Yhdenjalankyykky smithissä on muuten sikahyvä. Ja ilman smithiä ja painoja, pelkän penkin tai muun sellaisen kanssa tehtynä mainio tasapaino/takapuolitreeni käytännössä ihan missä tahansa (tämän version opin aikoinaan fysioterapeutilta).

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
assis sanoi:
Mulla toi tuntui jostain syystä pahalta, joten en laita jalkaa penkille vaan vien sen aina taakse (polvi osuu maahan) ja tuon sen takaisin tukijalan viereen kuitenkin niin, että yritän olla avustamatta sillä. Ihan tehokasta silti. Etujalan sääri täytyy muistaa pitää suorana, ettei polvi mene varpaiden yli. Eli kyykkäys tapahtuu taakse ja vartalo melko suorassa.

Oliskos muita variaatioita yhdenjalankyykystä? Olen nähnyt takajalkaa (hmm, kuulostaa ihan nelijalkaiselta touhulta...) pidettävän penkillä sekä päkiä penkkiä vasten että jalkapöytä penkkiä vasten, kumpi parempi vaiko makuasia? Joskus muinoin muissa treeneissä on tehty tätä liikettä jalka suorana edessä, saisko siten paremmin tuntuman pakaraan kun siinä kuitenkin nojataan hieman taakse..? (Paitsi että lentääköhän siinä helepommin pyrstölleen! Pitääpä testiä. Luvassa akrobatiaharjoitukset, tervetuloa katsomaan...) Mun takareidet ja peepu laahaa kehityksessä aikas tavalla jäljessä verrattuna etureisiin joten ajatus pitäisi saada takapuolelle mutta ainakin mulle se tuntuu olevan kovin vaikeaa. Sitten kun vielä en "osaa" treenata etureisiä pienemmillä tehoilla. :rolleyes: Ne polvien yläpuolella olevat patit on vaan niin kivat! :lol2:

Mä vannon kanssa staattisen askelkyykyn nimiin. Eli askel eteen oikealla, kyykkyyn niin alas kun pääsee, ponnistus takasin ja toinen jalka sama homma. Vuorojaloin niin kauan että jalat lähtee alta. Tässä onkin taas pari päivää töpötelty persaus kipeenä toissapäivän kyykkäilyn jäljiltä. Meni ainakin treeni perille.

Minen ymmärrä tuota yhden jalan kyykky Smithissä, sillä mulla ei yksinkertaisesti pidä tasapaino ja mulla menee polvi yli. Mulla tulee persaus siten kipeäksi, että Hack-kyykyssä pysäyttää sen kelkan noin 90 asteen kulmaan tai vähän yli ja takaisin ylös. Eli ei päästä sitä kelkkaa ihan alas asti.

Mikä ihme on Hack?

Mulla muuten tulee askelkyykystä ihan sairaan huono olo, sen takia olen korvannutkin sen yhden jalan prässillä, mistäköhän johtuu?? Ja miksi se jalka ei tule siitä prässistä ollenkaan kipeeksi? Haluaisin sellaisen jalkatreenin, etten oikeesti pysty seur. päivänä käveleen, mutta en tiedä yhtään mitkä liikkeet olisi parhaita...

Nykyään mun jalkatreeni on askelkyykky( eli yhden jalan prässi), normaali prässi, reisikoukistus ja pohje. Hm, mitäköhän voisi tehostaa?

Pyllyyn pitäisi saada kunnolla muotoa, ja neuvo on ennen ollut se, että askelkyykky on siihen ehdottomasti paras liike, mutta nyt luettuani näitä en olekaan enää niin varma...

Lisäksi hei, mitäs väliä sillä on esim. jalkojen kehittymiseen, tekeekö 4 sarjaa pienemmillä vai 2 isommilla? Mä teen neljä, sellasilla painoilla että just ja just jaksan 16 toistoa... Ja haluaisin siis reisiä pienemmäksi..

Hack-kyykkylaite on tommonen (toivottavasti kuva tuli, olen aika lapanen liittämään noita kuvia..:nolo: ) Erittäin jees etureisille. Itselläni ei vain jostain kumman syystä polvet kestä.

Miten jalkatreeniäsi voisi tehostaa? Hmm, no voisit esim ottaa etureisille ojennuksen. Tehdä pitkiä, väsyttäviä sarjoja. Toimii ainakin täällä. Takareisille suosittelen suorin jaloin maastavetoa, jos selkä ei pottuile vastaan. Toi suorin jaloin maastaveto ja yhden jalan prässi on saanut meikäläisen takareidet ja pakarat ainakin siihen kuntoon, että kolme seuraavaa päivää kävelee kuin :kakka: housussa.. :D

Liitteet

• images.webp
    images.webp
    4,4 KB · Katsottu: 1 144
Kiitos vinkeistä. Minkälainen liike toi suorin jaloin maastaveto on? Siis luulen tietäväni, mutta öö, en oo ihan satavarma. Minkälaisilla painoilla suosittelisit tällaisen aloittelijan tekevän tota yhden jalan prässiä? Mä teen tällä hetkellä 4 sarjaa, 12 toistoa, painoilla 10 ja 15.

Niin, ja vielä kysymys, että minkälainen on pitkä, väsyttävä sarja? siis että minkälaiset painot siihen verrattuna, miten paljon jaksais ja kuinka monta toistoa.

Pinni sanoi:
Juoksu, ylämäkijuoksu, tennis, kiipeily, pituushyppy.....:thumbs:

Tähän listaan voisin lisätä porrasjuoksut! :rock: Jäähallin pitkät portaat, ainakin Oulussa, on ihan parhaat tähän! Porrassession jälkeen jalat tärisee niin, ettei mitään rajaa!

Bree sanoi:
Kiitos vinkeistä. Minkälainen liike toi suorin jaloin maastaveto on? Siis luulen tietäväni, mutta öö, en oo ihan satavarma. Minkälaisilla painoilla suosittelisit tällaisen aloittelijan tekevän tota yhden jalan prässiä? Mä teen tällä hetkellä 4 sarjaa, 12 toistoa, painoilla 10 ja 15.

Niin, ja vielä kysymys, että minkälainen on pitkä, väsyttävä sarja? siis että minkälaiset painot siihen verrattuna, miten paljon jaksais ja kuinka monta toistoa.

Tuosta suorin jaloin maastavedosta löytyy ihan mainio ketju aloittelijoiden tekniikkavinkeistä. Kuvakin löytyy :) Sitä on jotenkin vaikea lähteä selittämään, joten jätän sen osuuden sellaisille, joilla on paremmin sana hallussa. Tsekkaa siis sieltä.

Yhden jalan prässiä mä voisin suositella sellaista bauttiarallaa 3-4 sarjaa. Itselläni on takareidet sen verran jäljessä, että toi neljäkin tiukkaa sarjaa menee ihan ok yhdistettynä tohon SJMV:oon. Muuta ei takareidet sitten enää otakkaan vastaan, jos meinaa vielä kävellä :D toistomäärät liikkuu 10 ja 15 välissä. Painoista ei mun kohdalla tarvitse paljoa puhuakaan.. :nolo:

Pitkä ja väsyttävä sarja on sillai aika yksilöllistä. Toistoja sinne asti, että ei suunnilleen reisiänsä tunne. Eli siis ehkä aavistuksen pienemmät painot, kun millä jaksaisit tehdä noin 10-15 toistoa ja sit vain pumppailemaan niillä niin kauan, ettei menis enää yhtään. Pieni tauko ja uudestaan. Toi on aika jees just jossain reiden ojennuksessa ja koukistuksessa vaikka istuen tehden. Viisaammat valistakaa lisää :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Bree sanoi:
Mulla muuten tulee askelkyykystä ihan sairaan huono olo sen takia olen korvannutkin sen yhden jalan prässillä, mistäköhän johtuu??...
Siis sattuuko se johonkin, vai tuntuuko vaan että pumppu tulee rinnasta ulos kun syke nousee korkealle? Mulla ainakin tulee aina jalkatreenissä/stä huono olo. Siks jännitän sitä aina jo päivää ennen kun tiedän että se on taas tulossa - koska se kertakaikkiaan on kivulias, pitkä ja raskas treeni. En tiedä muista, mutta mun mielipiteeni on että jos jalkatreeni ei tuollainen ole (kivulias=vedet silmissä, pitkä=tunti tai hiukan reilu, raskas=syke huitelee todella korkealla sarjojen lopussa, kulutus on kova) niin se ei ole sitten kunnon treeni ollutkaan. :) Ja kyllä, on paikat kipeänä vielä viisi, kuusi päivää treenin jälkeen. :itku:

Mielestäni yhden jalan prässi ja askelkyykky eivät kyllä ole sama liike, ts. ei voi sanoa että teen askelkyykkyä ja tehdä silti yhden jalan prässiä (taisit mainita niin tuolla viestissäsi)... Suosittelisin koittamaan sitä askelkyykkyä joko staattisena (jos et voi tehdä kävellen), smithissä tai keksimään tilalle jonkun muun liikkeen. Jos peppuun tuntumaa haluat ja askelkyykky ei käy, niin esim. haarakyykky voisi olla ihan hyvä liike. Jalat isoon haaraan ja siitä kyykätään suoraan alas, niin että peppu kulkee suoraan maata kohti eikä takaviistoon. Sitten kun ikäänkuin "istut" jalkojen päällä (peppu ja reidet samalla tasolla) niin siitä puristetaan pakaroilla ylös. Tämän voi tehdä myös smithissä. Mulle tuo smith-haarakyykky sopii hyvin ja tykkään siitä, mut jokaisen pitää itse tunnustella mikä itselle toimii parhaiten.

Ehdotin siis siksi eri liikettä, jos kerta yhden jalan prässin jälkeen teet muutenkin prässiä. Eikö se ole vähän sama asia kuin tekisi ensin hauiskääntöä käsipainolla yhdellä kädellä ja sitten molemmilla käsillä yhtä aikaa?Mihin se liikerata siitä muuttuisi, teki yhdellä tai kahdella jalalla...? :confused: Paitsi jos tekee siis aivan erilaisella jalka-asennolla.

Kiitos vinkeistä. Minkälainen liike toi suorin jaloin maastaveto on? Siis luulen tietäväni, mutta öö, en oo ihan satavarma.
SJMV näyttää suunnilleen tältä. Mä saan perverssejä mielleyhtymiä tästä kuvasta, mutta koittakaa nähdä te muut miten tuo liike tehdään. :D

E2free1.gif

Minkälaisilla painoilla suosittelisit tällaisen aloittelijan tekevän tota yhden jalan prässiä? Mä teen tällä hetkellä 4 sarjaa, 12 toistoa, painoilla 10 ja 15.
Treenipainoja on hankala verrata muihin. Pitäisi pyrkiä laittamaan sitä painoa sen verran, että saat sen 12 toistoa ja pari viimeistä on jo tiukkoja. Jos huomaat sarjan alussa jo (2-3 toistoa), että painoa on ihan liian vähän (tuntuu todella kevyeltä), niin keskeytä, huilaa, ja lisää painoa. Sitten uusi sarja. Ota sillä ekalla sarjalla ikäänkuin tuntumaa siihen painoon jos olet epävarma, paljonko pitäisi laittaa. Jos saat 12 toistoa niin, että vielä tulisi 10 lisää jos yläasteen matikan opettajasi olisi huutamassa vieressä, niin silloin teet liian pienillä painoilla. Mun arvaus on, että jokainen nainen saa liikkeelle prässin kahdella jalalla vaikka siinä ois ~60kg. Sanoisin siis, että yhden jalan prässiä alussa noin 25 kilolla..? Riippuu aivan täysin sinusta.

Se on sellainen, että ensin kymmenen tuntuu kivalta, toiset kymmenen tuntuu jo vähän raskaalta, seuraavat kymmenen tuntuu siltä että tekis mieli lopettaa.. ja seuraavien kymmenen jälkeen näkyy tähtiä. :D No ei vaan. Jos teet väsyttäviä sarjoja niin kai ne vois olla 20-30 toiston kieppeillä. Painot sen verran, että viimeinen toisto ei enää nouse. Ei kannata laskea niitä toistoja niin, että "nyt oon tehnyt 20, ei tarvii enempää". Ennemmin niin, että "nyt oon tehnyt 25 ja haluan lopettaa tähän koska tuntuu tosi inhottavalta... eli teen vielä ainakin kolme".

Tsemppiä jalkatreeneihin!

Zone-sarja -42%
Enpä ole ennen tajunnut että toi yhden jalan prässi on täsmälleen sama kun sen tekis kahdella. Tottelin vain personal traineria joka sanoi että "jos et voi tehdä askelkyykkyä, korvaa se yhden jalan prässillä".

Mutta joo, kun teen n 10 kg.n tangolla askelkyykkyä, tuntuu että laatta lentää, sydän pomppaa rinnasta ulos ja silmissä todellakin pimenee. Mutta kai se on vaan sitä huonoa kuntoa... :)

Pitää todella koittaa tota maastavetoa, oon jotenkin luullu et se käy selkään...

Kiitos neuvoista, ne auttoi kyllä paljon! :)

Latest posts

Back
Ylös Bottom