Bree sanoi:
Mulla muuten tulee askelkyykystä ihan sairaan huono olo sen takia olen korvannutkin sen yhden jalan prässillä, mistäköhän johtuu??...
Siis sattuuko se johonkin, vai tuntuuko vaan että pumppu tulee rinnasta ulos kun syke nousee korkealle? Mulla ainakin tulee aina jalkatreenissä/stä huono olo. Siks jännitän sitä aina jo päivää ennen kun tiedän että se on taas tulossa - koska se kertakaikkiaan on kivulias, pitkä ja raskas treeni. En tiedä muista, mutta mun mielipiteeni on että jos jalkatreeni ei tuollainen ole (kivulias=vedet silmissä, pitkä=tunti tai hiukan reilu, raskas=syke huitelee todella korkealla sarjojen lopussa, kulutus on kova) niin se ei ole sitten kunnon treeni ollutkaan.
Ja kyllä, on paikat kipeänä vielä viisi, kuusi päivää treenin jälkeen. :itku:
Mielestäni yhden jalan prässi ja askelkyykky eivät kyllä ole sama liike, ts. ei voi sanoa että teen askelkyykkyä ja tehdä silti yhden jalan prässiä (taisit mainita niin tuolla viestissäsi)... Suosittelisin koittamaan sitä askelkyykkyä joko staattisena (jos et voi tehdä kävellen), smithissä tai keksimään tilalle jonkun muun liikkeen. Jos peppuun tuntumaa haluat ja askelkyykky ei käy, niin esim. haarakyykky voisi olla ihan hyvä liike. Jalat isoon haaraan ja siitä kyykätään suoraan alas, niin että peppu kulkee suoraan maata kohti eikä takaviistoon. Sitten kun ikäänkuin "istut" jalkojen päällä (peppu ja reidet samalla tasolla) niin siitä puristetaan pakaroilla ylös. Tämän voi tehdä myös smithissä. Mulle tuo smith-haarakyykky sopii hyvin ja tykkään siitä, mut jokaisen pitää itse tunnustella mikä itselle toimii parhaiten.
Ehdotin siis siksi eri liikettä, jos kerta yhden jalan prässin jälkeen teet muutenkin prässiä. Eikö se ole vähän sama asia kuin tekisi ensin hauiskääntöä käsipainolla yhdellä kädellä ja sitten molemmilla käsillä yhtä aikaa?Mihin se liikerata siitä muuttuisi, teki yhdellä tai kahdella jalalla...?
Paitsi jos tekee siis aivan erilaisella jalka-asennolla.
Kiitos vinkeistä. Minkälainen liike toi suorin jaloin maastaveto on? Siis luulen tietäväni, mutta öö, en oo ihan satavarma.
SJMV näyttää suunnilleen tältä. Mä saan perverssejä mielleyhtymiä tästä kuvasta, mutta koittakaa nähdä te muut miten tuo liike tehdään. :D
Minkälaisilla painoilla suosittelisit tällaisen aloittelijan tekevän tota yhden jalan prässiä? Mä teen tällä hetkellä 4 sarjaa, 12 toistoa, painoilla 10 ja 15.
Treenipainoja on hankala verrata muihin. Pitäisi pyrkiä laittamaan sitä painoa sen verran, että saat sen 12 toistoa ja pari viimeistä on jo tiukkoja. Jos huomaat sarjan alussa jo (2-3 toistoa), että painoa on ihan liian vähän (tuntuu todella kevyeltä), niin keskeytä, huilaa, ja lisää painoa. Sitten uusi sarja. Ota sillä ekalla sarjalla ikäänkuin tuntumaa siihen painoon jos olet epävarma, paljonko pitäisi laittaa. Jos saat 12 toistoa niin, että vielä tulisi 10 lisää jos yläasteen matikan opettajasi olisi huutamassa vieressä, niin silloin teet liian pienillä painoilla. Mun arvaus on, että jokainen nainen saa liikkeelle prässin kahdella jalalla vaikka siinä ois ~60kg. Sanoisin siis, että yhden jalan prässiä alussa noin 25 kilolla..? Riippuu aivan täysin sinusta.
Niin, ja vielä kysymys, että minkälainen on pitkä, väsyttävä sarja? siis että minkälaiset painot siihen verrattuna, miten paljon jaksais ja kuinka monta toistoa.
Se on sellainen, että ensin kymmenen tuntuu kivalta, toiset kymmenen tuntuu jo vähän raskaalta, seuraavat kymmenen tuntuu siltä että tekis mieli lopettaa.. ja seuraavien kymmenen jälkeen näkyy tähtiä. :D No ei vaan. Jos teet väsyttäviä sarjoja niin kai ne vois olla 20-30 toiston kieppeillä. Painot sen verran, että viimeinen toisto ei enää nouse. Ei kannata laskea niitä toistoja niin, että "nyt oon tehnyt 20, ei tarvii enempää". Ennemmin niin, että "nyt oon tehnyt 25 ja haluan lopettaa tähän koska tuntuu tosi inhottavalta... eli teen vielä ainakin kolme".
Tsemppiä jalkatreeneihin!