Paras kikkelihevi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TheLORD
  • Aloitettu Aloitettu
Paingod sanoi:
Asiolla on nimet sitä varten, että niitä käytetään ja ne tunnistetaan. Et sinäkään varmaan kutsu kaikkia autoja vain autoiksi? ;)

joopa joo...

Kraftwerk n sanoi:
No miksi Anselmo itse on sanonut Panteraa power metalliksi? Tai no, voihan se itekin olla väärässä.
No Anselmo on ollut kamoissaan kun on tuon sanonut. Pantera on kyllä helvetin kaukana, jonkun pitäis lanseerata riffimetalli Panteraa varten.

Lisää poweria:

Nocturnal rites
Masterplan
Running wild
Dream evil(oikein sitä itteensä lohikäärmeineen)
Dreamtale(nykyinen vokalisti muuten Teräsbetonissakin vaikuttaa)

Gamma Ray - Gardens of the sinner, Armageddon, Rich and Famous, Anywhere in the galaxy, Beyond the black hole, Damn the machine, Heavy Metal Universe, Rebellion in a Dreamland.... siinä muuta kova. Ko. bändillä kaikki biisit toimii kyllä enemmän kuin hyvin, ainakin mun korvaan kuullostaa tosi kikkeliltä :)

On päässyt yksi klassikko ihan täysin unohtumaan:
Armored Saint!
Myös Jag Panzer on kova.

Poweri käy kyllä nopeasti tylsäksi. Varsinkin, kun poweri bändit on kaikki niin samanlaisia. Pieniä vivahde eroja soundeissa ja laulajissa.

Mike sanoi:
Lisää poweria:

Nocturnal rites
Masterplan
Running wild
Dream evil(oikein sitä itteensä lohikäärmeineen)
Dreamtale(nykyinen vokalisti muuten Teräsbetonissakin vaikuttaa)

Nimenomaan, nyt puhutaan powermetallista.

Aiemmin mainitut Angra ja Symphony X ei sovi minusta kikkeli-kategoriaan, pikemminkin kikkailu-kategoriaan. Varsinainen powermetalli on pohjimmiltaan itse asiassa tosi 'junttia' fiilismusaa. Biisi aukenee ekalla kahdella kuuntelukerralla kaikkein yksinkertaisimmallekin, eikä siinä ole välttämättä kovin monia musiikillisia tai sanoituksellisia 'tasoja' (vrt esim. Symphony X).

Rhapsody tai Kamelot ei täytä powermetallimääritystä koska niissä tähdätään ehkä musiikillisesti liikaa perinteisempään pillipiiparimeininkiin.

Judas Priest ei ole poweria koska siinä ei "kuolata" tarpeeksi kertosäkeissä. Joku Freedom Call on hyvä esimerkki tästä: Biisit on kokonaisuuksina aika 'tyhjiä' mutta kertosäkeissä mennään HIRVEÄLLÄ fiiliksellä ja kovaa. Monet power-metallihitit on tässä mielessä aika E-Typeä tai Pandoraa.

Dreamer sanoi:
Helloween, Gamma Ray, Iron Maiden (lasketaanko "kikkeliheviksi"?)

Ikänsä puolesta ei, musiikillisesti paikoitellen kyllä. Gamma Ray ehdottomasti ehkä. Helloweenin "I Want Out" runsaammin tuotettuna, Sonata Arctican esittämänä, lasketaan.

Mä kategorioin noi vanhemmat bändit siten että esim. Helloween on "uutta Helloweeniä" tai "vanhaa Helloweeniä", Iron Maidenin samoin.

Mitä mieltä muut? :D

Bateman sanoi:
Ikänsä puolesta ei, musiikillisesti paikoitellen kyllä. Gamma Ray ehdottomasti ehkä. Helloweenin "I Want Out" runsaammin tuotettuna, Sonata Arctican esittämänä, lasketaan.

Mä kategorioin noi vanhemmat bändit siten että esim. Helloween on "uutta Helloweeniä" tai "vanhaa Helloweeniä", Iron Maidenin samoin.

Mitä mieltä muut? :D

Mun mielestä Maiden ei ole kikkeliheviä vaan perinteistä heavy rockia.
Taikka sitten se on NWOBHM (New Wave of British Heavy Metal), tuota lyhennettä käytettiin aika ahkeraan Maidenin alkuaikoina tai oikeastaan se keksittiin silloin :)

noh ruvetaan nyt sitten pilkkua viilaamaan... maiden, priest on brittiheviä ja nuo wasp, mötley crue glam rockia... joo ehkä tuo power metal osastosta noi kai hansenin tilutukset uppoo parhaiten (vanha helloween ja gamma ray) ja edguy on myös kova :rock:

vielä_pieni sanoi:
noh ruvetaan nyt sitten pilkkua viilaamaan... maiden, priest on brittiheviä ja nuo wasp, mötley crue glam rockia... joo ehkä tuo power metal osastosta noi kai hansenin tilutukset uppoo parhaiten (vanha helloween ja gamma ray) ja edguy on myös kova :rock:
Mötley on joo glamia, samoin Europe ja Malmsteenin jotkut vedot.

multa menee varmaan rhapsodyn hienous yli mutta mä en vaan pysty sietämään sitä

Mike sanoi:
Olipas harvinaisen myyvä video, tuomoisia pitäis kaikilla olla.

Pari kertaa nyt höylännyt ton ja perkeles, toihan levy pitää ostaa. Kuulostaa muuten vokalisti häiriintyneen paljon norjalaisen Conception orkesterin vokalistilta.

Juu tuo on IMO parhaita levyjä ylipäätään. Jos iskee, niin hommaa samaan putkeen bändin edellinen Epica-levy. Kamelot on ehdottomia suosikkibändejä meikäläiselle.

Vetää äijät huippuja live-esiintymisiä myös. Olin keväällä keikalla, ja laulaja hyppäsi baaritiskin taa tarjoilemaan kaljoja kesken keikan. Sitten se lauloi sieltä yhden balladin, samalla kun kitaristi veivasi akustista lavalla.

Panterahan on tehnyt vuonna 1988 Power Metal -nimisen albumin, joka oli kyllä rehellisesti sanottuna ihan täyttä paskaa (kuten sitä aikaisemmatkin levyt), vaikka Panteran ystävä muuten olenkin. Ja musiikkityyli oli kyllä, ylläripylläri, power metalia tuohon aikaan. Myöhemmästä panterasta on kyllä kieltämättä aika harhaanjohtavaa käyttää power metal -termiä.

Mikä oli muuten ensimmäinen power/kikkeli -bändi? Tai kuka on keksinyt tuon termin?

noo jostain kertoo sekin että panteran omilla sivuilla discografia alkaa cowboys from hell-albumista (1990?) :D
vinnieltä lainaus:"olimme nuoria ja halusimme olla kuin idolimme kiss ja judas priest" tai jotain tohon tyyliin

mä kyllä taidan antaa tittelin ensimmäisestä kikuliorkasta helloweenille,en tiedä miksi :D
termin keksijästä varmaan tiedä kukaan

Back
Ylös Bottom