Pappapoliisit painimaan

Mulla on amerikassa nyt semmonen eläkesydeemi jonka nimi on 401k. imho. toi 401k toimis suomessakin, mutta sillon yksilön pitäisi ottaa vastuuta itsestänsä ja tajuta. Yksinkertaistettuna toi systeemi toimii niin, että sanot paljonko haluat 401k:hon siirtää rahaa tilistä. Noi rahat siirretään bruttotulosta Ennen verotusta(eli POP). Jos on hyvä työnantaja niin ne voi maksaa x prosenttiin asti saman sulle extraa kuin mitä itse siirsit talteen. Tuon 401k:n sisällä voit sijoittaa rahat "niin kuin haluat" ja veksalta sijoituksia ees+taas. Sit kun täytät 59v niin voit alkaa tuolta nostamaan rahaa ilman rangaistusta. Jos haluat rahat aikaisemmin ulos niin päälle tulee rankaisumaksu(ellet voi osoittaa hardshippiä). Tota 401k.ta vastaan voi myös ottaa lainaa jne. Erittäin kätevä systeemi. Jenkeissä on muitakin eläkesysteemeitä mutta se yhteinen teema on, että vastuu jätetään yksilölle. Jos ei kiinnosta säästää niin ei ole pakko, jos haluaa ottaa säästöillä riskiä niin se onnistuu. Joo ja tää oli yksinkertaistettu selitys,...

Toki tuossa 401k:ssa voi moittia, että toi suosii paljon tienaavaa ja osakkeista/markkinoista perillä olevaa yksilöä. Ehkä toi on kuitenkin parempi kuin se, että "valtio tietää paremmin ja poliitikko sijoittaa sun eläkerahat". Jos tienaat esim. 100k vuodessa ja siirrät 10k tonne 401k:hon niin maksat verot 90k:n tulon mukaan. Eli mitä enempi tienaat niin sitä paremmin saat sieltä progression yläpäästä siirrettyä varoja eläkkeeseen jemmaan.

Kuulostaa vähän samalta kuin PS-tilit. Tosin paremmalta järjestelmältä. Ja eiköhän ne poliitikot kehitä vielä rosvosektorin tuohon PS-tilisysteemiinkin. No itse avasin sellaisenkin viime vuonna. Ajattelen sitä osana hajautusta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jep ja kun eliniänodote kasvaa, niin ei ole mitään järkeä, että ensin opiskellaan lähes kolmekymppiseksi ja sitten tehdään 30v töitä ja ja jäädään 60 vuotiaana eläkkeelle ja nautitaan eläkettä sen 20-30vuotta. Eihän tällainen järjestelmä voi toimia mitenkään. Joko eläkkeitä pitää leikata tosi paljon tai sitten eläkeikää nostaa. Suuret ikäluokat nyt vielä vetävät kovat eläkkeet, mutta meidän ikäluokka tulee sitten maksamaan laskun.

Vanhanen kun nosti asia esiin, niin ammattiliitot uhkasivat yleislakolla. No nyt ovat sitten tulleet samaan johtopäätökseen kuin Vanhanen. Mitä tapahtui? No demarit pääsivät hallitukseen.. Vitun hienoa että tehdään jotain puoluepolitiikkaa näin tärkeillä asioilla. Ja ay-liikekin on nykyään pelkästään demareiden terroristisiipi.
 
Kuulostaa vähän samalta kuin PS-tilit. Tosin paremmalta järjestelmältä. Ja eiköhän ne poliitikot kehitä vielä rosvosektorin tuohon PS-tilisysteemiinkin. No itse avasin sellaisenkin viime vuonna. Ajattelen sitä osana hajautusta.

Vähän samankaltainen mutta täysin erilainen. Tonne 401k:hon sai viime vuonna itse laittaa reilun 16k ja firma 55k. Rahat saa millon tahansa ulos, jos maksaa normin tuloveron ja 10% päälle rankkua. Ja muutenkin noita sijoituksia voi ton 401k:n sisällä vekslata ilman sivukuluja vapaasti niin paljon osakkeiden, rahastojen, bondien jne. välillä kuin huvittaa ja ei mene mitään "salkunhoitokuluja" , "vuosimaksuja", tms. päältä.
 
Kun olin Las Vegasissa ni siellä oli lähemmäs 70v vanhoja jakajia ja kysyin että miksi olet vielä töissä ni sanoi että joutu tulee takas töihin koska tuli talouskriisi (Lehman Brothers) ja kurssit laski vitusti ja eläkekassasta hävis yli puolet pitkän matkaa.
 
Vähän samankaltainen mutta täysin erilainen. Tonne 401k:hon sai viime vuonna itse laittaa reilun 16k ja firma 55k. Rahat saa millon tahansa ulos, jos maksaa normin tuloveron ja 10% päälle rankkua. Ja muutenkin noita sijoituksia voi ton 401k:n sisällä vekslata ilman sivukuluja vapaasti niin paljon osakkeiden, rahastojen, bondien jne. välillä kuin huvittaa ja ei mene mitään "salkunhoitokuluja" , "vuosimaksuja", tms. päältä.

Tämänkaltainen systeemi olisi kyllä hienoa. Ainakin osalle eläkkeestä. Voisivat kehittää tuosta PS-tilistä jonkun oikeasti fiksun jutun.
Eikö ruotsissa ole jonkinlainen systeemi että tietyn osan eläkkeestä saa vapaaehtoisesti sijoittaa itsenäisesti? Ainakin rahastoihin, en tiedä koskeeko osakesijoituksia?

Mutta eihän meillä suomessa saa itse ajatella tai ottaa vastuuta omista tekemististään...
 
Kun olin Las Vegasissa ni siellä oli lähemmäs 70v vanhoja jakajia ja kysyin että miksi olet vielä töissä ni sanoi että joutu tulee takas töihin koska tuli talouskriisi (Lehman Brothers) ja kurssit laski vitusti ja eläkekassasta hävis yli puolet pitkän matkaa.

No näin sen pitäisikin olla. Täällä kuvitellaan että tuo eläkeraha tulee jostain tyhjästä. Jos tuotot romahtaa, niin eläkkeiden kuuluisi joustaa mukana. Vaan tämä meidän systeemi ei ole näin rakennettu. Mutte miten tämä muka voi kestää isojen ikäluokkien kuorman?
 
Itse en kyllä luota tähän suomen eläkejärjestelmäksi kutsuttuun pyramidihuijaukseen vaan olen jo nyt alkanut säästelemään omia eläkevuosiani varten pikkuhiljaa mutta varmasti (huom ikää 18v.)
 
Kun olin Las Vegasissa ni siellä oli lähemmäs 70v vanhoja jakajia ja kysyin että miksi olet vielä töissä ni sanoi että joutu tulee takas töihin koska tuli talouskriisi (Lehman Brothers) ja kurssit laski vitusti ja eläkekassasta hävis yli puolet pitkän matkaa.

Näinhän se menee 401k:ssa. Se mihin sijoitat ja miten se menestyy määrää suoraan sijoituksesi arvon. On myös mahdollista menettää (melkein) kaikki tai vaihtoehtoisesti tehdä älyttömät profitit(sijoitukset ennen verotusta+työnantajan maksama raha + kurssinousu). Toi vaatii sitä, että perehtyy sijoituskohteisiin ja sijoittaa oman riskinsietokyvyn mukaan. Yleensä firma kuitenkin maksaa sulle sinne johonkin pisteeseen asti saman kuin mitä itsekin laitat niin ihan pieni markkinaheilahtelu ei aiheuta sitä, että sijoituksen arvo olisi vähemmän kuin mitä sinne on itse laittanut.

Mut kuten timba jo sanoi niin tuskin ne suomen valtionkaan sijoittamat eläkerahat tyhjästä tulee tai niiden arvo säilyy, jos markkina heiluu. Jenkkisysteemissä kuitenkin voit päivittäin katsoa, että jahas "mulla on just nyt tän verran eläkerahaa olemassa, voin ottaa sen ulos NYT jos haluan tai vaihdella sijoituksia, jos ne tuntuu vääriltä".
 
Itse en kyllä luota tähän suomen eläkejärjestelmäksi kutsuttuun pyramidihuijaukseen vaan olen jo nyt alkanut säästelemään omia eläkevuosiani varten pikkuhiljaa mutta varmasti (huom ikää 18v.)

Itse en säästä eläkkeeseen vaan sijoitan osakkeisiin ylipäätään. Itse päätän että mitä niillä teen vai annanko kaikki lapsille sitten joskus.
 
Itse en säästä eläkkeeseen vaan sijoitan osakkeisiin ylipäätään. Itse päätän että mitä niillä teen vai annanko kaikki lapsille sitten joskus.

Samalla tapaa mennään(+toi 401k+työnantajan osuus sinne). Tosin jonkinverran rahastoja mukana tasaamassa riskiä, kun pääoma ei ole niin suuri, että saisin osakkeilla itseäni miellyttävän hajautuksen. Mut säästäminen on toki toteutettu omalta kohdalta niin, että nykypäivän elämästä ei tingitä ja jos/kun jää yli niin se sijoitetaan. Sinkkuna ei niin paha rasti, mutta jos ois perhettä niin varmaan ois aika minimaalista tuo mahdollisuus tulevaisuuden paranteluun.
 
Ite hoitaisin eläkepommin näin... Eli koska vanhuseläkkeellä olevat ovat jo suorittaneet työpanoksensa yhteiskuntaa kohtaan, samoin kuin mahdollisia lapsiaan, puhumattakaan asevelvollisuudesta yms.Antaisin heille palkinnoksi symbolisen kortin jonka tarkoitus on osoittaa että he ovat ansainneet vapauden holhousyhteiskunnasta.Toisinsanoen toi kortti antais niille oikeuden ostaa verovapaasti ja valtion subventoimana omaan käyttöön alkoholia,tupakkaa ja McDonalds ruokaa ym. tarvikkeita.Jekku tietenkin on siinä et epäterveellisellä ruokavaliolla, aktiivisella ryyppäämisellä ja tupakanpoltolla saisi heiltä huijattua parhaassa tapauksessa yli viidentoistavuoden eläkkeen säästöinä valtion kassaan...

Ja siis ton kortin vois eri hakemuksella antaa myös nuorille ihmisille, jos he ovat osoittautuneet tarpeeksi haitalliseksi yhteiskunnalle.Tietty idean lobbaamisen takia saisin myös ite tollasen passin:rock:
 
Back
Ylös Bottom