Pankista lainaa..

Mullakin Nordean avainasiakkaani oli aikoinaan "autolaina" 1,5% marginaalilla.

Ja aloitus viestiin, että 100000 euron asuntolainankin saa vaikka olis määräaikainen työsuhde, joka kestää luokkaa vuoden. Eli ei ole sitää lainansaanti kiinni.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mutta faktahan on se, että jos sä et ole pankin vanha asiakas, jolla on säännölliset tulot (ei tartte olle suuret tulot, mulla ei oo ikinä sellasia ollut) ja jolla ei ole mitään pantattavaa omaisuutta tai takaajaa tai tuttua pankinjohtajaa, niin ei sitä lainaa kovin alhasella marginaalilla irtoa.
Ja noistakaan kahdella ensinmainitulla ei näköjään ole paljon vitunkaan merkitystä. Mä olen ollut saman konttorin (SYP -> Merita -> Nordea) asiakas lähes 30 vuotta ja tulotkin on ihan kohtuulliset ja ainakin säännölliset.
 
Ja noistakaan kahdella ensinmainitulla ei näköjään ole paljon vitunkaan merkitystä. Mä olen ollut saman konttorin (SYP -> Merita -> Nordea) asiakas lähes 30 vuotta ja tulotkin on ihan kohtuulliset ja ainakin säännölliset.

Ehkä tämäkin on tapauskohtaista? Eli kiinni siitä joka istuu pankin puolella tiskiä? En tiedä...
 
Nyt oli kyse vakuudettomasta kulutusluotosta. Keskimääräinen pohjakorko on 3kk euribor ja sen päässe marginaali 5.0-7.0%. Valinnanvaraa löytyy eri pankeista ja rahoitusyhtiöistä. Kannattaa kiinnittää eniten huomiota avausmaksuun ja laskutus/käsittelypalkkioihin. Niistä se todellinen vuosikorko muodostuu.
 
Auto- ja asuntolainoja ei voi verrata vakuudettomaan luottoon, jota tässä ollaan hakemassa. Edellä mainituissa juuri tämä lainan vakuutena oleva omaisuusesine vaikuttaa korkoa alentavasti. Vakuudettomissa lainoissa korko on AINA siis suurempi, on rahoittajana sitten pankki tai pankin rahoitusyhtiö.

Työpaikkoja kyllä tarkastetaan, aika rutiininomaisesti soitetaan ja tarkistetaan vakituisuus/määräaikaisuus ja valehtelusta kielteinen päätös ja tieto jää joksikin aikaa ylös. En suosittele valehtelemaan,

Riippuen paikasta, taitaa normaali käytäntö vakuudettomissa luotoissa olla, että 2xbruttotulot on mahdollista saada. Siis mahdollista, mutta todellinen tilanne riippuu niistä kaikista muista kysytyistä tiedoista. Kaikki vaikuttaa, ihan kaikki.

… kyseisiä hommia joskus aikoinaan tehnyt…
 
Voi helvetti.

Minäkin olen sekoillut oikein kunnolla. Velipojan autolainaan tuli takaaja, eli sentakia tuo korkomarginaali oli alhaisempi.

Eli tuollainen korjaus sitten edelliseen. En ole ikinä vakuudettomista lainoista edes neuvotellut. Auto kannattaa ennemmin ottaa jopa rahoitusyhtiön kautta kuin tuollaisella n. 10% korolla olevalla lainalla. Rahoitusyhtiöiden lainatarjoukset on usein erittäinkin kilpailukykyisiä autojen kohdalla, kilpailu on kovaa! Tosin noissa kannattaa sitten tuijottaa vain sitä todellista vuosikorkoa, eli sitä missä on juurikin nuo Muskan mainitsemat kulut mukana.

Rahoitusyhtiön lainassa on usein se huono puoli, että ylimääräsiä lyhennyksiä ei kannata tehdä, koska korko juoksee jokatapauksessa. Eli se on sitten lyhennysohjelman mukaan tai koko laina kerralla pois.
 
Voi helvetti.

Minäkin olen sekoillut oikein kunnolla. Velipojan autolainaan tuli takaaja, eli sentakia tuo korkomarginaali oli alhaisempi.

Eli tuollainen korjaus sitten edelliseen. En ole ikinä vakuudettomista lainoista edes neuvotellut.
No tämä selittää ne alhaiset marginaalisi. :)
 
No tämä selittää ne alhaiset marginaalisi. :)

Joo, en mä muistanut tota takaajahommaa ollenkaan, oli kuitenkin jo n. 3 vuotta vanha tuo velipojan lainahomma.

En siis ole itse edes vakuudettomia kulutusluottoja kysellyt. Joten ei ole mielikuvaa niiden tiukasta hinnasta.
 
Todella, todella harvoin soitetaan työpaikalle ja kysellään. Palkkatodistus yleensä riittää näissä asioissa.

Varsinkaan jossain muutaman tonnin lainassa. Jos taas ottaa 500.000 velkaa, voi pankki olla vähän enemmän kiinnostunut taustojen paikkansapitävyydestä. :)
 
Todella, todella harvoin soitetaan työpaikalle ja kysellään. Palkkatodistus yleensä riittää näissä asioissa.

Ihan mielenkiinnosta olisin kysynyt, että mihin perustat tämän?

Vakuudetonta luottoa ei ole mahdollista saada kovinkaan suuria summia, ellei sitten ole todella huomattavat tulot. Eli lainan summia ei taaskaan voida verrata esim. asuntolainaan, kyseessä on kaksi täysin erilaista asiaa.

Vaikka menisit sinne konttoriin hakemaan lainaa, pankki todennäköisesti tarjoaa sinulle oma rahoitusyhtiönsä lainaa. Tämä päätös tehdään puhelimitse ja työpaikan tarkistaminen ei vie kuin muutaman minuutin nopealta käsittelijältä. Mikäli työsuhde on tuore, on aina suurempi todennäköisyys, että se tarkistetaan. Tässäkin on varmasti yhtiökohtaisia eroja, mutta uskokaa pois, kyllä tuota tarkistamista tapahtuu.
 
Kuinka paljon voin saada asuntolainaa enimmillään? Siis noin suurinpiirtein, olettaen että on vakituinen työpaikka ja kuukausitulot +/- 3000euroa. Yksi ihminen kyseessä ja ei takaajia.
 
Noissa on aika isoa vaihtelua pankkien/konttoreiden/pärstäkerrointen/auringonpilkkujen välillä. Mutuna heittäisin että rahahanat ovat jo hieman tiukentuneet. Viime vuonna kaveri haki tuota pienemmillä tuloilla mutta muuten vastaavilla spekseillä lainaa pääkaupunkiseudulla, pankkien tarjoukset vaihtelivat 80-150 tonnin välillä.

Edit. Kaivoin asuntolainaketjusta linkin tähän lehtijuttuun, siitä saa ainakin vähän osviittaa.

Edit2. Ja mainittakoon vielä että kaveri sai korkeimman tarjouksen Handelsbankenista, joka ei ollut mukana tuossa vertailussa.
 
Edit2. Ja mainittakoon vielä että kaveri sai korkeimman tarjouksen Handelsbankenista, joka ei ollut mukana tuossa vertailussa.

Otin silmän käteen ja perun edellisen, editointiaika meni jo umpeen.

Edit. Sanoisin että ilkka_83_:n arvio on aika paljon alakanttiin.
 
Kuinka paljon voin saada asuntolainaa enimmillään? Siis noin suurinpiirtein, olettaen että on vakituinen työpaikka ja kuukausitulot +/- 3000euroa. Yksi ihminen kyseessä ja ei takaajia.


luultavasti jotain 80-120te.

Itse hakkiin työttömänä kämppälainaa niin olisin saanut samposta reilu 100te. Vuosiansiot vaan tarvivat.
 
Sellanen 180-200t ois aika sopiva summa asunnon hankintaan kylläkin..saa nähdä miten sitten joskus käy. Pitänee parantaa tulotasoa:D

edit: Pitääkö pankille muuten jotenkin jo hakuvaiheessa todistaa että on myös oikeasti ostamassa sellaisen ja sen hintaisen asunnon? Vai voiko käyttää miten haluaa sen rahan. Itsellä tarkoitus olisi myös hankkia uusi auto lainarahalla asunnon ohella.
 
Kyllä pitää pankille näyttää että on oikeasti ostamassa asuntoa. Itse sain tänään puhelun Handelsbankenista, tahtovat rahoittaa meidän lisärakennuksen. Ja naapurin peltokin aateltiin ostaa. Marginaali 0,34, miltä kuulostaa? Hyvä? Kysyivät tuolla sopimusluonnoksen lisäksi erittelyä ja omaa arviota muista kuluista, jotka johtaja sitten syynäsi. Kai ne yleensä kysyy asunnon esitettä jota ollaan aikomassa ostaa? Näin ainakin lähipiirissä kokemusta..
 
edit: Pitääkö pankille muuten jotenkin jo hakuvaiheessa todistaa että on myös oikeasti ostamassa sellaisen ja sen hintaisen asunnon? Vai voiko käyttää miten haluaa sen rahan. Itsellä tarkoitus olisi myös hankkia uusi auto lainarahalla asunnon ohella.

No jos ostettava asunto on lainan vakuutena (vakuusarvo 70-75 % kauppahinnasta) kuten yleensä niin toki pitää todistaa, isännöitsijäntodistuksen yleensä pyytävät. Noista yhdistetyistä asunto-/remppa-/autolainoista on juttua asuntolainaketjussa, kannattaa lueskella sieltä. Muutenkin monet jutut on siellä jo käyty läpi.

Edit. Ei siis ihan alkuvaiheessa, kun ei välttämättä asuntoa ole löytynytkään, mutta ennen lainan nostoa kuitenkin.

Edit2. Lainaa saattaa saada "ylimääräistä" jos on vakuudet kunnossa, pitää kuitenkin ottaa huomioon korkojen vähennyskelpoisuus/-kelvottomuus ettei kierrä veroja.
 
Juu asia selvä. Lienee kuitenkin suht mahdollista sisällyttää auto lainaan esim sanomalla että tarvitsee sen ylimääräisen osan remonttiiin yms. Noh katsellaan josko mulle mitään myönnetään vai nauretaanko pihalle :D
 
Back
Ylös Bottom