Pankista lainaa..

Liittynyt
29.1.2008
Viestejä
91
Onkohan minkäänlaisia mahdollisuuksia saada lainaa (5000€) kun ei ole vakituista työpaikkaa eikä takaajia. Olen ollut töissä nyt n. vuoden ja työsuhteeni on vuoden loppuun asti. Olen kyllä menossa ihan pankkiin kysymään tätä, mutta ajattelin vaan olisko pakkislaisilla kokemuksia.

-nahkis
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei tuo mitenkään mahdotonta ole, riippuu tietenkin monesta muusta asiasta.
Esim. Ikä, koulutus, työ, luottohistoria yms...
 
Ei tuo mitenkään mahdotonta ole, riippuu tietenkin monesta muusta asiasta.
Esim. Ikä, koulutus, työ, luottohistoria yms...

Luottotiedot kunnossa, intit käyty, ikää 25v, rahaa jää kuussa käteen kaikkien menojen jälkeen kiitettävästi. Ja työ todennäköisesti tulee jatkumaan tuon ajankin jälkeen, mutta työsopparissa ei nyt ole kuin tuo aika tällä hetkellä. Itse tiedän että lainan takaisin maksussa ei tule olemaan ongelmia vaikka jäisin työttömäksikin.
 
Luottotiedot kunnossa, intit käyty, ikää 25v. Itse tiedän että lainan takaisin maksussa ei tule olemaan ongelmia (tämä ei tietysti pankin päätökseen auta). Aion maksaa lainan pois n. vuodessa.

Jos menet samasta pankista hakemaan lainaa mihin sun palkkatulot tulevat niin on varmasti lainan saaminen hieman helpompaa kuin muualta. Pankki harvemmin soittelee työnantajalle tarkistaakseen työsuhteen laatua (vakituinen/määräaikainen) vaan tarkastaa sun tililtä, että palkkaa juoksee ko. työnantajalta sun ilmoittama määrä. Joten IMO kannattaa siihen lainahakemukseen rustata määräaikaisen sijasta vakituinen. Määräaikaisilla työsuhteilla jotka eivät ole pitkäkestoisia ei sitä lainaa helposti saa. Varsinkaan jos työsuhde ei kestä edes takaisinmaksuajan aikaa.

Lisäksi ei kannata olla liian optimisti lainan takaisinmaksun kanssa. Kannattaa mielummin laittaa maksuajaksi 1v sijasta esim. 3v. tällöin jos joku kuukausi tuleekin jotain yllättävää niin se minimimaksuerä ei ole niin saatanan iso. Kulutusluottojahan voi pääsääntöisesti maksaa ylimääräistä lyhennystä niin paljon kuin haluaa kuluttomasti. Eli vaikka sun laina-ajaksi on merkitty esim. 3v, niin voit maksaa sitä 1v tahdissa pois.
 
En tiedä miten tarkkoja ovat tuollaisen viiden tonnin lainan kanssa, mutta pahaa pelkään, että ilman vakuuksia ei rahaa pankilta heru. Jos taas jotain vakuuksia löytyy(omaisuutta), niin tuo on lainan nosto on pelkkä muodollisuus.

Autoa(ei käy pankille vakuudeksi) tms. hankkiessa kannattaa suosiolla ottaa siihen rahoitus joko pankista tai rahoitusyhtiöstä, kuin kierrellä hattu kädessä pankeissa kuulemassa ettei vakuudet riitä ja takaajaa/takaajia tarvittaisiin.
 
....Joten IMO kannattaa siihen lainahakemukseen rustata määräaikaisen sijasta vakituinen. Määräaikaisilla työsuhteilla jotka eivät ole pitkäkestoisia ei sitä lainaa helposti saa. Varsinkaan jos työsuhde ei kestä edes takaisinmaksuajan aikaa.

Tjaa-a, uskaltaakohan sitä mennä tuommosia valehteleen.. :wtf:
 
Tjaa-a, uskaltaakohan sitä mennä tuommosia valehteleen.. :wtf:

Mitä sä siinä menetät? Jos siihen rustaat, että määräaikainen niin 95% varmuudella tolle summalle se palaa sulle bumerangina takaisin. Jos taas pankki sattuukin tarkistamaan sun työsuhteen ja jäät kiinni, niin et ole taaskaan menettänyt mitään sillä sitä lainaa et olisi saanut kuitenkaan vaikka olisit ollut rehellinen.:)

HUOM! En siis kehoita ketään toimimaan epärehellisesti. Ylläoleva on vain oma henk. koht. mielipide miten asia kannattaisi hoitaa.:)
 
Kannattaa sitten muistaa, että lainahakemuksessa kusetus ja mahdollisen lainaerien maksamatta jättämisen seurauksena voi ihanan luottotietojen menetyksen jälkeen vielä olla petossyyte.
 
Kyllä varmasti 5k irtoaa jostain(ge jne...), korko onkin sit ihan eri asia...
 
Jotain joustoluotontyylistä (Nordea) kyllä irtoaa ilman takaajiakin, niille saa vielä ihan reippaat takaisinmaksuajatkin. Korot kylläkin varmaan normilainaa isommat, mutta tuskin mitään Ellos-lainojen tasoa.
 
Onko näin jos lainan takaisin maksussa ei ole mitään ongelmia?

Petoksen yrityksestäkin voi saada syytteen. En tiedä onko työsuhteen laadun valehtelemisesta kiinnijäämisessä riski tähän, mutta aivan varmasti pankki pistää omiin tietoihinsa että tämä kaveripa yritti kerran kusettaa ja sen jälkeen kyseinen pankki saattaa olla aika joustamaton minkään luototuksen suhteen.
 
No ei takuulla vaadita vakituista työpaikkaa, eikä vakuuksia jos meinaa 5 tonnin lainan nostaa. Mutta ei sitä tartte kuvitella sitten millään 0,3% marginaalillakaan saavansa jos niitä vakuuksia ei ole. Eli normaalina kulutusluottona esim. 1,5% marginaalilla tollanen irtonee kun käy pankissa.
 
Mistä pankista noin pienellä marginaalilla saa kulutusluottoja?

No ainakin Nordeasta, tosin mulla on vakuuksia ja mä saan kyllä aika paljon halvemmalla kuin tuo. Ton ne kuitenkin tarjoaa aina ekana, neuvottelematta.

Pikkuveli sai tuon OP:sta joskus 2-3 vuotta sitten, silloin oli kyseessä laina autoon, en muista oliko vakityö ja summa oli juuri tuo 5000 euroa. Eivät suostuneet tinkimään tosta 1,5% alaspäin.

Ajat on voinut tosta toki muuttua.
 
No ainakin Nordeasta, tosin mulla on vakuuksia ja mä saan kyllä aika paljon halvemmalla kuin tuo. Ton ne kuitenkin tarjoaa aina ekana, neuvottelematta.
En tiedä minkälaista käytäntöä Nordea teilläpäin harjoittaa, mutta itse en ainakaan saanut alle noiden marginaalien, jota Joustoluottoonsa verkkopankissa tarjoavat ja se ei todellakaan ole 1,5 %, saati alle sen. Mutta good for you, jos sulle onnistuu noin pienillä marginaaleilla. :thumbs:

Edit. Näyttää Nordea tarjoilevan Joustoluottoaan nettisivujensa mukaan jopa avainasiakkaillensakin "vain" 3,5 % marginaalilla.
 
En tiedä minkälaista käytäntöä Nordea teilläpäin harjoittaa, mutta itse en ainakaan saanut alle noiden marginaalien, jota Joustoluottoonsa verkkopankissa tarjoavat ja se ei todellakaan ole 1,5 %, saati alle sen. Mutta good for you, jos sulle onnistuu noin pienillä marginaaleilla. :thumbs:

Edit. Näyttää Nordea tarjoilevan Joustoluottoaan nettisivujensa mukaan jopa avainasiakkaillensakin "vain" 3,5 % marginaalilla.

No en mä hitollakaan tiedä, että oliko se OP:n laina joustoluottoa vastaava, vai oliko vain joku tyyliin "muu laina". Mutta 5000 euroa se oli ja autoon, marginaali 1,5%.

Ja kyllähän nuo nyt sivuillaa mainostaa mitä mainostaa. Minä kysyin sieltä joskus 3 vuotta sitten (Nordeasta siis) lainaa autolle. Auto oli jo silloin rahoitusyhtiön kautta, halusin pankkiin lainani, jotta voin maksella sitä haluamassani aikataulussa takaisin. Sanoivat että autolainat on aina jonkinlaisia kulutusluottoja ja että niihin ei voi saada kuin 1,5% marginaalin. Aikamme kun neuvoteltiin, niin sain sillosen kämppälainani marginaalin, eli 0,48% tohon autolainaan. Mistä minä tiedän oliko se laina "nimeltään" joustoluotto, kulutusluotto, autolaina, muu laina vai mikä. Verovähennyksiä siitä ei saanut, eli ei ollut sijoituslaina. :D

EDIT: Mutta faktahan on se, että jos sä et ole pankin vanha asiakas, jolla on säännölliset tulot (ei tartte olle suuret tulot, mulla ei oo ikinä sellasia ollut) ja jolla ei ole mitään pantattavaa omaisuutta tai takaajaa tai tuttua pankinjohtajaa, niin ei sitä lainaa kovin alhasella marginaalilla irtoa.
 
Back
Ylös Bottom