Paluu kivikaudelle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dogi
  • Aloitettu Aloitettu

dogi

Club 7201
Tai tarkemmin sanottuna pitäisi raahata ukko kivikaudelta nykyaikaan.

Viimeksi tankoa puristaessani otteessa oli rautaa, tukassa väriä, möhömaha näkyi sivusta muttei takaa ja Pakkikselle pystyi kirjoittelemaan ilman lukulaseja. Viimeisestä treenistä siis palttiarallaa vuosikymmen ja taskussa polttelee uutuuttaan kiiltävä salikortti.

Korttia hakiessani otin salin henkilökunnan kanssa kasuaalisti puheeksi HST:n. Semituore, ainakin itseeni verrattuna, PT katseli minua pitkään ja kysäisi hieman ujosti että tuota mikäs se sellainen on. Kävi ilmi, että the one an only treenimuoto lihan kasvattamiseen ei enää ole, ainakaan vahvasti suomenruotsalaisella kehonrakennusalueella, se ainoa oikea. Tilanne näyttää siis olevan se, että tiedän / muistan treenaamiseen liittyvistä seikoista hyvin vähän, eikä siihenkään vähään voi enää luottaa, jos on koskaan voinutkaan.

Aloitetaan siis parilla ihan perusasialla:

1) Tarkoitus on treenata keskimäärin 3 kertaa 6-7 päivässä. Treeniohjelman tulee sallia kaksi peräkkäistä treenipäivää ja vastaavasti kaksi tai jopa kolme peräkkäistä lepopäivää. HST ei siis, vaikka ko. treenitapaa rakastinkin, tule kyseeseen näiden reunaehtojen johdosta.

Kiitän, jos joku jaksaisi ehdottaa miten keho kannattaisi jakaa osiin treenejä varten, ja vielä perustella ehdotuksensa.

Tuttu ja turvallinen olisi vetää jako kolmeen, mutta olisiko kuitenkin parempi pyrkiä kiusaamaan samoja paikkoja hieman useammin. HST ainakin toimi aikoinaan kuin junan vessa ja liha kasvoi pyydettäessä, mutta toisaalta, silloin elämäntavat ja testotkin olivat ihan eri tasolla kuin nykyään..

Treeni saisi pysyä kestoltaan 60-70 minuutissa. Varsinaista lämmittelyä (aerobisilla härpäkkeillä), saati venyttelyä, tuskin tulen harrastamaan, joten aikaa pelata raudan kanssa on tuo tunti tai maksimissaan vähän reilu. Liikkeiden ja tehtävien sarjojen määriä sarjapituuksineen saa siis myös ehdottaa. Tai linkata johonkin hyväksi todettuun ohjelmaan. Olen kiitollinen.

(Kyllä, netti on pullollaan asiaa ja osaan käyttää hakuakin. Tietoa ja "tietoa" vaan on niin paljon, ettei Googlen / haun kanssa puljatessa saa kuin päänsä sekaisin. Aikanaan excelin pyörittämiseen ja jauhojen sekoitteluun meni aikakin yhtä paljon aikaa kuin itse treenaamiseen, mutta nykyään siihen ei enää ole resursseja. Nyt haetaan tuloksia, ei elämäntapaa)

2) Treenin jälkeinen palkintoherkku. "Silloin viimeksi" palkkari ei ollut mitään, jos isolaattiin ei itse sotkettu kreaa, BCAAta ja vaikka mitä. Mitä järkyttävämmän makuinen sotku syntyi, sen tehokkaampaa sen oli pakko olla. Paitsi @Mike myymät amerikanherkut, jotka olivat sekä herkullisia että toimivia, mutta vuosituhannen alkumetreillä rikkoivat opiskelijapojan säästöpossun. Näidenkin suhteen maailman on varmasti kehittynyt, eli otan mieluusti vastaan lyhyitä ja ytimekkäitä vinkkejä. Löytyykö kaupan hyllyltä Atlantiksen mukana vajonneen lihasmassan kasvattamiseen löytyvä valmis herkkupurnukka, vai pitääkö krea edelleen sotkea sekaan itse. Ja mitä muuta, uutta ja ihmeellistä, sinne kannattaa työntää. Jos kannattaa.

Loppukaneettina vielä se, että jos lähdette ehdottelemaan wanhalle sotaratsulle mitä salilla kannattaisi tehdä, niin otan kyllä kiitollisena vastaan kaikki neuvot, mutta varaan oikeuden kirjoittaa liikkeet uusiksi. Vaihtokunnossa kun ei ole oikeastaan mitään muuta kuin molemmat polvet, toinen lonkka, palttiarallaa kaikki olkapäiden alueille kiinnittyvät pehmytkudokset, kyynärpäät niiden läpi kulkevine hermoratoineen ja koko alaselkä.

3) Kemiallinen motivointi lain rajoissa, eli mitä tehdä jos ei huvita. Aikanaan silmät sai näppärästi auki ja kiukun pintaan C4 nimisellä jauholla. Onko tätä vielä olemassakaan ja jos on, onko aika ajanut siitäkin ohi (eli mikä on kauniimpi, voimakkaampi ja nopeampi mömmö) vai onko kyseessä edelleen käyttökelpoinen tuote?

Paljon sekoilua, vähän asiaa, eli ei tässä monikaan asia näytä muuttuneen. Mutta uskokaa tai älkää, yritän olla selkä. Ainakin sellaiseen semi-eläkeläismäiseen tyyliin.

Tai tarkemmin sanottuna pitäisi raahata ukko kivikaudelta nykyaikaan.

Viimeksi tankoa puristaessani otteessa oli rautaa, tukassa väriä, möhömaha näkyi sivusta muttei takaa ja Pakkikselle pystyi kirjoittelemaan ilman lukulaseja. Viimeisestä treenistä siis palttiarallaa vuosikymmen ja taskussa polttelee uutuuttaan kiiltävä salikortti.
1) Tarkoitus on treenata keskimäärin 3 kertaa 6-7 päivässä. Treeniohjelman tulee sallia kaksi peräkkäistä treenipäivää ja vastaavasti kaksi tai jopa kolme peräkkäistä lepopäivää. HST ei siis, vaikka ko. treenitapaa rakastinkin, tule kyseeseen näiden reunaehtojen johdosta.

Kiitän, jos joku jaksaisi ehdottaa miten keho kannattaisi jakaa osiin treenejä varten, ja vielä perustella ehdotuksensa.
Kuulostaa siltä että 2-jakoinen (ylä/alakroppa tai veto/työntö) voisi olla paras, se sallii kivasti peräkkäiset treenipäivät sekä pari-kolme lepoa. Tietenkin optimi olisi tyyliin 2on, 1off.
Treeni saisi pysyä kestoltaan 60-70 minuutissa. Varsinaista lämmittelyä (aerobisilla härpäkkeillä), saati venyttelyä, tuskin tulen harrastamaan, joten aikaa pelata raudan kanssa on tuo tunti tai maksimissaan vähän reilu. Liikkeiden ja tehtävien sarjojen määriä sarjapituuksineen saa siis myös ehdottaa. Tai linkata johonkin hyväksi todettuun ohjelmaan. Olen kiitollinen.
Täältäkin foorumilta löytyy esim. Elaston 2-jakoinen. Sarjojen pituudet sen mukaan mitä haet, semmoinen 3-6 väli on parempi voimaan, 8-15 patin kasvatukseen. Jos ylä/alakroppa-jaolla meet, niin esim:

Kyykky 3-5x (lyhyempää sarjaa, jos haet voimaa)
Suorin jaloin maastaveto 3-5x (pidempää sarjaa)
Jalkaprässi 3-5x (pidempää sarjaa)
Pohkeiden nosto 3-5x (pidempää)
Vatsat

Penkki 3-5x (lyhyempää sarjaa, jos haet voimaa)
Pystypunnerrus 3-5x (lyhyempää sarjaa, jos haet voimaa)
Kulmasoutu 3-5x (lyhyempää sarjaa, jos haet voimaa)
Leuat / ylätalja 3-5x (pidempää sarjaa)
Hauiskääntö 3-4x (pidempää sarjaa)
Pushdown 3-4x (pidempää sarjaa)
2) Treenin jälkeinen palkintoherkku. "Silloin viimeksi" palkkari ei ollut mitään, jos isolaattiin ei itse sotkettu kreaa, BCAAta ja vaikka mitä. Mitä järkyttävämmän makuinen sotku syntyi, sen tehokkaampaa sen oli pakko olla. Paitsi @Mike myymät amerikanherkut, jotka olivat sekä herkullisia että toimivia, mutta vuosituhannen alkumetreillä rikkoivat opiskelijapojan säästöpossun. Näidenkin suhteen maailman on varmasti kehittynyt, eli otan mieluusti vastaan lyhyitä ja ytimekkäitä vinkkejä. Löytyykö kaupan hyllyltä Atlantiksen mukana vajonneen lihasmassan kasvattamiseen löytyvä valmis herkkupurnukka, vai pitääkö krea edelleen sotkea sekaan itse. Ja mitä muuta, uutta ja ihmeellistä, sinne kannattaa työntää. Jos kannattaa.
Kyllä sen edelleen voi itse tehdä jos huvittaa. Prismasta saa nykyään suht halpaa prodea sun muuta. Sitten ihan "palautumis"setit maksaakin sitten enemmän. Itse vetelen basically vaan heraa. Prismasta, tottakai.
Loppukaneettina vielä se, että jos lähdette ehdottelemaan wanhalle sotaratsulle mitä salilla kannattaisi tehdä, niin otan kyllä kiitollisena vastaan kaikki neuvot, mutta varaan oikeuden kirjoittaa liikkeet uusiksi. Vaihtokunnossa kun ei ole oikeastaan mitään muuta kuin molemmat polvet, toinen lonkka, palttiarallaa kaikki olkapäiden alueille kiinnittyvät pehmytkudokset, kyynärpäät niiden läpi kulkevine hermoratoineen ja koko alaselkä.
Tuossa tapauksessa kannattaa varoen lähteä liikkeelle noiden isojen liikkeiden kanssa. Mikäli ne kuitenkin sujuu, niin rauhallisesti ahnehtimatta vaan eteenpäin, niistä saat eniten ns. bang for the buck.
3) Kemiallinen motivointi lain rajoissa, eli mitä tehdä jos ei huvita. Aikanaan silmät sai näppärästi auki ja kiukun pintaan C4 nimisellä jauholla. Onko tätä vielä olemassakaan ja jos on, onko aika ajanut siitäkin ohi (eli mikä on kauniimpi, voimakkaampi ja nopeampi mömmö) vai onko kyseessä edelleen käyttökelpoinen tuote?
Tuosta en tiedä, mutta kaikenmaailman preworkoutteja nykyään löytyy. Eri asia on se, tarviiko niitä. Kahvikuposella ennen treeniä pääsee jo pitkälle.

Kuulostaa siltä että 2-jakoinen (ylä/alakroppa tai veto/työntö) voisi olla paras, se sallii kivasti peräkkäiset treenipäivät sekä pari-kolme lepoa. Tietenkin optimi olisi tyyliin 2on, 1off.

Täältäkin foorumilta löytyy esim. Elaston 2-jakoinen. Sarjojen pituudet sen mukaan mitä haet, semmoinen 3-6 väli on parempi voimaan, 8-15 patin kasvatukseen.

Tein pari treeniä ihan perusjumppaa kaksijakoisena, ja nyt lähti pyörimään Elaston treeni. 3/4 treenistä takana ja treenien intensiteetti pidetty kohtuullisen matalana, eli pitkät treenit 15 toistolla ja lyhyet 8 toistolla siten, että sarjat menevät näillä toistoilla puhtaasti loppuun. Saa vähän haarukoitua mitä maksimi 6 ja 12 toistoilla voisi olla. Ajattelin siis lähteä liikkeelle Elastolla siten, että aloittelen n. 80 % arvioidusta 6/12 maksimista ja jos menee kevyesti niin teen alussa yli, maksimissaan kuitenkin 8/15 ja painot nousevat treeneissä tyyliin 80/85/90/100+.

Vai onko viimeinenkin treeni järkevämpi vetää painoilla joilla sarja menee läpi, eikä niin kovaa että hakataan ihan maksimiin / failureen? Jaksaisiko itse mr @elasto ottaa tähän kantaa.. Pahoittelut siitä, etten ole kaivanut ko. treenin threadista tätä vastausta, mutta useita satoja sivuja melkoista ajatustenvirtaa.. huhuh. Helpompi poimia ekasta postauksesta itse treeni ja kysellä siitä näin muualla lisää ;)

Kyllä sen edelleen voi itse tehdä jos huvittaa. Prismasta saa nykyään suht halpaa prodea sun muuta. Sitten ihan "palautumis"setit maksaakin sitten enemmän. Itse vetelen basically vaan heraa. Prismasta, tottakai.

Black Friday tuli ja ratkaisi tämän ongelman. Starin Ultimate Recovery Complex 10,70 / kg. Ei voi valittaa.

Tuosta en tiedä, mutta kaikenmaailman preworkoutteja nykyään löytyy. Eri asia on se, tarviiko niitä. Kahvikuposella ennen treeniä pääsee jo pitkälle.

Olen vanhasta muistista "tottunut" siihen, että ennen treeniä vedetään pöhinä päälle. Ihan kofeiinilla, tauriinilla ja muilla peruskemikaaleilla siis. 1/3 fiiliksestä tulee kemikaaleista, 1/3 järkyttävästä mausta ja 1/3 placebosta. Mutta all-in-all minulle toimii. C4 oli Suomessa sen verran tyyriimpää, että nyt kokeillaan tuota Off The Hookkia. 14,80 / purkki, ei voi valittaa. Tuossa on niin jäätävä määrä kofeiinia, että todennäköisesti vedän tuota 10 g annoksella (ohje 17), jolloin kofeiinia tulee 200 mg 350 sijaan. 10 g annokselle jää hintaa 28 senttiä. Onhan tämä halpaa kuin saippua. Kahvia en käytä treeniboosterina ihan siitä syystä, että toimiva määrä aiheuttaa ainenvaihdunnassa sellaisia temppuja, että pitäisi työntää se kuuluisa miestamppooni tuonne ahteriin vahinkojen välttämiseksi. Ei hyvä.

Seuraavaan postiin erikseen kyselyt, kitinät ja naureskelut mm. viimeisimmästä puutteesta varusteisiin liittyen.

Mistä löytäisin 90-luvun treenimuseon, josta saisi ostettua matkamuistoksi wanhan liiton salihanskat?

Eissattana. Omasta arkistostani löysin kengät (Do-Winit sillä originaalilla KORKEALLA kannalla), neopreenit polville, puoliksi revenneet Fastin remmit ja muuta tuikitarpeellista. Mutta hanskat, niitä en löydä mistään!

Olen kahlannut läpi kaikenmaailman kehokauppoja, ja pehmustetta, stretchiä, geeliä ja hajustetta löytyy joka lähtöön, mutta kukaan ei myy hanskoja joissa on kaksi komponenttia: verkkoselkämys ja nahkainen kämmen. Ei pehmusteita, ei täytteitä, ei mitään ylimääräistä. Nahkainen sisäpuoli ja hengittävä ulkopuoli.

Joskus hyvin kauan sitten suomalaista peksiä pitäneet jantterit jemmasivat maailmalle merikontin, johon sullottiin kaikki kyseisen rauhanturvaoperaation loppuessa myymättä jäänyt materiaali. UNIFIL III:n käynnistyessä 2012 finskit tekivät paluun Libanoniin, jolloin tuo kontti kaivettiin esille, avattiin ja kaikki rompe myytiin sopivalla asevelihinnalla krihaukoille. Kontista paljastui nippu noita Wrangen hanskoja, sisäpinta vaaleaa nahkaa, selkämys amurikanlipun väristä (kuinkas muuten!) verkkoa. Hinta oli muistaakseni 2 tai 3 euroa pari. Ostin noita nipun, mutta nyt en löydä enää ainuitakaan. Anyway, kyseessä on siis tuote jota on valmistettu ehkä joskus viime vuosituhannen loppu- tai kuluvan vuosituhannen alkumetreillä.

Kaiken lisäksi kaveri löi justiinsa suolaa haavoihin ja nauroi päälle lähettäessään minulle linkin Lord Estin Keho on mun temppeli biisiin.

Kyseinen rallatus on tehty 2009, ja on itsessään ironiaa, vitsi, jonka videon tyylillä naureskellaan vanhoille ajoille hikinauhoineen päivineen. Siis 14 vuotta sitten tehty biisi, joka nauraa menneille ajoille. Ja Lord Estillä on jumalauta videolla käsissään MUN HANSKAT! Tosin Saksan väreissä, mutta silti. En tiedä pitäisikö tässä itkeä, nauraa, suuttua vai yksinkertaisesti vain ylpeänä letittää harmaa tukka ja ostaa jotkut pinkit geelityynyhanskat.

Lord_Est.webp

Lord_Est_2.webp

Tässä linkki koko ihanuuteen:

View: https://www.youtube.com/watch?v=9fnwe0oA6Eg

Back
Ylös Bottom